Nedávno jsem měl možnost získat na test novou grafickou kartu ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 SUPER OC a štěstí tomu chtělo, že se mi po vydání testu objevila na stole ještě další novinka v podobě Asus TUF Gaming GeForce RTX 4080 SUPER OC 16GB. Obě karty jsem tak měl možnost mezi sebou poměřovat a tentokrát se více než na jejich hrubý výkon zaměřit na technologie, kterými disponují a co vše nabízí koncovému uživateli.

Hned na úvod je třeba poznamenat, že obě karty jsou špičkově vybaveny a technologie Nvidia nabízí uživatelům skutečně neuvěřitelný vizuální zážitek, který oceníte v nejednom podporovaném titulu, mezi něž bezpochyby patří Cyberpunk 2077 s rozšířením Phantom Liberty a Alan Wake 2.

Ada Lovelace Generation v sérii karet SUPER

Níže uvádím shrnutí technologie GeForce RTX 40 Series, které se vztahuje na oba modely Super.

Vizuální věrnost a výkon jdou při hraní počítačových her ruku v ruce. Nejde jen o to, aby hra dobře vypadala; když hrajete PC hru očekáváte také aby byla hladce plynulá. Kdysi tato kombinace výkonu a grafiky záležela na tom, jak moc výkonný jste měli grafický chip, ba dokonce i kolik jste měli grafických karet v PC. S řadou GeForce RTX 40, včetně nového refreshe v podobě řady SUPER se to mění. Pokračující generace NVIDIA Ada Lovelace rozvíjí historii společnosti, která využívá umělou inteligenci a hardwarově akcelerovaný ray-tracing, aby nejen posunula vizuální věrnost, ale aby zajistila, že vizuální věrnost a výkon půjdou ruku v ruce.

Řada GeForce RTX 40, pojmenovaná po matematičce Adě Lovelace, která je považována za první programátorku počítačů na světě, je postavena na procesní technologii TSMC 4N, což je obrovský skok vpřed oproti 8nm procesu Samsungu použitému v generaci GeForce RTX 30.

Z pohledu čistě číselných údajů má plnohodnotný grafický procesor NVIDIA Ada 76,3 miliardy tranzistorů, až 18 432 jader CUDA (o 70 % více než předchozí generace) a dosahuje taktů přes 2,5 GHz při zachování stejných energetických nároků jako GeForce RTX 3090 Ti. Ada také představuje nejnovější generaci RT a Tensor Cores, přičemž druhá jmenovaná představuje zcela nový hardware zodpovědný za další iteraci vykreslování umělé inteligence – DLSS 3 a DLSS 3.5.

DLSS neboli Deep Learning Super Sampling společnosti NVIDIA je jedním z důvodů, proč hrubý výkon již není tím hlavním; jedná se o formu upscalingu založenou na umělé inteligenci, která dokáže výrazně zvýšit herní výkon, aniž by byla obětována vizuální věrnost. Může vylepšit nativní vykreslování. Zbrusu nová DLSS Ray Reconstruction DLSS 3.5 výrazně zlepšuje kvalitu obrazu při ray tracingu (oproti nativnímu vykreslování) pomocí průlomové technologii denoizeru s umělou inteligencí. DLSS 3 Frame Generation využívá sílu AI ke generování nových snímků a výrazně zlepšuje vnímaný výkon.

Každý střídající se snímek s DLSS 3 je tedy generován umělou inteligencí, aniž by byl replikou předchozího vykresleného snímku. To je možné pouze v grafické architektuře Ada díky hardwarové komponentě zvané akcelerátor optického toku (OFA), která pomáhá předvídat, jak by mohl vypadat další snímek, a to vytvořením toho, čemu společnost NVIDIA říká pole optického toku. OFA zajišťuje, že algoritmus DLSS 3 není zmatený statickými objekty v rychle se měnící 3D scéně (například v závodním simulátoru). Tento proces do značné míry spoléhá na zvýšení výkonu, které přináší matematický formát FP8 jádra Tensor 4. generace. Třetí klíčovou složkou DLSS 3 je Reflex. Tím, že snižuje frontu vykreslování na nulu, hraje Reflex zásadní roli při zajištění toho, aby latence při zapnutém DLSS 3 byla na přijatelné úrovni. Kombinace OFA a jádra Tensor 4. generace je důvodem, proč je pro použití DLSS 3 vyžadována architektura Ada a proč nebude fungovat na starších architekturách.

