Na samostatná vydání kompletních edicí her se osobně vždy dost těším. Nejen že bývají tou dobou hry už vyladěné a prosté bugů, které při vydání sužují takřka každou “velkou” hru dneška, ale odpadá nutnost zážitek kouskovat a čekat na další část skládačky dlouhé měsíce. To je pro mne ekvivalentem přerušovaného močení… tedy zážitek nic moc.

Loňský osmý díl (autorům počty úplně nesedí) stále prvotřídní hororové série Resident Evil s podtitulem Village rozpitval v recenzi už redakční kolega Jirka Morávek, který hře udělil velmi solidní osmičku. Obšírné popisování mechanik základní hry a poprsí Lady Dimitriscu (spoiler alert: je stejně monstrózní i zde) je by tak bylo jako nošení dříví do lesa (nebo oživlých mrtvol do Residenta) tak za sebe přidám jen pár postřehů a vrhneme se na bonusový obsah.

Urias byl starostou Vesnice. Nyní se stará o to, aby měli hladoví vesničané plné pupíky.

Schovaní za zády protagonisty

I když jednu změnu musím zmínit hned zpočátku. S GOLD edicí hry se vrací pohled z třetí osoby (hurá), kterému osobně jednoznačně dávám v rámci série přednost. FPS pohled z sedmého dílu je za mě fajn experiment, který bych však rád viděl jen jako alternativu než nový standard pro sérii.

Na obtížnost Standard není nikdy o munici vyloženě nouze.

Celou hru jsem tak odehrál pěkně z poza ramena protagonisty Ethana Winterse a ač jde u základní hry o volbu čistě volitelnou, u příběhového DLC Shadow of Rose jinak než z třetí osoby hrát ani nelze. Pohled přes rameno hře skvěle sedne (ještě aby ne, když s námi byl už od čtyřky) a vůbec nic neubírá z atmosféry. Cutscény jsou sice stále snímané striktně z pohledu vlastních očí, ale přechod mezi těmito sekvencemi je plynulý a vůbec zážitek neruší. K nové možnosti mám snad jen jedinou výhradu – majitelé “pouze” základní hry si ho neužijí. Osobně si přitom myslím, že mělo jít o bezplatné rozšíření pro všechny fanoušky.

Residentu to takhle prostě sekne nejvíc. Oproti FPS pohledu se nevytrácí nic z tísnivé atmosféry.

Kozarela a ti druzí

Základní hra možná není nejděsivějším dílem série, i co do hororu však má svoje momenty. Atmosféra rumunské (?) vesnice je perfektní a kombinace sněhového poprašku a opuštěných roubenek skvěle funguje i za světla. Hra nabízí vlastně dost klasickou Resident Evil hratelnost s určitým odklonem směrem k akci, což je citelné hlavně v poslední poslední třetině hry. Příběh i přes svoji “béčkovost” patří prakticky k tomu nejlepšímu, co série za ty dlouhá léta nabídla.

Z hraběnky Alciny Dimitrescu se prakticky přes noc stal mokrý sen nejednoho zvrhlíka. Krve milující obryně s rozměrným dekoltem bude patřit k největším ikonám série už asi napořád.

Je však trochu škoda, že si ty největší trumfy hra vysype hned z počátku a úchvatnou lokaci v podobě zámku Dimitrescu už nic nepřekoná (a bohužel se k němu ani nepřiblíží). Základní hra jako celek ale působí konzistentně a skvěle baví. I já si však musím postěžovat na akční vsuvku před samotným koncem hry, která působí až groteskně a vlastně dehonestuje celkové vaše dosavadní snažení. Nechci kazit případné překvapení, ale adresovaných cca 30 minut patří k tomu nepitomnějšímu, co nám série kdy nabídla. Pachuť z nepovedené vsuvky však naštěstí nezůstává a základní Village končí důstojně.

Přečti si  Sony oznamuje dostupnost herního monitoru Inzone M3
I továrna na (ne)lidské vojáky má rozhodně co do sebe.

Copak je to za žoldáka?

Vedle nové perspektivy hraní, přináší GOLD Edice i nový obsah do módu Mercenaries. Konkrétně jde o dvě mapy Bloody Village a Bloody River a k Ethanovi přibyly tři další hratelné postavy. Ostříleného žoldáka Chrise Redfielda s postupem módem doplňuje dvojice záporáků z původní hry.

Nové postavy přináší do módu Mercenaries svěží vítr. I tak mne však nebavil příliš dlouho.

Pro neznalé připomenu, že Mercenaries úplně opouští žánr survival hororu, který nahrazuje hodně arkádový zážitek v důvěrně známých lokacích. Zde systematicky vybíjíte vlny nepřátel a snažíte se co nejdříve dorazit do cíle konkrétní sekce. Mód lze hrát pouze v režimu FPS a nic na tom nemění ani vlastnictví GOLD Edice, což je trochu škoda.

FPS pohled je v Mercenaries povinný.

Obsahu věru není málo a nové postavy dodávají hraní zcela novou dynamiku. Osobně však vnímám Mercenaries jen jako fajn doplněk, který mě nedokázal strhnout k opakovaným průchodům. Přeci jen přímočaré střílení nezvládá Village ani zdaleka tak dobře, jako třeba novodobý DOOM. Fanoušky si arkádová střelnice však rozhodně najde a s kladivem strýčka Heisenberga je slušná zábava. Jen ne příliš dlouho.

Ultimátní kvér v akci. Nábojů do něj však není nikdy dost.

Rozárčina noční můra

Co si budeme povídat, většina z fanoušků po kompletní edici sáhne hlavně kvůli příběhovém rozšíření. A to je naštěstí parádní. Shadow of Rose vám zabere sice jen něco kolem tří hodin, ale jde o skvělý přídavek.

