Recenze: FIFA 20 – Řekl tu někdo "FIFA STREET" ?!
Domů » Hry » Novinky » Recenze: FIFA 20 – Řekl tu někdo “FIFA STREET” ?!

Recenze: FIFA 20 – Řekl tu někdo “FIFA STREET” ?!

5.10.2019

Fotbalová série od společnosti EA je další sportovní hra, která vychází s železnou pravidelností každý rok. A stejně tak jako u každé jiné podobně plánované videohry se i u letošního ročníku mnoho hráčů táže po tom, co stihli vývojáři za tak krátkou dobu do hry přidat, co zvládli vylepšit nebo zda udělali alespoň něco. I přes každoročně vysoké prodeje, na kterými mnozí jen nechápavě vrtí hlavou, nemá FIFA na herním trhu na růžích ustláno tak, jako např. hokejová série NHL, další akvizice EA. Jak si nová FIFA 20 vede a zda za sebou udrží svou konkurenci v podobě ePES 2020 od japonského Konami, se dozvíte v naší recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Fifa 20 na trh vlétla ve velkém stylu. Nový komentář, přepracovaná kariéra, novinky ve Fifa Ultimate Team a především návrat ke kořenům v podobě pouličního fotbálku Volta. Splnilo EA sliby o vylepšení gameplaye a snížilo tlak na mikrotransakce?

Herní série FIFA je tu s námi už 26 let a musíme uznat, že je to pořádná jízda. EA si se svou významnou značkou zažila mnohé. Chvíle slávy se střídaly s valící se kritikou a rozporuplnými prodeji. Dlouholetý a zdá se, že i nikdy nekončící souboj mezi EA a Konami zuří i dnes a obě neslučitelné strany i letos představily své fotbalové tituly, kterými si chtějí navzájem konkurovat. Na realističnost zaměřený ePES letos uštědřil Fifě ránu, která v herních kuloárech rezonuje dodnes. Fifa, která si vždy zakládala na plných oficiálních licencích si svým japonským konkurentem nechala vyfouknout Juventus. Slavný italský velkoklub, pod který nyní spadá i fotbalová megastár Cristiano Ronaldo. EA Canada, které za letošním dílem stojí, si očividně nelámalo hlavu s něčím, co nemůže ovlivnit a zaměřilo se na způsoby, kterými může svým hráčům, potažmo zákazníkům, tyto strasti vynahradit. Jak jsme se mohli během testování nové Fify přesvědčit, nezůstalo jen u Ligy Mistrů.

Začněme ale něčím, co při svém představení zdvihlo se židle snad každého dlouholetého fanouška Fify. Fifa Street popvé spatřila světlo světa v roce 2005 a nadchla masy fotbalově založených hráčů. Fotbalová adaptace na pouliční fotbálek, za kterou tehdy stálo studio EA BIG, se vrací v letošním díle FIFA 20 v podobě nového herního režimu Volta. Po loňském ukončení životního příběhu Alexe Huntera tak přebírá otěže příběhového požitku, ve kterém hráči budou cestovat po různých hřištích, arénách či jiném fotbalovém podsvětí po celém světě. Osobně jsem byl z představení Volty nadšený a ani během německého Gamescomu mé pocity neopadly. Po dokončení příběhové linie a několika dalších hodinách strávených v tomto novém módu ovšem musím natvrdo říct, že nic tak špatného mi dlouhá léta nepřišlo pod ruce. Hlavní postava má velmi vystředěný charakter, se kterým jsem se ani s vypětím všech sil nedokázal sžít. Začínáte jako zelenáč v amatérském streetovém klubu, jehož snem je dostat se na Mistrovství světa. Příběh plný nelogických zvratů, uspěchaných a kýčovitých scének, kdy se jako vycházející hvězda se všemi svými spoluhráči rozkmotříte jen proto, abyste se celý příběh snažili dát svůj starý tým zase dohromady. Jak? No… porazíte je v zápase přece. Takhle se přece egoistické problémy mezi “přáteli” řeší. No a nakonec to samozřejmě všechno vyhrajete a svět vás miluje.

