Příběh Sifu se konečně dostal i na fyzické nosiče a při této příležitosti jsem se k titulu od studia Sloclap dostal konečně i já. Navlíknul jsem teplé ponožky, chopil se ovladače a vypravil se na cestu krve a bázně pomstít neblahý osud rodiny hlavního protagonisty.

Již při představení a zveřejnění prvních gameplay záběrů jsem nedával Sifu moc nadějí. Hra na mě působila stroze a repetitivně, leč s nádhernou grafikou. Ohlasy hráčů po vydání mě mile překvapily a daly mi tak vědět, že v novince se možná skrývá více, než se mi na první dobrou mohlo zdát.

Vašeho otce zabili u vás doma, zatímco vy jste se schovávali před všudypřítomnou smrtí. Váš život byl ušetřen a veškeré bojové schopnosti, které do vás již od útlého dětství váš papá vtloukal, se tak hlásí o slovo. Trvá to ovšem několik let tréninku a plánování, než se vydáte na sebevražednou misi. Že vám přijde tato zápletka povědomá? O tom žádná, v akčních filmech, kde hlavní roli hraje některý z bojových sportů, se jedná o zlatý standard. To ovšem závažnosti zápletky nikterak neubírá.

O své unikátnosti vás Sifu začne přesvědčovat hned v tutoriálu, kdy vás rovnou postaví proti všem hlavním záporákům. Na nich si tak vyzkoušíte nejen základní ovládací mechaniky, ale zakusíte i boj proti různým zbraním. Právě tato tutorialová sekce mi vnukla myšlenku, že hra není nikterak těžká. Skutečnost, že se nebude jednat o procházku růžovou kung-fu zahradou, mi došla krátce poté, co jsem narazil na první skupinku nepřátel. Ačkoliv je ovládání navrženo tak, abyste neměli sebemenší problém rozdávat údery všude kolem sebe a snadno se tak mezi nepřáteli přepínat, tak vás prostě místy přemůžou a skopou do zakrváceného klubíčka.

Pro tento moment byla navržena mechanika, která při svém odhalení zaujala nejednoho z nás. V případě smrti nezačínáme hru od startu, nýbrž z místa našeho skonu. Onou penalizací, kterou nám hra napaří, je zub času. Ano, naše postava při každém Game Over o několik let zestárne. Při tomto životním restartu se do hry vrátíte starší a pokud jste do té doby poctivě odemykali vylepšení schopností, tak i silnější a zkušenější. Většinu schopností si během jednoho runu otevřít třikrát, aby se vám tento postup přenesl do dalšího života. Umírat náš hrdina může až do té doby, dokud jeho věk nedosáhne 70. To je náš poslední život před cestou na samotný počátek hry.

Přečti si  Oznámení data vydání God of War Ragnarok se zjevně opozdilo

Všem těmto šlamastikám ohledně života a smrti se ovšem můžete vyhnout kvalitní obranou. Držet tlačítko pro blokování úderů vám ale nepomůže ve všech situacích. Každý úder, který dopadne do vašeho bloku, vám sníží stav vašeho “structure” baru. Jakmile je tento ukazatel vyčerpán, nebudete nadále schopni blokovat přicházející kopy a údery. Tento metr odolnosti mají i vaši soupeři. Než ale do nich bušit hlava nehlava, je lepší dobře odhadnout jejich styl a podle něho zvolit váš přístup. V boji proti větším počtům zloduchů jinak nemáte šanci uspět. Kromě blokování vám bude k dispozici i další záchranná taktika, a tou je klasický dodge, chcete-li úskok. Ten na štěstí naši postavu nestojí zhola nic a vy jej tak můžete používat dle uvážení. Jedná se ovšem o čistě obranný úskok, který lze použit k útoku jen ve velmi vzácných případech.

Bojové umění, kterým vládne naše hlavní postava je jedna z variant kung-fu, která je známá pod jménem Pak Mei. Abyste mohli spustit sprchu úderů, která je pro tento styl boje tak typická, musíte si osvojit všemožná komba. Ty má Sifu zmáknuta perfektně a útočení a šarvátky jsou prostě lahoda. Postupem času, kdy se vi hře odemknete několik dalších vylepšení, se ze soubojů stane návyková záležitost. Osobně jsem si liboval i v používání předmětů a soupeřům tak o hlavu rozbíjel cihly či pivní lahve. K dispozici je i systém dokončovacích úderů. Možnost Takedownu se vám odemkne ve chvíli, kdy prolomíte soupeřovu obranu.

Přečti si  Rocket League oslaví 7. narozeniny speciálním eventem a odměnami

Soubojový systém je tak mnohem více sofistikovanější, než jsem si díky úvodním upoutávkám myslel. Ba naopak, je rozdávání pěstiček je velmi návykové a v souhře se vcelku vysoko položenou obtížností se jedná o pořádnou výzvu. A právě obtížnost je jedním z faktorů, který by podle mě mohl několikero hráčů od hraní odradit. Především ze startu hry, kdy nemáte odemknuté žádná vylepšení, se jedná o pořádnou nálož i na tu nejjednodušší ze čtyř možností obtížností.

Obtížnost hry umí znatelně zvednout i kamera, která umí především v menších místnostech dostatečně potrápit. Kromě nepěkných svízelů ale jinak práce s kamerou napomáhá akčnímu zážitku a napětí, které během hry nemá více moc slepých míst.

Vnímání grafiky bylo odjakživa velmi subjektivním faktorem a ačkoliv mě grafiku Sifu taktéž zprvu neoslovila, tak nyní si ani neumím představit jiný styl, ve kterém by hra měla býti. Vše navíc lícuje i k onomu vzývanému kung-fu stylu. Vývojáři si dali záležet i na level designu a do některých levelů dokonce přidali i zkratky, které se vám v jistý moment otevřou.

Na jak dlouho vás Sifu udrží u obrazovky? Herní doba je samozřejmě závislá na zvolené obtížnosti. Pokud se nebude všude kochat přírodou a naopak ani nezvolíte speed-run přístup, tak by vás hra měla v klidu zabavit na nějakých 12 hodin. Ve vývoji je ale také režim Arény, který by mohl herní dobu příjemně natáhnout.

V neposlední řadě musím zmínit i českou lokalizaci v podobě titulků, která do hry dorazila zároveň s příchodem fyzické verze hry.

Sifu bezpochyby patří do skupiny kvalitních her, které nový model PlayStationu potřebuje jako sůl. Nepříliš výrazný příběh a jen těžko zapamatovatelné postavy nám hra nabízí návykový soubojový systém zabalený do stylisticky výrazného kabátku. I přes několik málo nedostatků je Sifu jednou z nejlepších her první poloviny roku 2022.

Vývojáři: Sloclap

Vydavatelství: Sloclap

Datum vydání: 6. 2. 2022

Platformy: PlayStation, PC

Česká lokalizace: Ano (titulky)

9
8
6
10
8
7
recenze-sifu-starnuti-nezastavisPříběh Sifu se konečně dostal i na fyzické nosiče a při této příležitosti jsem se k titulu od studia Sloclap dostal konečně i já. Navlíknul jsem teplé ponožky, chopil se ovladače a vypravil se na cestu krve a bázně pomstít neblahý osud rodiny hlavního...