Že značka Star Wars ještě není vytěžena do maxima a stále se v ní najde hromada potenciálu a prostoru pro originalitu, nás přesvědčilo studio Respawn, které fanoušky dobře známé ságy překvapilo povedeným Star Wars: Fallen Order. V červnu, po oznámení další hry, se tak fandové ocitli v sedmém nebi.

Příběhová kampaň se z drtivé části odehrává po skončení epické bitvy u planety Endor, kterou jste mohly vidět v šestém díle, kde mimo jiné došlo i na zničení už druhé Hvězdy smrti. Tentokrát ale nebudeme pobíhat s vytaženým světelným mečem, odrážet přilétající projektily a svou myslí škrtit nepřátele. Ve Star Wars Squadrons nás vývojáři ze studia Motive Studios posadí do kokpitů a kabin všemožných bojových letounů a stíhačů, a to ve vcelku neortodoxně navržené příběhové kampani.

Ne, v této hře neuděláte jediný krok a z kabiny vašeho letounu se dostanete jen mezi misemi. To ale není vůbec ke škodě, protože interiér vašich hvězdných přibližovadel je vymodelován do posledního detailu. Vše ovšem nestojí jen na nějaké rádoby líbezné estetice. Ba naopak, veškerá většina předmětů a hýblátek, které se budou nacházet ve vašem zorném poli, má svůj účel a při správném užití vám s největší pravděpodobností jednou zachrání i váš holý život. Ke kokpitům se ovšem vrátíme později a podíváme se na to, co se děje venku za tvrzenými skly vaší lodi.

Grafické zpracování Star Wars Squadrons je vskutku dechberoucí a podání intenzivních přestřelek ve stavu bez tíže dokáže skutečně pohltit. Obecně mě nijak nevzrušovaly detaily, se kterými byly vyrobeny letouny, vesmírné předměty a další objekty ve hře, nýbrž mě úžasem naplňovaly scenérie, které dodávají hře nádech unikátnosti. Do tohoto si přičtěte nesčetné množství laserových projektilů létajících všude možně, dramatickou hudbu Johna Williamse a vznikne vám technicky vzato perfektní prostředí, do kterého stačí jen zasadit rázný a sofistikovaný příběh a Boom! …máte skvělou hru, že?

Příběh je ale bezesporu tou nejslabší stránkou celé hry. Kampaň vám při troše snahy nezabere déle než 7 hodin. Na starosti nemáte jen jednoho hlavního hrdinu, který se bude pokoušet zastavit ďábelské plány Temné strany Síly a bude tak střílet na všechny, co se alespoň vzdáleně podobá letounům TIE. Ne, tentokrát se dostaneme do služeb obou znepřátelených stran. Bohužel na mě přepínání obou příběhových linií působilo značně nesynchronizovaně a hraní za obě strany leckdy působilo dojmem, že si sami pod sebou podřezáváte větev. Samotné mise postrádají i originalitu a i přesto, že je příběhová linka vskutku krátká, brzy nabydete pocit, že se vše tak nějak opakuje. O tom, jakým směrem se příběh udává, se nedozvídáte pouze během mise, ale především během briefingu, který předchází každé misi. Tato setkání se odehrávají v hangárech, což jsou jediné lokace, kde se dostane ze svých stíhaček. Ani zde se ale nemůžete klasicky hýbat a hra vám dovolí se pouze na místě otáčet a vybírat určená místa, na které se můžete teleportovat a s někým si poklábosit.

Přečti si  Sony si nechalo patentovat „Like Button“

Tyto sekce, kdy nekroutíte svým kniplem a nesnažíte se sprovodit ze světa nějaké darebáky, jsou ale také momenty, kdy grafické zpracovaní Star Wars Squadrons dosti pokulhává. Stejně tak tyto momentky dokáží zkazit tempo a atmosféru, kterou naladily předchozí mise. Ať už vás příběh nového Star Wars titulu nadchne nebo ne, slouží také jako výborný tutorial a příprava pro budoucí rozepře v online multiplayeru. Během misí si vyzkoušíte všemožné typy letounů (X-Wing, TIE, bombardéry, interceptory i podpůrné letouny) a osvojíte si ovládání, což je tím nejdůležitějším faktorem v cestě za úspěchem. Pilotovat bojovou stíhačku totiž není tak úplně jednoduché a vy budete mít na starost nejen kroucení páčkami, ale také přepínání energie mezi municí, motorem a štíty.

