Farmáři ze švýcarského studia Giant Software si donedávna obdělávali svá políčka naprosto bezstarostně. Ostatní farmáři (rozumějte herní vývojáři) jejich zisky nesnižovali, ač se snažili sebevíc. Tyto zlaté časy už ale skončily a konkurence značně posílila. Dokáže Farming Simulator 19 udržet svůj náskok před ostatními? Zda se mu to povedlo a jestli se vývojáři poučili z nedostatků minulých dílů, na to se podíváme v recenzi níže.

Série Farming Simulator vychází s železnou pravidelností a tak tu máme každé dva roky velký díl pro PC a konzole. Mezery mezi těmito obdobími vyplňují verze pro mobilní telefony a jiné handheldy. Po dvou letech jsme se tedy opět dočkali plnohodnotného dílu a poté, co nám přišel do redakce, jsme nechali veškeré práce a pustili se do testování. Nutno na začátek říci, že jsme měli k dispozici Platinum verzi pro PlayStation 4. Verze pro Xbox a PC se totiž liší více, než by si leckdo mohl myslet. Jeden příklad za všechny, verze pro PC a PS4 nabízí český jazyk. Hráči na Xbox One si na českou lokalizaci mohou nechat zajít chuť.

Takhle zaparkovat může opravdu jen buran.

Na první pohled vás kromě češtiny do očí praští grafické zpracování, které doznalo od minulého dílu značného vylepšení. Je teď mnohem snazší pouhým okem rozpoznat z jakého materiálu je určitý povrch. Nově vaše stroje za sebou zanechávají stopy pneumatik a jsou schopny i poničit úrodu, pokud se rozhodnete si přes pole zkrátit cestu. Lépe vypadá i flóra, která je oproti minulému dílu mnohem bohatší. Příjemným bonusem je pak i ptactvo, které sem a tam přistane na poli a vyzobává osivo. Ožila i nebesa a nesmíme opomenout ani fakt, že si vývojáři vzali dobrý příklad z moderů a zapracovali do hry vliv terénu. Traktor se tak při jízdě kodrcá a gumy neplují jen po povrchu, ale zabořují se do hlíny a to oceňujeme. Stejně jako předchozí verze, tak i FS19 mírně zvýhodňuje majitelé výkonnějších konzolí a ti tak v nastavení najdou o něco málo více položek (supersampling, vykreslování,…).

Základní hra obsahuje dvě mapy. Tentokrát se ale nemůžete těšit na jednu novou a jednu starší mapu, nýbrž na dvě nové. Zapomeňme na Sosnovku, letos se podíváme na mapu Ravenport, která je situovaná do Spojených států. Do střední Evropy nás pak zavede mapa nazvaná Felsbrunn. Na obou těchto mapách jsou železnice i všechny ostatní důležité věci, takže se nemusíte bát, že by vás ta či ona mapa o něco ochudila a vybírat tak můžete čistě a jen podle toho, která z nich se vám líbí víc.

Přečti si  Beta verze hry Frostpunk 2 je k dispozici, hloubkový ponor do hry pojednává o frakcích a větším měřítku

Rádiové stanice měly premiéru již ve FS17 a nechybí ani zde. Tématická redneck hudba k hodinám strávených na poli sedí perfektně, ale zvolit si můžete i rádia s rockovou nebo elektronickou hudbou. Po zvukové stránce se toho krom soundtracku příliš nezměnilo. Ničemu to ale nevadí, protože už v minulém díle bylo ozvučení strojů a různých efektů na výborné úrovni.

Mezi řádky můžete vyčíst, co si o novém autíčku myslíme.

