Když se mi v roce 2018 dostala do rukou hra Yakuza 6, tak jsem byl se sérií Yakuza od studia Ryu Ga Gotoku již dobře obeznámen. Není tak divu, že jsem i já patřil mezi ty hráče, kterým k srdci přirostl po všech směrech unikátní „hrdina“ Kiryu Kazuma. Právě pro tuto výraznou a ústřední postavu celé série byl díl s číslovkou 6 posledním. Vývojáři na konci hry doslova vymazali jeho jméno.

O to více jsem byl v šoku, když jsem poprvé spatřil trailer na Like a Dragon Gaiden. Traileru na hru s podtitulem Muž, který vymazal své jméno dominoval elegantně oblečený muž s ostrými rysy a výraznými lícními kostmi. Kazuma je zpět! Nafingoval svou smrt proto, aby ochránil své nejbližší i sám sebe.

Like a Dragon Gaiden se odehrává ve stejné časové linii, jako hra Yakuza: Like a Dragon, jejíž hlavní postavou byl sympaticky střelený Ichiban Kasuga. Ačkoliv se jedná o dvě odlišné hry, tak si hráči mohou všimnout momentů, kdy nechybělo málo k tomu, aby se oba drsňáci náhodou potkali. Pokud vám série Yakuza není cizí, tak jistě víte, že drtivá část celé IP se odehrávala v městské části Kamurocho. Like a Dragon Gaiden se vydává jiným směrem a lokalit navštívíme mnohem více. Domácí lokací je Sotenbori, turistické centrum Osaky. S Kazumou se ale logicky podíváme i do Yokohamy, přesněji do části Isezaki Ijincho, kde se odehrávalo již zmíněné Ichibanovo dobrodružství.

Již standardně jsou k dostání různé kabarety, herny, kluby, závodiště a další místa, která byste ve hrách s japonskou mafií asi nečekali. Až vás omezí lovení plyšáků z automatů, hraní Sonica či utrácení těžce vydělaných peněz v Sushi baru, tak se můžete vrhnout na příběhovou kampaň, která je bez debat tím největším lákadlem nového dílu.

Na poměry vývojářů z Ryu Ga Gotoku je rozjezd až nečekaně svižný. Hra nám dávkuje příjemný tutorialový mix, kdy nám chvíli ukazuje nové mechaniky, které doplňuje příběhem a vzpomínkami na předchozí díly série. Hned na začátek mohu prozradit, že The Man Who Erased His Name je jeden z nejkratších dílů a jeho dohrání nám zabralo přibližně 30 hodin. Příběhová kampaň je zde překvapivě polopatická a příčina této skutečnosti může pramenit ze snahy studia neodradit od série nové hráče. Ba naopak, pokud jste se sérií Yakuza a Like a Dragon dosud neměly tu čest, tak vás novinka přivítá s otevřenou náručí a vše vám pomalinku a vstřícně vysvětlí. Pro nás Yakuza srdcaře to zabalí do vzrušujícího příběhového oparu a tak začátek hry nenudil ani mě.

Přečti si  Indiana Jones and the Great Circle vyjde v prosinci, Avowed v listopadu

Minulé díly rozdělili komunitu na dva tábory. Zatímco jeden opěvoval tahové souboje, tak druhý jen skřípal zuby. Kazuma nerad čeká až přijde na řadu a tak můžete na tahové souboje v tomto díle zapomenout. Ačkoliv se tak v tomto směru vracíme o několik dílů dozadu, tak vše působí svěže a zábavně. Může za to především řada novinek, kterými byli nejen šarvátky s pouličními gaunery obohaceny.

Zmínit musím dva základní postoje, okolo  kterých se budou vaše rozepře točit především. Agent Style a Yakuza Style. Zatímco jeden slouží pro souboje jeden na jednoho, tak druhý je zaměřen na tzv. crowd-control. Kazuma kolem sebe může mrskat magickým lasem, které je na začátku hry až „nechutně“ silné. Při osvojování těchto bitkařských strategií vám přistane na hlavě ještě další důležitý mechanismus, a to Extreme Heat Mode. Při jeho spuštění se Kiryu na okamžik změní v řádícího Krata, který seřeže vše, co mu přijde pod pěsti. Souboje jsou ve hře všudypřítomné a je dobře, že se vývojářům povedlo udržet úroveň zábavy na takové úrovni, že budou rvačky bavit snad každého, kdo k novému dílu alespoň přičichne.

Pokud bych měl Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name vystihnout jedním slovem, pravděpodobně bych vybral slovo nedoceněný. To se ovšem netýká jen tohoto dílu, ale ve skrze celé série Yakuza, potažmo Like a Dragon. Námi dnes recenzovaný díl je dalším v řadě exkluzivních videoher, které jsou ale z různých důvodů přehlíženy. Tento problém se se sérií veze již od samotného počátku a nutno podotknout, že si za to Sega může sama. Hry v Evropě vycházeli klidně i více jak rok po asijském vydání a japonská společnost příliš neinvestovala do řádné propagace. O to více jsou ale hráčky a hráči překvapení poté, co se do hry ponoří. Yakuza je jedna z těch sérií, které když jednou ochutnáte, tak pořád nemáte dost. Novinka s navracejícím se Kazumou je toho zářným příkladem.

Pro ty, co novinku dohrají a začnou hned prahnout po dalším díle, tak je v hlavním menu připraveno krásné překvapení. Po dohrání příběhové kampaně se vám odemkne speciální demoverze Like a Dragon: Infinite Wealth, které má vyjít v příštím roce.

Přečti si  Nabídka PS Plus na květen 2024 zahrnuje bonusovou odměnu s překvapením

Zatím jsme se bavili jen o historii značky, hlavním hrdinovi, soubojových systémech a nedocenění celé IP. Standardně bych se teď vrhnul na příběhovou kampaň a popsal vám její úvod. Problém ovšem tkví v tom, že už během prvních několika vteřin hry přichází okamžik, který by leckdo mohl považovat za masivní spoiler. Nezbývá mi tak nic jiného, než vše zaobalit a přislíbit vám příběh plný zvratů, srdceryvných okamžiků a napínavých sekvencí. Jak jsem již zmínil výše, příběh by vám neměl zabrat více jak 30 hodin. Vše podstatné je tak hráčům servírováno s podstatně větší kadencí, než jsme u této IP zvyklí. Na nějaká příběhová slepá místa tak můžete rovnou zapomenout.

Dalším faktorem, ve kterém The Man Who Erased His Name překonává v mých očích dosud nejlepší díl, Yakuzu 6, jsou vedlejší postavy. Do nich, tedy především do jejich příběhů a osudů, jsem se doslova zamiloval. Nový díl Like a Dragon je sice kratší, ale o to epičtější dobrodružství bývalého člena Yakuzy, jenž obětoval vše, aby zachránil ty, které miluje. Jeho mise ale pokračuje a vy byste u toho určitě neměli chybět.

Vývojáři: Ryu Ga Gotoku

Vydavatelství: SEGA, Sega of America

Datum vydání: 8. listopadu 2023

Doba testování: 35 hodin

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
9
recenze-like-a-dragon-gaiden-the-man-who-erased-his-name-navrat-krale-bez-malickuNový díl Like a Dragon je sice kratší, ale o to epičtější dobrodružství bývalého člena Yakuzy, jenž obětoval vše, aby zachránil ty, které miluje. Jeho mise ale pokračuje a vy byste u toho určitě neměli chybět.