Minulá sezóna byla pro motorismus po všech směrech unikátní. S pandemickou situací se ale nemuseli popasovat jen reální jezdci, jejich týmy a pořadatelé závodů, ale i herní vývojáři, kteří náhle vypadli ze své komfortní zóny a museli si pořádně máknout.

Loňský díl herní série MotoGP se s onou situací vypořádal dostatečně a na hře samotné nebyly nějaké patálie poznat. I přesto jsem se tehdy při testování 20 vcelku natrápil a své člověkohodiny jsem později investoval do jiné motorkářské hry, Ride 4. Nové MotoGP ovšem přichází ruku v ruce s novou generací konzolí a my jste měli tu možnost se na nový díl série vrhnout o několik týdnů dříve.

Co pro sérii znamená příchod nových konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X? 4K rozlišení a 60 snímků za vteřinu berte jako jasnou věc. Nové jsou samozřejmě i textury a grafické zpracování se tak dopředu posunulo skokově. Díky SSD se závody načítají téměř instantně a posun v hardwaru je znát na každém koutu. Co mě ovšem na PS5 verzi potěšilo nejvíc je vyladěná podpora ovladače DualSense. Ten vám hraní nezpříjemňuje jen příjemným vrněním, ale ve vibracích cítíte i aktuální otáčky motoru. Pokud tak používáte u závodních her manuální řazení, budete nadšení přinejmenším stejně jako já. Nechybí ani podpora adaptivních spouští, které vám při brzdění kladou odpor. Při akceleraci jste pak schopni lépe ovládat přidávání plynu a tak pozitivně ovlivnit i spotřebu paliva.

K těm nejsilnějším stránkám série vždy patřila single-playerová kampaň. I letos se vývojáři zaměřili převážně na ni a i my jí tak dáme přednost před odfláknutým online režimem, který si rozebereme níže v recenzi.

MotoGP, Moto2, Moto3, MotoE, Red Bull MotoGP Rookies Cup

K dispozici máme stejné množství kategorií, jako tomu bylo v roce minulém. Loňský ročník také poprvé přišel s možností vytvořit si vlastní závodní tým a v nadcházejících sezónách hájit jeho barvy. MotoGP 21 tento nápad přebírá a přidává řadu nových možností, které hru dělají nejen přitažlivější, ale také více komplikovanou.

Na vás tak nebude jen vyhrávat závody a pokusit se se nezabít, ale také bude nutné najímat zaměstnance, kteří se budou starat o chod týmu a držet nad vámi ochranou ruku. Váš Personal Manager se bude starat o vaše kontrakty a pokud vám nějaký jiný tým nabídne lákavou smlouvu, dozvíte se to od něj hned poté, co se vám pokusí vyjednat lepší podmínky. Chief Engineer fušuje do motorů a velkou měrou na něm závisí, jakým směrem se bude motocykl vyvíjet. S ním jde pak ruku v ruce Data Analyst, kterému jde nejlépe přerozdělování práce. Hodit se vám bude především poté, co se rozhodnete založit si Juniorský tým. Na něj se pak navalují další profese jako Team Manager, Technical Director a další jezdec, kterému budete moci najmout parťáka ihned poté, co se vám povede vaší juniorku dostatečně vylepšit.

Přečti si  Assassin's Creed Hexe prý bude obsahovat magické schopnosti, posedlost a systém strachu

Pokud budete chtít na okruhu podat ten nejlepší možný výkon, volba brzdových kotoučů pro vás bude klíčová. Pokud vyberete špatně, vaše brzdy se dostanou na teplotu přesahující 900°C a s tak rozžhavenými brzdami se vám nepojede ideálně. Veškeré tyto vychytávky můžete popřípadě vypnout a užívat si nerušný závod. Ten se ale vždy může zkomplikovat například havárií. Nově MotoGP nabízí možnost vypnout automatický respawn. Pokud tak učiníte a k nějaké nemilé nehodě opravdu dojde, tak se musíte sami zvednout ze země, lokalizovat váš stroj, doběhnout si pro něj a následně jej zvednout a pokud to poškození dovolují, tak i pokračovat v závodě.

Již tradičně se online rozepře odehrávají na dedikovaných serverech Amazon. Bohužel už pár dní po vydání jsou lobby prázdná a i během prime-time se nám zobrazují maximálně 4 herní místnost. Samotné severy ovšem odvádějí svou práci dobře a pokud se vám podaří někam připojit, čeká vás příjemný zážitek. Co ovšem online režimu schází je hodnocená nebo kompetitivní kategorie. Ve stavu, ve kterém je hra dnes, se míchají hráči všech dovedností a podle toho tak také vypadají situace v první zatáčce. Když budete mít to štěstí a nesestřelí vás hned nějaké torpédo, máte vystaráno. Pokud ovšem při závodu dojde k nehodě, tak vás hra respawne až poté, co se váš motocykl doklouže do písku nebo jakési bariéře a přestane se hýbat. Při některých kolizích se vám ovšem motorka může dostat do šílené nekončící rotace a váš respawn tak může trvat třeba i 20 vteřin. A to pak máte po závodě.

Jedna z velmi zajímavých novinek, která měla to štěstí a v novém ročníku se objevila a je zakomponována i do výše zmíněného online režimu, je přepracovaný systém penalizací. O čem to tady mluvíme? Long Lap Penalties je trest, který obdrží jezdci za různé druhy provinění. Pokud vám jej ředitelství závodu přiřkne, tak je vaší povinností během tří následujících kol jednou projet speciální cestičkou, jejíž projetí vás potrestá přímo na trati, bez pozdějšího odečítání času a při zachování akce na okruhu.

Přečti si  Červnové oznámení Gears 6 zdánlivě teasuje herec JD Fenixe

Určitě není úplně snadné vytvořit umělou inteligenci, jejíž konání bude při závodech vypadat důvěryhodně a především logicky. Pokud mi to ale nejde, tak všude přece nerozhlašuji, že jsem v tom expert a že mnou navržené A.I. je fakt řacha. O umělé neurální inteligenci ANNA jsem toho v recenzích her od studia Milestone napsal již mnohé. Při testování next-gen verze letošního ročníku mi s ní už ale opravdu docházela trpělivost. Jezdci okolo vás absolutně ignorují vaší přítomnost na trati a jejich nájezdy do zatáček tak při vyšším nastavení obtížnosti často působí patálie, které jsou všechno, jen ne realistické. To samé se děje i při kvalifikacích, kdy vám při vašem rychlém kole vjíždějí jezdci, kteří právě vyjeli z boxové uličky. Sice nejsem odborníkem na neurální algoritmy, ale dle mého pařmenského úsudku neprošel systém ANNA pražádným vylepšením a alespoň v mých očích hru shazuje.

S příchodem na novou generaci konzolí jsem od vývojářů očekával jistou míru vylepšení také v segmentu detailů, které by hráčům titul přiblížili ještě blíže reálným závodům. I zde jsem se ovšem dočkal zklamání. Okolí tratí je zcela mrtvé a až na pár výjimek i bez lepších detailů. Smutně působí i průjezd cílem na konci závodu, kdy na vás z boxové zídky nemává ani jedno jediné NPC v kombinéze vašeho týmu. To je to vážně takový problém?

Co ovšem chybět nemůže, je na možnosti bohatý editor všemožných nálepek, které si letos můžete nalepit doslova kdekoliv. Přebarvování kombinéz, ráfků na motorce… Než abych se u tohoto odstavce nepřirozeně naštval, tak raději přejdu na jiné téma a tím je grafika na PlayStation 5. Nová konzole rozjede MotoGP 21 v dynamickém 4K rozlišení při vskutku stabilních 60 fps. Samotná gameplay vypadá naprosto skvostně a náklony, pohyby při brzdění a další animace vypadají velmi uvěřitelně a je radost se na ně dívat. Kolikrát jsem po závodě vstoupil do Replay módu a přehrával si některé z úžasně vypadajících highlights.

Ačkoliv je pro mě MotoGP 21 poměrně zklamáním, nemohu mu upřít onu kvalitu, která je viditelná především v samotné gameplay. Přechod na next-gen sice sérii opět posunul o kus dopředu, ale absence jistých detailů, umělá inteligence a odfláknutý online režim zcela degraduje celkový dojem.

Vývojáři: Milestone

Vydavatelství: Milestone

Datum vydání:

Platformy: PC, PlayStation (recenze, PS5) Xbox, Stadia, Switch

8
9
6
7
5
7
recenze-motogp-21-kazda-sekunda-se-pocita<font size="3">Ačkoliv je pro mě MotoGP 21 poměrně zklamáním, nemohu mu upřít onu kvalitu, která je viditelná především v samotné gameplay. Přechod na next-gen sice sérii opět posunul o kus dopředu, ale absence jistých detailů, umělá inteligence a odfláknutý online režim zcela degraduje celkový dojem.<br/> <b> + skvělý pocit z jízdy<br/> + aktuální soupisky jezdců i tratí<br/> + skvělé animace jezdců<br/> - mrtvý online režim<br/> - umělá inteligence skřípe<br/> </b> </font>