V roku 2015 nám Dontnod Entertainment a Square Enix predstavili kritikmi veľmi dobre hodnotenú epizodickú adventúru Life is Strange. Prequelu sa zhostilo štúdio Deck Nine a ako to celé dopadlo sa pozrieme v nasledujúcej recenzii.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Na úvod by som v skratke priblížil o čo vlastne v prvom diely išlo, samozrejme neprezradím žiadne podstatné veci z príbehu. Dej Life is Strange  sa odohrával vo fiktívnom meste Arcadia Bay v Oregone a hlavnou hrdinkou tohto príbehu bola mladá študentka Max Caulfield. Max bola typickou bifľoškou, veľmi dobre sa učila, mala málo kamarátov a milovala fotografovanie. Postupne zistila že disponuje určitými schopnosťami a môže vdaka nim veľa ľudom pomôcť, prípadne im zmeniť život. Life is Strange si získala hráčov najmä svojím príbehom, emóciami, dialógmi, vynikajúcim soundtrackom a aj dopadom jednotlivých rozhodnutí na celkový dej hry.

Hrdinkou Life is Strange: Before the Storm je však niekto úplne iný než Max. Je dôležité spomenúť že dej sa odohráva približne tri roky pred udalosťami z LiS. V epizodickej adventúre si zahráme za mladú študentku Blackwell Academy Chloe Price. Chloe je nespútaný teenager, porušuje snáď všetky pravidlá, všemožne sa vyhýba škole, holduje alkoholu, má rada rock and roll a snaží sa byť nezávislou ako to len ide. V minulosti prišla o otca, ktorého mala veľmi rada a v súčastnosti žije so svojou mamou Joyce a nevlastným otcom Davidom (dialógy s Davidom patria medzi najlepšie v hre). S Max boli kedysi najlepšie priateľky, lenže akosi sa ich cesty rozišli. Určite nechcem viac prezrádzať k príbehu aby ste si ho užili, pretože práve príbeh je základným prvkom tejto adventúry.

Ako som spomínal ovládame postavu Chloe z pohľadu tretej osoby, ovládanie a interakcia s postavami a predmetmi je veľmi jednoduchá, zobrazia sa vám možnosti a stlačíte príslušné tlačidlo. Prvá epizóda štartuje v opustenom mlyne, kde má koncert rocková kapela Fireworks a samozrejme naša Chloe sa chce dostať za každú cenu dnu. Hra vám sprístupní prvú lokalitu, kde je možné zoznámiť sa ovládaním, preskúmať terén (prípadne niečo posprejovať). Chloe nemá nadprirodzené schopnosti, zato jej slovná zásoba je veľmi zaujímavá a vypúšta hlášky na každom kroku. Novinkou v dialógoch je schopnosť „Backtalk“, v ktorej môže Chloe niektorých ľudí presvedčiť a vykľučkovať tak z nepríjemnej situácie, alebo to pokaziť a iba tým celú situáciu zhoršiť. Hra vám umožní vyskúšať si „Backtalk“ hneď na začiatku, dôležité je spomenúť že je časovo obmedzený a musíte voliť vhodné slová aby ste niekoho ponížili prípadne sa mu vysmiali.

Ťažiskom hry sú najmä dialógy, postavy a páčila sa mi aj relatívna voľnosť pri preskúmavaní. Možno to sklame hardcore adventuristov, ale žiadne logické hádanky ani rébusy tu nečakajte. Výhodou je samozrejme aj znalosť anglického jazyka (alebo si zaobstarajte vreckový 500- stranový slovník) . Prvá epizóda ponúkne niekoľko lokalít, známych ale aj doteraz nenavštívených. Chloe si vedie svoj denníček, kde vtipným spôsobom komentuje a opisuje jednotlivé postavy a udalosti. Je to výborná vec, ktorá umocňuje príbeh a môžeme sa dozvedieť aj to aký je vzťah Chloe k jednotlivým postavám. Za slová a nadávky, ktoré Chloe dosť často používa by sa nemusel hanbiť ani Ozzy Osbourne. Za zmienku stojí aj vynikajúci dabing postáv, mne osobne sa páčila práca Rhianny DeVries, ktorá dabuje Chloe.

Čo sa týka grafiky hra beží na Unity engine (LIS  bežal na Unreal Engine 3) a zdala sa mi o čosi krajšia, živšia a svižnejšia než u predchodcu. Prvá epizóda si drží veľmi slušné tempo, síce Chloe prišla o jednu priateľku, no spozná niekoho iného a o vypäté a dramatické situácie nebude núdza. Prvá epizóda ponúkne aj niekoľko závažných rozhodnutí, čas v hre sa spomalí a my si budeme musieť vybrať jednu z dvoch ponúkaných možností. Zaujímavý bol aj kontrast medzi hlavnými postavami: Chloe – rebelka žijúca s mamou a nevlastným otcom, bez peňazí sa sama pretĺka životom a jej nová kamarátka – obľubená v kolektíve, výborná žiačka školy z bohatej rodiny. Každá však má svoje problémy a nedostatky a bolo zaujímavé sledovať ako sa vyvíjal ich vzťah (a určite sa bude vyvíjať) . Bavil som sa aj pri dialógoch postáv, niekoho možno môžu odradiť jednoduchšie stavané dialógy. Koniec epizódy je jedným slovom úžastný a iba podčiarkuje veľmi dobrý rozbeh novej série.  Soundtrack je opäť raz vynikajúci , hrou nás bude sprevádzať rocková Are You Ready For Me od Pretty Vicious , melancholická No Below od Speedy Ortiz a ďalšie. Dohranie prvej epizódy zaberie približne 3 a pol hodinky a po dohraní je možné vyskúšat Collector mode, v ktorom si zvolíte lokalitu z úvodnej epizódy a pozbierate všetky grafity, ktoré vám ešte chýbajú.

Vývojári: Deck Nine

Vydavateľ: Square Enix

Dátum vydania: 31.august 2017