Herní sláva, polní tráva. Dříve věhlasné studio BioWare pod křídly EA už několik let skomírá, před cca dvanácti lety přitom šlo prakticky o krále moderních RPG her. Legendární edice Mass Effectu dává krásně zavzpomínat, proč studio tuhle pomyslnou královskou korunu nosilo.

Jak už jsem naznačil v perexu, vývojáři z BioWare si díky své práci na sérii Mass Effect a Dragon Age (autorova nejoblíbenější hra) před lety vydobyli prakticky kultovní status a ani dlouhá série přešlapů z posledních let ho úplně nesmazala. Podaří se kanadskému studiu konečně odrazit ode dna?

S prvním pohledem na Citadelu se dostavil i opojný pocit nostalgie.

Záchrana galaxie není na jedno odpoledne

Do Legendární edice zabalili autoři prakticky veškerý obsah tří poměrně dlouhých dobrodružství velitele Sheparda a jeho početné posádky. Kromě tří obsáhlých her jsme se tak dočkali i prakticky všech smysluplných DLC. Vynechány byly spíše jen kosmetické balíčky a z prvního dílu se nevrátilo rozšíření Pinnacle Station, což však asi neopláčou ani zarytí fanoušci série. Třetí díl cestou na nové platformy ztratil multiplayer, v dnešní záplavě her pro více hráčů to ale zase tolik nevadí. A co to znamená v číslech? Že herní doba celé trilogie hravě přesáhne stovku hodin.

I na Zemi se podíváme, i když v prvním díle jen z dálav Měsíce.

A co že budeme ty minimálně čtyři dny čistého herního času dělat? Zachraňovat galaxii, přece! I když jsou souboje nedílnou součástí Mass Effectu, legendární status si série rozhodně nezískala za hratelnost. Vlastně jsem byl až překvapený, jak nezáživné jsou některé střílecí pasáže prvního dílu a to i v rámci hlavní příběhové linie. Třeba takový závěr mise na Ferosu je z pohledu dnešního hráče vyloženě špatný a herní náplň této pasáže (která je navíc poměrně dlouhá) by neobstála ani v průměrných hrách.

Velitel má svoji posádku inspirovat. Třeba emotivním proslovem…

Skvělé RPG, slabší střílečka

Pocit ze střelby je v prvním dílu prostě mizerný a to i přes značné ústupky oproti originálu. Mám v živé paměti, že soubojový systém jedničky měl i přes svou krkolomnost jisté kouzlo RPG her. Museli jste zde hodně taktizovat s přehříváním zbraní, ale i jejich přesností. Remaster některé tyto zdánlivé překážky v hraní obrousil a zjednodušil (zbraně jsou přesnější), ale jistá nezáživnost střílení zůstala, jen to kouzlo vyprchalo. Hráči remasteru se shodují, že úpravami došlo i k razantnímu snížení obtížnosti. Osobně jsem na nejtěžší obtížnost Insanity neměl se souboji příliš problém. Slabší akční pasáže však nejsou ani v prvním dílu vyloženě časté a pocit ze střelby i používání schopností se s druhým a třetím dílem razantně zlepšuje.

Přečti si  RECENZE: Dragon's Dogma 2 - Kde je ta desítka?
Na bojišti je díky speciálním schopnostem často pěkný chaos

Příběhy a světy

Je třeba však podotknout, že hnacím motorem celé série rozhodně nejsou souboje. Ostatně daleko více času strávíte v rozhovorech a na fajnšmekry čeká i mamutí porce (zajímavého) textu k přečtení.

Pro zájemce nachystali autoři spoustu zajímavých informací o všem možném.

Ať už budete skrz galaxii nahánět maniakální Spektru Sarena v prvním díle, připravovat se na příchod invaze emzáků ve dvojce, nebo jí přímo čelit ve trojce, můžete se těšit na spoustu příběhů a drobných epizodek převážně vysoké kvality. Dialogy jsou navíc bravurně napsané a fanoušci sci-fi literatury potěší stejně jako dobrý žánrový román. Mass Effect klade obrovský důraz na budování světa a prakticky každá ze zde představených ras má pečlivě vybudované zázemí, historii a specifika.

S Turiany vedlo lidstvo svou první vesmírnou válku… a zvítězilo, což je mnohým Turianům stále trnem v oku.

Přátelství i rivalita

Seznámíte se s flotilou Quarianů v nuceném exilu, v důsledku genofágu postupně vymírajícími Krogany, nebo třeba Elcory neschopnými vyjadřovat emoce jinak než slovy, vždy jde o do detailů promyšlené koncepty, s nimiž je radost se seznamovat. Zcela upřímně mi mnohé zdejší rasy přišly daleko zajímavější a promyšlenější než třeba v globálním megahitu Star Wars. Příslušníci různorodých ras se dostanou i do vašeho týmu a nezřídka si je oblíbíte podstatně více než ty lidské.

Asari jsou rasou výhradně ženského pohlaví a určitým sex symbolem univerza. Mě chapadla na hlavě úplně neberou, ale proti gustu.

Skvělý dojem z příběhu a scénáře doplňují i četné volby směřování dalšího postupu. Ano, i v Mass Effectu je občas možnost volby trochu „na oko“ a vyústění situace ovlivňují spíše sporadicky, jiné však změní chod některých událostí třeba napříč všemi hrami. V některých momentech tak můžete nadobro přijít o oblíbeného parťáka. Tyto situace jsou tím, co z série dělá i po letech nezapomenutelný zážitek čnící nad drtivou většinu konkurence.

