Pokud před vámi zmíním Spojené státy americké, tak je zde vysoká šance, že se vám jako první vybaví město New York. K němu neodmyslitelně nepatří jen Socha Svobody, ale v neposlední řadě také Spider-Man. Jeho postava se od svého vzniku dočkala nesčetně komiksových a filmových adaptací. První hra s Peterem Parkerem vznikla již v roce 1982 pro Atari 2600. Od té doby se ale herní byznys znatelně posunul. Některé hry byly dobré, jiné horší, některé různými způsoby vyčnívaly. Pod křídly Insomniac Games zažívá pavoučí muž návrat na vrchol a vydání druhého dílu Spider-Mana je pro videoherní kuloáry velká věc.

Přesto se ale najde množství otázek a překážek, se kterými se museli vývojáři vypořádat. Osobně mě před hráním zajímaly především novinky, které jsou po vydání Milese Moralese potřeba jako sůl. Bez nich by se ze hry mohla velmi rychle stát repetitivní záležitost. Druhým mým přáním byl dospělý a temnější příběh. O tento bod jsem se ale s ohledem na druhou polovinu předchozího dílu nebál. Jak to tedy jedna z nejočekávanějších PlayStation exkluzivit povedla?

Příběh začíná velmi sympaticky a my se dostáváme do situací, které byste v superhrdinském životě možná nečekali. Petera trápí situace na trhu práce a snaží se přijít na to, jak přesvědčit MJ, aby se k němu po všech těch letech konečně nastěhovala. Ta má ale plnou hlavu problémů v práci, kdy se pod ní doslova kýve židle a její články se objevují až kdesi na konci novin. O svou budoucnost se pere i Miles, který řeší přechod na univerzitu a svou neschopnost skloubit učení a roli ochránce New Yorku. Vše jde ale stranou ve chvíli, kdy na Manhattan dorazí první padouch. Velkolepý úvod slouží jen jako taková připomínka všech vašich schopností a ukázka nových herních mechanik, vymožeností a dalších novinek.

Do tuhého jde až v následující scéně, kdy se na obrazovce poprvé objeví Kraven. Profesionální lovec už je znuděn podřadnými kořistmi a hledá pořádnou výzvu pro kterou je ochoten nasadit i vlastní život. Proč ale lovit všemožná monstra a další rádoby profesionální lovce kdesi v džungli, když můžete vzít svou hyper moderní armádu a zaletět si do NYC? Co si budeme nalhávat… Kdyby šlo jen o Kravena, tak by se s ním Peter a Miles vypořádali raz dva. Do hry ale vstupuje řada proměnných. Nemluvím jen o Venomovi, ale i dalších postavách, které předchozí trailery zázračně nevyzradily. Příběhový kampaň má hlavu, patu a vše je mezi sebou propojeno mnohem víc, než u předchozích dílů. Hra vás ani na chvíli nenechá vydechnout a bez jakýchkoliv slepých míst vás doprovodí až k absolutně šílené potitulkové scéně.

Přečti si  Náklady na vývoj a marketing hry Alan Wake 2 se zatím nevrátily

Pokud si budete chtít přece jen na chvíli odfouknout, tak je zde přehršel vedlejších aktivit. Některé vám budou jistě povědomé, některé jsou zcela nové. Sbíračky, hledání skrýší a beden s vylepšeními, pátrání po technice, objevování nepřátelských základen a lovení splašených dronů je jen začátek. Nejvíce mě potěšily vedlejší mise pro obyvatele tohoto prokletého města. Ty sbíráte skrze mobilní aplikaci, kterou nedisponuje jen Miles, ale nově i Peter. Popis jednotlivých zápletek může znít zprvu často banálně a nudně, ale to je jen iluze. Takže až vám bude psát nevidomá babička, že se jí ze zahrady ozývají nějaké pazvuky, tak ne že se na ni vykašlete!

Množství úkolů i vedlejších aktivit tu a tam vyústí v potyčku a vy tak musíte začít rozdávat pěsti, střílet pavučiny kam to jen jde a u toho ještě zachraňovat kolemjdoucí. U prvního dílu a následně Milese Moralese mě soubojový systém příliš neoslovil a hra mě tehdy nedostatečně motivovala k používání různorodých sekvencí a kombinací a proto jsem měl z tohoto aspektu hry obavy i tentokrát. S rukou na srdci mohu ale říci, že souboje v Marvel’s Spider-Man 2 jsou neskutečně zábavné, intuitivní a já se u hraní dlouho tak nebavil jako právě u mlácení padouchů a potírání zločinu v této hře. K dispozici máte nepřeberné množství pohybů, možností využít okolní prostředí, nové elektrické gadgety a do toho vám může přiletět na pomoc i druhý Spider-Man! A to ani nemluvím o boss fightech, které jsou opravdu dechberoucí a originální.

