„Něco končí, něco začíná.“ Možná že právě tímto citátem se řídili vývojáři ze studia Sega, když se loučili s hrdinou, který fanoušky série Yakuza provázel již od prvního dílu z roku 2005. Kiryu Kazuma odešel do videoherního důchodu a na jeho pozici nastupuje čerstvá krev.

Nový hlavní hrdina ale není jedinou zásadní změnou, kterou série Yakuza s novým dílem prochází. To, zda se povedlo vývojářům skloubit nové herní mechaniky a příběhové pozadí s novým protagonistou, jeho příběhy a především jeho charakterem, se dozvíte v naší recenzi.

Yakuza: Like A Dragon

Začátek Yakuza: Like a Dragon je dobově zasazen do roku 2000, kdy se poprvé setkáváme s Ichim. Mladé mafiánské ucho, které pro ránu nejde daleko a jeho sebevědomí mu doslova teče z kapes, ale klame tělem. V celém Kamurochu byste sotva našli někoho tak loajálního, jako je Ichiban Kasuga. Svůj život přísahal rodině Arakawa, která spadá pod klan Tojo. I tak ale může jeho naivita a lehkovážnost leckteré hráče odradit. S ohledem na pokračování příběhu by to byla ale setsakramenská škoda. Jeden z menších konfliktů mezi Arakawa a jednou z dalších rodin totiž vyvrcholí nejen v přesun celé série mimo Tokio, ale především v bravurně napsaný vývoj hlavního hrdiny, který jsme ve videoherním světě dlouho neměli. Ano, je tomu opravdu tak a série Yakuza se po letech strávených v Kamurocho přesouvá jinam. Naším novým domovem je Yokohama, druhé největší město Japonska. Jak jsme již zmínili v úvodu, s Itchim se seznamujeme na začátku třetího tisíciletí. Tyto vzrušující momenty si ale příliš neužijeme a do hry se následně dostaneme až o celých 18 let později, kdy nás propustí z vězení. Jak se tam Ichiban dostal a kdo mu do vězení napomohl? Otázky na tyto odpovědi si lze jednoduše zodpovědět shlédnutím oficiálního traileru, který tak nelogicky ukazuje jeden z hlavních momentů hry. Doporučujeme vám se na trailery nedívat a do obnoveného světa Yakuzy skočit naslepo.

Nový příběh a hrdina nejsou jen lacinými triky jak do známé série nalákat nové hráče. Naopak, hru ocení i hráči, kteří Yakuzu projeli křížem krážem. Setkáváme se zde totiž jak s novými postavami, tak i charaktery, které se již objevili v předchozích dílech a svou chvíli slávy si užili v momentě, kdy byl Ichi ve vězení. Stejně tak dobře působí i návrat do Kamurocho, kde se sice moc neohřejeme, ale vzpomínky nám nikdo nevezme. Nové postavy, ať už se jedná o klaďase či záporáky, si s těmi staršími v ničem nezadají a se skřípějícími zuby je lze označit i za lépe napsané s promyšlenějšími příběhy a dopady na hlavního hrdinu. Inu, doba jde dopředu.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine

Příběhová kampaň byla vždy tou hlavní zbraní, kterou si vždy Yakuza omotala hráče kolem prstu. Díky skutečnosti, že se jedná o restart série, může působit příběhové pozadí nepromyšleně a prázdně. Vše však začne dávat smysl postupem času, kdy se vám Ichiban dostane pod kůži. Celkově můžeme říci, že Like a Dragon poskytuje skvělé základy pro stavbu dalších vazeb v nadcházejících dílech série. Nejedná se ovšem pouze o promyšlené dialogy a charismatické postavy. Ačkoliv je hlavní zápletka vskutku vážná a seriózní, u vedlejších misí tomu zase tak není. Vynikne tak skvělý smysl pro humor, který možná nám Evropanům a Yakuza nováčkům nebude příliš dávat smysl, ale v určitých momentech se budete dozajista řezat smíchy.

