Angličáky Hot Wheels oslavily již padesát let na trhu a podle všeho se tyto hračky od Mattela do propadliště dějin jen tak nechystají. Snad každý (i již odrostlý) kluk má někde doma zašantročené alespoň jedno legendární autíčko.

Zápal pro nákup dalších modelů Hot Wheels má rozdmýchat i nový hra od závodních specialistů z Milestone, kteří mají na triku třeba sérii Moto GP, starší díly WRC, či Gravel. Značka je tak i přes trochu tuctový název v dobrých rukách. Tak jak to nakonec dopadlo?

Autíčka je možné za nasbírané součástky vylepšit. Který atribut se zlepší však přímo ovlivnit nemůžete.

Jako od Matella

Mileston zjevně hodně vycházel z podstaty reálných autíček Hot Wheels. Prohánět se tak budete po tratích zdánlivě složených z plastových částí autodráhy. Vybíráte plastové zákruty, popíráte gravitaci v obřích loopinzích a občas dojde i na nějakou tu plastovou překážku v podobě zavírající se hadí hlavy či burácejícího vulkánu.

Po drahách se to občas sviští závratnou rychlostí. Jen z toho nevypadnout!

Tvůrci své závody rozprostřeli do pěti lokalit zahrnující grafity vyzdobený skatepark či garáž a nezřídka z trati sjedete i na některý z povrchů prostředí. „Roztrháním“ tratí a jejich skladbou tvůrci docílili toho, není vždy úplně jednoduché své vaše autíčko ukočírovat tím správným směrem a vrátit se ve správný okamžik do relativního bezpečí plastových mantinelů.

Hra nabízí 66 autíček. Od těch s reálnými předobrazy až po nesmysly jako je Motosaurus z obrázku.

Při průjezdu tratěmi musíte vždy projet záchytnými body, a i když si jde díky zdejším fyzikálním vlivům a designu tratí cestu občas šikovně zkrátit, většinou vám stejně nezbyde, než se příslušnou klávesou „vyresetovat“ a tím pádem znovu startovat několik příček pozadu. Věrnost tratí své předloze má však i jedno úskalí, vlivem barevné palety a tvaru dílků působí jednotlivé tratě hodně podobně. Prostředí okolí tento pocit příliš nerozbíjí. Během závodů jsem většinou absolutně nevnímal, jestli se proháním po univerzitním kampusu, nebo třeba ve zmíněné garáži.

Zelená zrychluje, červená zpomaluje. Žádné překvapení.

Chyť je všechny!

Ze své předlohy hra vychází i v systému získávání nových autíček. Základní hra jich obsahuje 66 a mají rozdílné jízdní vlastnosti. Některá lépe smykují, jiná mají slušnou maximální rychlost a další zase disponují větším množstvím paliva do zrychlení. Klasika. Nekupujete si je ale cíleně, nýbrž za herní měnu otevíráte tzv. Blind Boxy, tedy taková Kinder vajíčka s autíčkem uvnitř.

Z Blindboxu mi právě padl popelářský vůz s otřesnými atributy. Do sbírky dobrý, na trať nepoužitelný.

Blind Boxy jsou poměrně drahé a když vám po cca 10-15 odjetých závodech „padne“ už pátý Mustang, začne vás zdejší systém odměňování rozčilovat. Samotná autička navíc nejsou úplně vyvážená a mají rozdílnou raritu, což je prakticky stupeň kvality. Hot Wheels Unleashed je až překvapivě náročnou hrou a i když se nepovažuji za úplného závodního amatéra, hrál jsem na obtížnost „medium“. I tak jsem měl chvílemi co dělat, abych dojel do cíle alespoň „na bedně“.

Přečti si  Hra F1 24 odhalena v novém ohromujícím traileru
Fialový boost vás pořádně nakopne. Jen to pak není kolikrát legrace ukočírovat.

Unleashed funguje jako další podobné hry na principu natahující se gumy. Takže pokud za soupeři zaostáváte, trochu na vás počkají. To platí samozřejmě i opačným směrem. Nezřídka se tak i na zmiňovanou střední obtížnost stává, že v posledním kole kousek před koncem netrefíte nájezd zpět na plastovou trať a tím pádem jste absolutně v pytli, jelikož si nelze vytvořit dostatečný náskok. Jasně, za chyby se platí, ale tady jsem měl častěji pocit frustrace než drtivé většiny konkurence. To, že jsem byl v multiplayerové části schopný prakticky vždy dojíždět v horní polovině startovního pole, mi jen dokázalo, že s nekompromisní obtížností zápasí i další hráči. Ze zmíněného vyplývá, že ty horší vozítka nemají na trati příliš šanci a budete tak z dostupných šedesáti autíček točit spíše pár vyvolených.

Legendární brouk je pořádný rychlík. Alespoň ve hře.

Jak to fičí?

Středobodem hry pro jednoho hráče je mód Hot Wheels City Rumble. Ten je tvořen pavoukem vzájemně propojených závodů a několika „Bossfighty“ (to jsou ovšem zase jen delší závody, které je nutné vyhrát). Hra prakticky obsahuje jen dva závodní módy a v kampani se tak střídá Quick Race (na okruhy, i z A do B) a časovka. Je to bohužel dost málo a kampaň tak velmi brzy upadá do neúprosného stereotypu, kde jen systematicky odjíždíte jednu trať za druhou a sbíráte odměny v podobě dalších Blind Boxů, měny na jejich nákup, vylepšení vozítek, nebo kosmetické blbiny.

