Jak už samotná číslice v názvu naznačuje, Far Cry je veleúspěšná série. Oznámení pátého dílu vzbudilo vlnu nadšení a skalní fanoušci si na datum vydání jistě budou brát i dovolenou. Jak dopadla jedna z nejočekávanějších her letošního roku? Je Far Cry 5 úctyhodným pokračováním nebo se jedná o náhrobní kámen slavné značky?

Poté, co nás série Far Cry vytáhla z Afriky, přes Pacifický oceán, až do Himálají, asi málokdo čekal, že věhlasná série od společnosti Ubisoft, zakotví v severoamerickém vidlákově jménem Hope County, ve státě Montana. Zločinnost je zde na denním pořádku a svobodu zde potlačuje náboženská sekta Rajská brána. Všechnu neplechu má svědomí Joseph Seed a jeho rodina. Joseph káže o odpuštění a vykoupení, které zachrání všechny hříšníky od plamenů pekelných. Jak už vás asi napadlo, Josephovy metody jsou mírně řečeno kontroverzní a morbidní. Navzdory jeho metodám a zvyklostem, je slepě následován svými ovečkami, kteří ho nazývají Otcem a neváhají pro něj obětovat svůj život.

V době, kdy Rajská brána pohltila téměř celý okres, přicházíme na řadu my. Hlavní postavou v našem příběhu je Ucho. Policista (nebo policistka, volba je na vás), který je členem policejní výpravy, která má za cíl zatknout Josepha Seeda a dohnat ho ke spravedlnosti. Nebyla by to asi zábava, kdyby šlo vše podle plánu, takže se není čemu divit, když situace skončí hromadou mrtvých, zříceným vrtulníkem a naší polomrtvou postavou vyplavenou na pláži. Zde vás najde velitel místního odboje Richard Roosevelt, zvaný Dutch. Na svém ostrůvku, který patří mezi poslední místa neobsazená sektou, vám poskytne útočiště a seznámí vás se situací v okrese. Prvotní cíl, najít a zachránit ostatní členy výpravy, se zdá být nedosažitelný. Joseph a jeho rodina odstřihla celou oblast od okolního světa, takže ani pomoc z vnější čekat nemůžete. Klíčem k osvobození celého okresu je jednoznačně eliminace Josepha. Abyste ho mohli osobně konfrontovat, musíte nejdříve pokořit všechny členy jeho rodiny.

Joseph Seed – Vůdce Rajské brány. Druhý nejstarší ze tří bratrů (44 let).

Jacob Seed – Bývalý voják. Slouží rodině jako velitel obrany a hledá nové členy sekty. Má na starosti území Whitehill Mountains.

John Seed – Nejmladší z bratrů. Rodinný právník a kazatel. Ovládá údolí Holland Valley.

Faith Seed – Nevlastní sestra, kterou Joseph zachránil před sebevraždou. Za pomocí psychotropních látek ovládá Henbane River.

Celá situace v Hope County se pro Vás brzy stává velmi osobní a dopředu vás nežene jen smysl pro spravedlnost, ale hlavně hněv a chuť po pomstě.

Přečti si  F1 24 nabídne dynamické ovládání a dosud nejrozsáhlejší aktualizaci fyziky v sérii