Problém ale není jen v samotném příběhu, ale i technickém designu a gameplay. Volta je prošpikována bugy skrz naskrz a tak vás nesmí překvapit, že proti vašemu týmu nastupují vaši dvojníci nebo že váš brankář defaultně stojí metr od své brány s jednou nohou ve zdi. Obecně mě bránění ve Voltě trápil nejvíce. Absurdní situace nastávají především v momentě, kdy se hraje 3 na 3 a brankářem je tedy vždy ten poslední vzadu, který nesmí používat k chytání ruce. Jejich A.I. je ve zkratce absolutně k ničemu a pokud se na brankáře nepřepnete přímo vy a nepokusíte se požár v obraně uhasit sami, můžete si být jistí, že ať už hrajete na jakoukoliv obtížnost, váš “golman” nebude svým soupeřům činit sebemenší potíže a míč mu proklouzne kudy jen může. Tyto na oko komické situace se velmi rychle mění v totální frustraci a znechucení z celého režimu Volta, který i díky svým technickým problémům v příběhové části působí nedodělaně a EA si jej dle mého názoru měla ještě na pár sezon schovat a celý přepracovat. Fakt, že k zápasu ve Voltě nemůžete pozvat svého kamaráda, ale musíte hrát proti náhodným cizincům, je nejenom nepochopitelným rozhodnutím vývojářů, ale i pro Voltu pomyslným posledním hřebíkem do rakve.

Neexistuje snad nic horšího než lagující se hra. Bohužel EA nezměnilo svou politiku nastavení matchmakingu a do vašeho online zápasu proti vám může hra napojit i hráče, jehož připojení k internetu je nestabilní nebo nedostačující. Pokud nehrajete FUT, kde je tato situace pořešena, ale např. klasické online sezóny, čeká vás opravdu dlouhých “90 minut.” Servery tyto zápasy nikterak neřešily ani ve dvou předchozích ročnících, takže pokud jste podobné problémy už měli a doufali jste, že s novým ročníkem i tří vteřinové záseky obrazu zmizí, máte smůlu.

Fifa Ultimate Team patří bez debat k těm režimům, které si fanoušci oblíbili nejvíce. Pokud jste recenzi dočetli až jsem, pravděpodobně to znamená, že vás Fifa zajímá a režim FUT není potřeba vám představovat. Zaměříme se tedy rovnou na novinky, kterých sice není příliš, ale pozitivně se projevily na stavu hry. Ultimate Team je nyní o něco více nakloněn hráčům, kteří do hry nechtějí investovat peněz více než je potřeba ke koupi a nabízí jim možnost vcelku rychle dosáhnout na velmi slušný mančaft pomocí plnění úkolů. V minulém ročníku mohli hráči skládat balíčky dle předepsaných podmínek. Jejich odměnou byly různě vzácné balíčky, které jak všichni dobře víme, dobré karty obsahují spíše sporadicky. Nyní úkoly plníte přímo samotným hraním a vždy přesně víte, jaká odměna na vás čeká. Úkoly typu: Dej 15 branek v online zápase, Kup hráče na Přestupovém trhu nebo Odehraj 5 zápasů s kamarádem jsou tak velmi vítanou novinkou, která nasvědčuje tomu, že se studio opravdu zamyslelo nad svým systémem mikrotransakcí. Ten sice zůstal nepozměněn, ale nyní se dá vcelku pohodlně obejít. Další novinkou pro FUT jsou chorea. Ano, nyní můžete svým fanouškům na tribunách pořídit prostředky pro výrobu chorea, které se dostala do módy hlavně díky fanouškům německé Borussie.  Další položkou je “Téma stadionu”. Tenhle trochu kostrbatý překlad označuje plachtu, kterou nesou vlajkonoši před začátkem zápasu. Hráči tak mají nové možnosti jak utrácet vydělané Coiny.

Sice netrefil, ale prý klídeček a pohodička.

