Máme tu obří herní společnosti, jako je třeba Blizzard. Máme tu trochu menší společnosti, jako je například CD Project Red. Máme tu i opravdu malé firmy na vývoj her, jako je třeba Goblinz Studio, ale tohle tady už dlouho nebylo. Dnes si ukážeme plošinovou hru, která byla vytvořena jedním jediným člověkem, který dal jméno své „firmě“ MichaelArts, jehož jméno je Michael Hicks.

Hned začneme klasicky příběhem, který je poněkud zvláštní. Jste goblin, pocházíte klasicky z gobliní vesničky hluboko v lese a chcete se utéct pryč a podívat se tak do světa. Jako jediný máte zelené vlasy a stáváte se tak terčem šikany od ostatních goblinů, kteří jsou všichni takřka stejní. Jak budete procházet dějem, tak budete postupně stárnout, poznávat nové osobnosti a budete získávat spousty zkušeností do života o tom, jací ostatní jsou a cílem je i získat pravdu o svém tátovi. To vše zní na první pohled velmi bizarně, béčkově a nudně, nicméně už při prvních minutách začínáte tušit, že za tím vším je něco hlubšího. Během průchodu, při menším zamyšlení nad hrou, začínáte zjišťovat, že to vše by mohli být smutné zkušenosti autora, které si buď sám prožil, nebo někde zažil: šikana, ztráta, beznaděj. Jak to všechno skončí, se můžete dozvědět velmi rychle, protože game time jsou tak 3 hodiny.

Ovládání je velmi neohrabané a většinou vás bude pěkně štvát. Na PC se pohybujete klasicky WASD, útoky provádíte písmeny UHK, skáčete mezerníkem a když řešíte logické úlohy, tak jedině myší. Pohyb a ani útoky nejsou zrovna intuitivní a tak se leckdy stane, že vaše postava spadne jenom proto, že jste se zvláštně zastavili ve vzduchu. Logické minihry by mohli být zajímavé, protože se jedná o legendární starou Japonskou hru Mosty, kde spojujete čísla čarami tak, aby ke každému bodu náležel přesně daný počet čar. Problém je ovšem v tom, že se mi nejednou stalo, že jsem měl správně všechno propojené a hra mi to neuznala, protože to chtěla mít zkrátka spojené jinak. Ve chvíli kdy na toto není počin uzpůsoben, vám začne vřít krev v žilách a kompletní dojem vám to tak zkazí prakticky až do konce. Bohužel.

Během celého průchodu budete při různých činnostech vydávat různé zvuky (jak logické, že?), nicméně jsou tak příšerné, že si je vypnete prakticky pár minut po zapnutí a při tom je to obrovská škoda, protože soundtrack, který vás doprovází jak v menu, tak při hře, je naprosto fenomenální a znám spoustu her, které by se měli od autora tohoto zázraku učit. Grafika je bohužel taktéž na úrovni v programu Malování a neohromí vás absolutně ničím.

Můj názor na hru?

,,Byl jsem velmi překvapen zajímavým příběhem, který je sice krátký, ale za to jste byli celou dobu v obraze. Fascinuje mě fakt, že se tato hra dostala na Steam, ačkoliv nemá tendence dosáhnout jakéhokoliv dobrého hodnocení a výmluvy typu: „Vždyť to celé dělal jeden člověk.“ Prostě neberu. Vezměte si příklad ze hry Factorio, která je fascinující, zábavná na desítky hodin a od dvou českých vývojářů. Pokud by jeden další člověk stačil autorovi k tomu, aby dílo dosáhlo kvalit Factoria, tak prosím, doufám, že u příštího počinu tak udělá a vytvoří něco nezapomenutelného. Toto zapomenu velmi rychle

Vývojáři: MichaelArts

Vydavatel: MichaelArts

Datum vydání: 17.7. 2018 (steam)