Plants vs. Zombies už dávno není jen ikonou žánru tower deffense. Už je tomu více než pět let, co jsme poprvé proháněli hráškové kanóny nebo nemrtvé vědce po ztřeštěných mapách v multiplayerovém Garden Warfare. EA letos trochu bez fanfár servíruje již třetí díl téhle 3rd person střílečky pro malé i velké.

Původní Garden Warfare milujeme a desítky hodin jsme strávili i u druhého dílu, Battle for Neighborville byl tak pro autora recenze titul očekávanější než třeba letošní Call of Duty. Má ale smysl zabřednout do pestrobarevných multiplayerových klání i napotřetí?

Humor je pro sérii typický, díky jednoduchosti ho jsou schopné pochopit i děti

Battlefield pro děti

Střílečky pod značkou Plants vs. Zombies jsou snad jedinými vyloženě „kid friendly“ žánrovkami na trhu. Nádherná stylizace je i tentokrát jedním z taháků hry a skutečně si nevybavujeme střílečku vhodnější pro děti, než právě PvZ. Ostatně otrhané lístky rozhodně nepůsobí tak drasticky jako ustřelené končetiny a zábava je s nimi přitom náramná. Od minule se sice změnil podtitul a chybí číslovka v názvu, jinak je ale vše při starém.

Night Cap neboli Ninja hříbek je jedním z nových bijců. Zábava je s ním náramná.

Battle for Neighborville příliš nezasahuje do zaběhlé rutiny minulých dílů. Zpět jsou předešlými hrami ošlehaní hrdinové. Kytičky i zombíci však dostali i tentokrát trojici zcela nových hratelných postav, za které si autoři zaslouží pochvalu. Na straně rostlin přibyl smrtíci ninja hříbek, který nedostatek zásahových bodů vyvažuje schopností neviditelnosti a pohyblivostí, dále autoři poprvé představili Snapdragona. Ten dostál svému jménu a jeho základní schopnosti i speciální útoky spočívají ve škvaření nemrtvých vojáků na uhel. Trojici uzavírá titěrný a zdánlivě křehký žalud, který se však kdykoliv může přetransformovat na řádně nakrknutý chodící pařez s kanónem.

I s malým žaludem se dají dělat velké divy… bez dvojsmyslů.

Milovníci prohnilých mrtváků však nepřijdou zkrátka. Nově budete rozsévat zkázu v kůži variace na akčního hrdinu z osmdesátek s ničivým lukem v pazourech, elektrizovat nepřátele v kůži disco zombíka na kolečkáčích (obligátní afro samozřejmě nechybí). Výběr uzavírá první zombonaut ve vesmíru se svým létajícím talířem.

Autoři se zatím o hru starají a přidávají nové úkoly i obsah. Snad jim to vydrží.

Snad každá z nových postav má co nabídnout a upřímně se nám líbili o chlup víc než nováčci z druhého dílu. Takový létající talíř vesmírného kadeta lze navíc přetransformovat v orbitální stanici, ke které se můžou přidat další hráči stejné postavy a vytvořit tak pomalý, ale ničivý kolos. Obdobně funguje i dubový pařez na straně rostlinek . Volba postavy je tak logicky variabilnější než kdy předtím a i někteří staří známí se dočkali tu většího, tu menšího překopání schopností. V tomhle ohledu je tedy vše v naprostém pořádku! Nově je možné také za každou postavičku sprintovat a přesun po často relativně rozlehlých lokacích se tím zrychlil.

Nespravuj, co není rozbité

Vývojáři na hratelnost příliš nesahali. Zpět jsou i všechny oblíbené módy od klasického deathmatche, přes postupné zabírání území, po oblíbené hrátky s výbušnými gnomy. Navíc každý týden jeden z módů trochu poupraví a překopají pravidla. Například do klasiky v podobě Team Vanquishe přibude s určitým dosaženým počtem zabití počítačem ovládaný boss, který s trochou štěstí může zvrátit misky vah na prohrávající stranu. Trochu hůře jsou na tom mapy. Ne že by byly vyloženě mizerné, ale není jich kdovíjak závratné množství. Navíc jsou některé z nich zrecyklované z předchozích dílů a na první pohled prakticky nezměněné. To není vyloženě špatně, spíše nechápeme, proč se jich nevrátilo rovnou více? Novinky jako třeba „Ruiny Ruins“ nás úplně neuchvátily.