Pokud pošlete veškerou svou nevyužitou energii do zbraní, budete logicky dávat větší poškození. O to víc vám ale bude hořet koudel v případě, že se za vás pověsí nějaký X-Wing. Energie v motorech vám pak dovolí se dostat do režimu Overdrive. Ten přinese lepší manévrovatelnost a vyšší rychlost. K dispozici vám bude také tzv. Drift, kterým se při troše tréninku dostanete za záda vašich krvelačných pronásledovatel. U štítů je to trochu komplikovanější a vám nebude stačit je jen nacucat šťávou, ale také přesně určit kam mají daná procenta jít. Útočíte na nějaký těžce ozbrojený křižník? Logicky nabijete přední štíty. Zda máte nabité zbraně, shieldy či energii v motorech poznáte snadno díky detailnímu vymodelování kokpitu, ve kterém je vše ztvárněno vcelku srozumitelně a vy tak máte přehled o vašich nastaveních po celou dobu boje.

Vývojáři krátce po vydání hry oznámili, že do Squadrons neplánují další obsah či příběhová rozšíření. Toto tvrzení je o to děsivější díky stavu, ve kterém se nachází multiplayerová část hry. Najdeme zde dva herní módy a jen a pouze 6 map, cože je číslo, které je s ohledem na design těchto map absolutně tristní. Pozici klasického Team Deathmatche zde zabírá Dogfight. Hraje se 5 na 5 a vyhrává tým, který jako první dosáhne 30ti fragů. Toť vše, nic originálního nečekejte. Ať už zápas zkoníte nebo se vám jej povede vyhrát, dostanete po jeho skončení zkušenostní body a nějaké ty zlaťáky na odemykání oblečků a skinů na vaši přilbu, kterou si během zápasu určitě hodně lidí prohlédne. Druhý mód je o něco zajímavější a vyžaduje po hráčích týmovou spolupráci. Jediným způsobem, jak zvítězit ve Fleet Battles, je zničit soupeřův hlavní křižník. K tomu ale nestačí jen na dané místo doletět, zavřít oči a doufat, že něco trefíte. Musíte se prokousat přes určité herní pasáže, ve kterých se vám postaví soupeři nejen z řad ostatních hráčů, ale také z řad NPC.

Přečti si  Ubisoft oznámil nový Free-to-Play titul ze světa The Division

Jedním z faktorů, který mě na Star Wars Squadrons zaujal na první dobrou je podpora VR headsetů. Vesmírné “pew pew” si tak můžete vychutnat téměř na vlastní kůži. Podpora se týká i majitelů headsetu PSVR. Hra samozřejmě nabízí i standardní nastavení, která mají hráčům napomoci se vyhnout nevolnostem a potížím, které při hraní ve virtuální realitě mohou nastat.

Naučit se hrát Star Wars Squadrons není ani díky “příběhovému tutorialu” nijak jednoduché a osvojení si všech mechanik, triků a vychytávek vám jistě nějaký ten čas zabere. Hra vám ale za vaši snahu naservíruje velmi chytlavé vesmírné přestřelky, ve kterých budete mít radost z každého jednoho killu. Leckomu ale možná složité ovládání opravdu nebude pochuti. Naštěstí se může před těmito útrapami obrnit přenastavením či přemapováním veškerých tlačítek.

Obecně můžeme prohlásit, že multiplayer totálně pohřbil jakýkoliv potenciál, který ve hře dřímal. Nedostatečný a stereotypní obsah je sice zabalen v moc pěkném kabátku, ale i díky pramálo mapám s prostým designem jistojistě nedokáže u hry hráče dlouhodobě udržet. S prazvláštně pojatým a překombinovaným příběhem, který si toho na svá bedra nabral až příliš, se tak jedná o vskutku zabijáckou kombinaci, kterou nad vodou drží již zmíněné grafické zpracování a ozvučení celé hry, které značce Star Wars ostudu určitě neutrhlo.

Vývojáři: Motive Studios

Vydavatelství: Electronic Arts

Platformy: PlayStation, Xbox One, PC