Psychonauts jsou jednou z největších kultovních her, která se urodila během velmi úspěšného roku 2005. Studio Double Fine tehdy sklidili pozitivní kritiku za pestrobarevnou plošinovku, která si na paškál brala i mnohem komplikovanější témata, než by se mohlo na první pohled zdát.

Po původní hře, která se dostala na PC, Xbox a PlayStation 2, jsme se dočkali krátkého pokračování vyvinutého pro virtuální realitu. A právě na tento můstek navazuje novinka, na kterou si fanoušci odhodlaného hrdiny Razputina museli počkat celých 16 let. Dokáží Psychonauts zaujmout i dnešní herní obecenstvo, nebo se jedná jen o nostalgickou záležitost?

Review kód pro Psychonauts 2 nám poskytnula společnost Microsoft. Děkujeme!

Děj Psychonauts 2 začíná přesně tam, kde skončila příběhová kampaň In the Rhombus of Ruin. Lili svému raněnému otci představuje Raze jako svého přítele a celý tým se vrací na svou základnu, a to i s černým pasažérem, kterým je dobře známý mizera Loboto.

Číslovka ve jméně celkem najevo dává znát, že se jedná o pokračování. Leckdo by si tak mohl klást otázku, zda je potřeba hrát předchozí díly nebo mu hra vše polopaticky připomene a vysvětlí. Ačkoliv se Psychonauts 2 snaží o slušný úvod do děje, tak vám hlavní postavy nepředstaví. Pokud tak chcete vědět, o co na začátku jde a proč je Razputin před Lili tak nesvůj, je na místě si první díl, popřípadě i VR titul, zahrát a do děje se tak zasvětit po svém.

Pokud patříte k těm osvícenějším a některé Psychonauts už jste si zahráli, tak vás začátek hry ničím nepřekvapí. Příběh přesně navazuje, sbíráte stejné předměty a dokonce i soubojový systém je alespoň na začátku hry téměř netknutý. A to je svým způsobem dobře. Leckdo by mohl namítnout, že hra nepřináší dostatek inovací, ale to je jen zdání, které postupem času jistojistě přejde. Naopak tento přístup potěší právě hráče, kteří si první díl zamilovali. Ti se budou cítit jako ryba ve vodě. Totožné zůstaly i hlasy hlavních postav, a to se cení.

Psychonauts je samo o sobě velmi unikátní IP a ačkoliv by se mohla hra na první pohled jevit jako cosi kresleného a na děti zacíleného, tak pravda je zcela jinde a Psychonauts se neštítí témat, od kterých většina dnešního světa dává ruce pryč a nebo dělá, že tyto problémy neexistují. S Razem se totiž nejednou hráč vydává do mysli různých charakterů a potýká se s jejich psychickými trablemi. Nechybí tak podceňovaná deprese, stavy úzkosti a další trable, které trápí velkou část populace.

Přečti si  Bethesda zdánlivě připravuje dva neohlášené Fallout projekty

Ačkoliv se tak hra opírá o vskutku závažná témata, řeší je s absolutně dokonalým a vyváženým humorem, v jehož středobodu najdeme hlavní postavu Razputina. Tomu se povedlo na konci posledního dílu zachránit otce své milované Lili a vše směřovalo k brzkému naplnění Razova snu. Na cestě stát se právoplatným členem Psychonautů jej ale čeká několik důležitých úkolů a nečekaných strastí. V roli internisty se s Razem můžete pohybovat v hlavní budově Psychonautů a řešit dané problémy tak, jak se na vás valí. Raz je na začátku hry nováčkem a někteří kadeti jej začnou šikanovat. Ano, Psychonauts 2 opravdu hráče nešetří a odlehčených témat je zde spíše méně, než více.

