Novinka od studia Interior Night s názvem As Dusk Falls je napínavé interaktivní drama, které vypráví příběh dvou rodin, které nemohou být na první pohled ve větším protikladu. Připravte se na servis klišé všeho druhu, ale je to v případě tohoto titulu vlastně špatně?
Specifický vizuál
To záleží na tom, jak ke hře přistoupíte. Nebo by se lépe slušeno říci k interaktivnímu komiksu. Na první mě zaujala silná stylizace, která ponejvíce připomíná rozpohybovaný komiks. Tyto přechody obrazu nemusí sednout každému, ale osobně jsem tento neotřelý vizuální koncept ocenil. Jednotlivé scény tak nepůsobí vůbec špatně. Podíl na tom má také kvalitní dabing, přestože postavy nepohybují ústy. Na druhou stranu jim tato komiksová metoda dává možnost vyjádřit emoce pomocí obličeje a vy je díky tomu můžete lépe sledovat.
Žádné herní mechanismy zde nenajdete, a pokud vám série The Walking Dead nebo The Wolf among Us přišla herně vyprázdněná, tady je opravdu na nule. Sem tam sice můžete proklikat danou scenérii, ale je to málo. Najdete zde sekvence stisku tlačítek, ale i tímto hráčská obec už nějakou dobu notně opovrhuje. Tak proč bych si to měl vůbec instalovat? Kvůli příběhu, jeho scénáři a možnostem ovlivňovat děj.
Jsem si vědom, že to není mnoho, ale to už se vracíme právě ke způsobu přístupu. Je celá řada hráčů, kteří právě po takovém zážitku a druhu zábavy ve stylu Kinoautomatu s Miroslavem Horníčkem a dobrodružství Sváti Kuřátka touží. Tak na ně nekoukejme skrz prsty, i oni si zaslouží své tituly a As Dusk Falls je jedním z nich. Navíc velmi snadno přístupný, protože disponuje českými titulky.
Koukáš, klikáš, koukáš…
Na rozdíl od jiných interaktivních novel, her a příběhů se zde relativně rychle dostanete do víru dění. Za pár minut už lítáte v pořádné šlamastyce a děláte jedno rozhodnutí za druhým. Podobně akční start má například Detroit become Human, jenže pak následuje pár hodin nudy, než se to pořádně rozjede. Heavy Rain, ranní hygiena a několikaminutové volání „Jason“ mě skoro odradilo pokračovat dál. As Dusk Falls mě tak možná až překvapivě od začátku chytil dynamikou svého příběhu a přísunu rozhodnutí, která musím činit. A že to mnohdy nebylo věru snadné, ale to už záleží asi na povaze jednotlivce.
Protože se hra v první fází nezdržuje a děj se odehrává plynule jako film, všechno pěkně odsýpá a vzniká očekávání věcí příštích. Určité tajemství a nejasnosti jsou ve hře hned od prvních vteřin. V rámci dějové linky se podíváte také do minulosti. Tím se vám objasní motivy chování obou rodin. A jak už to tak chodí, o šokující a nejednoznačné situace nebude nouze. Od vývojářů je to trochu podpásovka, když si až zpětně uvědomíte, že toto by se dalo udělat jinak, a toto vyznění situace úplně nekonvenuje s mým přesvědčením, ale to je hra.
Pro tento případ přidali tvůrci do hry větvený strom rozhodnutí a situací, které díky vašim volbám nastaly. Klíčové momenty můžete odehrát znovu, zvolit jiné možnosti a přepsat aktuální příběh. Případně se jen podívat na eventuální průběh bez přepsání pozice. Je to sice hezké, ale osobně razím postoj, že napoprvé by si to člověk měl prožít pěkně bez opakování a úprav. Takový malý podvůdek neuznávám 😊. Uměl bych si to představit až po dohrání a opětovném spuštění a na to je tento titul jako dělaný.
Příběh na ploše více časových rovin
Příběh vám naservíruje takřka všechna klišé, která vás napadnou. Nerad bych něco vyzradil, ale v podstatě se nenajde nic, co by se neobjevilo v jiných hrách založených na emocionálním příběhu (Walking Dead, Heavy Rain…). V základu budete sledovat osudy dvou rodin, které se určitou náhodou potkají a prostřednictvím flashbacků se dozvíte o jejich minulosti a životě před hlavní dějem. Hra je rozdělena do dvou Knih po třech kapitolách, mezi jednotlivými kapitolami můžete prozkoumat strom událostí, kolik hráčů procentuálně zvolilo stejnou možnost a obdržíte hodnocení za svůj „herní výkon“.
Svým pojetím se knihy poměrně liší a záleží na vás, jestli preferujete spíše akční děj, nebo skládání celkového obrázku příběhu a jeho vyústění. Autoři do hry zakomponovali také možnost multiplayeru, respektive funkci činit rozhodnutí pomocí hlasování. Myšlenka hezká, ale opět vhodná spíše až pro opakované hraní. Protože jak se znám, při kooperaci bych byl mnohdy přehlasován. Pro tento účel lze využít až 4 gamepady, případně je k dispozici mobilní aplikace, která funguje jako touchpad a pro připojení do hry slouží kód.