Obliekli sme si oblek Iron Mana a čelili hrozbe z minulosti. Marvel’s Iron Man VR od štúdia Camouflaj z vás spraví superhrdinu a multimilionára v jednom.

Vzhledem k faktu, že se jedná o velmi očekávaný VR titul jsme hru podrobili hned dvojímu Československému přezkoumání na kterém se podíleli naši redaktoři Michal Římal a Dominik Masár.

Sony si pre nás pripravilo už druhú Marvelovku medzi hrami. Marvel’s Iron Man VR je novinkou na poli exkluzívnych titulov pre PS VR. Je to rozhodne jeden z najväčších, ak nie aj najväčší, titulov na virtuálnu realitu pre Playstation. Vzhľadom na obmedzený výkon konzoly sa nedajú čakať zázraky, no po dohraní musím povedať, že sa s tým vývojári z Camouflaj popasovali bravúrne.

Príbeh

Príbeh je jednoduchý a lineárny s pár očakávanými zvratmi. Má trošku okoreniť zážitok z hry, no hlavným potešením sú súboje, lietanie a užívanie si práve možností obleku Iron Mana. Virtuálna realita všetko iba umocňuje a do príbehu a hrania sa vžijete ešte o niečo viac, ako pri normálnych hrách, a tak by to malo byť. Ako sme už v deme mohli vidieť, stavia sa proti nám komiksový záporák „Ghost“, ktorý hackne všetky naše staré bojové drony a pomocou nich sa nás bude snažiť zničiť. Motívom majú byť obete zbraní, ktoré Stark Industries vyrábalo. Naši nepriatelia nás počas hrania zavedú do rôznych kútov sveta, medzi tie najikonickejšie patrí napríklad Shanghai, Roxxon Corporation v Kazachstáne, Helicarrier z Avengers a mnoho ďalších. Spoločnosť nám priechodom hry robí Friday, digitálna asistentka s umelou inteligenciou. Taktiež sa môžeme tešiť na našu ľudskú asistentku – Pepper.

Iron Man VR je od prvopočátku vystavěn jako zážitková hra. Proto tu příběh hraje až druhé housle. Vývojáři vzali jednu z nejohranějších příběhových linií, kde záporák, v tomto případě Ghost, jde po krku Tonyho Starka s vidinou pomsty za životy zmařené zbraněmi z výrobního koncernu Stark Industries. Variací na toto téma jsme viděli již mnoho a je pravda, že právě této VR hře prostě jednoduchá a přímočará dějová linka sedí. Příjemným překvapením pro mě byla přítomnost Tonyho asistentů Friday a Gunsmitha, jejichž neustálé popichování bylo osvěžujícím zpestřením.

Gameplay

Ano, právě tady se dostáváme k tomu, čím vás hra dostane a uchvátí. Právě způsob, jakým je vystavěný gameplay, jak vás hra vtáhne do akčních pasáží, stejně jako do příběhových předělů mezi nimi, to je to, co jí dělá výjimečnou. Po absolvování úvodních misí, které hráče seznámí s ovládáním se postupně dostáváte k dalším a dalším herním prvkům, které narušují jinak zdánlivý stereotyp hraní. Nejde tedy jen o létání a vzdušné souboje (přestože ty vyplňují velkou část herní doby), ale také o jednoduché hádanky a postupy, které je třeba vyřešit v určité posloupnosti. A možnost za letu odblokovat zaseklou klapku letadla nebo zavařit ocelové dveře pomocí repulsorů a využívat u toho pohybové ovládání ve spojení s VR je skutečně skvělý zážitek. Logických hádanek by mohlo být trochu více a uvítal bych i jejich vyšší obtížnost, na druhou stranu se jedná stále o akční hru a někomu by to mohlo narušovat její dynamiku. Tu bohužel narušují velmi časté a velmi dlouhé načítací obrazovky, které mnohdy oddělují jen rozhovorové pasáže na dvou různých místech.
Mírnou variabilitu v akčních pasážích zajišťuje možnost úpravy vašeho obleku. Na běžných obtížnostech je moc nevyužijete, ale vyšší obtížnosti vám jistě dají důvod na různé souboje vlastnosti obleku poupravit. Používat můžete modifikátory zbraní, zdroje energie, repulsorů a dalších částí obleku. Za ně zaplatíte kredity, kterými vás hra odměňuje za splněné mise podle vaší úspěšnosti. Tady autoři vsadili na variabilitu vlastností narozdíl od vylepšování účinnosti zbraní a jejich síly a tím otevřeli hráčům možnost používat více stylů soubojů.

Keď sa človek do toho dostane, tak to je pravý superhrdinský zážitok, ktorý som si nesmierne užil. Veľmi sa mi páčili momenty, kde som musel s niečim rukami pohnúť. Zaujímavá je aj prepracovaná a interaktívna garáž, kde som nechal desiatky minút. Boje boli prehľadné, no občas som sa v nich stratil, najmä v Shanghai medzi budovami. Chybička krásy sú dlhé a početné načítavania.

