V Shadow of the Tomb Raider jsme svědky závěru trilogie, kterou započalo Crystal Dynamics už v roce 2013. Lara v předchozích dílech zažila doslova peklo a to se projevilo i na jejím charakteru. V závěrečném díle tu tak máme 20letou chladnokrevnou ženu, které nedělá problém si ušpinit ruce a nebojí se postavit před těžká rozhodnutí. Jak se poslední díl restartu série Tomb Raider se dozvíte v naši recenzi.

S Larou se setkáváme v mexickém Yucatanu, kde pátrá po tajemné dýce. Není to už mladá slečna, kterou v prvním díle bral málokdo vážně, ale je z ní zkušená lovkyně pokladů, která se nebojí prolít krev jen proto, aby dosáhla svého. Opět čelíme skupině Trinity, která nám nejednou zkříží cestu a jejíž přístup je mnohem brutálnější, než jsme byli doposud zvyklí.

I přesto, že se jedná již o třetí díl a Lara je již zkušená bojovnice a zažila toho více, než drtivá většina z nás za celý život, nepostrádá hra tutorial, který hráčům připomene jak se craftí a vylepšují zbraně, jak se plave a potápí nebo jak se střílí a přehazují zbraně. Technické zpracování je na velmi vysoké úrovni. Nechybí promyšlený Skill Tree nebo možnost výměny převleků. Grafické zpracování hry nám ale dech nevyrazilo. Na první pohled se hra tváří propracovaně a s vysokým důrazem na detail. V džungli běhají opice, všude poletují exotičtí ptáci, … Ano, ztvárnění okolí je naprosto úžasné a to i po zvukové stránce, které se dostalo od vývojářů z Eidos Montreal extra péče. Problém jsme ale měli již od začátku s Larou a ostatními charaktery. Například kůže hlavní hrdinky se jeví velice uměle a to i v předem renderovaných scénách. Stejně tak je tomu i u vlasů. Po celou hru nás doprovází a usměrňuje dlouholetý přítel Jonah, jehož vousy v některých scénách bodají do očí a to i přesto, že jsme hru recenzovali na PlayStation 4 Pro. Naše výhrady se týkají především těchto detailů, a tak hráčům nestojí v cestě nic, co by jim mohlo zruinovat požitek z příběhu. A o ten tu jde především.

Přečti si  Společnost Microsoft údajně nakoupila reklamní prostor pro Starfield na tento rok, říká zasvěcenec

Hlavní příběhová linka vám zabere něco okolo 15 hodin. Tuto číslovku si ale můžete zdvojnásobit, protože se ve hře nachází ohromné množství vedlejších úkolů a questů. Některé z nich jsou zábavné, jiné zase dost triviální. Když přihlédneme k tomu, že se Lara snaží zachránit svět před apokalypsou, přijde nám jako zbytečné zdržování hledat zatoulané děti v peruánské vesnici. Ať je náplň questu jakákoliv, jeho splnění vám vždy poskytne potřebné zkušenostní body, díky nimž se můžete lépe připravit na horší časy. Za několik řádků jistě stojí zmínka o potápění. Pod vodou strávíte nezvykle mnoho času a ne vždy to bude v krásných podmořských jeskyních. Po krku vám půjdou piraně a další odporná monstra. Nikdo vám také neřekne, kolik Laře zbývá kyslíku, a tak se můžete těšit na stresující situace, které i nám nejednou zvýšily srdeční tep.

Koridory a místnosti, kterými se budete prodírat k rozuzlení hry, jsou velmi rozlehlé a často i dost temné. Určitě se vám několikrát stane, že se zatouláte nebo nebudete vědět kudy kam. Pod vodou vám bude v těchto případech napovídat světlo, které vás například nasměruje k nejbližší kyslíkové kapse. Hráči, kteří jsou obeznámeni se sérií Uncharted, jsou zvyklí na to, že hrany, parapety nebo jiná místa, za které se Drake může chytit, jsou barevně odlišena od okolí. Nejinak je tomu i zde, Shadow of the Tomb Raider využívá stejný trik pomocí bílé barvy. Přeskakování propastí, šplhání pomocí cepínu nebo slaňování je zde na denním pořádku. Proto bychom očekávali odladěné ovládání, které bude reagovat tak, jak uživatel chce. Nelze říct, že zde tomu tak není, ale několikrát jsme se setkali se situací, kdy se Lara například spouštěla po laně a zničeho nic se pustila, umřela a my museli opakovat určitý kus hry znovu. Bugy byly, jsou a očividně i budou. Připravit se můžete i na občasné problémy s vašimi parťáky, které se ale většinou samy vyřeší během pár desítek vteřin nebo je spravíte nahráním posledního záchytného bodu.

Přečti si  Epic Games údajně nabídl společnosti Sony 200 milionů dolarů za exkluzivity PlayStationu

Restartovaná série je u konce. Shadow of the Tomb Raider nám ukázal Laru ve světle, ve kterém ji už pravděpodobně nikdy neuvidíme. Obecně na nás tento díl působil stejně jako právě hlavní hrdinka – chladně. Příběh, který byl ze začátku opravdu ubíjející a zdlouhavý, se nakonec slušně rozjel, ale niterního hlasu, který nám během hraní našeptával „Zapni radši Uncharted.“, jsme se zbavovali velmi těžko. Obecně ve srovnaní s herní sérií od Naughty Dog postrádá Lara šmrnc. Tomu nepřidá ani fakt, že se někteří hráči budou jen těžko zosobňovat s hlavní postavou.

Vývojáři: EIDOS Montreal

Datum vydání: 12. 9. 2018

Cena digitální kopie: 1.799,-