Použití v praxi

Vezměte si například hru Cyberpunk 2077, která využívá DLSS 3.5, NVIDIA Reflex (zlepšující latenci) a Frame Generation. V tomto příkladu je sedm z osmi pixelů generováno umělou inteligencí, což znamená, že path tracing je na dnešním hardwaru bez těchto technologií nemožný. V případě karet GeForce RTX 40 Series jsou technologie DLSS 3 a Frame Generation skutečně převratné.

Zdroj: Nvidia

DLSS 3 kombinuje DLSS Super Resolution (DLSS 2) s NVIDIA Reflex pro snížení latence systému a zcela novou hardwarově akcelerovanou technologií Frame Generation. Tři kousky technologie vykreslování = DLSS 3. A je exkluzivní pro řadu GeForce RTX 40. Trochu se to zamotá, když do toho všeho přihodíte DLSS 3.5, Ray Reconstruction, která výrazně zlepšuje vizuální kvalitu ray-tracingu napříč všemi grafickými procesory GeForce RTX. Přesto je výsledek stejný – technologie a vývojové nástroje společnosti NVIDIA pro vykreslování, výkon a latenci nemají v oboru konkurenci.

Přečti si  Série Fallout měla za jediný den téměř 5 milionů hráčů

Rekonstrukce paprsku NVIDIA DLSS 3.5 ve hře Cyberpunk 2077: Srovnání
Se zapnutou rekonstrukcí paprsků uvidíte velmi pěkné rozdíly mezi zapnutou a vypnutou DLSS 3.5.

Path Tracing s rekonstrukcí paprsku

Path Tracing bez rekonstrukce paprsku

Generování snímků znamená, že NVIDIA se snaží dělat maximum pro zvýšení rozlišení grafiky a snímků v reálném čase. Využívá k tomu specializovaný hardware s umělou inteligencí v grafických kartách GeForce řady RTX 40 a Super. Další podrobnosti se můžete dočíst v mém předchozím článku zde.

Generace Ada je mnohem víc než jen evoluce, protože NVIDIA zavádí technologii back-end v podobě Shader Execution Reordering, která efektivně zajišťuje efektivnější vykreslování úloh bez překážek. To znamená skok kupředu ve vykreslování hardwarově náročných ray-tracingových efektů v reálném čase. A je tu i generativní umělá inteligence, kdy TensorRT-LLM pro Windows urychluje a vede cestu k výpočetní umělé inteligenci v éře „AI PC“.

Generace Ada také zvyšuje již tak impozantní schopnosti společnosti NVIDIA v oblasti tvorby obsahu příchodem kódování AV1 pro lepší kvalitu videa pro streamery bez obětování výkonu nebo šířky pásma. Kódování AV1 je o 40 % efektivnější než tradiční H.264 a NVIDIA spolupracuje s platformami, jako je Twitch, aby tuto technologii zpřístupnila všem streamerům. V době práce z domova může samozřejmě také výrazně zlepšit videokonference.

Cyberpunk 2077

Do dnešního článku jsem si jako první vybral hru Cyberpunk 2077, která zavedla path tracing a také využila nejnovější a nejlepší technologie upscalingu od všech výrobců včetně NVIDIA (DLSS), AMD (FSR) a Intel (XeSS). Každá iterativní aktualizace hry posouvala grafickou věrnost dále nahoru a dnešní aktualizace představuje největší vylepšení hry, a to nejen po grafické stránce, ale i v celkové mechanice a hratelnosti herního enginu.

