Vývoj počítačových her není ten typ zaměstnání, kde jde vždy vše po drátkách a domů chodíte bez stresu a spokojení. Někdy se taková práce může zvrhnout i v nepříjemnou řadu přesčasů, ponorkových nemocí či depresí. Jedním z faktorů, které tyto stavy a pocity mohou vyvolat jsou i finanční problémy, do kterých se herní studia dostávají častěji, než byste možná tipovali. Jedním z takových studií je i polské studio CI Games(City Interactive), které se do podobné šlamastiky dostalo po vydání třetího dílu série Sniper: Ghost Warrior.

Samotná skutečnost, že právě čtete recenzi již čtvrtého dílu série Sniper: Ghost Warrior naznačuje, že se polské studio pocházející z Varšavy postavilo zpátky na nohy a sebevědomí mu nechybí. Z aktuálně nejnovějším dílem své nejznámější série se vývojáři vrací ke kořenům a rozhodli pro mnoho zásadních změn. Jak nové Sniper: Ghost Warrior Contracts dopadlo?

Hlavní postavou v našem příběhu je nájemný zabiják, který si nechává říkat Seeker. Žádného skrytého klaďase v něm nehledejte. Seeker je mužská verze zlatokopky a pracuje pro zákazníky, kteří nabídnou vyšší částku. V pěti misích, které si pro nás CI Games připravilo, budeme sloužit tajemné technologické společnosti, které naše služby přijdou vhod.

Firma, pro kterou budete po celou hru nasazovat život má důležitou roli nejen v samotném příběhu, ale pasuje i do RPG prvků, kterými SGW Contracts oplývá. Za plnění misí budete získávat peníze a odemykat si všemožná vylepšení. Za ony peníze si kupujete nové schopnosti a vylepšujete svou masku, která je jako pomůcka pro průchod hry zlomová. Dále finance slouží ke koupi zbraní a všemožných gadgetů, které vám při „záchraně světa“ trochu pomohou. Minulé díly se nesly na vlně open-world, to zde už ovšem neplatí a mise se odehrávají ve velkých arénách. Vývojáři tak měli více možností jak vám do cesty poslat trable, které sami zamýšleli a k vám se tak dostane plný potenciál, který titul skrývá. Mise určitě nejsou na stejné brdo a i když by se mohlo zdát, že hra bude jen o posílání projektilu z bodu A (puška) do bodu B (čelo), není tomu tak. Řada dojde i na obyčejné průzkumy terénu, krádeže počítačových čipů, vyšetřování či získávání důkazů. Stejně rozmanité je pak i prostředí, po kterém se budete během průchodu pohybovat. Nejnovější díl Snipera vás prožene přes zasněžené ruské pohoří až do nehostinných mlžných lesů, kde nebezpečí číhá doslova za každým stromem a větvičkou.

Přečti si  Seriálový Zaklínač dostane i pátou a zároveň poslední sérii

Mapy jsou nejenže vcelku dobře zpracované, ale i nápadité a díky množství úkolů, které se na nich nacházejí, není problém na každé mapě strávit i tři hodiny. Mise totiž nejsou jen o tom, abyste se dostaly na kraj mapy a zpoza keříku připravili nějakého Grigorie o právo na život. Tím mise opravdu nekončí a na vás je se z vámi rozpoutaného pekla v pořádku dostat. Po světě jsou také vždy rozmístěné různé sbíračky a s ohledem na to, že námi recenzovaný titul se neprodává za plnou cenu, je herní doba okolo 15 hodin přijatelná.

Na jak dlouho se váš pobyt na východě protáhne záleží i na vašem herním stylu. Hra vás sice nikterak nenutí volit Stealth přístup, ale již podle názvu hry vás asi napadne, že z tichého postupu plynou jisté výhody. Jakmile vytáhnete vaše Ak-47 a začnete s ním kropit vše, co se hýbe, tak možná narazíte. Všude se spustí sirény a za chvíli budete mít nad hlavou nepřátelské drony, které nejenže oznámí ozbrojeným složkám vaší polohu, ale rádi si po vás i vystřelí. Proč taky ne, že?

Ne, to není jeho obvodní lékař.

Guardiani mají Ghosty, Ratchet má svého Clanka, no a vy máte odstřelovací pušku. Ta je vaší spřízněnou duší během téměř celého příběhu a je připravena vás kdykoliv vytáhnout z bryndy. Arsenál je ale o něco pestřejší a najdete zde i klasické Side Army, automatické i poloautomatické zbraně či granáty. Aby to hráči neměli při řešení světových konfliktů příliš jednoduché, přidali vývojáři do hry, stejně jako u předchozích dílů, Bullet Drop. Vámi vystřelený projektil tak neletí k cílí přímo, ale jeho trajektorie se zakřivuje směrem k zemi. Jestli vaše střela provrtá protivníkovo levé či pravé oko záleží i na větrných podmínkách. Střílení z odstřelovací pušky opět působí promyšleně  a zábavně, což se ovšem nedá říct o ostatních zbraní, které občas působí dojmem, že jsou nabity slepými náboji.

Přečti si  RECENZE: Stellar Blade - Kočičí ouška a povolení zabíjet

Můj problém s efektivitou zbraní je možná chybou enginu, na kterém hra běží. Vývojáři nevymýšleli nic nového a sáhli po osvědčeném Cry Enginu, který s jedinou výjimkou použili pro všechny předchozí hry série. Nejednou se mi ale stalo, hlavně ze začátku hry, že můj Seeker nebyl schopen vylézt na klasický žebřík, nebo že proskočit oknem šlo pouze jedním směrem. Tyto rádoby úsměvné situace jsou hlavně při kombatu dosti zrazující a nejednou mě doslova nadzdvihly ze židle. Stejně tak mi zůstával rozum stát nad umělou inteligencí, která je doslova absurdní. Hru jsem nehrál na nejtěžší úroveň a mé ego jsem uspokojil střední zlatou cestou. Že se ale nepřátelé budou schovávat za překážkami z druhé strany, než by jste to logicky očekávali, jsem nechápal. Stejně tak jsem prošel situacemi, kdy jsem postřelil jednoho z dvojce konverzujících vojáků, kde se postřelený otočil a začal loudit, kde že to jsem a druhý „kámoš“ odvrátil zrak a bylo mu vše jedno. O to více frustrovaný jsem byl ve chvíli, kdy venku zuřila sněhová vánice, kde nebylo vidět ani na krok a nějaký vykuk mě připravoval o má drahocenná HP z dálky více než 200 metrů.

Co víc si takový camper…ehm, sniper může přát.

I přes očividné problémy, kterými hra trpí, by si hru nemuseli užít jen skalní příznivce značky, ale díky své nižší cenovce by se mohla dostat do knihoven i nových hráčů. Fungující systém, pohledné mapy, zábavné střílení a nutnost důkladně plánovat každý svůj krok dopředu by dohromady znamenali výborný titul. Na druhé straně je tu ale i kýčovitý a nezajímavý příběh kdesi z ruské Sibiře, kterému nepomůžou ani české titulky, které mají k dispozici PC hráči (na konzole má česká lokalizace dorazit během několika týdnů od vydání) a nevyzpytatelná umělá inteligence.

Vývojáři: CI Games

Datum vydání: 22.11. 2019

Platformy: PS4 (recenze), PC, Xbox One