Gran Turismo již není jen název nějaké závodní videohry. Dnes už se jedná o pojem, při jehož zmínění zpozorní velké množství hráčů, které náhle začaly svrbět prsty. Společně s Forzou a iRacingem tvoří pomyslný triumvirát, který kraluje virtuálním okruhům. Digitálním závodům jsem propadl i já, a to přímo u zrodu celé série, která letos slaví již 25 let!

Společně s F1 97 a TOCA Touring Cars tak první díl série GT stál u zrodu mé lásky k motorsportu, která přetrvává až do dnes. Včetně doposud posledního dílu, GT Sport, jsem nějakou tu hodinu strávil v každém Gran Turismu. Příchod dlouholeté série na novou generaci konzole PlayStation jsem si tak nemohl nechat ujít. Dostálo nové gran Turismo svému jménu a dokázalo uspokojit stále náročnější herní komunitu?

Všemocný Photo režim vám dovolí umístit německé vozidlo s protiválečným sloganem na náměstí v Moskvě

Vývojáři ze studia Polyphony Digital již s předstihem hlásili, že se s novinkou vydají zpět ke kořenům série a zapracují na často zmiňovaných přáních oddaných hráčů. Přislíbili ale i řadu novinek, mezi kterými nechybí ani „kavárna“, o které si ještě povíme více v průběhu recenze. V následujících odstavcích se zaměříme i na to, jak se s novinkou popasovala samotná konzole PS5 a jak se do celého kolotoče zapojil vzývaný DualSense.

Čekat na to, než se vám celé GT7 stáhne, by mohla být pěkná otrava. Proto vám hra po stažení několika málo gigabitů zpřístupní jeden z nových herních režimů – Music Rally. Dle slov vývojářů není tento režim určený pro totální hardcore závodníky, kteří si pouštějí stopky a při chůzi do schodů, ale především pro milovníky sportu jako takového. Vaším úkolem je během trvání písničky ujet do největší vzdálenost. Z této na první pohled velmi přímočaré hříčky se díky vybranému soundtracku a tématickému výběru vozidel stalo příjemná záležitost, která mě i přes absenci trofejí a omezeném množství písniček (v době testování pouze 6 písní) zabavila na dostatečně dlouhou dobu.

Po dokončení instalace se pak můžete vrhnout na hlavní část hry. Pokud není sedmička vaším první setkáním s Gran Turismem, tak vám bude mapa a její rozvržení jistě povědomé. Na samotném začátku logicky nemáte k dispozici všechna místa a k jejich odemčení dojde až ruku v ruce s vaším postupem hrou. Vaše pozornost se tak chtě nechtě bude muset obrátit na Kavárnu. Tento po kofeinu vonící svatostánek vlastní Luca. Ten si na zdi vyvěsil obrázky a fotografie legendárních vozidel a náhle do v lese zapadlé kavárny začali chodit kromě maminek toužících po kapučínu i milovníci a sběratelé až nestoudně drahých bouráků. Díky skutečnosti, že Luca svým zákazníkům nepřipravuje jen obyčejného Velveta, tak se mu povedlo proniknout i pod pokličku motorsportu. Z nějakého důvodu, který se mi nepovedlo zachytit, si nás Luca oblíbí a zbytek svého života zasvětí tomu, aby nás dostal na světové stupně vítězů.

V kavárně tak plníte různé úkoly, challenge a tu a tam se i zúčastníte některého z turnajů. K účasti ve vyšších šampionátech si budete muset pořídit licenci. Ano, tzv. řidičské zkoušky se vrací a předpokládám, že nejen u mě se při prvním úkolu, kdy bylo potřeba rychle jedoucí auťák zastavit na vyznačeném místě, jednalo o nejvíce nostalgický zážitek.

Za umístění v nejlepší trojce zpravidla dostanete za odměnu některé z vozidel. To je vám nadále k dispozici v garáži, sic ho nemůžete prodat. Pokud vyhráváte a Luca je zrovna v dobrém rozmaru, tak vám kromě auta přistane v kapse… a teď se posaďte… tiket do rulety. Dramatické pojmenování pro prachobyčejný loot box, politicky řečeno bedýnku s odměnami, je jeden z faktorů, který mě na hře frustroval nejvíce. Jejich otevírání působí velmi nascriptovaně. Pokud se vám poštěstí stejně jako mně a z 6ti hvězdičkového tiketu vám padne vylepšení pro auto, tak je zde vysoká šance, že jej bude možné namontovat na přibližovadlo, které zrovna nemáte. Na druhou stranu, z těchto bedýnek můžete získat věci, které v obchodě s vylepšení neseženete.

