Pro hry, které se odehrávají v Japonsku, mám odjakživa velkou slabost. Této zálibě jsem propadl již v dobách prvního PlayStationu, kdy jsem do tmy pařil hry jako Tenchu nebo Onimusha Warlords (samozřejmě originální verze, mrk mrk). A PlayStation mi v tomto směru jde naproti i po letech. Sekiro či Ghost of Tsushima jsou jasnými důkazy toho, že tyto hry stále táhnou a objevují se nové. Jednou takovou je i novinka od studia Team Ninja.

Testování Rise of Ronin pro mě bylo jako jízda na horské dráze. Původní skepticismus vystřídala po prvním traileru zvědavost, kterou následně pohřbil úvod hry. Jak už to tak ale bývá, hra se mi přece jen dostala na konec pod kůži a já osazen katanou a lukem jsem se vydal na cestu plnou zvratů, zrady a bolesti. Na cestu za pomstou. Komu se pomstít a za co? Na to nelze tak snadno odpovědět. Příběh Rise of the Ronin se totiž vyvíjí v několika rovinách a občas se hra nechá jemně ovlivnit vašimi rozhodnutími.

Příběh se odehrává v druhé polovině 19. století, kdy je Japonsko rozpolceno vnitřní politikou. Zatímco se značná část obyvatel straní nových technologií a zvyků ze zahraničí, tak druhá, o to větší část, vítá vše nové s otevřenou náručí. Takové podhoubí samozřejmě dává vzniknout mnohým nekalým praktikám, lstím a manipulacím, které jejich strůjce často dovedou přesně tam, kam nechtěli. Mnohdy pak takové jedince potkáte kdesi na ulici bez rukou či nohou. To se ovšem netýká naší hlavní postavy. I ta si ovšem musí tu a tam lízat své rány, a to nejen kvůli vcelku vysoko nastavené obtížnosti.

Než se ale s příběhem hlavních postav seznámíte, musíte si je vytvořit. To dá přece rozum. Ve vcelku propracovaném editoru musíte před startem hry vytvořit dva avatary, sourozence – Blade Twins. Je vám asi jasné, že oba za sebou mají nepříliš veselé dětství a že je jejich rodiče moc nerozmazlovali, nebo to ani nestihli zkusit. Vše se pokazí hned ze startu hry a celý životní plán sourozenců se rozpadne jako domeček z karet. Kdo je onen modrý přízrak a pro koho pracuje? Aby se vaše postava dozvěděla veškeré odpovědi, bude si muset sáhnout doslova na dno.

Rise of the Ronin je akční RPG v otevřeném světe a právě příběhová kampaň pro mě byla největším lákadlem. Už z prvních gameplay záběrů bylo jasné, že PlayStation 5 se při servírování hry příliš nezapotí a tak tomu bylo i ve skutečnosti. Grafické zpracování je bezesporu slabší a místy připomíná hry z minulé generace PlayStationu. Otevřený svět místy umí vykouzlit opravdu hezké scenérie, ale vše sráží mapa, která je prázdná a působí bez života. Výjimkou jsou městské oblasti, kde se pohybuje mnoho postav a vše jakoby si žilo vlastním životem. Mluvím především o městu Yokohoma, na kterém se již začíná projevovat vliv západních civilizací, čehož si jistě povšimnete hned při první návštěvy domova lásky.

Přečti si  Stellar Blade New Game Plus - nové oblečení, Beta Skilly, vylepšení a další informace

Láska vás ale opustí ve chvíli, kdy se někdo rozhodne, že s vámi zkříží meče. Právě soubojový systém je jeden z faktorů, které mě při hraní trápily asi nejvíce. Rise of the Ronin vám nabízí řadu možností, jak se s vašimi nepřáteli vypořádat. Kromě klasické samurajské výbavy jsou vám k dispozici také oštěpy, Odachi, klasické meče či bajonety. Bojovat ale můžete i na dálku pomocí pušek a luků. Během přesekávání letících projektilů se vám budou hodit všemožné vychytávky, které zvýší šanci na vaše přežití. Zmínit musím kameny, kterými dáváte svým zbraním různé sekundární schopnosti, kouřové granáty či elixíry, které vám budou doplňovat body zdraví. A věřte mi, když vám říkám, že tech lektvarů budete potřebovat hodně.

Především start hry byl ke mě velmi nemilosrdný a moje postava stále umírala a umírala. Až postupem času jsem se naučil využívat různé bojové postoje a osvojení časování úskoků a bloků mi taktéž zabralo pár hodin. Pokud se ale nebudete jako já snažit přesvědčit celou planetu o tom, že herní novináři opravdu nehrají hry jen na tu nejjednodušší úroveň, tak si obtížnost můžete sami nastavit. Na výběr tu najdete tři možnosti.

