Respawn Entertainment je bezesporu spojován zejména s FPS střílečkami jako Titanfall a battle royale free-to-play hra Apex Legends, ale v roce 2019 studio všechny překvapilo, když vydalo příběhovou hru ze světa Star Wars s názvem Jedi: Fallen Order. Po třech letech tu máme nyní pokračování příběhu Cala Kestise a mnozí doufali minimálně ve stejně kvalitní zážitek, jako u prvního dílu. Povedlo se to, nebo je Survivor jen temnou stranou svého jediovského předchůdce?

Pravděpodobně byste předpokládali, že toto pokračování Star Wars může pokračovat přesně tam, kde cesta skončila v první hře. Ovšem příběh Star Wars Jedi: Survivor  začíná pár let po událostech Fallen Order. Cal, náš hlavní protagonista z prvního dílu, strávil poslední roky mařením plánů Impéria všemi možnými způsoby a získáváním pomoci každého, kdo chce bojovat proti tyranskému císaři. Ale roky bojů nebyly ke Calovi úplně vlídné a hlavní hrdina se zdá být unaven z posedlosti bojovat proti Impériu, díky čemuž přišel o mnoho přátel i spojenců. Survivor nám dává pohled na zcela jiného Cala Kestise, než jakého si pamatujeme z první hry.

Přítomnost Impéria je cítit, ale tentokrát v žádném případě není středem Calovy cesty. Místo toho se nám představí nová sada postav, kdy někteří z nich jsou spojenci a jiní nepřátelé. Novinkou na scéně je Bode Akuna, který je více než jen nájemním lovcem. Je představen hned v první misi odehrávající se na Corusantu, hlavním městě Galaktického impéria. Ta funguje rovněž jako jakýsi krátký tutoriál a udává tón budoucímu dobrodružství, které trvá zhruba 20 hodin.

Respawn se tentokrát na postavy zaměřil mnohem více, než dříve. Každá postava, kterou potkáte, se shromáždí v Pyloon’s Saloon, který se nachází v masivním polootevřeném světě Koboh. Při každé návštěvě salonu budou mít všechny postavy nový dialog. Někteří budou reagovat na aktuální vývoj příběhu, zatímco jiní budou vyprávět vlastní příběh, který se vyvíjí podle toho, jak postupujete. Trochu mi to připomínalo God of War Ragnarok. Dokonce i nepřátelé mají své vlastní příběhy, které mohou vyprávět, protože každé setkání je plné dialogů, pokud se rozhodnete, že se s nimi hned nepustíte do křížku.

Zdroj: Star Wars Jedi: Survivor

Jednou ze zajímavostí, která mě překvapila v samotném úvodu hry, byla informace od vývojářů, že hru si nejlépe užiji na gamepadu, pro který je primárně vytvořena. (Později jsem zjistil proč asi tomu tak je).

Jedním z největších skoků vpřed v Jedi: Survivor je systém procházení hry. Stejně jako v boji si Cal ponechal mnoho schopností, které se naučil na konci Star Wars Jedi: Fallen Order, tak některé přeci jen zapomněl, zejména potom ty spojené se silou. Jak hra postupuje, budete získávat nové schopnosti s ascension cable, mid-air dash a různými formami síly. Stejně jako v první hře se nebudete schopni zpočátku dostat úplně všude a budou zde místa, která budete muset znovu navštívit s novou sadou získaných schopností. Naštěstí jsou prvky procházení a hádanky ve hře velkým krokem vpřed oproti první hře. Calova schopnost procházet různými fázemi hry je nyní mnohem plynulejší a z velké části je zábavné sledovat, jak vaše postava skáče a řítí se do zdánlivě nemožných oblastí.

Vedlejší úkoly

Jedi Survivor má řadu vedlejších aktivit, do kterých se můžete postupně zapojit. NPC vám budou zadávat vedlejší mise, když budete na průzkumu. Survivor také představuje novou deskovou hru, která proti sobě staví nepřátelské frakce v bitvě v reálném čase. K dispozici je také systém odměn a můžete jít a lovit lovce odměn, kteří se vás pokusí zajmout.

Přečti si  Star Wars Jedi: Survivor se 25. dubna připojí k EA Play

Nebylo by to EA, aby zde chyběly kosmetické předměty, které mění Calův vzhled, stejně jako jeho světelný meč a vzhled BD. Osobně bych si přál, aby těchto věcí bylo méně nebo aby alespoň měli zajímavější vzhled, protože jsem je vůbec nevyužil. Raději bych tu měl více easter eggů.

Zdroj: Star Wars Jedi: Survivor

Soubojový systém

Pokud jde o soubojový systém, tak Respawn zavedl do hry různé postoje pro pestřejší herní styl, ale zjistil jsem, že nakonec používám stále jen jeden maximálně dva, protože z mého pohledu byly neužitečnější. Díky různým postojům Respawn rozdělil některé schopnosti světelného meče tak, aby byly svázány s konkrétním postojem, což znamená, že existují pohyby, které můžete dělat jen z určitého postoje světelného meče, což je pro někoho kdo vyznává jiný postoj lehce omezující.