DLSS 3.5 funguje jen s aktualizací 2.0
S touto aktualizací získáte nové nastavení ve hře známé jako Ray Reconstruction. Technickou hloubku jsme již probrali zde, ale v podstatě jde o to, že technologie Ray Reconstruction, která je součástí sady DLSS 3.5, zcela odstranila denoisery a nahradila je novými algoritmy založenými na umělé inteligenci, které vytvářejí obraz, jenž produkuje kvalitnější path tracing. Denoiser by vynechal některé informace, které by vedly k vizuálním anomáliím, jako jsou duchy, mihotání a nesprávné rozptylování, což by vedlo k nižší kvalitě obrazu, ale to je v nové aktualizaci DLSS 3.5 vyřešeno.

S technologií DLSS 3.5 Ray Reconstruction společnosti NVIDIA však získáte další vylepšení nad rámec technologie Path Tracing, která zvyšuje vizuální kvalitu díky lepšímu odrazu povrchů, lepšímu osvětlení a lepším texturám. Správně jsou zobrazeny také stíny. Je třeba zmínit, že jemných rozdílů si budete moci všimnout během dne, ale nejvýraznější rozdíly jsou vidět v noci nebo při pobytu v interiérech, kde je množství odrazivých povrchů.

Díky nové technologii rekonstrukce paprsků NVIDIA DLSS 3.5 téměř nedochází k mihotání a osvětlení přesně splývá s povrchy. Vliv na kvalitu stínů a osvětlení je v některých případech tak hustý, že byste si mohli všimnout, že se prakticky změnila celá textura, ale není tomu tak, ve skutečnosti je to právě vylepšené osvětlení a rekonstruovaný obraz, který vede k novému a vylepšenému povrchu.

A jak jsem již řekl, bez ohledu na denní dobu si můžete všimnout celkově ostřejšího obrazu a lepší kvality obrazu díky různým kovovým povrchům. DLSS 3.5 dělá z Cyberpunku 2077 dosud nejlépe vypadající hru! Cyberpunk 2077 byl vizuálním zázrakem už při svém prvním vydání a nyní je nejlépe vypadající hrou, která kdy byla vytvořena pro platformu PC, a to vše díky lidem z CD Projekt Red a NVIDIA. Vizuální kvalita, která je v Cyberpunku 2077 k vidění, je něco, čemu se nemůže rovnat žádná jiná hra, která byla dosud vydána.

Alan Wake 2

Alan Wake 2 je druhým titulem s podporou technologie rekonstrukce paprsků DLSS 3.5 společnosti NVIDIA, která dále zvyšuje kvalitu obrazu díky vylepšené kvalitě ray tracingu. Alan Wake 2 je také další AAA hrou využívající plně technologii Path Tracing, která nabízí fotorealistické prostředí. Cyberpunk 2077 byl první hrou, která to všechno dokázala, a Remedy jde ve stopách CD Projekt Red, aby se PC hry staly nadřazenou platformou z hlediska věrnosti grafiky.

Přečti si  Cities: Skylines 2 nevyjde letos na jaře pro konzole, jak bylo původně plánováno

Alan Wake 2 nabízí řadu nastavení, včetně některých exkluzivních možností pro PC, jako jsou různé předvolby Ray Tracing / Path Tracing a několik režimů upscalingu.

Je třeba zmínit, že hra obsahuje technologie NVIDIA DLSS 3 i AMD FSR 2. Generování snímků je podporováno pouze technologií NVIDIA DLSS a stejně tak i Ray Reconstruction. Uživatelé AMD FSR 2 nemají podporu Frame-Gen. Zajímavé je, že u DLSS upscalingu není k dispozici skutečný nativní režim, protože nativní režim nastavuje hru tak, aby používala DLAA, což je DLSS v nativním rozlišení & což může být pro váš počítač trochu náročnější. Přitom FSR od AMD nativní režim nabízí.

