Letošní rok bude co do počtu českých her vskutku bohatý a nám se nyní do rukou dostala jedna z těch nejunikátnějších. Projekt A Knight Never Yields, v jehož čele stojí jeden jediný vývojář, si doslova pohraje s našimi smysly.

Česká herní databáze se dočkala nového titulu, který se opravdu nebojí jít proti proudu a zavedeným herním mechanikám a razí si svou vlastní cestu. Čím je hra od studia Bread Over Games tak jedinečná?

S naším hrdinou Kidem se na startu našeho dobrodružství ocitáme ve starém hradu, do kterého jsme ve tmě údajně zabloudili. Kid si sice nepamatuje, jak se do hradu dostal, ale zbytek jeho paměti a vzpomínky zůstávají nedotčeny. Z ničeho nic se nám zjevuje zahalený muž a přivítá nás do Řádu Slepých Rytířů. Dle jeho slov je onen hrad poslední pevností, která odolává Eternal Darkness. Ona temnota ovšem není jedinou příčinou stojící za tím, že Kid na hradě zůstane a pokusí se stát právoplatným Slepým Rytířem.

V cestě mu ovšem nebudou stát všemožné nástrahy jako agresivní netopýři, trhliny v podlaze nebo ze země vystřelující bodáky, ale především unikátní herní mechanika, okolo které je celá hra postavena. Rozběhnou se, přeskočit propast, skrčit se před houpající se sekerou a dalšími nebezpečně vyhlížejícími předměty přece není žádný problém, že? Háček je ovšem v tom, že dané levely, které se vám podaří zdárně dokončit, musíte proběhnou ještě jednou, a to naslepo.

Přečti si  Assassin's Creed Hexe prý bude obsahovat magické schopnosti, posedlost a systém strachu

Osobně jsem si před instalací hry moc nedůvěřoval a domníval jsem se, že průchod hrou pro mě bude čiré utrpení. Se samotnou pamětí si asi nevystačíte, a tak vám v dokončení levelu naslepo budou pomáhat některé další faktory. Tím hlavním je hudba, která je doslova klíčová. Rytmus a používání různých hudebních nástrojů vám přesně indikuje kdy vyskočit, skrčit se či seknout mečem. Že nemáte hudební sluch? To není žádný problém. Pokud by někomu samotný hudební doprovod nestačil, tak mají hráči automaticky k dispozici speciální nástroj v podobě metronomové kostky, která průchod ještě více usnadňuje. I s tímto artefaktem to ovšem nebude úplně procházka růžovou zahradou a jednotlivé levely jsou samozřejmě postupem hry těžší a těžší.

V čele vývoje stojí český vývojář Petr Růžička, který na hře začal pracovat v roce 2016. Svůj projekt vyvíjel pomocí Unity, se kterým měl dlouholeté zkušenosti.

Ve zkratce, A Knight Never Yields je 3D plošinovka s mechanikou slepoty. Hráč má za úkol projít každou úrovní dvakrát – nejdříve normálně, tak jak jsme zvyklí z jiných her. Podruhé se hráči vše skryje a musí úroveň dokončit pouze pomocí paměti, sluchu a rytmu. Zní to celkem jednoduše na papíře, ale jakmile tě hra připraví o nejpoužívanější smysl, stávají se i jednoduché věci velkou překážkou.

– Petr Růžička

Samo ovládání je vcelku jednoduché a vystačíte si s několika málo klávesami. Mezerník pro výskok, Ctrl pro skrčení, nic komplikovaného zde nenajdete. A Knight Never Yields obsahuje 17 úrovní, což by se leckomu mohlo zdát málo, ale za cenu pod 6€ se jedná o velkorysý počin. Nutno podotknout, že hra je až překvapivě adrenalinová a dlouho jsem se nemusel u něčeho tak moc soustředit. Určitým zpestřením je i příběhová náplň, ve které hraje hlavní roli vztah Kida s již zmíněným zahaleným mužem (Shrouded Man). Ten se postupem času vyvíjí různými směry a my se díky jejich rozhovorům dozvídáme více nejen o hradu a temnotě, která nás obkličuje, ale i o samotném Řádu Slepých Rytířů.

Takto unikátních her je na trhu stále pomálu a A Knight Never Yields si nezaslouží jen naši pozornost, ale i díky příjemně nastavené cenovce možná i místo ve vaší knihovničce. I přesto je ale na místě doporučit si před koupí shlédnout nějaký ten trailer, protože i samotný vývojář v našem rozhovoru potvrdil, že hra určitě nesedne každému.

Vývojáři: Bread Over Games

Vydavatelství: Bread Over Games

Datum vydání: 25. 2. 2021

Platformy: PC

5
6
6
5
8
6
recenze-a-knight-never-yields-zavri-oci-nastraz-usi<font size="3">Takto unikátních her je na trhu stále pomálu a A Knight Never Yields si nezaslouží jen naši pozornost, ale i díky příjemně nastavené cenovce možná i místo ve vaší knihovničce. I přesto je ale na místě doporučit si před koupí shlédnout nějaký ten trailer, protože i samotný vývojář v našem rozhovoru potvrdil, že hra určitě nesedne každému hráči. CENA HRY NA STEAMU: 5,69€ HRA PLNĚ ODPOVÍDÁ SVÉ CENĚ <br/> <b> + originalita a nápaditost<br/> + příjemná cenovka<br/> + příběh<br/> </b> </font>