Ovládanie

Hra pekne pomaly pripraví hráča na tie najnáročnejšie boje postupom času. Najskôr sa učíte lietať, potom prichádzajú základné útoky, ku ktorým sa neskôr pridávajú tie zložitejšie. Lietanie sa ovláda nakláňaním move ovládačov a celkové ovládanie pôsobí, akoby ste mali v rukách naozajstné trysky. Na boj sa používajú klasické strely z rúk, neskôr sa dajú použiť aj mini rakety a iné odomknuteľné zbrane pomocou skill pointov. Občas som v chaotickom boji zazmätkoval a zabudol som čo sa čím robí, no vždy sa mi podarilo upokojiť a poraziť mojich nepriateľov. Niekomu sa môžu zdať boje trošku prekombinované, ale osobne si myslím, že sú vyvážené a útokov je tak akurát, stačí sa do toho len dostať. Otáčanie okolo svojej osi sa robí tlačítkami, ako v mnoho hrách na PS VR, ale v tejto hre by som ocenil aj otáčanie pomocou trysiek v rukách, ktorými sa aj manévruje vo vzduchu. Osobne mi ovládanie dobre padlo do ruky a z hry mi nebolo nijako zle, čo sa nedá povedať o hre Doom VFR.

Na způsob ovládání je třeba si zvyknout a ovládacích prvků není málo. Ze začátku je třeba se rozhodnout, jestli vám vyhovuje otáčení plynulé, nebo „po skocích“. Pokud trpíte při hraní VR her kinetózou, určitě doporučuji otáčení skokové. Nápad na ovládání pohybu pomocí trysek na rukou je výborný. Pocit z pohybu je pak naprosto autentický. Horší už je to s rychlou orientací v prostoru v kombinaci s používáním různých zbraní a speciálních úderů. Zvládnutí základních funkcí bude hráčům notnou chvíli trvat a za profesionály se budou někteří moci považovat až po mnoha hodinách. Naštěstí se vám v průběhu hry otevře přístup k challenge misím, které vám umožní získání kontroly nad oblekem dotáhnout k dokonalosti. A ještě dodám, že hru je možné hrát vestoje i vsedě a osobně doporučuji tyto styly při dlouhodobém hraní kombinovat.

Přečti si  Společnost Take-Two Interactive propustí 5 % zaměstnanců a zruší projekty, aby ušetřila náklady

Grafické spracovanie

VR řešení od PlayStation je na trhu již delší dobu a na kvalitě grafického zpracování v porovnání s jinými aktuálními VR sety je to bohužel znát. Nedokonalé textury, nezačištěné kraje objektů, neostrost písma – s tím vším se bohužel setkáte. Jedná se ale o nedostatek technologie jako takové a nelze to vyčítat hře. Ta si s dostupným výkonem poradila celkem dobře. Výhodou je, že Starkovo impérium je protkané moderními technologiemi a levitující holografické objekty a tabule se statistikami či informacemi zde působí zcela přirozeně. Objekty ve vaší blízkosti mají detailů více, ty vzdálenější naopak nevypadají nijak úchvatně. S výjimkou pohybu v interiérech ale na podrobné zkoumání v rychlé akci stejně nemáte moc času. Variabilita prostředí a jeho grafického zpracování je dostačující. V průběhu misí vystřídáte průlety mezi mrakodrapy s honičkami ve skalních kaňonech nebo bitvy v oblacích s manévrováním těsně nad hladinou moře.

Grafika podľa mňa určite nebola tou najlepšou stránkou, textúry boli niekde celkom nepekné, ale dá sa to chápať z dôvodu obmedzeného výkonu a náročnosti virtuálnej reality. Bolo by zaujímavé zahrať si hru na PS5 v nejakej spätnej kompatibilite s naozaj peknou grafikou, kde by sa využila sila next-genu.

Záver

Marvel’s Iron Man VR sa môže pýšiť bohatým a výživným gameplayom, postačujúcim príbehom a nezabudnuteľným VR zážitkom. Táto hra splní mnoho hráčom ich detský sen stať sa Iron Manom a veľmi pridáva na hodnote PS VR. Ťažko vypichnúť z hry niečo zlé, jedinou chybičkou krásy sú už spomínané textúry, ktoré často zaostávajú za spracovaním a v nepodstatných častiach máp pôsobia ako z minulého desaťročia. Pomalšie úložisko terajších konzol je tiež poznať v dlhých načítavaniach, no zážitok z hry nijako neovplyvňujú. Na druhú stranu zažijete hodiny zábavy v obleku superhrdinu, veľa akcie v bojoch, zaujímavý príbeh a mnoho neľahkých výziev, hlavne na ťažkú obtiažnosť. Pekným spestrením je interaktívne prostredie garáže, kde si môžete zahádzať na kôš, vybieliť chladničku, zacvičiť si, naštudovať si typy nepriateľov a mnoho ďalšieho.

Marvel’s Iron Man VR rozhodně nesnese srovnání s velkými AAA tituly, je ale jedinečným VR zážitkem a mezi ostatními VR hrami jej řadím mezi ty nejlepší. Právě možnost vcítit se do role superhrdiny se vším všudy se autorům povedla a to byl, řekl bych, i jejich původní záměr. Velké plus ode mne dostává hra za využití Marvel světa, především za klasické komiksové padouchy a další doprovodné postavy.

Vývojáři: Camouflaj

Datum vydání: 3. 7. 2020

Platformy: PS4