Když v červnu 2016, na již v pořadí dvaadvacáté E3, představilo Sony za doprovodu živého orchestru zbrusu nového God of War, dav málem sál zbořil a osobně se musím přiznat, že i mně u živého přenosu běžel mráz po zádech a to jsem ještě ani netušil, jak moc bude právě mráz hrát v novém dílu důležitou roli.

Tvůrci se chtěli vyvarovat chybám z posledního dílu Ascension, který nebyl kritiky ani hráči kdoví jak opěvován a snad i proto vyšel na PS4 remaster třetího dílu, který pro vývojáře získal nějaký čas navíc. Ti s novým dílem vsadili na řadu změn a to nejen na novou kameru či způsob vyprávění.

Není tedy divu, že studiu Sony Santa Monica trvalo celých dlouhých pět let doprovodit Kratose ze sluncem vyhřátého a od všeho božstva vybitého Řecka na drsný a mrazivý sever, kde se duch Sparty usadil, založil rodinu a ve skrytu duše doufal v poklidné stáří. To by to ovšem nesměl být Kratos, který potíže s božstvem a nadpřirozenem přitahuje jako magnet a to aniž by o to sám stál.

Nový herní styl.

Nový díl God of War se tak proměnil z Hack and Slash hry, kdy jsme 90% herní doby strávili zběsilým mačkáním kombinací útoků tak intenzivně, že zánět karpálního tunelu už seděl vedle vás a čekal na svou příležitost, v akční dobrodružné RPG, které jde především po příběhu, kde si užijete i několik mačkacích pasáží. Kratos zestárl a s ním i jeho fanoušci a hráči, kteří s ním před třinácti lety začínali a jsou s ním do dnes. Řada z nich již má také svou rodinu a tak se s příběhem daleko více a snáze sžijí. I to je do jisté míry důvod proč mi hra dokázala několikrát vehnat slzy do očí. Navíc za to zřejmě může i to, že se studio inspirovalo u Naughty Dog a vsadilo na koncept, který si hráči po celém světě zamilovali, a to na příběh o putování dvou postav, které se od sebe vzájemně učí a vedou mezi sebou dialogy. Ale nemusíte se obávat, základní Kratosova vlastnost, a sice brutalita a nenávist ke všemu božstvu světa mu zůstala a tak trhá na kusy téměř vše, co mu přijde pod ruce, či ostří sekyry Leviatan.

Ze slunných pláží do sněhových závějí

Celý příběh se odehrává několik let od skončení třetího dílu, kdy Kratos vybil veškeré řecké božstvo včetně svého otce, samotného Dia a odešel ze země hledat klid. Své nové útočiště nalezl v chladných severských zemích, kde vládu drží pevně v rukou Ódin se svým synem Thórem. Zde si Kratos nalezl novou ženu jménem Faye, s níž zplodil syna Atreuse, ale bohužel po smrti Faye zůstává na výchovu syna sám. Kratos, jakožto důsledný a skutečně tvrdý otec, kterého by si asi jen tak někdo nepřál, se snaží vychovávat Atrea, jak nejlépe dokáže a klade si za cíl vzbudit v něm pud lovce, naučit ho samostatnosti, disciplíně, rozvážnosti a především schopnosti přežít. Zkrátka všemu potřebnému k tomu, aby mohli společně podstoupit výpravu k uctění památky Faye a naplnění jejího posledního přání, kterým je rozptýlení popele na nejvyšší hoře severní říše. Ovšem Kratos míní a severské božstvo mění. Nezbývá tak, než všechny dosavadní plány přehodnotit a vydat se na výpravu mnohem dříve, než bylo původně zamýšleno a Atreuse tak učit doslova za pochodu, což mnohdy není pro ducha Sparty úplně snadné. Na své cestě, která se nejednou zkomplikuje, přijdou do kontaktu s řadou velmi zajímavých postav a stvoření. Abych se vyhnul veškerým spoilerům a dopřál vám jedinečný zážitek na kterém vývojáři v Santa Monice pět let pracovali, nebudu se dále o příběhu rozepisovat. Ale věřte, že se máte opravdu nač těšit.

Přečti si  Genshin Impact verze 4.6: Arlecchino, Petrichor a nový boss fight!

Na změnu není nikdy pozdě.

S novým umístěním kamery jsem neměl nejmenší problém, ba naopak mnohem více podporuje vyprávění celého příběhu a dává vyniknout soubojům a to i v případě, kdy na vás útočí větší množství nepřátel. Hra vás skvěle informuje o tom odkud se na vás blíží nebezpečí. Změnilo se také ovládání, kdy se hlavní útoky přesunuly na R1 a R2 s tím, že blok zaujal pozici na L1. L2 pak funguje jako míření a to jak k hodu sekyry, tak i pro Atreuse, který může během soubojů na váš povel střílet po nepřátelích ze svého luku, čímž mnohdy dokáže odvrátit jejich pozornost a vy tak získáte trochu času, například k doplnění zdraví, přípravě většího útoku nebo eliminaci podřadnějších nepřátel, ze kterých vám může vypadnout nějaký ten léčivý kámen.