Po graficky spíše průměrném Far Cry Primal, byla většina hráčů zvědavá, jak nový díl bude vypadat. Obavy šly stranou hned po prvních trailerech a obrázcích. A jak vypadá hotová hra? Far Cry 5 vypadá skvěle. Špatnou mimiku nebo doskakující textury zde nečekejte. Vše běží naprosto plynule a frame-rate nám klesal jen při létání v maximálních výškách. Ztvárnění amerického venkova je velmi detailní a to i přesto, že mapa světa není vůbec malá a všechny oblasti jsou něčím specifické.  Nechybí pohoří, menší městečka, kempy, farmy či zemědělské pozemky. K tomu si ještě připočtěme všemožná pozemní vozidla a létající stroje, která se řídí každé jinak a mají i svůj osobitý zvuk. Ozvučení a soundtrack je další kapitolou, kde se zastavíme. Jednou z mála stinných stránek Far Cry 5 je ozvučení okolí. Některé podkresové zvuky, které se spustí například, když jste pronásledování v hlubokém lese, obsahují hlasy. Asi si umíte představit, jak taková věc může být matoucí, když jdete za hlasem, který slyšíte před vámi a zničeho nic je slyšet desítky metrů za vámi. V tak velké hře se ale jedná jen o maličkost, která se dá s přivřeným okem přehlédnout. Zvuky střelby a explozí jsou úplně jiná básnička. Pocit při střílení je velmi intenzivní a chvíle, kdy poprvé za vašimi zády uslyšíte funět medvěda, vám způsobí husí kůži. Ve světě Far Cry 5 je stále živo. Neujdete ani 100 metrů, aniž byste nepotkali nějaký konflikt, leteckou přestřelku nebo divoké zvíře. Což může být občas i dost frustrující…

Hra tedy vypadá super, zvuky jsou taky v pořádku. Takže, co je tady špatně? Hratelnost? Defaultní nastavení citlivosti otáčení kamery se zpočátku může zdát jako příliš citlivé, ale jakmile se hře dostanete trochu pod kůži zjistíte, že rychle otáčet není vůbec naškodu a občas vám to i zachrání život. Řízení vozidla a současné střílení je jedna z obtížnějších věcí ve hře. Není to ale nic, co byste se po pár minutách nenaučili. V opačném případě můžete nechat řídit nějaké NPC a věnovat se pouze střelbě. V podobné situaci jsme narazili na menší chybu. Ve snaze sestřelit konvoj helikoptér jsme nastoupili k našemu najatému žoldákovi do bojového vrtulníku a zadali konvoj jako cíl. K našemu překvapení jsme neletěli k cíli vzdušnou čarou, nýbrž jsme létali pouze nad silnicemi a polními cestami. Mission failed. Žoldáky a ostatní partnery si najímáte a přivoláváte přes menu, které vyvoláte stisknutím touchpadu. Hra se tak na chvíli úplně zastaví a akce tak bohužel ztrácí na tempu. Rozdávání rozkazů je naopak rychlé a intuitivní.

Far Cry 5 se od začátku tváří docela seriózně a humoru je zde pomálu. To se naštěstí mění s postupem hrou. O vtipnou stránku hry se starají především vedlejší mise. Za zmínku také určitě stojí interakce s vašimi parťáky. Po jedné z větších přestřelek zůstala naše parťačka Jess stát u krajnice a rozhlížela se. Po chvíli nám jen suše oznámila, že jí někde vypadl zapalovač. V momentě, kdy jsme nepotřebovali postupovat potichu, ale jít cestou bolesti, jsme Jess odvolali a místo ní přivolali Grace. Když Grace dorazila, tak se Jess urazila a při svém odchodu pronesla: Really, her? I hope you die.“

Příběh o Otci Seedovi není jediná příležitost, kdy můžete na svých obrazovkách rozpoutat peklo. Far Cry 5 obsahuje kromě Story také Arcade Mode, ve kterém se fantazii meze nekladou. A to doslova. Při vytváření map, úrovní nebo misí vás opravdu nic neomezuje. Je tedy úplně na Vás, zda bude vaše mapa pod vodní hladinou nebo na Marsu. Výtvory vaše nebo ostatních hráčů si můžete zahrát v Single-playeru, Co-op nebo PvP pro 12 hráčů. Arcade Mode nebyl v době recenzování dostupný. Podrobnější popis můžete očekávat v následujících dnech.

Far Cry 5 naplnil očekávání a jedná se o špičkovou akční jízdu. Navíc je zde možnost hrát hru od začátku do konce se svým kamarádem ovšem tak trochu ve stylu Dark Souls, kdy se postup ukládá jen jednomu z vás. Hra obsahuje mikrotransakce, které slouží k nákupu oblečení, vozidel a zbraní, ale k dokončení hry je vůbec nepotřebujete.

Vývojáři:  Ubisoft

Vydavatel: Ubisoft

Datum vydání: 27.3. 2018