Iris and the Giant je skvělá ukázka toho, co na Indie scéně tak miluji. Z ničeho nic se objeví člověk, co si řekne, že vytvoří hru a voila, nikdo mu nešlape na krk vymyslí doslova něco, co na herní scéně ještě nebylo a navíc s minimálními náklady. Louis Rigaud, jehož jméno jste nejspíš nikdy neslyšeli, je francouzský umělec, kreslíř, spisovatel a nyní i vývojář, vyžívající se ve skrytě depresivní tématice, kterou vyobrazuje minimalistickým designem, převážně za pomocí základních tvarů. Podobný styl převedl i do nynějšího prostředí této hry, kterou pojal v žánru vzestupujících deck-building karetních her.

Příběh je pojat velice zvláštně a každý si v něm bude muset najít, tak říkajíc, to své. Mladá slečna Iris, dalo by se říct v pubertálním věku, žije svůj život geeka, který nechápe její okolí. (poznámka: pro vysvětlení slova geek klikněte zde ). Naše hrdinka by tak chtěla mít kamarády, kteří by s ní sdíleli její záliby, jako jsou komiksy, hry, knihy, nicméně je to mladá slečna, která by měla dělat úplně jiné věci a tak je terčem šikany. Její podvědomí nás tak zavádí na druhou stranu řeky Styx, kde se musíme doslova probojovat přes všechna ta zlá monstra, která nám brání v setkání s naším skutečným Já a jak asi tušíte, nebude to jednoduchý úkol.

Samotný gameplay hry je velmi unikátní a dalo by se říct, že „šlape jako hodinky“. Začínáte takřka na samotném dně, hned po vystoupení z převozníkovi loďky, kde už na vás čeká první výukové patro nepřátel. Soupeři na vás čekají v různě dlouhých a širokých řadách a vašim úkolem je se probojovat ke schodišti do vyšších pater. Toho docílíte díky balíčku karet akcí, které máte k dispozici. Karty, které použijete se vám až na výjimky nevrátí zpět a tak ve chvíli, kdy použijete poslední kus, je konec a padáte do mdlob, nebo-li hráčsky řečeno, umíráte! V základu máte tři typy karet, které by se dali označit jako různé zbraně k použití. Karta meče, kterou můžete hrát ve svém tahu kolikrát chcete (pokud teda máte dostatečný počet kopií na ruce), ale útočíte pouze na jednu jednotku v první řadě. Karta sekery, která vám stejně, jako většina ostatních karet ukončí tah, zaútočí na všechny jednotky v první řadě a nakonec karta luku, která po použití ukončí tah, nicméně můžete útočit na kohokoliv, koho zrovna vidíte. To, koho vidíte, hraje obrovskou roli, jelikož ti nepřátelé co disponují střeleckým útokem vám po ukončení tahu vysvětlí, že nezničit je byla osudová chyba. Nepřátel potkáte opravdu hromadu a nebudou se lišit pouze silou útoku a jejich útočné vzdálenosti, nýbrž i různými schopnostmi, jako například kradení karet z balíčku, vytváření pastí, posilování okolních nepřátel a spousty dalších. Dokonce někteří nepřátelé (a čím jste dál, tím více) mají na sobě zbroj, která je potřeba zničit na víc ran nebo se vyžívají i ve štítech, které odráží poškození z magické karty nebo naopak fyzické karty. Obrovské počty těchto potvor by nešlo samozřejmě porazit pouze se základní skladbou karet a tak sem tam narazíte na truhly s kartami, které vám hned po otevření dají na výběr z několika druhů zbraní, z nichž jednu kopii dostanete do ruky a zbytek se vám zamíchá do balíčku. Ovšem pozor, ve chvíli, kdy nějakým způsobem zaútočíte na truhlu, tak se poškodí a dostanete tak na výběr o poznání méně karet. Kromě truhel tak můžete narazit ještě na amfory, které vám po rozbití dávají například zkušenostní bod a nebo na kus skalky, na kterém leží několik, řekněme rubínů, které slouží taktéž jako takové zkušenostní body. Z jednoho druhů zkušeností si vyberete nové vzácné karty do balíčku a z toho druhé pasivní vylepšení karet, jako například, že můžete lukem střílet dokud jej máte na ruce nebo sekera, která nezabila soupeře, udělí omráčení na dvě kola. Elitní jednotky a Bossové rovnou nahodí novou úroveň postavy, po jejich zničení, ale nejednou se pěkně zapotíte.

Přečti si  Assassin's Creed Hexe prý bude obsahovat magické schopnosti, posedlost a systém strachu

Ve hře vás čeká i spousta tajných schovávaček, na které si budete muset přijít sami, jak správně fungují. Jediné co vám tedy k tomuto řeknu je, že když nepůjdete hned do vyššího patra z místa kde jste byly, tak možná naleznete i průchod do tajných místností, ale už i tak jsem řekl dost 🙂 . Stejně tak na každém patře a to i v těch tajných můžete nalézt kus příběhu, kde se ve třech větách dozvíte, proč se to všechno vlastně děje. Možná začínáte tušit, že dosáhnout konce nebude jednoduché a taky to tak opravdu je. Hra je opravdu těžká a díky tomu zde nastupují Rogue-like prvky. Počítá se prostě s tím, že budete umírat, ať už na došlé karty, či na neúnosné poškození soupeřů. V menu tak před každou hrou dostanete jednak několik vylepšení do dalšího průchodu a druhak možnost si napořád vylepšit vlastnosti postavy. Kromě samotného vylepšení postavy budete průchodem objevovat ještě imaginární přátelé, což jsou v podstatě postavy, které jste porazili, ale přidali se na vaši stranu. Abyste ovšem mohli tyto přátelé používat, tak pro ně musíte splnit nějakou zkoušku, které je někdy jednodušší a jindy mi přišla takřka nezvladatelná. Nicméně když už se k vám přidají, tak vám příjemně ulehčí průchod hrou.

Na tento počin je potřeba se trochu opevnit, jelikož depresivní tématika není pro každého a je tak potřeba k zahrání mít opravdu náladu. To ovšem nic nemění na tom, že hra je skvost a jednoznačně bych ji doporučil naprosto každému, kdo se rád noří do příběhu a charakteru postavy.

Vývojář: Louis Rigaud

Vydavatel:  Goblinz Studio, Maple Whispering

Datum vydání: 27. 2. 2020