Fanoušci videoher a konzolí po celém světě hltají novinky o chystané nové generaci konzolí. Ať už se těší na PlayStation 5 nebo XboX Series X, všechny zajímají technické specifikace. Jedna věc je jistá, obě konzole dokážou grafické orgie, jaké dosud umožňoval jen počítač. Také rychlost a výkon budou na úplně nové úrovni, jak naznačují již odhalená čísla.

Bezpochyby jsou grafika a výkon pro skvělý herní zážitek kritické, na tom se shodně asi většina hráčů. Zvuk je ale bohužel aktuálním nadšení upozaděn. Doprovodná hudba, zvukové efekty a mnohdy vhodně použitá píseň dokážou dokonale naladit hráče do situace a podkreslit příběh. Mnohdy jsme ochotní odpustit hře nedokonalou grafiku, pokud má skvělou atmosféru a z hudby v pozadí nám běhá mráz po zádech. Zkrátka bez kvalitního zvuku by hry nebyly tak zábavné.

Mnoho her se zapsalo do historie a našeho hudebního podvědomí. Hráčům se doslova vypalují do paměti zvuky a melodie od klasických jednoduchých tónů Tetrisu, 8-bitovéhu zvuku plošinovek a her jako Street Fighter II, až po moderní mistrovská díla v The Last of Us, Skyrimu, Shadow of Colossus nebo Red Dead Redemption. Herní hudbu dnes používáme v playlistech pro učení, relaxaci, ale i cvičení a motivaci. Každý hráč má samozřejmě svojí oblíbenou, podobně jako třeba streamer Rik_Leah:

„Hudba v hrách mě vždy dokázala okouzlit. Ať už to byla jednoduchá melodie na piano ve finále Valiant hearts, která dokáže dohnat k slzám, nebo gradující hudba při bouři ve Frostpunku, kde vám dá pocit naléhavosti a vážnosti celé situace, je hudba neoddělitelnou součástí navozující atmosféru celé hry. Asi nejvíc se mi do paměti vpálila hudba ze hry NieR: Automata. Geniálně doplňuje děj i akci a celkově podkresluje sentiment celé hry. Skaldby jako Bipolar Nightmare nebo Emil (Dispair) jsou jednoznačně klenotem celé hry.“

Hranice mezi čistě herním soundtrackem a normální hudbou čím dál tím víc splývají. Například hudební stanice v GTA nebo reálná rádia v ETS2 jsou toho zářným příkladem. Mnoho lidí, kteří hry nehrají, navíc při nedávně práci a studiu z domova “oposlouchalo“ svoje klasické playlisty a začalo experimentovat i s herní hudbou. Jak ukazují studie1, specifická hudba skutečně může pomoct s efektivitou při učení nebo práci. I když totiž zrovna nekráčíme noční krajinou Cyrodiilu, můžeme si užívat uklidňující a magickou hudbu z TES IV: Oblivion.

Přečti si  Nové zdroje EVOLVEO nejen pro herní sestavy

O popularitě herní hudby svědčí i to, že ji reprodukují i klasické filharmonie. Londýnský symfonický orchestr již vydal tři alba s největších hitů a z domácí scény uveďme například velmi úspěšný Koncert herní hudby GAMES od Filmové filharmonie.

Mnoho hráčů si však ani neuvědomuje, jak obrovský podíl má hudba a zvuky na jejich zážitku z hry. Investují obrovské sumy do hardwaru a OLED obrazovek, ale na zvuk pak používají levné plastové reproduktory, nebo vestavěné audio v televizi.

„Na trhu je mnoho špičkových herních headsetů, které byly vyrobené specificky pro hráče. Hlavně ve hrách jako CS:GO nebo Rainbow Six je mnohdy důležitá možnost lokalizovat protivníka pomocí zvuku,“  komentuje Vincent Lutz, Influencer & Content Marketing Manager pro oblast EMEA v HyperX. „Tyto headsety jsou většinou na míru připravená řešení, umožňující například samostatně ovládat hlasitost hry a komunikaci s ostatními hráči. I audiofilní hráči, kteří požadují maximum si u herních headsetů přijdou na své. Na trhu jsou high-endové headsety s hi-fi technologií, které používají planární měniče. Nové konzole by proto měly být připomínkou i toho, jak důležitý a obohacující je optimální zvukový zážitek ve hře. Upgrade v této oblasti určitě nebude marný!”