V MAKu se projedete jak v hlavní příběhové linii, tak v rámci plnění nepovinných úkolů.

Je trochu škoda, že na konzolích je prakticky vyloučené, že bychom do hry dostali lokalizaci. Vzhledem k zasazení série, která koketuje se žánrem hard sci-fi by se český překlad občas hodil i dobrým angličtinářům. Bez obstojné znalosti jazyka ostatně nemá Mass Effect ani smysl hrát.

A jde se do finále… Mass Effect 3 začíná epickou invazí.

Hezčí, lepší, svižnější

Bylo by pošetilé domnívat se, že se vyšperkováním textur stane z Mass Effectu hra graficky konkurující současným spektáklům na silných počítačích či nové generaci konzolí. Zásah do původních textur je však rozhodně znát a zejména v exteriérech vypadají všechny tři hry velmi slušně. Série se vždy pyšnila velmi pěkným vizuálem, kterému nechyběl styl a osobitost. I když je objektivně grafika rozhodně hezčí než v originále, ona osobitost zejména v některých interiérech možná trochu zaniká. Výhledy však nabízí Legendární edice úchvatné a i na postavách je až na pár excesů jasně vidět pokrok. I když byla patřičná péče věnována všem hrám série, přesto je díky původnímu designu her třetí díl nepopiratelně pohlednější než jednička. Vývojáři však odvedli čistou práci a s grafickými bugy se prakticky nesetkáte.

Přečti si  RECENZE: Alienware AW2725DF - 360 Hz Monitor, je to vůbec možně využít?
V akčních pasážích místy dost ztrácí a je z ní cítit, že vyšla již před čtrnácti lety.

Hry jsou prosté i výraznějších bugů jiného rázu. Sice mi parťáci občas hloupě stříleli do bedny a umělá inteligence dokáže zahaprovat i u soupeřů, nejde ale o nic hrozného. Jedinou výraznější výtku bych směřoval k nazvučení některých dialogů, některé repliky trpí useknutým koncem a postava tak pronese z posledního slova nahlas nepochopitelně třeba jen polovinu. Není to však vyloženě častý jev a věřím, že případný patch v budoucnu tyto neduhy napraví.

Drake Shepard… největší hrdina prozkoumané části vesmíru.

Zbytek při starém?

Nově mají všechny hry shodný editor postavy. V prvním díle došlo k značné proměně herního rozhraní a volby schopností vaší postavy i společníků. Cesty výtahem už netrvají tak dlouho a navíc se během nich dozvíte zajímavé informace. Na rozdíl od původních her jsou nyní všechny typy zbraní přístupné všem postavám, i když cíleně zlepšovat se lze jen s těmi vázanými na jednotlivá povolání. Dokonce ani ty výpravy s galaktickým tankem MAKO už nejsou taková otrava, díky drobným změnám jeho ovládání. BioWare přistoupili k remasteru s citem, i když toho změnili více, než by se na první pohled zdálo, prakticky vše je změnou k lepšímu.

Pocit ze střelby je v novějších dílech podstatně lepší, než v tom prvním.

Přiznám se, že za necelých čtrnáct dnů recenzování jsem nedokázal projít úplně všechno, na to je porce obsahu jednoduše gigantická. Na druhou stranu, druhý a třetí díl se dočkal spíše menších vylepšení a jde prakticky o totožné hry (rozuměj skvělé akční RPG střílečky). Poctivě odehraný první díl by si možná zasloužil citelnější zásahy do hratelnosti a třeba vedlejší výsadky v MAKu i tentokrát citelně ztrácí na hlavní příběhovou linii. Ale to bychom po remasterované verzi asi chtěli přeci jen trochu moc. A kdo ví, třeba se Mass Effect jednou dočká plnohodnotného remaku.

Nepřátelé jako Geth Jaggernaut vás dokáží zabít klidně i na jednu ránu. Základ je nepustit si je k tělu.

Má tak pořízení Legendární edice za bezmála dva tisíce smysl? Vlastně dost záleží, na čem hrajete. Uznávám, že na PC, kde se dá původní série vylepšit módy, to možná taková událost není, na konzolích jde však o skvělou volbu pro milovníky RPG, sci-fi, nebo jen dobrých příběhů obecně. Obsahu edice nabízí tuny a většina z něj je i díky drobným úpravám skvělá.

Vývojáři: BioWare

Vydavatel: Electronic Arts

Datum vydání: 14. května 2021

Cena v PS Store: 1.849 ,- Kč

Multiplayer: Ne

Platformy: PlayStation 4 (Recenze),  Xbox One,  PC

Herní doba: 100-150 hodin

Kvalita her
9
Kvalita remasteru
8
recenze-mass-effect-legendary-edition-masivne-efektivni-naloz-obsahuSmysluplný remaster bez větších problémů, který dává fanouškům možnost znovu prožít jedno z nejlepších dobrodružství videoherní historie. I přes místy zastaralou hratelnost nabízí kolekce Mass Effect her tak mamutí porci zábavy, že (zejména na konzolích) za ty necelé dva tisíce jednoduše stojí. Vůbec bychom se nezlobili kdyby se podobné péče dočkal Dragon Age nebo třeba Dead Space. <br><b> <br>+ prvotřídní scénář a promyšlený lore <br>+ výborný příběh plný napětí <br>+ některé vážně podstatné volby <br>+ skvělý parťáci a další postavy <br>+ kvalitní zábava na hoooodně dlouho<br> <b> <br>- zastaralá hratelnost akčních pasáží u prvního dílu <br>- některé volby dialogů jsou zcela zjevně naprosto nepodstatné <br>- hře by slušela česká lokalizace