Slova chvály si zaslouží ovládání hry jako takové. Nejen souboje ale i obyčejný pohyb po městě jako je houpaní se na pavučinách či používání Web Wings, což je taková lepkavá napodobenina Wing Suitu. Vše je extrémně responzivní a Spider-Man dělá přesně to, co po něm chcete. Kromě novinek je ovládání stejné jako u starších dílů a není třeba si tak osvojovat příliš mnoho kombinací a tuto cestu je třeba ocenit.

Ve hře samozřejmě nechybí české titulky

Zmíněná pavoučí křidélka vám přijdou jistě vhod. Nejenže je to prostě cool, ale taky jsou ideálním prostředkem na cestování po téměř dvakrát větší mapě. Mnohdy se totiž stane, že budete potřebovat překročit řeku a dostupné mosty budou příliš daleko. Vám se bude stačit jednoduše zhoupnout, roztáhnout křidélka a najít nejbližší větrný tunel, díky kterému budete na druhé straně během pár sekund. Jsou to právě i tyto novinky, které dělají hru mnohem zábavnější a já se od ní oproti ostatním Spider-Man hrám nedokázal odtrhnout.

Přečti si  Bethesda zdánlivě připravuje dva neohlášené Fallout projekty

Ano, herní mapa, tedy New York City, je téměř dvakrát velký než v předchozích hrách. Zajímavé tak je, že úroveň detailů je řádově vyšší. Poznáte to nejen ze střech mrakodrapů, ze kterých můžete vidět basketbalová hřiště na níže položených střechách, nebo obyvatele NYC jak si na terasách dávají pracovní pauzu. Neméně zajímavý je i život v ulicích. Parky žijí, lidé oslavují různé akce, na každém rohu jsou pouliční umělci a hudebníci a místy narazíte i na nějaký ten protest. Zhoustla i doprava a nutno podotknout, že větší množství vozidel městu sluší. Řidiči si sice stále neosvojili dopravní předpisy, ale kromě toho vše působí přirozeně. Nic z toho by ale nemělo takový dopad na hráče, kdyby hra nevypadala tak skvěle. Grafické zpracování hry je krásná ukázka síly nového PlayStationu a pokud patříte mezi ty hráče, kteří jsou schopni strávit ve Photo režimu dlouhé hodiny, tak zde vás zde čeká další dlouhá šichta.

Během reklamní kampaně jsme mohli často vidět rychlé cestování a přepínání mezi oběma Spider-Many. Ano, musím uznat, že je to pořádný fičák, ale v praxi jsem ani jednu věc vlastně pořádně nevyužil. Postavy jsem přepínal jen tehdy, když to po mě chtěl příběh a rychle cestování jsem prostě nepoužíval. Nebylo proč – město je tak krásné a houpání se pavučinových liánách je tak příjemné, že prostě nebylo kam spěchat.

Marvel’s Spider-Man 2 je zcela epické dobrodružství a ačkoliv to možná bude znít bláhově, tak mohu prohlásit, že prostě nemá chybu. České titulky, krásná grafika, art style, napínavý příběh z řadou zvratů a překvapení, množství vedlejších aktivit, klasický humor, chytlavá hudba a především fan-servis skrytý v mnoha detailech, hláškách, řadě postav a třeba i v oblecích, které si odemykáte během hry. Nelze tak jinak, než hru doporučit zcela každému majiteli a majitelce PlayStation 5. Kéž by bylo více takových her.

Vývojáři: Insomniac Games

Vydavatelství: Sony Interactive Entertainment

Datum vydání: 20. 10. 2023

Platformy: PlayStation 5

Doba testování: 25+ hodin

10
10
10
10
10
10
recenze-marvels-spider-man-2-mate-hru-roku-a-mohl-bych-ji-videtMarvel's Spider-Man 2 je zcela epické dobrodružství a ačkoliv to možná bude znít bláhově, tak mohu prohlásit, že prostě nemá chybu. Bez debat se jedná o nejlepší hru, ve které si dobrý soused Spider-Man objevil. Zcela čistá desítka značí i nadějného kandidáta na hru roku a titul, který si nesmíte nechat ujít.