Jakmile začnete své oponenty sekat na jemné plátky, tak z nich začnete získávat vskutku důležitý loot. Mezi těmito krví pošpiněnými odměnami je i vybavení. Čelenky, kalhoty, rukavice nebo různé talismany a klíče. Potěšila mě skutečnost, že je ve hře transmog. Vy si tak svého samuraje můžete vyzdobit tak, jak se vám líbí a následně se nemusíte starat o to, jaké hadry a vybavení na něj dále věsíte. Stejně tak mě potěšil tzv. Skill Tree. Strom schopností je zde relativně složitý, ale s trochou soustředění a snahy jej musí pochopit každý majitel japonské katany. Najdete zde schopnosti jako odrážení kulek, vícenásobné popravy ze zákrytu či vyšší účinnost léčivých látek.

Jak jsem již vzpomenul výše, obtížnost hry je postavena vysoko a může za to především systém obrany, kdy je relativně těžké správné časování. Proto vám jistě přijde vhod, když vám v některých soubojích pomohou přátelé. Ano, možnost kooperace je ve hře hned od začátku a nabídne zábavu až pro 3 hráče. Bohužel je ale celý tento segment osekaný až na takovou úroveň, že je to hráče může spíše odradit. Zapomeňte na společné prozkoumávání rozlehlého světa, své kamarády ani nevezmete na návštěvu do svého obydlí, aby se pomazlili s vaším psem. Ne, to v Rise of the Ronin nenajdete. Kooperace je zde k dispozici pouze a jen ve vybraných misích a abyste mohli své kamarády do mise pozvat, musí ji vaši parťáci mít už dohranou. Tento režim je tak vhodný pouze ve chvíli, kdy se s nějakou misí dlouhodobě trápíte. Velká škoda.

S trochou trpělivosti ale všechny nepřátele a bossáky sesekáte sami. Navíc u toho nemusíte mít ani výčitky svědomí. Pokud pominu hlavní postavy příběhu, tak je drtivá většina dalších postav napsána zcela nezajímavě a tomu odpovídá i obsah společných konverzací. Ony hlavní postavy to ale zachraňují a příběhová kampaň nabízí jak zajímavé, tak doslova i strhující momenty. Mohlo bych jich být více? Každopádně.

Přečti si  STALKER 2: Heart of Chornobyl dostává nový ohromující trailer a Screenshoty

Nutno také podotknout, že Rise of the Ronin do svého žánru nepřináší nic nového a ve hře se setkáte s herními mechanikami, které na některé z nás mohou působit vágně či zastarale. Mnohé si vypůjčili vývojáři ze série Assassin’s Creed, která byla před vydáním s novinkou od Team Ninja právem zmiňována. Pokud vám ale hry od Ubisoftu proti srsti nejsou, tak zde nenajdete stejně jako já nic tak ukrutně špatného. Co mě ale během testování neustále trápilo nebyly herní mechaniky či slabší grafické zpracování, ale samotné Japonsko a jeho ztvárnění. Téměř neustále jsem si při pohybu po mapě všímal budov, stromů a dalších předmětů, které se zdály do hry vsazeny doslova na sílu. Obecně celý svět působil mdle a chyběla mu ona charakteristická atmosféra, kterou se povedlo dokonale zachytit v Ghost of Tsuhima či Sekiru. Vše alespoň zdánlivě zachraňuje Inon Zur, japonský mistr zvuku, jehož dynamický soundtrack dokáže rozbušit srdce především v akčních pasážích jako jsou souboje s bossy nebo přípravy na bitvy v pozdější fázi hry.

Přes všechny mínusy, které jsem v recenzi zmínil, musím uznat, že jsem si hraní Rise of the Ronin až překvapivě užil. Hlavním motorem pro mě byl nejen vývoj příběhu Blade Twins, ale také snaha získat co nejlepší gear, který je ve hře nepostradatelný. Přes prvotní patálie se soubojovým systémem jsem si jej oblíbil a předpokládám, že budu mít velké obtíže se v nějaké jiné hře zvykat na něco jiného. Pro Team Ninja je Rise of the Ronin po jejich 30 let dlouhé existenci doposud největší projekt a na hře je to poznat. Fanoušky Japonska a RPG her jako Wo Long nebo Assassin’s Creed možná nabídne přesně to, po čem touží.

Vývojáři: Team Ninja

Vydavatelství: Koei Tecmo

Datum vydání: 22.2.2024

Doba testování: 25+ hodin

Platformy: PlayStation 5

Rise of the Ronin
8
recenze-rise-of-the-ronin-nesud-knihu-podle-obaluPřes všechny mínusy, které jsem v recenzi zmínil, musím uznat, že jsem si hraní Rise of the Ronin až překvapivě užil. Hlavním motorem pro mě byl nejen vývoj příběhu Blade Twins, ale také snaha získat co nejlepší gear, který je ve hře nepostradatelný. Přes prvotní patálie se soubojovým systémem jsem si jej oblíbil a předpokládám, že budu mít velké obtíže se v nějaké jiné hře zvykat na něco jiného. Pro Team Ninja je Rise of the Ronin po jejich 30 let dlouhé existenci doposud největší projekt a na hře je to poznat. Fanoušky Japonska a RPG her jako Wo Long nebo Assassin’s Creed možná nabídne přesně to, po čem touží.