Postupem hrou pochopitelně dochází k jistému osobnostnímu vývoji, ale ten vám samozřejmě spoilerovat nechceme, ergo nebudeme. Během plnění misí hledáte všemožné sběratelské předměty, které vám pomáhají se levelovat. Za získávání levelů obdržíte peníze, které následně utrácíte v obchodě za všemožná psychická vylepšení. Cest, jak vylepšit vaše psycho schopnosti, je ale více. Vyrovnat se se všemi nástrahami není jen tak a Razovi tak z některých šlamastik budou pomáhat jeho věrní přátelé. Nutno podotknout, že drtivá většina postav má naprosto unikátní charakter. Za celou hru jsem neměl žádné nutkání přeskakovat jakékoliv rozhovory a s postavami jsem se velmi snadno sžil. Ve hře sice nepotkáte žádného Vina Diesela, ale dojde i na otázku rodiny a loajality.

S danými charakteristikami oněch postav jsou samozřejmě spjaty i prazvláštní chvíle a momentky. Těchto bláznivých scén, u kterých zůstává rozum stát je sice pomálu, ale o to více se na ně člověk těší. Podobné šílenosti najdeme i v samotných úrovních, jejichž design je ovšem velmi diskutabilní. Opět zde nadnesu onu myšlenku ze začátku recenze, že zkušený Psychonaut si bude mnout ruce, zatímco nový hráč se bude vyjeveně dívat do kalendáře a zkoumat, zda se náhodou nevrátil v čase. Je tomu tak, Psychonauts 2 se striktně nedrží nastolených trendů a jedou si svou vlastní ligu. Tu buď milujete a nebo ji nechápete.

Přečti si  Nabídka PS Plus na květen 2024 zahrnuje bonusovou odměnu s překvapením

Co se mi ovšem na P2 příliš nepozdávalo a co by dle mého skromného názoru nějaký větší chirurgický zákrok potřebovalo, jsou hádanky a soubojový systém. Oba příklady jsou více než silně inspirovány předchozími díly. Souboje jsou velmi jednoduché a přímočaré a k poražení většiny soupeřů vám stačí spamovat tlačítko útoku. I souboje s bossy jsou velmi předvídatelné a obtížnost je tak velmi nízká. Řešení hádanek je jeden z mála faktorů, který hráče předchozích dílů nepotěší. Hra zde nepřichází téměř s ničím novým a to je s ohledem na to, že vývojářům fantazie a představivost očividně nechybí, velká škoda. Sem tam ale narazíme na zajímavé momenty, které jakoby z oka vypadly akční hře Control.

Své speciální schopnosti si s Razem musíte volit dle situace. K dispozici totiž máte vždy jen 4 akční schopnosti a abyste si je mohli prohodit s ostatními, tak je potřeba být v bezpečí mimo akci. Telepatie, podpalování, levitace nebo Clairvoyance, kdy vidíte očima jiných postav či zvířat, jsou sice fajn, ale leckdy vás absence jiné schopnosti může stát i život. Naštěstí se v drtivé většině případů nacházíte v astrální projekci, a tam přece doopravdy umřít nemůžete. To ví přece každý.

Po pár hodinách strávených v Psychonauts 2 jsem se začal tetelit a v mysli si představoval, jak budu do recenze psát odstavec o velké rozmanitosti nepřátel a jejich zapojení do příběhu. Bohužel jsem se ale přepočítal a ačkoliv na vás hra ze začátku chrlí nová NPC ve velkém tempu, tak se daní nepřátelé začnou velmi brzy opakovat.

Některým hráčům se bude jistě zdát, že se novinka od studia Double Fine zasekla v minulosti a pokračování této kultovní klasiky z roku 2005 mělo být vydáno již před lety. Pokud ovšem šikovné Psychonauty pustíte do své mysli, odvděčí se vám kouzelným a v neposlední řadě také dospělým příběhem, který mnoho dnešních her strčí hravě do kapsy. Psychonauts 2 si ale naší pozornost a respekt zaslouží i díky svému neortodoxnímu přístupu a pojetí psychických problémů.

Vývojáři: Double Fine Productions

Vydavatelství: Xbox Game Studios

Datum vydání: 25. 8. 2021

Platformy: PC (recenze), PlayStation, Xbox

8
9
9
7
7
8
recenze-psychonauts-2-tady-zustava-rozum-statPokud šikovné Psychonauty pustíte do své mysli, odvděčí se vám kouzelným a v neposlední řadě také dospělým příběhem, který mnoho dnešních her strčí hravě do kapsy.