Mapa aktivit kampaně. Vzhledem k tomu, že střídá prakticky jen dva herní módy je to dost nuda.

Z doposud napsaného může Hot Wheels působit jako strašný průser… jenže ono to tak naštěstí úplně není. Hra totiž neselhává v tom nejdůležitějším… v závodech. Jízdní model je překvapivě dobrý a uspokojivý. I když řídíte malá autíčka, máte slušný pocit rychlosti a tratě i přes svoji vizuální uniformnost baví. Závodění samotné spočívá ve správném užití zrychlení, vyhýbání se pastí a smykování v zatáčkách.

V multiplayeru se o další trati hlasuje. K dispozici jsou ty oficiální i vytvořené hráči.

Vzhledem k již výše zmíněné náročnosti nejen v umělé inteligenci soupeřů, ale i nástrah tratí samotných, mi v lecčems Hot Wheels evokovali sérii Trackmania. Jak postupujete pavoukem kampaně, začnou být jednotlivé trasy čím dál tím náročnější a obtížnější na koordinaci, čímž začne být podobnost se zmiňovanou závodní legendou ještě patrnější. Hot Wheels tak malinko klame tělem a i přes povedený jízdní model není jednoduchou závodní arkádou, jak se může zpočátku zdát.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine
Po boku nebo i „hlavou“ dolů. Trať se občas kroutí do šílených smyček.

Udělej si sám

Povaha tratí a systém tratí jasně vybízí k zařazení komplexního editoru. Ten Hot Wheels samozřejmě obsahuje a možností je obstojné množství. Některé překážky si však musíte nejdříve pro vlastní skládání nejprve odemknout v nezáživné kampani. Editor samotný by mohl být v některých svých aspektech intuitivnější. Osobně jsem v něm tak strávil jen několik desítek minut, jednoduše nejsem ten typ hráče, kterého vytváření vlastního obsahu baví. Hračičkové se v něm rozhodně najdou a možnost sdílení výtvorů s ostatními jistě ocení.

Editor tratí kreativní hráče jistě zaujme.

Prvek tvorby není omezen pouze na tratě. V příslušné sekci si můžete také přelakovat již odemčená autíčka nebo přetvořit interiér jednotlivých prostředí. Opět jde však o funkci, kterou jsem pouze vyzkoušel a smysl ve vystavování sošek či změně dekoru sloupku úplně nevidím. Změn si stejně prakticky nevšimnete a jde tak o poměrně zbytečný prvek.

Příklad odměny z kampaně. Postupem mapou se jejich kvalita spíše zhoršuje.

Zábava na měsíce, nebo pár večerů?

I z trofejí je patrné, že by si tvůrci představovali živostnost hry na desítky ne-li stovky hodin. Snažili se vytvořit platformu, na kterou by rádi nabalovali další obsah nejen v podobě nových autíček. Hra již nyní působí jako předchystaná na kupu DLC a mikrotransakcí, což rozhodně nevidíme rádi. Problém je, že já se i přes obstojný jízdní model začal trochu nudit již po prvních deseti hodinách a přístup vývojářů k obsahu a jeho distribuci mě spíše frustroval než motivoval.

Ukočírovat dlouhé lety vzduchem není žádná sranda. Tlačítko pro reset bude často vaším dobrým kamarádem.

Hot Wheels Unleashed je tak zábavnou arkádou s vlastně dost unikátním přístupem, na které je vidět spousta kvalitní práce. Bohužel ne ve všech ohledech a i když dovede hra určitou sortu hráčů nadchnout, další ji naštvaně odloží již po pár hodinách. Mám trochu obavy, že bude převažovat ta druhá skupina hráčů.

Vývojáři: Milestone

Vydavatel: Milestone

Datum vydání: 30. září 2021

Cena v PS Store: 1.319,- Kč

Multiplayer: Ano (lokální split-sreen i online)

Platformy: PlayStation 5 (Recenze),  PlayStation 4,  Xbox Series X/S,  Xbox One, PC, Nintendo Switch

Herní doba: 15 hodin (další desítky, pokud rádi vytváříte a zkoušíte obsah komunity)

7
Zvuk/soundtrack
7
Příběh/herní módy
4
8
6
7
recenze-hot-wheels-unleashed-trackmania-z-rise-hracekPřekvapivě náročná závodní arkáda se solidním jízdním modelem, která své předloze nedělá ostudu. Vzhledem k povaze obsahu a způsobu jeho prezentace však omrzí podstatně rychleji, než by si vzhledem k plánovaným rozšířením autoři přáli. <br><b> <br>+ slušný jízdní model <br>+ náročné závodění pro trpělivé fandy autodráh <br>+ tratě a autička jako z předlohy <br>+ editor tratí <b><br> <br>- mdlý obsah a herní módy <br>- způsob prezentace obsahu <br>- nevyvážená obtížnost <br>- repetitivní prostředí