Přečti si  Bethesda zdánlivě připravuje dva neohlášené Fallout projekty

Nebudu vám nic nalhávat. Rádoby příběhový režim v Gran Turismu 7 je jen nepodařeně nalakovaný grind. Jezdíte závody dokola a dokola jen proto, aby z vás měl Luca radost a plnil vám garáž kolekcemi vozidel. I na nejtěžší obtížnost nebyly finance sebemenším problémem a k vítězství často stačilo mít jen dražší pneumatiky a vylepšené brzdy. Proti samotnému grindění závodů nic nemám, přece jen je to závodní simulátor a pokud by někomu mělo vadit dělat něco do-ko-la, tak závody na o-kru-hu pro něj asi nebude to pravé ořechové. Než zase začnu nové GT chválit, zmíním ještě jednu skutečnost, která mi při hraní očekávané novinky způsobovala tiky v oku a záškuby ve tváři. Z nějakého důvodu se vývojáři rozhodli do hry napasovat úspěšné hráče předchozího dílu. Ve hře se tak objevují usměvavé tváře virtuálních šampionů. Kromě užitečných rad, kterých se od nich dočkáte jen velmi málo, se vám svěřují i se zcela infantilními příhodami ze života. Tato skutečnost by mě nechávala zcela chladným v případě, že se jim budu moci vyhnout, popřípadě je zcela ignorovat. Tomu ale tak úplně není a hra místy nenápadně změní defaultní pozici ovládacího kursoru. Vy tak místo potvrzení startu závody kliknete na ikonku s obličejem a následně je vám naservírována přednáška o tom, jak hráč Portilla rád hraje na elektrickou kytaru a že skládá písničky…

Skrze Café a sbírání vozidel vede cesta ke zvyšování ranku Collector. Čím vyšší rank máte, tím lepší vybavení je vám k dispozici v místním tuning shopu. Na stejné mapě najdete i online režimy, které nabízí jen pramálo změn oproti GT Sport. Nechybí denní závody, výzvy a k dispozici je i možnost vlastní custom lobby, kterou si můžete upravit přesně podle vašeho přání. Příjemným překvapením bylo, že servery byly spuštěny již před vydáním a my si tak mohli porovnávat síly s novináři z celého světa. Během cestování po mapě si budete moci všimnout eventů, které budou označeny chilli papričkami. Tyto závody jsou určeny především pro hráče, kteří se cítí na pořádnou výzvu a nechtějí se zdržovat s režimem Café. Soupeři budou v těchto eventech mnohem silnější, agresivnější a hráčům by měli být dostatečnými oponenty. Studio se tak snažilo najít rovnováhu mezi sandboxem a questovým pojetím hry.

Jedním z příjemných faktorů hry jsou tzv. Meeting Place. Ta se nachází na každé trati a slouží jako sociální prostor pro všechny, co si chtějí jen tak zajezdit na své oblíbené trati, nezávazně si zazávodit a při tom si příjemně poklábosit.

Gran Turismo 7 jsem testoval na konzoli PlayStation 5 a je tak na čase se podívat na to, o jak moc velký next-gen zážitek se jedná. GT 7 nabízí dva režimy zobrazení. První z nich upřednostňuje vyšší snímkovou frekvenci, zatímco ten druhý má ve vínku schopnosti Raytracingu. Ten je následně k vidění v opakovaných záběrech, scénách či v režimu Scapes. Načítání vozidel v garáží a přepínání do závodů je díky SSD velmi rychlé. Co ve mně ovšem zanechalo hlubší stopu je podpora ovladače DualSense. Haptická podpora vám dává jasně najevo, po jakém povrchu právě jedete, nebo vás důrazně upozorní na to, že asfaltové obrubníky přejíždíte příliš agresivně. Stejně tak dobře fungují i adaptivní spouště, kde byl důraz kladen především na brzdovou páčku.

