Konečně nastalo to krásné roční období, kdy během cestování autem nenápadně okukuju po poli se sunoucí zemědělské stroje a uvažuju zda si je budu moct vyzkoušet v novém ročníku mého oblíbeného Farming Simulatoru.

Herní svět se stále dělí na dva tábory. Jeden tábor je na Farming Simulatoru závislý, ten druhý si jej ještě nevyzkoušel. Vůbec poprvé může naše virtuální krev odkapávat na konzole nové generace a není tak divu, že jsem měl od dílu s číslovkou 22 velká očekávání.

Má jinak vcelku ztuhlá čelist mi poprvé klesla hned při vstupu do kampaně. Nebudu chodit kolem špatně sklizené cukrové třtiny a rovnou si nalejeme čerstvé kraví mléko. Farming Simulator 22 vypadá naprosto skvostně! Ačkoliv hra běží na stále stejném enginu, který jsem v minulých ročnících moc nedoceňoval, tak letos se vývojářský tým nenechal zaskočit žádnými respiračními viry a do práce se pořádně opřel.

Ani zemědělci nenosí dříví do lesa, a tak to nebudu dělat ani já. Zmiňovat totiž, že veškeré stroje a nástroje jsou vymodelováný a zobrazovány do posledního detailu s naprosto dechberoucí přesností je totiž u studia Giants standardem a bylo by to tak jen plýtváním vašeho času. Co si ovšem zaslouží alespoň krátkou zmínku je způsob, jakým se Giants povedlo přepracovat systém animací při práci samotné. Všude je prach, neustále někde poletuje bordel a při kultivování pole se hlína krásně přesýpá.

Veškeré grafické radovánky si můžete užít na třech oficiálních mapách. Elmcreek, mnou opanovaný Haut-Beyleron a Erlengrat, který se objevil již v předchozím díle a už tak trochu naznačoval velkou novinku, která má v letošním ročníku premiéru. Sníh! Ani jedna z nenabízí služby silničářů a tak se s tou bílou břečkou budete muset vypořádat sami. Není se ale čeho bát a ačkoliv má sníh na jízdní model určitý vliv, tak to povětšinou není nic hrozného. A pokud se vám přece jen přihodí něco podobného jako mě, kdy se mi při smyku na silnici vysypal celý náklad medu, tak stačí počkat do jara, ignorovat kilometrovou kolonu vedoucí až na konec mapy a následně v klidu posbírat palety ještěrkou. Inu, ve vší vážnosti, přidání sněhu si komunita žádala již nějakou dobu a je fajn, že studio na přání a modlitby reaguje. K lepšímu zážitku schází především přítomnost ostatních farmářů, kterým patří okolní pozemky. Plodiny jim rostou, ale fyzicky je nevidíte.

Tento odstavec měl být původně velmi negativní a zaměřený na bugy, glitche a neplechu dějící se v menu. Ten den mi ovšem přišla zpráva: „Ty Jirko, počkej! Neházej ty vidle do žita, nelij to pivo z oken a vydrž. Dneska vychází patch.“ A vskutku, záplata vyšla a já náhle nemám o čem psát. Chybné textury jsou pryč, nepříjemné operování v menu výstavby je také fuč a i mnoho dalších maličkostí, kvůli kterým jsem se na žně těšil o něco méně, jsem již nezaznamenal. Kritizovat tak mohu leda tak zaměstnance mého zemědělského rádoby družstva. V recenzi minulého dílu jsem kritizoval skutečnost, že nemohu svým pracantům na dálku rozkázat co dělat, nebo kam jít či dojet. Netvrdím, že v Giants čtou naše recenze, ale tato možnost do hry dorazila. Nově tak můžete přes mapu označit váš stroj a určit na jaké místo má dojet a jakou operaci provést. Celý systém má ale stále nějaké ty mušky a ne vždy dojde v tomto vztahu zaměstnance s nadřízeným k pochopení. Donutit tak své podřízené aby nasedli do toho kombajnu, co jste si za těžký love pronajali na internetu, a jel sklidit tu cukrovou třtinu je prostě nadlidský úkol. Vám tak utíkají nejenom eura, ale i nervy.