Oblíbené herní módy jsou zpět

Změn se dočkal i systém sbírání kosmetických předmětů. Ty sice „padají“ z koulí (které nahradily balíčky z minulého dílu), ale v současnosti je lze pořídit jen za herní měnu. Na druhou stranu se proslýchá, že nenáviděné mikrotransakce by si do hry mohly najít cestu v budoucnu. Uvidíme, jak pohlaváři  EA rozhodnou. Zmiňované kosmetické předměty jsou ztřeštěné přesně tak, jak jsme zvyklí, a na postavičky tak jde navléci pěkné divočiny. Vcelku překvapivě se nevrátily různé varianty charakterů, kdy se základní útok odvíjel od určitého elementu. Naše oblíbená ohnivá slunečnice je tedy passé.

Na postavičky jde navěsit kdejaká blbina, v tomhle ohledu vše zůstalo při starém. Naštěstí.

Jednotlivé formy postav šmrcnuté elementy jsou tedy pryč. Zmizely také modifikovatelné schopnosti, minimálně v podobě, jakou známe z předchozích kousků ze série. Nově však můžete svoji kytičku ověsit speciálními perky, jejichž nabídka se zvyšováním úrovně postaviček ještě rozšiřuje. Každou z dvacítky hratelných charakterů je tak možné upravovat jak po stránce vzhledu, tak hratelnosti. Zmiňovaná vylepšení však nejsou zásadní, aby rozbíjely hru a nováčci by byli automaticky v nevýhodě. Trochu nám chybělo i přehledné album, kam jsme sbírali samolepky symbolizující jednotlivé kosmetické předměty. Do Neighboreville jsou však různé kloboučky, mašličky či oblečky stále přidávané a na hře je cítit práce i po vydání. No snad to klukům vývojářským vydrží!

Přečti si  Stellar Blade New Game Plus - nové oblečení, Beta Skilly, vylepšení a další informace
Náhrobek jakožto ultimátní potupu odpraveného nepřítele lze upravit k obrazu svému.

Kratší konec provázku

Neighborville má pravděpodobně nejpropracovanější PVE složku v historii série. K dispozici je hned několik unikátních lokací s úkoly, kde se pustíte do počítačem ovládaných soupeřů. Upřímně, i když jde oproti druhému dílu o krok kupředu, stejně nejde o bůhvíjak  zábavnou herní složku. Úkoly se většinou omezují na klasický trojlístek přines-zabij-ubraň, a to, že vám ho zadá rozverná slunečnice nic moc nemění. Jako doplněk k zábavnému multiplayeru však šlape obstojně a nic vás k plnění úkolů nenutí.

Některé kosmetické vychytávky lze získat i v PVE módu.

Na mapách příběhového módu se však dají splašit některé originální kosmetické předměty, takže notorickým sběračům/parádníkům stejně nezbyde než se do tohoto módu ponořit. Nechybí samozřejmě ani oblíbený Garden/Graveyard OPS mód, založený na kořenech značky PVZ, tedy obraně proti zdánlivě nekonečným proudům nepřátel.

Nemrtvá variace na Ramba s epesním kloboučkem

Plants vs Zombies opět hýří barvami. Šlo by sice malinko zapracovat na detailech některých lokací, ale rozhodně nejde o odfláklou práci. Jen nám hlavně prvních pár hodin přišlo vše méně přehledné než  dříve. Než si vaše oko zvykne, budete preventivně pálit i do spoluhráčů (friendly fire je naštěstí vypnutý). Po chvíli ale citrón od létajícího talíře zombonauta rozpoznáte okamžitě. Ikonický hudební podkres je také zpět, i když samozřejmě nechybí i pár nových melodií.

Zpět jsou samozřejmě i nováčci z minulého dílu. Na obrázku to právě rozjíždí zarytý obránce Citrón.

I třetí PVZ střílečka je parádní oddychovou multiplayerovkou, která díky ještě pestřejší nabídce podařených postav aspiruje na nejlepší díl série. Na druhou stranu novinek není vyloženě mnoho a ne všechny změny jsou k lepšímu. Uvítali bychom třeba možnost hraní hodnocených her. Na druhou stranu, takhle je Battle for Neighborville minimálně na PS4 přívětivou hrou pro všechny, ve které není problém utopit pár hodin v kuse.

Vývojáři: PopCap Games

Vydavatel: EA

Datum vydání: 18. října 2019