Fakt, že se vývojáři primárně zaměřili na příběhovou náplň, poznáte nejlépe na grafickém ztvárnění hry. Že vývojářům na grafice příliš nezáleží, poznáte například na budovách v Kamurochu. Najdete zde hromadu budov, na kterých se velmi okatě opakují textury. Trochu laciněji působí i některé animace, a to nejen u Ichiho, ale i u postav vedlejších. Stejně tak si engine nedokáže dobře poradit s vlasy, které velmi často prosvítají či dokonce mizí. V šestém díle Yakuze, a následně i v Judgment (recenze), nám učarovalo vymodelování obličejů, které působily velmi uvěřitelně a napomáhaly navodit potřebnou atmosféru a napětí. Yakuza: Like a Dragon tento faktor postrádá a grafické ztvárnění se obecně zdá malinko horší než u předchozích her Segy.

Nazvat novou Yakuzu akčním RPG by nebylo úplně tak přesné. Od minulých dílů došlo k mnoha změnám a pokud byste si přece jen chtěli hru nějak označit, tak se jedná o dynamické tahové RPG. Doufáme, že slovo „tahové“ ve vás nevyvolalo žádnou paniku a vše si necháte vysvětlit. Změnit takto zaběhnuté a odzkoušené systémy si žádá pořádnou kuráž. V praxi vše funguje skvěle a souboje jsou o něco pohodlnější, než tomu bylo například v Yakuza 6: Song of Life (recenze/gameplay). Nejenže nemusíte bojovat s kamerou a hledat výhodné pozice, ale také si můžete některé kroky v klidu promyslet a zvolit dle vašeho názoru ten nejlepší postup. Je libo klasicky zaútočit, sníst nějaké sushi a doplnit si zdraví a nebo se přepnout na jinou postavu, která má více Many a provézt některý ze speciálních útoků? Voleb je nespočet a nový soubojový systém ukazuje, že se vývojáři opravdu nebojí dělat riskantní změny.

Přečti si  Upoutávka na Stellar Blade nabízí efektní přehlídku Beta dovedností Eve

Hra vám hned po vydání nabídne celých 15 kapitol, které jsou vždy rozděleny na několik menších segmentů. Like a Dragon se v hrací době podobá svých předchůdcům a dokončit příběhovou kampaň vám zabere 30 – 45 hodin. Pokud si věříte a chcete ze hry vytřískat třeba platinovou trofej, budete dost možná atakovat hranici 100 hodin.

Krom jiného vám bude k dispozici také přehršel miniher. Zahrát si můžete starý dobrý Virtua Fighter, klasické šipky, zazpívat si s přáteli karaoke nebo si zajezdit na motokárách ve stylu Mario Kart. Novinku jsme testovali několik dní před vydáním a byli jsme tak ochuzeni o některé minihry, které do hry přidá až Day One Patch. Vývojáři v něm například slibují Pachinko, které patří v Japonsku k těm vůbec nejpopulárnějším hrám. Část miniher si navíc můžete zahrát mimo hru s přáteli v lokálním multiplayeru.

Yakuza: Like a Dragon je vskutku povedený restart, který dává sérii mnoho nových možností pro rozvoj značky. Potěší jak nové hráče, pro které bylo naskočit do rozjetého vlaku jménem Yakuza téměř nemožné a neurazí ani stávající nadšence, kteří si ovšem možná budou muset zvykat na mírně uvolněnější atmosféru a pojetí v čele s občas trochu přitroublým Ichibanem. Vzhledem k neevropskému zaměření hry se obáváme, že místní prodeje nebudou zrovna ohromující a Like a Dragon dosáhne podobných čísel jako předchozí díly. Je to ovšem škoda, takových her je totiž jako šafránu a zcela určitě si zaslouží i vaši pozornost.

Vývojáři:  Sega, Ryu ga Gotoku Studio

Vydavatel: Sega

Datum vydání: 10. listopadu 2020