Nejen chorea nebo nový soundtrack stojí za dalším faktorem, který stojí za skutečností, že jsem si Fifu užil opět o něco více než předchozí díl. Oním faktorem je atmosféra, která vždy patřila mezi nejsilnější stránky jiné herní společnosti, a to 2K. Jak se ale zdá, za ty roky, co všechny sportovní hry vycházejí bok po boku rok co rok, se podařilo kanadským vývojářům leccos okoukat a EA Canada nám tak přináší fotbalový zážitek, který sice stále nemůžeme srovnávat s osobní návštěvou stadionu při konání utkání Ligy Mistrů, ale začíná se tomuto stavu blížit. Hráči kráčí po zeleném pažitu, fanoušci vytahují obří choreo, hymna Champions League hraje ze všech reproduktorů a vlajkonoši rozvlňují logo nejprestižnější fotbalové soutěže. Zápasy sice ještě nejsou přerušovány kvůli řádění fanoušků na tribunách, ale série FIFA v tomto směrem ušla opravdu pořádný kus cesty a za to si zaslouží náš palec nahoru. Co se týče samotného soundtracku, tak i zde se Fifa vyhradila určitým směrem o něco více, než tomu bylo minulé roky zvykem. Podíleli se na něm umělci z Nigérie, Botswany, Jamajky, Brazílie, Švédska,… prostě z celého světa a na celkovém dojmu to jde dobře znát. Na druhou stranu, soundtrack smíchaný jako multivitamínový džus nemusí sednout každému.

eSport ready?

Pokud patříte mezi hráče, kterým se podařilo v letošním díle úspěšně proměnit hned svůj první pokutový kop, máte můj neskonalý respekt a a zlatého bludišťáka k tomu. Nejen systém penalt byl přepracován, nýbrž se dostalo i na zahrávání přímých kopů, prostřídávání hráčů a gameplay samotnou. Ano, FIFA 20 se hraje trochu jinak než její předchůdce a to jak na trávníku, tak i mimo něj. Změn si všimnete např. ve chvíli, kdy budete nastavovat svůj Ultimate Team a zkratky, které vám hra při prvním zapnutí představí, jistě přijdou vhod. Čeho si jistě povšimne každý pravidelný hráč je to, že chování míče se také jeví odlišně. Může to znít jako otřepané klišé, které se používá pro propagaci každého dílu, ale letos je změna vcelku výrazná a balón hlavně při prudších nahrávkách poskakuje o něco více, než jsme byli zvyklí. Nečekané odskočení ale nedělá problémy jen hráčům s nižším ratingovým hodnocením, ale i těm “lépe placeným”  atletům. Mě osobně a dalším hráčům, kteří FIFU zapínají a hrají čistě pro zábavu a odreagování, to může přijít fajn a cool. Na druhé straně je tu ale eSport komunita, která je se ve fotbalové sérii od EA silně angažuje. A právě této skupině hráčů, která nebere hraní na lehkou váhu, by letošní díl nemusel být tak úplně příjemný. V jistých situacích má hra svou vlastní hlavu (čtěte: je nascriptovaná) o něco více než předchozí díly poháněné stejným enginem.

I letošní díl FIFY je doslova narvaný možnostmi, se kterými mohou hráči strávit desítky a desítky hodin. Na rozdíl od 2K, které má podobně obsáhlé NBA, se ale EA dokáže starat o úpravy a aktualizace všech svých herních režimů. EA snížilo tlak na mikrotransakce, pozměnilo gameplay, ulehčilo hráčům navigaci a přidalo Voltu, streetový fotbálek, který mě sice o svých kvalitách příliš nepřesvědčil, ale dřímá v něm obří potenciál, který by se mohlo po několika větších úpravách plně projevit a třeba se i natrvalo zabydlet v hlavním menu hry, na kterou čeká každoročně celý fotbalový svět.

Vývojáři: EA (EA Canada)

Česká lokalizace: Ano

Datum vydání: 24. září 2019