Stejně jako ve hře Cyberpunk 2077 nahradí rekonstrukce paprsků DLSS 3.5 ve hře Alan Wake 2 dva denoisery algoritmem s umělou inteligencí, který přesně počítá ray tracing, a zajistí tak lepší vizuální věrnost a ještě vyšší výkon. Pokud je funkce DLSS Ray Reconstruction vypnuta nebo není k dispozici, použijí se následující nouzová řešení (místo toho budou zapnuty dva denoizéry, přičemž kvalita a náklady na výkon se budou škálovat ve třech předvolbách):

NRD DIRECT LIGHTING DENOISING QUALITY LOW HIGH HIGH
NRD Indirect Lighting Denoising Quality N/A MEDIUM HIGH

 

Pokud je RT nastaveno na nízkou hodnotu, nebude použito žádné Path Tracing, protože pro zapnutí částečného Path Tracing, které zahrnuje 1 odraz paprsku s RT AO při posledním zásahu, je nutné nastavení minimálně „Medium“. Nastavení „High“ umožňuje úplný Path Tracing se 3 odrazy a bude nejnáročnější.

Podobně bude kvalita nepřímého osvětlení Path Tracing nastavena na „vypnuto“ při nízkém nastavení, „střední“ při středním nastavení a „vysoká“ při vysokém nastavení. Přímé osvětlení ray tracing bude ve výchozím nastavení zapnuto pro všechna tři nastavení, zatímco průhlednost bude nastavena na „nízká“ při nízkém nastavení a „vysoká“ při středním i vysokém nastavení.

NVIDIA DLSS 3.5 Ray Reconstruction

Pro srovnání se nejprve podívejte na rozdíly v kvalitě obrazu ovlivněné režimy upscalingu. DLAA Native je nejlepší režim, pokud hledáte vizuální věrnost, protože se rozšiřuje přes nativní rozlišení použitím DLSS v nativním rozlišení. Další dva režimy, Quality & Performance, upsamplují z rozlišení 1440P, resp. 1080P.

V jídelně na začátku hry najdete jedny z nejfotorealističtějších vizuálů, které jsou díky rekonstrukci paprsků DLSS 3.5 realističtější díky extrakci více detailů. Povrch stolu je detailnější s jemnějšími texturami a dokonce i příbory vypadají kvalitněji, protože odrazy světla jsou zachovány realističtěji. Vypnutí RT vede k radikálnímu rozdílu, protože spodní část stolu je nyní osvětlena, zatímco do této oblasti žádné skutečné světlo nedopadá, zatímco stůl, na který by mělo světlo dopadat, je nyní celý rozmazaný a posetý hnědavým odstínem, který snižuje jeho dříve přítomné odrazové vlastnosti.

Reflexní plochy jsou k vidění také v oblasti Bright Falls. Stejně jako ve hře Cyberpunk 2077 zachovává funkce Path Tracing a DLSS 3.5 Ray Reconstruction také všechny detaily textilu a těla, které se odráží.

Dojmy z výkonu grafických karet Nvidia GeForce RTX 40 / Super jsou více než impozantní a výsledky jsou působivé – dramatické zlepšení celkového výkonu (v poměru snímků za sekundu) bylo zaznamenáno ve hrách jako Cyberpunk 2077, Alan Wake 2, Atomic Heart, Baldur´s Gate 3 a Starfield, ostatně podívejte se na výsledky níže v tabulce.

Testovací sestava:

  • Grafická karta: Asus ROG Strix RTX 3080, Asus TUF Gaming RTX 4070 Super, Asus TUF Gaming RTX 4080 Super
  • Procesor: Intel I5-11600KF s taktem 3900 MHz
  • Základní deska: Asus TUF Gaming Z590-Plus WIFI
  • Systémová jednotka : Transcend MTE220S, M.2 2280, PCIe Gen3 x4 NVMe
  • Operační paměť RAM : Patriot Viper 4 Blackout 3600MHz
  • Operační systém : Windows 11 Pro 64-bit.

Titul v rozlišení 2560×1440

Asus ROG Strix RTX 3080 Asus TUF Gaming RTX 4070 Super Asus TUF Gaming RTX 4080 Super

Cyberpunk 2077

82 FPS

85 FPS

121 FPS

Alan Wake 2

64 FPS

71 FPS

95 FPS

Baldur´s Gate 3

122 FPS

134 FPS

144 FPS

Atomic Heart

73 FPS

86 FPS

123 FPS

Starfield 56 FPS 69 FPS

91 FPS

 

Všechny nové karty Nvidia GeForce RTX 40 a RTX 40 Super můžete zakoupit ZDE.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno