Ghost of Tsushima Director’s Cut vychází více jak rok poté, co se Jin Sakai představil hráčům na PlayStation 4 ve strhujícím samurajském dobrodružství, které vývojářům kromě jiného vyneslo i několik nominací na všemožná i nemožná ocenění.

Sucker Punch se nyní vrací s verzí Director’s Cut, která není jen chytrou kličkou, jak se vyhnout rozdávání bezplatného upgradu pro konzole nové generace, ale přináší s sebou i velké příběhové rozšíření a hromadu nového obsahu. Jak si Jin Sakai, Duch Cušimy, na PlayStation 5 vedl a jak se naší redakci líbila dovolená na ostrově Ikishima?

Když se mi minulý rok naskytla možnost původní verzi Ghost of Tsushima recenzovat, vznikla z toho recenze, která se nepříliš ztotožňovala s názory většiny. Zatímco velká část herní komunity básnila o přenádherné grafice a fascinujícím ději, tak já se mezitím jen stěží vyrovnával s vodou tekoucí do kopce, prapodivnými stopami v bahně a přemáhal jsem se k vyzobávání všech vedlejších misí kvůli platinové trofeji. Proto jsem byl i k PS5 verzi mírně skeptický. Takového člověka můžete leda tak překvapit. Zda se to vývojářům ze Sucker Punch povedlo se dozvíte v následujících odstavcích.

Než se spolu vyprávíme na ostrov Iki, tak si shrneme, co všechno znamená příchod Jina Sakaie na konzoli PlayStation 5. Hráči budou mít k dispozici dynamické 4K rozlišení, rozšířené 3D audio a vyšší snímkovou frekvenci, která se velmi zdatně drží na slušných 60ti fps. Co se mi do paměti ale vrylo nejvíce, je podpora adaptivních spouští. Jejich potenciál ovšem nebyl zcela naplněn a to díky skutečnosti, že soubojový systém v drtivé většině případů využívá kombinace čtverečku a trojúhelníku. L2 a R2, které jako jediná tlačítka nový systém podporují, se využívají pouze v boji na dálku. Střelba lukem je ale o to více zajímavější a hráči nyní lépe poznají například to, kdy Jinovi dojde energie a pustí pracně napnutou tětivu. (Jeden z posledních patchů přidal několik profilů ovládání, z nichž dva mají Těžký útok nabindovaný právě na jednu ze spouští.) Kapitolou samo o sobě by bylo povídaní o haptické odezvě ovladače DualSense. Ta se na na Cušimě a Ikišimě opravdu nezastaví a hráči tak mají neustále kontakt s děním okolo. Fučení větrů, padající listí nebo trysk koně skrz travnaté pláně jsou tak zcela jiným zážitkem, než to bylo u verze pro PlayStation 4.

Na ostrov Ikishima se můžete s Jinem vydat hned po startu druhého aktu. Dokončení hlavní příběhové linie tak nutné není. S ohledem na to, že se v rozšíření objevují jisté spoilery a postavy, které Jinovi zkříží cestu až v pozdější fázi hry, je ale rozumné hru nejdříve dohrát. Loď na Iki Island vám neujede.

Přečti si  The Battle of Five Armies je hra prověřená hra ze světa Pána Prstanů

Zcela bez spoilerů!

Vstup na Iki Island je kvůli historickým událostem všem samurajům zapovězen. Hlavním důvodem, proč se Jin přesto na ostrov Ikišima vydá a riskuje tak svůj výsostný život, je bezprostřední nebezpeční, které jeho domovině hrozí. Na sousední ostrov se tak vydává proto, aby zastavil tajemnou Orlici, která tráví mysl svých nepřátel a obrací je tak na svou stranu. Jak jste již mohli vidět v oficiálně vydaném traileru, Jin upadne do zajetí a jeho život se tak během několik vteřin obrátí naruby. Prozrazovat vám více z příběhu by od nás bylo nejen velmi podlé, ale měli bychom z toho i slušné trable. Co vám ale prozradit můžeme? S onou Orlicí do hry dorazí i několik zcela nových nepřátel. Zmínit můžeme Šamany, kteří svými popěvky a zaklínadly burcují své svěřence k větší agresivitě. Mimo jiné svým bratrům ve zbrani také zvyšují odolnost a je tak nasnadě tyto nezdvořáky z boje vyřadit jako první. Slíbit vám můžeme i vyšší tempo příběhu, který je sice poněkud kratší, než ten ze základní hry, ale bude vám doručen s naprosto epickým zakončením. Upřímně, příběh Ducha Ikišimy mě pohltil mnohem více, než legendy ze základní hry a pořídit si tak rozšíření Iki Island tak za mě dává smysl i pro majitele starších konzolí.

Iki Island je sice o poznání menší než jeho západní soused, ale to neznamená, že nemá co nabídnout. Kromě bohaté a vskutku zamotané historie a kultury, o kterých se více dozvíte v příběhu, nabídne i množství vedlejších aktivit. Některé vám budou povědomé, některé jsou zcela nové. V loňské recenzi jsem napsal, že Ghost of Tsushima přetéká originálními nápady. Nic se nezměnilo a vývojáři se ani zde nedrží zkrátka a připravili si několik vskutku nezapomenutelných zážitků. Hraní na flétnu v opičím chrámu je bezesporu jedním z nich. Nově můžete narazit i na lukostřelecké zkoušky nebo Zapomenuté svatyně.

Na ostrově se ve velkém počtu nevyskytují jen okvětní lístky všeho druhu, ale číhá zde i mnoho nástrah a nebezpečí. S čím se nevypořádáte sami pomocí katany a přehršelu nových ornamentů a amuletů, s tím vám pomůže váš věrný samurajský kůň. Ten nově dostal do vínku možnost sám srážet a zabíjet nepřátele. Stačí k tomu, abyste stiskli L1 a z vašeho oře je mongolské beranidlo. Tato frajeřinka ovšem spotřebovává vaše soustředění a je tak zapotřebí být stále ve střehu.

Pokud vás stejně jako mě odpuzují cutscény, které se nedají přeskočit a máte obavy z toho, že budete muset hrát celý příběh Jina Sakaie od začátku, tak nevěste hlavu. Director’s Cut nabízí možnost si přenést uložené pozice z vaší PS4 hry a vy se tak můžete napojit tam, kde jste minule skončili. To samé platí i pro režim Legends, který již brzdy obdrží mnoho nového obsahu, a to včetně 2v2 PvP režimu.

Ghost of Tsushima prošel od vydání mnoha změnami a pokud jste tak do hry nějaký ten pátek nezabrousili, tak vás překvapí mnoho mechanik, vychytávek a novinek, které do hry přibyly několik měsíců po vydání a mohly by tak býti milně považovány za vymoženosti spjaté s Director’s Cutem. Ve hře je celá řada nových amuletů nebo různých nastavení, které život ve feudálním Japonsku dokážou ulehčit. Nejvíce vítanou změnou pro mě byla jistě možnost Loadoutů. Na každé vaše brnění si tak můžete přednastavit vybrané amulety, které se automaticky přehodí při změně brnění. I Director’s Cut ovšem vyslyšel mnoho přání a nářků od hráčů a ve hře tak nově můžete „locknout“ svého soupeře stisknutím šipky nahoru. Proč to do hry dorazilo více jak rok po vydání je ovšem záhadou.

Připomeňte si recenzi předchozí verze:

Recenze: Ghost of Tsushima – Tak dej groš Samurai

Stejně jako celá základní hra, tak i rozšíření s ostrovem Ikišima je kompletně s českou lokalizací, která je ve formě titulků. Porozumět legendám, které se se šuškají na každém rohu tak nebude činit problém nikomu. Kdo očekával, že se Ghost of Tsushima Director’s Cut přikloní k trendu, kdy vývojáři do her přidávají všemožná grafická a audio nastavení, která hru zpřístupní i hráčům s vadami zraku či sluchu, tak se bohužel spletl. V nastavení najdeme jen zcela základní možnosti. Pokud Ghost of Tsushima vlastníte, tak vás upgrade na Director’s Cut vyjde na 529Kč. Samostatná verze pro PS5 je na PS Store za 2119Kč.

Ghost of Tsushima Director’s Cut zcela předčil má očekávání. Příběhové rozšíření je plné dobře napsaných a zapamatovatelných postav, které skvěle zapadají do až nečekaně sofistikovaného příběhu. Ten postrádá hluchá místa a od začátku drží tempo, díky kterému jsem se od obrazovky neodtrhnul a kampaň dohrál během dvou dlouhých sezení. Na konzoli PlayStation 5 vypadá hra skvěle, a ještě lépe se hraje. Pokud vás legenda o Duchovi minula, tak právě teď máte výbornou příležitost vše napravit.

Vývojáři: Sucker Punch

Vydavatelství: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 20. 8. 2021

Platformy: PlayStation 5

Česká lokalizace: Ano (titulky)

Ghost of Tsushima Director’s Cut
9
recenze-ghost-of-tsushima-directors-cut-samurajska-epopej-vol-2Příběhové rozšíření je plné dobře napsaných a zapamatovatelných postav, které skvěle zapadají do až nečekaně sofistikovaného příběhu. Ten postrádá hluchá místa a od začátku drží tempo, díky kterému jsem se od obrazovky neodtrhnul a kampaň dohrál během dvou dlouhých sezení. Na konzoli PlayStation 5 navíc hra vypadá skvěle a hraje se ještě lépe. Pokud vás legenda o Duchovi minula, tak právě teď máte výbornou příležitost vše napravit.