Když nám malé studio Moon, na den přesně před pěti lety, představilo animovanou plošinovku ve stylu metroidvanie, nikdo netušil, jaký „boom“ to vyvolá. První díl s názvem Ori and the Blind Forest rozpoutal neuvěřitelný zájem o takřka umírající žánr plošinovek, kdy astronomicky dojímající příběh a přenádherná grafika sklízely ohlasy všech hodnotících portálu her devítkami a desítkami. Nyní se lesní duch Ori vrací v příběhovém pokračování a my budeme muset opět zachraňovat les před veškerým zlem, které ničí tamní faunu a floru. A tentokrát v českém jazyce!

Pokračování dobrých her to mají těžké. Vývojáři se snaží nasadit laťku stejně vysoko, ne-li víš a častokrát se stane, že to nedopadne dle očekávání. Takových kousků tu není málo, ale člověk nesmí přestat doufat. V tuto chvíli přicházím já se skvělou zprávou a to takovou, že tato hra překonává všechna očekávání fanoušků! Pokračování Ori je naprosto fenomenální záležitost a za okamžik si řekneme proč.

Nyní ovšem k ději, který jak jsem zmínil silně navazuje na předchozí díl a je tak nanejvýš vhodné si Ori and the Blind Forest zahrát jako první. Nejenom, že se dostanete kompletně do příběhu, ale zároveň pochopíte, proč je ta hra natolik milována. Hlavní hrdinka Ori se v pokračování stará se svými přáteli o sovičku Wu, která má od narození poškozené křídlo. Když dostanou nápad křídlo opravit pírkem z prvního dílu, tak už si začínáte říkat, že to nemůže dopadnout dobře a taky, že ne. Ihned po opravení křídla se Ori proletí na sovičce a bouřka, která je z ničeho nic překvapila, rozdělí naše dva hrdiny od sebe. To se samozřejmě dozví i jejich další dva kamarádi z prvního dílu a vyrazí jim tak na pomoc. Nový díl už v této fázi přináší jednu obrovskou změnu… a to způsob vyprávění příběhu. Zatímco v prvním díle je za celou hru všeho všudy 20 řádků textu, tak tady do vás sypou jednu větu za druhou, což ale kupodivu není rozptylující a neruší příjemnou atmosféru. To se samozřejmě podepisuje i na nových postavách, které potkáte a na volnosti, kterou máte. Je zde všehovšudy asi dvacet nových postav, kdy s každou můžete mluvit a takřka každá pro vás má nějaký vedlejší úkol a interaguje na aktuální dění ve hře.

Některé postavy, které potkáte jsou navíc specifické v tom, že u nich můžete utrácet duše, které po cestě posbíráte. V tom je asi ve hře největší změna oproti prvnímu dílu, jelikož zde je soubojový systém o poznání více komplexní. Posouzení, zda se vývojáři inspirovali ze hry Hollow Knight více než je zdrávo, nechám čistě na vás. Váš útok nyní připomíná spíše sečnou zbraň, než bludičku, která střílela v prvním díle skoro za vás. Za utracené duše si můžete kupovat, či vylepšovat vaše stávající schopnosti a útoky, které můžete využít i mimo souboj, jako například trojitý skok. Schopností je k dispozici opravdu spousta a já osobně ani všechny nevyužil. Asi taky proto, že ty, které chcete používat, musíte mít v „hot-baru“, kde jsou pouze tři sloty, z nichž jeden využívá základní útok a druhý většinou střelba z luku. Kromě těchto schopností máte ještě druhou sadu, která vám přidává pasivní bonus podle toho, jakými perky se vybavíte. V základu máte taktéž pouze tři sloty, ale tento počet se dá rozšířit až na krásných 8. Zároveň všechny tyto schopnosti můžete naprosto kdykoliv libovolně měnit a tak při boss-fightech, které byly opravdu těžké, se přeci jenom vyplatí víc snížení poškození do vás, střílení více šípu a podobně, zatímco při platformách bude lepší ten trojitý skok a lezení po zdi.

Stejně jako v předchozím díle budete po celé mapě nacházet stromy duší, které vás naučí vždy nové schopnosti. Některé už sice budete znát, ale většinu z nich uvidíte poprvé, což přidává skvělý pocit z novoty této skvělé hry. Stejně tak vedlejší úkoly příjemně oživují interakci s postavami a nově i využívání rychlého cestování z jakéhokoliv místa na studnu je velmi příjemná změna.

Abych nebyl neustále jenom pozitivní, tak pár drobných vad se určitě najde. Tou nejhorší jsou asi bohužel bugy, které nebyly do releasu opraveny, nicméně věřím, že to partička z Moon dožene. Hra mi spadla jenom jednou 🙂 .Všeobecně je hudba, ovládání, příběh a grafika na fenomenální úrovni a tak není moc o čem koketovat. Jednoduše řečeno, pokud jste nehráli první díl, tak si jej zahrajte a hned po té můžete odstartovat i ten druhý, který jsem dohrál na 91% (zbývalo mi odemknout ještě pár schopností a collectible věcí) za krásných 15 hodin. Ačkoliv mi víc vyhovoval soubojový systém prvního dílu, tak na změnu v tom druhém nedám dopustit. Hru doporučíme každému hráči a to jenom proto, aby věděl, proč plošinovky a metroidvanie nikdy nevymřou. Jediné co, tak vás dopředu upozorním, abyste si připravili kapesníky.

Vývojář: Moon Studios

Vydavatel: Xbox Game Studios

Datum vydání: 11. 3. 2020