Biomutant je akční RPG z pohledu třetí osoby v otevřeném světě, který přichází se zajímavou premisou: v postapokalyptickém světě, kde jsou lidé dávno vyhynulou rasou a na jejich místo nastoupily zmutovaná zvířata ovládající bojové umění zvané Wung-Fu.

Bohužel ani tato zvířata nemají na růžích ustláno a jejich budoucnost visí na vlásku. Strom života, který nastartoval ekosystém a evoluci po ekologické katastrofě způsobené lidmi, nyní ohlodávají čtyři masivní příšery a tak umírá a šest různých kmenů vedených šesti různými vůdci má své vlastní “nejlepší” nápady na to, jak z toho ven, což mimo jiné způsobuje kmenové války, které nastalému problému příliš nepřidávají. Vy, jakožto mladý kočičí mutant bez vzpomínek na svou minulost se nevyhnutelně zamotáte do této Kung-fu bajky o záchraně světa, jejíž konec je jen na vás. Buď budete za spasitele, který navrátí Zemi rovnováhu, nebo vás pohltí temná strana a vy vše zničíte.

Jakmile spustíte hru, budete okamžitě vrženi do editoru postav, stejně jako v jakékoli jiné RPG hře. V editoru si můžete vybrat primární a sekundární barvy kožešiny pro svého chlupatého přítele, typ těla atd. Můžete si vybrat přednastavené „archetypy“, které zapadají do různých bojových verzí. Například některá se zaměřuje na fyzickou sílu pro boj zblízka, zatímco jiná třída se může zaměřit na psi-síly, což je ekvivalent mága. Nebo se vydat cestou vlastní editace a rozvržení schopností dle svého uvážení.

Ovšem než se do tohoto rozmanitého a jinak velmi pestrého světa plného barev dostanete, připravte se na velmi, ale opravdu velmi zdlouhavé přivítání, které vás bude nudit. Lineární výuková cesta lemovaná flashbacky se táhne jako “smrad” a celá hra se tak nějak rozjede až tak po hodině, kdy u hry pomalu už začínáte usínat. Biomutant je sice na první pohled krásná barevná hra s množstvím zajímavých stvoření, spoustou boje a plnění úkolů, ale je také neuvěřitelně nudný, hlavně kvůli infantilním a nesmyslně dlouhým dialogům a všudypřítomnému vypravěči, který by se dobře uživil jako zaříkávač hadů, naštěstí jde vypnout, ale ten text je stejně nudný. Tohle není Zelda a investice do několika dabérů by se bezesporu vyplatila.

Přečti si  MINI-DESKOVKA: Carcassonne: jubilejní edice 20 let

Od samotného začátku hry jsem nebyl schopen jednoznačně říci jakému publiku je hra vlastně určena. Biomutant má robustní systém craftění podporovaný jednoduchou mechanikou zdrojů a robustním, ale zároveň velmi repetitivním bojovým systémem, který obsahuje spousty kombinací na blízko i na dálku. Každá třída zbraní má svou vlastní sadu tahů, úderů, sekání, velkých i malých útoků a navíc jsou zde Psi a biologické síly, které rozšiřují útoky na blízko stejně jako balistické útoky na dálku. Bohužel však celá tato rozmanitost a RPG systém jako takový jsou ve hře naprosto zbytečné, protože hru je možné dokončit na normální obtížnost jen s pomocí základních výchozích útoků (stačí mačkat útok a blok pro dosažení parry ) a navíc bez ztráty života. Všechna komba, která jsou sice efektní a doplněna o komiksové prvky jsou naprosto zbytečná a to i v případě, že přijdete do styku s bossy.

Pokud jsem zmínil zbytečnost RPG prvků, pak vězte, že je tomu opravdu tak, ve hře vám naprosto stačí investovat všechny body do štěstí, čímž zvýšíte kritickou šanci na absurdní úroveň, čímž téměř okamžitě zničíte libovolného nepřítele – JAKÁ ŠKODA. Objevování světa v Biomutantu také není něčím, z čeho byste si sedli na zadek. Svět je totiž zcela bez života když je hra zasazena do postapokalyptického prostředí, nemusí to přeci nutně znamenat, že tu krom nepřátel nežije nic jiného. Když vydáte prozkoumávat různá místa, narazíte na hádanky, které vyžadují sladění bílé a žluté barvy na různých typech předmětů, jako jsou televizory, telefonní budky atd. Ty jsou rozesety po celé mapě a nenabízejí nic jedinečného a navíc se neustále opakují.

Přečti si  Recenze: MSI Modern MD271QP - Nenápadný pracant

Osobně si myslím, že kdyby se vývojáři nesnažili za každou cenu udělat rádoby rozmanité RPG, ale namísto toho pojali Biomutanta jako lineární hack and slash hru, kde byste museli k boji s nepřáteli využívat různí zbraně, které by vám byly během hry přiděleny, odvedli by lepší práci a hra by byla mnohem zábavnější. Takhle si jen říkám, kde je veškerý ten čas, který vývojáři mnoha odklady získali navíc?

Pro mě je to letošní druhá hra, která promarnila svůj zajímavý potenciál. Hra je jasným důkaze toho, že když máte hromadu zajímavých nápadů, které nakonec nedokážete proměnit ve fungující realitu, je všechna vaše práce naprosto zbytečná a ani teď vlastně nevím čím a pro koho Biomutan je.

• Vývojáři: Experiment 101
  • Vydavatelství: THQ Nordic
  • Česká lokalizace: NE