Velkým lákadlem pro hráče je možnost kooperace s kamarády, ale my se nejdříve podíváme na režim kariéra, který vám dá vybrat ze tří obtížností. Jako Nový farmář vlastníte už nějaké pozemky, stroje a disponujete slušným rozpočtem. Obtížnost Manažer farmy vám sice poskytne slušný balík peněz, ale nákup pozemků a ostatních propriet nechá jen a jen na vás. Nejtěžší obtížnost Začít od začátku určitě nedoporučujeme novým hráčům. Jedná se totiž o celkem hardcore režim, kdy musíte přepočítávat každý cent a sledovat i ceny, za které je vykupováno vaše zboží. Pokud máte rádi trofeje jako my, tak vězte, že skutky, které vedou k jejich získání, lze provádět jen a pouze v režimu Kariéra. Za zmínku stojí trofeje jako Spokojené rostlinky (pohnojte 1 hektar), Šťastné rostlinky (pohnojte 10 hektarů), Rostlinky v extázi (pohnojte 100 hektarů) nebo Sériový rozsévač (osejte 100 hektarů). Získání platinové trofeje se zde nejeví jako velký problém, ale jak jsme již psali výše, na cestě k ní vám nemohou pomáhat vaši kamarádi. Tím se dostáváme k režimu pro více hráčů. Možnost kooperace nám po dobu testování přišla mírně okleštěnější než režim pro hráče jednoho. Nejenže nemůžete spolupracovat na trofejích, ale nemůžete například vlastnit psa. Hanba. na druhou stranu se jedná o nejzábavnější mód ve hře. Není nad to sednout do traktorů a dát si závod okolo stodoly a kravína nebo se hádat o financích a směru, kterým se bude vaše podnikání ubírat. Pokud víte, že se na těchto otázkách s kamarádem neshodnete, nabízí vám hra možnost bojovat proti sobě na jedné mapě a poměřit si tak síly a ekonomické cítění.

Přečti si  RECENZE: Alienware AW2725DF - 360 Hz Monitor, je to vůbec možně využít?

Velkou bolístkou a černou kaňkou na jinak důkladně propracované a detailní hře je ovládání. Řízení traktorů a kombajnů se ještě dá skousnout pokud jedete pracovní rychlostí. Jakmile ale zrychlíte, nastává peklo. Pokud je to záměrem a jedná se o jakýsi Easter Egg, kdy nám chtěli vývojáři naservírovat výlet do minulosti do doby, kdy byl vývoj her ještě v plenkách, tak se jim to povedlo náramně. No řekněte, není super, když kůň zatáčí i ve výskoku? Takže nejezděte rychle a koně berte s rezervou. Ovládání pracovních strojů, jako přepínání či rozkládání nástrojů, je totožné s minulými díly – a taky stejně komplikované. Zde se ale lze jen těžko hněvat, protože na to, aby se daly ovládací prvky pohodlněji nabindovat, není DualShock 4 dostatečně komplexní. Stejně tak zůstala věrná minulému dílu i uměla inteligence vašich pomocníků, které si najímáte na práci. Aby zorali vaše pole, musíte Vy vzít traktor, zaháknout pluh, nastavit John Deera k poli a až tehdy za vás A.I. práci převezme. Pozor si hráči musí dát také na situaci, která může nastat, když máte políčka blízko sebe a zaměstnáváte více pracovníků najednou. Pokud se totiž tyto pomocné síly k sobě přiblíží a hrozí jejich kolize, tak se prostě zastaví a situaci dál neřeší. Práce pak stojí a peníze tečou do kanálu.

Hru jsme testovali ve chvíli, kdy ještě nebyla na pultech obchodů a tak nabídka modifikací byla prázdná. To se bez pochyb změní a hráči se tak budou opět moci těšit na zasněžené krajiny, nové stroje, budovy a mnoho dalšího. Vývojáři ze studia Giant Software si očividně vzali k srdci některé připomínky a prosby hráčů a letošní díl je tak zase o kus dál než ten z roku 2017. Absence značky Zetor je sice smutný fakt, ale i bez našich traktorů se jedná o povedené pokračování série. Na to s čím se vytasí konkurence v podobě Pure Farming 2019 si musíme ještě nějakou dobu počkat.

Vývojáři: Giant Software

Datum vydání: 20. listopadu 2018

Cena v PS Store: 1.299,-