Krátké, ale intenzivní. Rozšíření mi zabralo tři hodinky a to jsem nikam moc nespěchal.

Od událostí osmého dílu uplynulo dlouhých šestnáct let a z maličké Rose je nešťastná dospívající dívka, kterou kvůli její odlišnosti okolí šikanuje. Neváhá tak ani chviličku, když se jí naskytne možnost zbavit se nechtěných schopností a stát se normální dívkou. K tomu však potřebuje unikátní krystal, uvězněný ve zbytcích megamycitu. Dostává se tak do zvrácené reality, kde je jejím jediným spojencem tajemný Michael.

Aby jsi postoupil dál, musíš nejprve najít tři masky. Klasický Resident jak ho máme rádi.

Základní hru jsem kvůli nesmyslně nevyvážené obtížnosti na úplném začátku prošel na obtížnost “Standard”, kde mi ale chyběla výzva. Tvůrci avizovali, že DLC bude obtížnější a v režimu “Hardcore” je to skutečná lahůdka. Hratelnost se daleko více vrací ke kořenům žánru a spíš než o akční hru jde o plíživý horor umocněný nedostatkem munice. Z nepřátel už nic “nepadá” a co si nenajdete, to jednoduše nemáte. Zcela chybí také nůž a v kontaktním boji je tak Rose zcela bezbranná.

Přečti si  RECENZE MANGA: Chainsaw Man - Pes, Motorová pila... a vnitřnosti
Zpátky v zámku a všude mrtvé Rozárky. Co se tu děje?

Konečně zpátky v zámku?

Přídavek je navíc podstatně děsivější než základní hra a to prakticky ve všech pasážích. Je trochu škoda, že se podíváte převážně do zrecyklovaných lokací z původní hry, ale citlivými úpravami a jasným důrazem na hororovou složku jsem si opětovnou návštěvu důvěrně známých lokací jednoduše užil. Již ze základních nepřátel, nápadně připomínající mozkomory z Harryho Pottera, čpí hrůza a jejich “polibek” hravě překonává kousance lykanů. Někde kolem půlky poté zcela přebírá otěže horor a po slušnou část DLC si vystřelíte maximálně tak do trenek.

Dejte pozor ať před sebou neztratíte tvář.

Příběh DLC je možná trochu předvídatelný, to mu však neubírá na emocích a atraktivitě. Skvěle dotváří původní vyprávění a dobře staví most i mezi sedmým a osmým dílem série. Shadow of Rose je tak skvělým atmosférickým rozšířením, které by neměl žádný fanda minout, jen je trochu škoda, že nás autoři nezavedli i někam mimo kulisy původního dobrodružství.

V zajetí říše “hraček”. Tentokrát však nejsou ani zdaleka tak neškodné.

A co dál?

Gold Edice tak nabízí od všeho trochu. Máme tu staronový pohled ze třetí osoby, přídavný obsah do módu Mercenaries a hlavně povedené rozšíření příběhu. To se sice může zdát v porovnání s péčí, jež se dostalo předchozímu dílu stále trochu málo, vzhledem k ostatní konkurenci jsem však spokojený. Do hry navíc přibylo i několik menších bonusů v podobě komentovaných artoworků z sedmého a i osmého dílu a shrnutí událostí z sedmičky z pohledu jedné z přeživších. Prozkoumal jsem všechno a všechno mne bavilo. Mimo moji oblast zájmu skončili pouze estetické vychytávky typu přívěšku na zbraň. Jo a pro masochisty zmíním, že v Gold Edici si můžete hru hned v prvním průchodu spustit na obtížnost “Village of Shadows”… odvážlivcům přeji hodně štěstí, budou ho potřebovat.

Artworků hra nabízí dohromady 240. Díky komentářům autorů jsou velmi zajímavé.

V konečném součtu toho tak kompletní vydání osmého dílu legendy Resident Evil nabízí vrchovatě. Pokud jste tak na výletě na východoevropském venkově ještě nebyli, zajeďte tam rovnou se zlatou jízdenkou, obsah za vaše peníze navíc rozhodně stojí!

P.S: Se hrou dostanete i přístup do multiplayerové odbočky Resident Evil Re:Verse. Ta sice není žádné terno a blíže se jí na našem webu věnovat nejspíše nebudeme, za zkoušku však nic nedáte.

Vývojáři: Capcom

Vydavatel: Capcom

Datum vydání: 28. říjen 2022

Cena v PS Store: 1.319,- Kč

Multiplayer: Ne

Platformy: PlayStation 5 (Recenze), PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One, PC, Nintendo Switch

Herní doba: cca 20 hodin

Resident Evil Village: Gold Edition
8.5
recenze-resident-evil-village-gold-edition-navrat-do-malebne-dedinkyKompletní edice velmi dobré hry, ve které najdete dostatek nového zajímavého obsahu. Už jen kvůli povedenému příběhovému přídavku má smysl edici upřednostnit před základní verzí. Navíc se do odporné východoevropské vesnice konečně podíváte i v režimu, ve kterém to sérii sluší nejvíce – z poza ramena protagonisty. <br><b> <br>+ pohled z třetí osoby hře prostě sluší nejvíce <br>+ skvělé příběhové rozšíření, které dokáže vyděsit <br>+ nové postavy do módu Mercenaries <br>+ fajn drobné bonusy <br>+ velmi důstojné uzavření příběhu Ethana Winterse <b><br> <br>- recyklace prostředí <br>- v přímém srovnání s předchozím dílem není dodatečného obsahu zase tolik