Zdroj: Star Wars Jedi: Survivor

Jak jsem uvedl již dříve, tak Cal z nějakého důvodu zapomněl na užitečné schopnosti, jako je Force Howl a další schopnosti síly, které mohl dělat v první hře. Vím, že je to kvůli vyváženosti hry, ale stále je problém utrácet body dovedností za věci, které bychom měli umět hned od začátku.

Hrozně mě také zlobilo, že hra dávala damage nepřátelům jen v okamžiku kdy ona chtěla a ne kdy jsem chtěl a mohl já. Několikrát se mi stalo při souboji s bossy, že jsem do nich řezal, ale díky hloupé animaci nedostával nepřítel žádné poškození, toto by si mohl Respawn pro příště odpustit.

Grafika a zvuk

Grafika ve hře je na první pohled ohromující, od krásných pouštních ruin až po složité vzory na zdech chrámu Jedi. Použití světelného meče v temných jeskyních byl ve Fallen Order geniální nápad a bylo skvělé vidět, jak se tato hra se světli vrací i do tohoto pokračování.

Po zvukové stránce není hře také co vytýkat, ale abych pravdu řekl, tak ve mě nezanechala tato stránka žádnou stopu. Je zajímavé jak to některé jiné hry dokáží, například Metal Gear Solid nebo Death Stranding. Možná je to tím, že zvuky světelného meče a blasterů jsou nám notoricky známé a spíš bychom brblali kdyby nedosahovali svého standardu.

Zdroj: Star Wars Jedi: Survivor

Technický stav – Temná strana hry

Nyní se dostávám k bodu, který jak se v poslední době zdá bude v recenzích více a více zahrnován a dost možná se dostane i do bodového hodnocení. Totiž v posledních měsících se nám tu rozmohl takový nešvar a to, že hry jsou vydávány ve velmi špatném technickém stavu, který je následně několik měsíců po vydání pilován tak, aby dosáhl dříve stanoveného cíle a slibů.

Bohužel je to také případ Star Wars Jedi: Survivor, který v době vydání byl na PC ve velmi špatném technickém stavu a to i po prvním velkém updatu. Zdálo se mi totiž, jakoby Respawn hru vyvíjel primárně pro konzole a na PC udělal jen jakýsi port. Bylo v podstatě jedno na jaké sestavě jsem hru hrál nebo jaké nastavení jsem volil. Propady snímků byly při rozlišení 2K pod 30fps a to i s grafickou kartou Nvidia RTX 4070Ti. Navíc bylo úplně jedno, zda jsem měl nastavení grafiky přepnuto na Epic nebo Medium, rozdíl v detailech nebyl žádný a ani ve snímkové frekvenci. Nastavení jako by bylo plné nefunkčních možností.

To je věc, která mě od hraní jinak velmi pěkného titulu z počátku odrazovala a bohužel přinutila hrát v rozlišení 1080p kdy se hra držela +/- kolem 50 fps, ovšem i zde byly velké propady.

Kdyby vývojáři hru vydali o půl roku později nebo jen na platformu, kde funguje bezchybně, nikdo by jim hlavu neutrhl. (zde myslím fanoušky nikoliv akcionáře a vedení EA). Bohužel ani dne kdy recenze vychází není technický stav hry úplně nejlepší, ale pomalými krůčky se stále zlepšuje, jen nevím, zda budu mít chuť si hru zahrát za půl roku nebo rok, až bude plně opravena.

Celkem

Celkově je Star Wars Jedi: Survivor zábavná hra, která bezesporu nadchne všechny fanoušky tohoto vesmíru. Některé souboje s bossy mohou být pro někoho lehce frustrující, když vám hra určuje, kdy od vás nepřítel dostane damage a kdy ne. Bohužel technický stav PC verze hry při vydání sráží kvality studia Respawn Entertainment o několik příček níž A i dnes v době psaní recenze není technický stav hry zcela uspokojivý.

Vývojáři: Respawn Entertainment

Vydavatelství: EA

Datum vydání: 28. 4. 2023

Platformy: Xbox Series X|S, PlayStation 5, PC

Česká lokalizace: NE

9
8
7
8
8
8
recenze-star-wars-jedi-survivor-temna-sila-vraci-uder-hardwaru<font size="3">Star Wars Jedi: Survivor zábavná hra, která bezesporu nadchne všechny fanoušky tohoto vesmíru. Některé souboje s bossy mohou být pro někoho lehce frustrující. Technický stav PC verze hry při vydání byl doslova špatný a o mnoho se nezlepšil ani téměř měsíc po vydání. </b> </font> + Grafika<br/> + Nové postoje<br/> + Slušný příběh<br/> - Propady fps<br/> - Souboje s bossy<br/> - Zbytečně mnoho kosmetiky<br/> - Hra určena primárně pro gamepad<br/> </b> </font>