Když před šesti lety přišlo oznámení o spojení sil herního vydavatelství Creative Assembly, které má na starosti původní díly série Total War, s jedničkou na trhu mezi plastovými figurkami Games Workshop, bylo jasné, co se chystá. Vznikla tak jedna z nejznámějších strategických her současnosti, která drží žánr hardcore strategií při životě. Trilogie Total War: Warhammer dosáhla svého finále a dnes se tak podíváme, jak to všechno vlastně dopadlo.

Hned na začátku je dobré upozornit, že pokud nemáte předchozí dva díly, tak se sice připravíte o několik bonusů, ale o zážitek ze hry jako takové, se rozhodně neochudíte.

Ze zmrzlých pustin proudí chaos. Můj vlastní démonický pán má mohutná kopyta a špičatý ocas s tesáky. Jeho armáda se hemží podivnými a úžasnými stvořeními chaosu: chuchvalci a krabími dámami jedoucími na hřbetech velociraptorů. Total War: Warhammer 3 spojuje všechny možnosti světa Warhammer do jedné závěrečné kampaně. Samostatná kampaň Warhammer 3 představuje několik démonických lordů, včetně Khorneho Skarbranda, Slaaneshe N’Kari a Tzeentchova Kairos Fateweavera. Design jednotek pro tyto frakce je neuvěřitelný. Vidět tyto bizarní démonické výtvory ožívat ve Warhammer 3 je snem každého fanouška, zvláště když narazí na síly Kisleva a Grand Cathaye.

I tak by se dalo v krátkosti shrnout hodnocení hry, které by bylo všeříkající, ale my přeci jen půjdeme o trochu více do hloubky.

Total War: Warhammer 3 nás nově zavádí na periférii světa Warhammer Fantasy, což je obrovská změna oproti předchozím dvou dílům. Nyní tak neočekávejte tolik nekonečných planin, jako spíše koridorových „uliček“ mezi dvěma hřebeny hor. Na to vás hra ostatně připraví v prologu, kde hlavní postava, alias velitel armády národa Kislevů, vyrazila do zasněžených hor nalézt svého ztraceného boha, obřího medvěda, Ursuna. Díky tomu, že se jedná o striktně lineární tutoriál, tak se chytnou nejenom začátečníci tohoto žánru, ale i vracející se hráči do světa chaosu. Tento příběh vás tak naladí na vlnu aktuálního dílu, kde řev skomírajícího boha Ursuna vytváří trhliny chaosu, které můžete využívat způsobem sobě vlastním během hlavní příběhové kampaně. Samozřejmě celý příběh je protkán různými zákoutími, které vám nechceme vyzradit, nicméně stejně jako v předchozích dílech můžete očekávat rostoucí sílu chaosu s každým dnem a podle toho odvíjející aktuální situaci na bojišti a mapě.

Přečti si  Larian Studios pracuje na dvou projektech založených na vlastním duševním vlastnictví

Pro příběhové fanatiky tak máme skvělou zprávu. Konečně byla do série přidána „legendární čtyřka“ – Khorne, Tzeentch, Slaanesh a Nurgle. Jejich armády jsou alfou a omegou hlavní kampaně, kde cílem hráče je porazit všechny čtyři v trhlinách chaosu, abyste tak získali duše, které můžete… no to si zjistíte samy. V každém případě můžete očekávat dechberoucí souboje armád, nepřeberné množství jednotek a schopnosti, které dokáží pohnout s celým bitevním polem.

Pro ty z vás, co Total War nikdy nehráli, tak pouze v ultimátně zkrácené formě, se jedná o hardcore strategickou hru, která se dělí na dvě části. Tahovou, kde chodíte po mapě s hrdinou, který nese svoji armádu tzv. v kapse a real-time, kde po rozdělení jednotek na bitevní pole můžete očekávat obří bitvu se silným důrazem na mikro a makro celého vojska, kde každičký detail může rozhodnout o výsledku bitvy. Oproti předchozím dílům tak přibyla jedna primární změna, a to je možnost používání obraných staveb, jako jsou barikády, přenosné zdi, obranné věže apod. Většinu z toho sice využijete spíše při obléhání hradu, nicméně i ten má nově možnost modifikovat své obranné struktury před začátkem souboje. Jedná se tak o prvek, který zase o něco blíže přibližuje Total War k tomu správnému požitku virtuálního bojiště. Díky tomu je navíc potřeba více využívání terénu, obsazování důležitých bodů a lepší rozestavování jednotek.