Nové větší možnosti nejen k průzkumu okolí.

I když se nejedná o otevřený svět, tak vám hra nabízí opravdu velký prostor k průzkumu a vy tak máte možnost i na několik hodin sejít z cesty hlavního příběhu a důkladně prohledat okolí, kde se vám nabízí plnění nejrůznějších vedlejší úkolů. Během svého průzkumu jsem narazil na místa, kde jsem po vzoru Dark Souls her neměl očividně zatím co pohledávat a tak nezbývalo než se sem vrátit až s vyšší úrovní zkušeností. Když už jsme u zkušeností a vylepšování postavy, tak vám hra nabízí opravdu široké možnosti jak udělat z Kratose v průběhu hraní ještě většího bijce, k čemu přispívá i možnost postavit si vlastní build se zaměřením na útok, obranu, regeneraci, či runy. Vylepšit můžete téměř vše: zbroj, sekyru, štít, bojové techniky, dokonce i Atreovu zbroj, luk i samotný toulec. Vše v několika variantách od základních, přes legendární až po unikátní. Každé vylepšení samozřejmě něco stojí a tím nemyslím jen stříbro, ale také řadu dalších vzácných materiálů, takže abyste dosáhli na nejlepší vybavení, budete muset svět God of War opravdu důkladně prozkoumat.

Hra je česky lokalizovaná a vše je velmi důkladně a pečlivě otitulkováno a přeloženo, což je velikou výhodou a to nejen v příběhu, ale především v Atreových poznámkách, kde naleznete rozsáhlý bestiář, ve kterém je radost číst a listovat. Jedinou výtku máme k velikosti titulků, které jsou i na televizích s velkou úhlopříčkou opravdu malé a bohužel je nelze nijak zvětšit.

Samotný příběh hry vám na vyvážený zážitek (normal), který je určen pro hráče, kteří si přejí přiměřeně náročné herní dobrodružství, zabere cca 20 hodin herní doby. Ovšem s důkladným průzkumem celého světa a splněním všech výzev a vedlejších úkolů se připravte na oněch slibovaných 30 a více hodin herní doby. Na téměř všechna místa se po dohrání hry budete mít možnost vrátit a splnit tak všechny zbylé výzvy a vedlejší úkoly. Jako bonus se vám v po dohrání odemkne možnost rychlého cestování a to nemluvím o dalších obtížnostech, které hra nabízí, nehledě na to, že by mohlo v budoucnu přibýt i NG+. Navíc se zdá, že si vývojáři nechali prostor a zadní vrátka pro případné DLC, které zatím nebylo oznámeno, i když Cory Barlog uvedl, že toto bude záležet především na prodejích.

Po audiovizuální stránce není hře co vytknout, hra vypadá naprosto fantasticky a ždíme výkon PlaySationu 4 na maximum. Nechybí ani podpora PS4 Pro, se kterou budete mít na výběr mezi dvěma režimy zobrazení. Volba mezi hraním ve 4K při 30fps a rozlišením 1080p při vyšším počtu snímků za vteřinu je jen na vás. Podpora HDR je zde samozřejmostí. Navíc je hra doplněna o opravdu skvělou hudbu, o kterou se postaral Bear Mccreary, který osobně dirigoval orchestr během Sony konference na E3 v roce 2016. To vše doplňuje a umocňuje parádní dabing Kratose, jemuž svůj hlas propůjčil Christopher Judge, kterého si budete nejvíce pamatovat jako představitele role Teal’ca z Hvězdné brány. Navíc si v menu hry můžete přizpůsobit HUD, kde si při vypnutí veškerých ukazatelů ještě více zintenzivníte celkový herní prožitek.

God of War_20180410185911

Z nového God of War je cítit, že tvůrci hru vytvářeli s opravdovou láskou a vášní ke hrám i samotným hráčům. S čistým svědomím, mohu říci, že hře nemám co vytknout a jednoznačně se jedná o „must have“ titul, který prodává konzole. Pro mě se jedná i prvního letošního aspiranta na hru roku. Nemá cenu o tom jen číst, nový God of War se musí zahrát.

V případě, že jste dočetli až sem, tak máte drobnou výhodu, jelikož máte všechny potřebné informace k tomu, abyste se mohli úspěšně zúčastnit v soutěži o digitální kopii God of War, kterou v nejbližší době vyhlásíme.

Vývojáři: Sony Santa Monica

Vydavatel: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 20. dubna 2018