Přečti si  OlliOlli, Rollerdrome Studio Roll7 se uzavírá

Vydělávat chechtáky lze ve FS22 mnoha způsoby. Pokud nechcete jet tzv. Na Andyho a terorizovat přilehlé sousedství žlutým popraškem z řepky olejky (nic, co by se nedalo spravit několika koblihami), tak se vám nabízí nespočet dalších možností, mezi kterými nechybí lesnictví či práce se zvířaty. Ekonomika byla ve hře zcela přepracována a hráči mají nyní více možností, jak se dostat k tížené ekonomické nezávislosti. Vaši sklizeň sice můžete i dále přímo prodávat a kasírovat peníze instantně, ale nově můžete výsledky své námahy exportovat i jiným způsobem. Trávou, kterou posečete, nakrmíte krávy, ty vám dají mléko, mléko neprodáte do marketu, ale postavíte továrnu, kde mléko proměníte ve smetanu, ze které se v pekárně udělá dort. Díky tomu, jak špatně jsem to popsal, se to může zdát příliš komplikované, ale věřte, že čím dále se na tomto řetězci váš produkt dostane, tím více peněz za něj zinkasujete. Ceny všech produktů a polotovarů se určují na volném trhu a pro maximální zisk je potřeba sledovat aktuální ceny. Ne všechno zboží má datum expirace a pokud se dáte na dráhu včelaře, můžete svůj medík skladovat do té doby, než ceny dostatečně nevzrostou.

Během prezentace FS22 jsme mohli prohodit s vývojáři několik slov a já tak neváhal a zeptal se představitele studia na problém, který mou sociální farmářskou bublinu trápí již několik posledních ročníků. A tou je multiplayer, přesněji řečeno – získávání trofejí během hraní s přáteli, kdy trofej dostane vždy jen jeden hráč. Bylo mi řečeno, že studio o problému ví, ale že se jej stále nepodařilo vyřešit. Ono obecně má toto švýcarské studio k trofejím velmi zajímavý postoj. Standardně v seznamu najdete názvy trofejí a v popisku požadavky k jejich získání. Jak to funguje zde? Je to totální punk. Jeden příklad za všechny:

• Trofej – Já jsem ale pařez
  • Popisek – Když v lese spadne strom, ale není nikdo, kdo by ho slyšel, bude jedna ruka tlaskat?
Přečti si  XDefiant se spouští 21. května

Jakmile vám to někdo napálí dálkovýma, tak nevidíte nic…

Co působí o poznání více duchapřítomně je sound design celé hry. Ozvučení samotných strojů je velmi povedené a reaguje i na zatížení motoru. Pokud tak táhnete valník naložený dřevěnou štěpkou do kopce traktorem, který na to nemá výkon, tak instantně uslyšíte, jak vám každá součástka vašeho Zetoru nadává a vyčítá vám vaši neschopnost. Vývojáři nezapomněli ani na to, že kabiny novějších strojů jsou o poznání lépe odzvučeny a při jízdě z pohledu první osoby tak vrčení milionových motorů slyšíte jen velmi vzdáleně. O to více si tak můžete vychutnat neortodoxní soundtrack, který hraje z vestavěných rádií. Ozvučení animací sklizně, bzukot včel v blízkostí úlů nebo peskování ptactva, které netrpělivě čeká na to, až s tou sazečkou hroznového vína odjedete jsou pak jen třešničkou na dortu.

Farming Simulator 22 je hra, kterou si její příznivci vysnili. I tak si ovšem musím postesknout nad tím, že jsme se stále nedočkali podpory virtuální reality, která by celý zážitek posunula na úplně jiný level zábavy. Palec nahoru ale můžeme dát „alespoň“ za crossplay servery, díky kterým se mohou hráči na konzolích připojit na custom servery, které zakoupili jejich přátelé na PC. Opět nechybí ani podpora modů a o dodatečný obsah se tak nikdo nemusí obávat. Komunita je každoročně velmi aktivní a bez pochyb se tak dočkáme všemožných úprav, modelů a či překopaného systému chování terénu.

Virtuální farmaření má o budoucnost postaráno. Ačkoliv v tomto segmentu neexistuje téměř žádná regulérní konkurence, tak se v GIANTS Software neflákají a hra se stále posunuje kupředu. Farming Simulator 22 je tomu zářným příkladem. Hra navíc přichází i s českou textovou lokací.

Vývojáři: GIANTS Software

Vydavatelství: GIANTS Software

Datum vydání: 22. 11. 2021

Platformy: PlayStation, Xbox, PC, Stadia

Česká lokalizace: Ano (textová)

Farming Simulator 22
9
recenze-farming-simulator-22-inflace-vs-vceli-medVirtuální farmaření má o budoucnost postaráno. Ačkoliv v tomto segmentu neexistuje téměř žádná regulérní konkurence, tak se v GIANTS Software neflákají a hra se stále posunuje kupředu. Farming Simulator 22 je tomu zářným příkladem. Hra navíc přichází i s českou textovou lokací.