Nebudeme si ovšem nic nalhávat, hlavním lákadlem Total War: Warhammer jsou vždy hratelné frakce. Těch je tentokrát v základní hře 8, nicméně můžete určitě očekávat různá rozšíření stejně, jako v předchozích dílech. Ty nejvíc nudné frakce, které nemá nikdo rád v žádné fantasy hře, jsou samozřejmě ty lidské. Přeci nehrajete fantasy hru, abyste hráli za lidi. Zde jsou takovéto frakce 2, nicméně musíme uznat, že jsou perfektní. Jednou z nich jsou Kislevové, což jsou regulérní Rusové (dokonce i jejich náboženství se jmenuje Velké Pravoslavenství). Druzí jsou Kataj, což je zase regulérní Čína, opět ovšem opepřená spíše mytologií, a tak vzducholodě ve tvaru lampiónu dávají během jejich hraní ten správný šmrnc. O dalších čtyřech jsme si již lehce řekli, alias legendární čtyřka chaosu jsou další čtyři frakce, které rozsévají zhoubu a musíme uznat, že se těchto legend zhostili vývojáři na výbornou. Nechceme vyzradit všechno, ale určitě můžeme napsat, že každá frakce chaosu dosáhla svého jména přesně jako v příbězích světa Warhammer. Zbylé dvě už jsou pak pouze neméně zajímavý Ogři a Démoni chaosu.

Přečti si  Vigor od Bohemia Interactive po letech konečně dorazí na PC

Na závěr už zbývá říct jenom několik detailů. Pokud vlastníte všechny tři díly trilogie Warhammer, tak brzy vyjde kampaň pojmenovaná Immortal Empires, ve které jsou spojeny všechny mapy dohromady, aby tak vznikla brutální válka po celém kontinentě chaosu. Stejně tak jako koupi všech tří dílů vám ovšem musíme ještě doporučit nainstalovat si hru na SSD disk. Pokud tak neuděláte, tak načítací obrazovky budou nepříjemně dlouhé a vzhledem k množství obsahu nevěříme tomu, že by se toto jakýmkoliv patchem mohlo opravit. Ovšem kromě těchto drobností musíme ještě upozornit, že hra rozhodně není pro každého a rozhodně se nejedná hru pro občasné hráče, kteří se jdou ke hře uklidnit po celém dni v práci. Očekávejte tak bídu, utrpení, bolest a možnost prohry kompletně celé hry po 5 hodinách na jedné mapě. Na druhou stranu jsem nenarazil během hraní na jediný bug, ovladatelnost je zase o krok lepší než v předchozích dílech, grafika je úžasná vzhledem k tomu, že na bojišti je tisíce jednotek a každá se hýbe jiným způsobem. Naprosto bezproblémová funkčnost i na starších strojích a co je pro spoustu hráčů pekelně důležité, je příběh, který okamžitě vtáhne a nepustí společně s českou lokalizací, která je na perfektní úrovni. Pokud jste Total War nikdy nehráli, tak tento díl je ideální volba pro začátek.

Vývojář: Creative Assembly, Feral Interactive

Vydavatel: Feral Interactive, Sega

Datum vydání: 17. 2. 2022

Cena digitální kopie: 59,99€

Velikost hry: 115 GB

Platformy: PC – Windows (recenze), macOS, Linux

9
Zvuk / Soundrack
9
Příběh / Sandbox
10
9
10
10
recenze-total-war-warhammer-3-dustojne-finale-legendarni-trilogie<font size="3"> Perfektní zakončení trilogie ze světa Warhammeru. Hra sice není pro každého, ale komu sedne, toho jen tak nepustí. Kéž by to takto bylo s každou sérií