Píše se rok 2198. Základna na měsíci Lethe, USS Otago, zatím netuší, co se bude v příštích dnech dít. Mezitím na vesmírné stanici Pioneer probíhá dodávka z Bentonvillu. Super-nebezpečný náklad – Xenomorph (pozn. redakce: vetřelec z prvního filmu). Na stanici se však nachází zrádce, přívrženec kultu Darwinovy éry, který vetřelce vypustí a začne tak zkáza celé posádky. Nezbývá tedy nic jiného, než aktivovat protokol Cerberus – Nic nesmí opustit soustavu Lethe. Z posledních sil tak uniknete na základnu USS Otago, odkud se je potřeba urychleně dostat, než bude měsíc zničen.

Tak začíná epický příběh inspirovaný světem Vetřelce. Tato hardcore strategická hra s tak hustou atmosférou, že by se dala krájet, přišla z ničeho nic na světlo světa v letošním červnu a sklízí jedno uznání za druhým. Tindalos Interactive, vývojáři, kteří stojí za hrami jako je Battlefleet Gothic: Armada se s tímto kouskem porvali neuvěřitelně elegantně a povíme si hned několik důvodů, proč by si ji měl zahrát naprosto každý, nehledě na žánr, horror, či příběh.

Začneme tak samotným žánrem, který si pro sebe bere něco mezi real-time strategií a tahovou strategií. Jako velitel čtyř vojáků, jenž chodí pouze spolu, přiřazujete několik jednoduchých rozkazů. chůze, běh, přikrčení, to vše ideálně tak, aby si Vás nikdo nevšiml. Ne vždy to je však možné, a tak musí přijít do hry těžší kalibr. Souboj je o poznání taktičtější. Jednotky mají speciální schopnosti, jako je granát, odstřelení, použití brokovnice a spousty dalších, které můžete zvolit v prudce zpomaleném čase. V nastavení je možnost i zastavení času, ale tu vřele nedoporučujeme, jelikož si tak můžete zkazit obrovskou porci zážitku. Schopnostmi není potřeba šetřit, jelikož se Vám časem dobijí jejich možnost použití, avšak jsou zde jiné herní elementy, na které je nutné si dát extra velký pozor. Ačkoliv to bude znít zvláštně, tím méně důležitým jsou životy vojáků. Těch máte poměrně dost a nepřátele neudělují tak velká poškození. Navíc jakákoliv lékárnička, kterých není zrovna málo, doplní životy na maximum. Co je však o poznaní horší, je psychické zdraví vojáků a tzv. Lov. Ve chvíli, kdy Vás nepřítel odhalí, nastane okamžitě na cca 30 sekund event, který zapříčiní, že Vás všichni vetřelci budou hledat po celé mapě. Je tak více než vhodné zalézt do rohu místnosti, připravit exploziva a doufat v to nejlepší. Aby toho nebylo málo, tak jakýkoliv takový event zvyšuje právě zmíněný stres vojáků, který může vytvářet traumata, a tak zhoršit průchod dalšími misemi.

Přečti si  Bloober Team a Private Division v tomto roce oznámí svou novou hororovou survival hru

Mezi každou misí strávíte nějaký čas v lobby, na palubě USS Otago, kde můžete léčit použité vojáky, najímat nové, vylepšovat vybavení, přiřazovat nové schopnosti při nové úrovni vojáka a spoustu dalšího. Zde tak X-COM udělal své a místo vylodění můžete přeskakovat do dalších dní, což zapříčiní spuštění různých událostí a zároveň zvýší množství vetřelců během jednotlivých misí. Osobně jsem využíval prakticky neustále jednu a tu samou partu vojáků, než abych hrál i s jinou, což se mi osvědčilo, a tak bohužel drobný potenciál variability nebyl naplněn.

Jak asi tušíte, herní atmosféra je to nejlepší, co vetřelec může nabídnout. Při průchodu máte neustále k dispozici detektor pohybu, přičemž místo uklidnění naopak víte, že něco je za zdí a opravdu se Vám tam nechce. Tomu přidává i fakt, že jakékoliv změny, které jste provedli v misi, tam i zůstanou. Při návratu na základnu a opětovné vyražení do stejné oblasti, můžete vidět své detektory pohybu, střelecké věže, či jenom odemčené dveře. Navíc ukládání je pouze při přechodu na jiný úkol, a tak jakákoliv smrt vojáka je fatální.

Přečti si  Evakuace započne v červnu

 

Důležité je však podotknout, jak fenomenálně do sebe zapadají veškeré mechaniky. Tichý pohyb, společně s ústupem, střelbou, využívání krytí, zavírání se do místností, kde si můžete oddechnout, uložit hru a snížit stres, Snad jenom ta grafika by mohla být o trochu lepší. Bohužel musíme konstatovat, že se ve hře v době psaní recenze nacházeli i závažné bugy, jako například zaseknutí postavy v textuře, avšak kromě těchto se problémy prakticky nevyskytovali. Suma sumárum do hry vlezete a těžko se budete odtrhovat. Napětí střídá stres a zároveň zadostiučinění při splnění těžké mise. Nemusíte se obávat žádných lekaček, ale hororová atmosféra stříká z každého koutu. O zábavu tak máte postaráno na dlouhé hodiny.

Vývojáři: Tindalos Interactive

Vydavatelství: Focus Home Interactive

Datum vydání: 20. června 2023

Česká lokalizace: NE

PŘEHLED RECENZE
Grafika
5
Zvuk / Soundrack
9
Příběh / Sandbox
10
Hratelnost
10
Zábava
10
Herní doba
10
Miloš Jedlička
Hráč tělem i duší, který si libuje v RPG titulech a indie scéně, ale AAA hrou také nepohrdne. Milovník deskových her všeho druhu.
recenze-aliens-dark-descent-navrat-ke-korenumSuma sumárum do hry vlezete a těžko se budete odtrhovat. Napětí střídá stres a zároveň zadostiučinění při splnění těžké mise. Nemusíte se obávat žádných lekaček, ale hororová atmosféra stříká z každého koutu. O zábavu tak máte postaráno na dlouhé hodiny.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno