Přijde mi to jako včera, co mi na stůl přistál titul Yakuza 6. Tehdy jsem s touto sérií neměl absolutně žádné zkušenosti a tak jsem byl o to více překvapen tím, jak mě hra neskutečně vtáhla. Po uzavření příběhu Haruky a Kiryu Kazumi mi to nedalo a musel jsem si zahrát všechny díly série Yakuza, dnes známé jako Like a Dragon. Ani mě, a už určitě ne kluky a holky ze studia Ryu Ga Gotoku, tehdy ani zdaleka nenapadlo, kam se tato série v budoucnu posune.
Recenzovaná verze: PlayStation 5
Nechápejte mě špatně. Balancování na hraně života a smrti, kdy se na jedné straně snažíte přelstít tu nejobávanější mafii v Asii a na druhé řešíte rodinná dramata, mě bavilo a naplňovalo. Nemohu ale říci, že by poslední díly, kde jsme se seznámili s Kasugou, novým hrdinou, nejsou o nic horší. Ačkoliv to už není ta stará dobrá Yakuza, tak se nové díly o poznání lépe uchytili u neasijských hráčů. A to se studiu přirozeně líbí.
Možná proto se již podruhé za sebou vracíme na prosluněnou Hawaii. Hra začíná ve chvíli, kdy se Goro Majima probírá na pláži, kam ho jako vorvaně vyplavilo moře. Goro je extrémně zmatený a nemá nejmenší ponětí kde je, jak se tam dostal a navíc ani netuší kdo on sám je. Situaci se nezlepší ani poté, co k němu přijde chlapec jménem Noah, který si nenechá vymluvit to, že jeho kočka je ve skutečnosti tygr.
Po několika minutách se dozvíte, na kterém ostrově se nacházíte a dojde i na první roztržky s piráty, kteří si oblíbili ostrov Nele hlavně kvůli místní hospodě. Pirate Yakuza in Hawaii není jen o objevování vzpomínek hlavního hrdiny, ale i sociální vztahy tamních obyvatel. K tomu dojde hned ze startu hry, kdy narazíte na otce malého chlapce, jenž vás našel na pláži. Tomu se úplně nelíbí, že se jeho na astma trpící syn kámoší s polonahým mužem, jehož tetování jasně vypovídají o jeho napojení na Yakuzu. Z onoho otce se vyklube bývalý lovec pokladů a hra tak hned nabere zcela jiný směr.
Více vám o příběhu prozrazovat nebudu a zaměříme se na hlavní přednosti a neduhy hry jako takové. Letošní díl je hodně zaměřený na námořní bitvy a pirátskou tématiku. Vývojáři se těchto témat zhostili po svém a vzniklo tak přesně to, co si fanoušci přáli: Neskutečně praštěná a nesmysly naplněná hra. Chtělo se mi říct i obsahem nabušená hra, ale v případě tohoto dílu to tak úplně není.
Pirátský díl na mě v mnoha směrech působil jako pokračování nebo tučnější DLC pro předchozí díl s Kasugou. Ve hře najdete velké množství stejných lokací a potkáte přehršel postav i ze starších dílů. Ačkoliv jsem věděl, že novinka klade velký důraz na komediální pojetí, tak mi postupem času přístup vývojářů trochu vadil. Jako fanouškovi série mi tento díl absolutně nic nedal a já se bavil jen u miniher, z nichž většina už byla v předchozích dílech, a při námořních bitvách, které byly pojaty v extrémně arkádovém stylu. Námořní bitvy, kdy se vy a vaše posádka snaží podmanit si celé přilehlé vody, jsou jednou z nejsilnějších stránek hry. Vaši kocábku si musíte vylepšovat nejen po stránce bojové, kdy levelujete své námořníky, upgradujete dělostřelectvo a zvyšujete odolnost trupu, ale také po stránce vizuální. Chcete mít na boku lodi obří anime holku? Není problém! Místo pirátských vlajek obličej Kiryu Kazumy? Tady to máte. Soubojový systém na vodě je nejen zábavný, ale je také pořádnou výzvou. Proti jedné lodi bojujete jen v ojedinělých situacích a je tak potřeba se mít na pozoru.
Soubojový systém na souši se také trochu pozměnil. Osobně mě trochu mrzí, že se hra nevrátila k tahovému stylu, ale akční pojetí není o nic horší. Vše probíhá v rychlém tempu a náhodné pouliční rvačky už nejsou takovým zdržováním, jako tomu bývávalo. Nemyslete si ale, že vám bude stačit spamování jednoho tlačítka. Studio RGG si tentokrát připravilo dva zcela nové bojové styly, a to Mad Dog a Sea Dog. Každý z nich má něco do sebe a hodí se do odlišných situací. V paměti mi nejvíce uvízl jeden ze speciálních útoku pro Sea Dog, kde Goro vytáhne magické temné housle a s jejich pomocí vyvolá astrální žraločí útok. Velmi praktický je i hák, kterým si své nepřátele přitáhnete na potřebnou vzdálenost, ale lze použít i pro šplhání při hledání pokladů schovaných po střechách. Při chválení nesmím opomenout ani souboje s bossy. Ty jsou po všech směrech unikátní a nejednou jsem si říkal, kde na to ti vývojáři chodí.
Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii je po všech směrech menší a chudší přírůstek do bohaté série, a kromě pirátské tématiky toho příliš nového nenabízí. Recyklaci předmětů, lokalit a postav ji ale mohu s klidným srdcem odpustit. Hra vám zabere přibližně 25 příjemných hodin, během kterých se jistojistě mnohokrát zasmějete. Nutno ovšem podotknout, že hra pobaví především hráče, kteří znají předchozí díly a s nimi spojené postavy, potažmo jejich příběhy.
Vývojáři: Ryu Ga Gotoku
Vydavatelství: SEGA
Datum vydání: 21.2.2025
Česká lokalizace: Ne