Přečti si  STALKER 2: Heart of Chornobyl dostává nový ohromující trailer a Screenshoty

Ke grafickému ztvárnění hry se ještě na chvíli vrátíme. Jedná se o pastvu pro oči? Ano, i ne. I v Polyphony Digital již pochopili, že práce se světlem je při vývoji absolutně stěžejní a talent vývojářů lze vidět především na odrazech automobilů, které jsou úžasné i v případě, že nemáte zapnutý Raytracing. Úchvatné jsou i do posledního detailu zpracované interiéry všech vozidel, kterých je ve hře přes 400! Palec nahoru a malý vavřínový věnec si studio zaslouží i za ztvárnění tratí, které je bezkonkurenční. A to nemluvím o exkluzivních a dlouhých okruzích, ale i kratších, jako třeba rakouský RedBull Ring. Jeho podoba v GT7 s jeho ztvárněním v posledních dílech MotoGP nebo F1 je zcela nesrovnatelná a i já, jako velký milovník Formule 1, budu mít velký problém se k F1 od Codemasters ještě vrátit.

Co mě ovšem trochu chytalo za oči, bylo místy dočítání jemných textur na vozidlech, ke kterým jsem se přibližoval. Dočítání textur se ovšem týkal i bariér a přilehlého okolí. Doskakování shaderů na stromech je doufejme problém, který bude vyřešen v některém z budoucích patchu. Tento hyzdící faktor by byla jistě škoda neopravit. Že se v Gran Turismu nesetkáváme s výraznějším poškozením vozidel jsme si již zvyknuli, a svým způsobem i pochopili. Při haváriích mě tak již netrápí nezničitelná zrcátka a nárazníky, ale skutečnost, že při návratu na trať na okruh s sebou nepřitáhnu i nějaký ten písek, bahno či jiné nečistoty. Smysl pro detaily mi zde tak chybí. To mě přivádí k další záležitosti, která je u závodění běžná. Dlouhé roky mě u her F1 trápil fakt, že mě při průjezdu cílem nevítají nadšení mechanici na boxové zídce. V posledním díle jsem se konečně dočkal nápravy a o to zvědavější jsem byl právě na GT7, kde se vývojáři chlubí svou nehynoucí láskou k automobilům a motorsportu. A byl jsem zklamán, částečně. Při protnutí cíle obyčejného závodu mě vítal pouze šachovnicový praporek. „No tak zase nic“, řekl jsem si. O to překvapenější jsem byl během turnaje, kdy mě v cíli nevítali jen mechanici mého týmu, ale dokonce i pracanti ze všech ostatních značek.

Co mi pomáhá vnímat Gran Turismo pozitivně je i systém změn počasí, který napřímo spolupracuje s již zmíněnou práci se světlem. Kromě realistického střídání denní doby mě ovšem do kolen dostávaly závody noční závody za deště. Obecně mokré závody jsou něco, co by se mohla od Polyphony Digital konkurence jistě přiučit.

Práce na Gran Turismo 7 je ještě dost. I přesto ale hra až na nějaké detaily vypadá skvěle a jízda po trati je i díky osvědčenému jízdnímu modelu prostě zážitek. Vše je podpořeno DualSensem, který pohyb po trati ještě více umocňuje. Ve hře bych jistě ocenil i větší sandbox. Pochválit ale musím i aktivity, které se ve hře odehrávají i mimo závodní okruhy. Každé z vozidel, ve kterých se můžete prohánět po více jak 90ti tratích, má ve svém bio popisku hromadu textu o jeho historii. Nechybí ani Muzeum, kde si můžete připomenou důležité milníky, a to nejen ze světa motorsportu.

Pokud jste ještě neměli se sérií Gran Turismo za 25 let její existence tu čest, tak díl s číslovkou 7 je ideálním vstupním bodem. Důraz na rozhraní a obsah pro nováčky může jemně iritovat zkušenější hráče, ale i ti si ve hře najdou své a spokojeni nakonec budou všichni. A o to tu jde.

Vývojáři: Polyphony Digital

Vydavatelství: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 4. 3. 2022

Platformy: PlayStation 4, PlayStation 5

8
10
6
9
7
8
recenze-gran-turismo-7-navrat-ke-korenum-po-25ti-letechPokud jste ještě neměli se sérií Gran Turismo za 25 let její existence tu čest, tak díl s číslovkou 7 je ideálním vstupním bodem. Důraz na rozhraní a obsah pro nováčky může jemně iritovat zkušenější hráče, ale i ti si ve hře najdou své a spokojeni nakonec budou všichni.