Osobně se považuji za velkého fandu SnowrRunneru i jeho předchůdce MudRunneru. Možnost si vyzkoušet nadcházející díl byl proto dalším důvodem k tomu, abych se těšil na loňský Gamescom v německém Kolíně nad Rýnem. Když jsem se konečně dostal do nepříliš velké místnosti a jeden z hlavních vývojářů hry mi podal gamepad, chopila se mě hrůza a zoufalství.

Logicky se asi ptáte proč a odpověď je vcelku jednoduchá. Prostě jsem špatně pochopil hlavní koncept hry, který přitom na mě hlasitě křičel již z názvu hry. Expedice, to je oč tu běží. Novinka od studia Saber Interactive se nesnaží navázat na úspěšný SnowRunner, nýbrž rozšířit nabídku možností pro svou herní komunitu. SnowRunner šel popsat jako simulátor převážení nadměrných nákladů v extrémních podmínkách a to pro Expeditions: A MudRunner Game určitě neplatí.

Spíše než na tahání těžkých břemen zatímco jste po kabinu zahrabaní v blátě jsou Expeditions zaměřeny na čisté objevování světa a jeho průzkum. Moje prvotní myšlenky na to, že tak hra ztratí na své obtížnosti, byly velmi rychle po zapnutí hry rozprášeny. Prvních pět misí na mapě Malé Colorado slouží jako tutorial, ve kterém vám vývojáři vysvětlí vše potřebné. A to včetně řady nových mechanik, které vám putování divočinou dozajista přijdou vhod.

U všech dostupných vozidel můžete ovládat tlak v pneumatikách. Pokud je tak před vámi náročný kopec, tak upuštěním trochy vzduchu z gum získáte potřebnou trakci a šplhání je o to snazší. Dalším pomocníkem je kotva. V předchozích dílech bylo velmi rozumné se držet poblíž lesního porostu, na který se v případě nouze dal připevnit naviják. To lze v novince udělat také, ale onu kotvu může hráč umístit na téměř jakýkoliv zpevněný povrch. Tato vychytávka tu ale není jen pro to, aby vás tahala z průšvihů či do strmých kopců, ale s její pomocí se můžete doslova i slanit z útesu. Podobně nápomocný je pak zvedák. Pokud vaši káru převrátíte na boudu, tak si jej pomocí této novinky restartujete a jedete dál. Zvedák tak slouží jako takový extra život. Ať už budete chtít s sebou vozit kotvy, zvedáky a další nářadí, tak si musíte dát pozor na kapacitu vámi používaného vehiklu. Vše má svůj objem a váhu. Vozidla Scout jsou sice mrštná a dostanou se téměř všude, ale na střechu se jim toho příliš nevejde. U větších bouráku pak nastává problém opačný.

S řešením těchto a dalších svízelů vám pomohou Specialisté. Při vydání hra obsahuje 6 druhů těchto odborníků, z nichž každý vám výpravu nějakým způsobem upraví. Každý ale stojí nějaké ty peníze a na expedici s sebou můžete vzít maximálně tři takové kamarády.

Přečti si  TEST: Hibloks Charging Case Unbounded - Na cestách s VR bezpečně a s nabitou baterií

Mechanici –  Díky těmhle borcům mají vozidla během výpravy o fous lepší výkon a veškeré opravy, které budete během expedice provádět, budou mít větší účinnost.

Logistici – Tihle kluci a holky jsou opravdu užiteční. Pokud si je vezmete s sebou, budete si moci na auto pověsit více kotev, zvedáku a dalších zásob.

Hydrologové – Ti se hodí na mapách s většími vodními plochami. Pokud tak máte z přejíždění řek vítr, tito specialisté vám nabídnou pomocnou ruku.

Průzkumníci – Tento typ odborníků mi ve hře během testování pomáhal nejvíce. Často se totiž setkáte s úkolem zaměřeným na průzkum okolí. Bez těchto šikulů je to mnohdy noční můra, tak je nezapomeňte v táboře.

Manažeři – Další skupinka, co si nechá pro korunu vrtat koleno. Díky nim se zvýší potencionální odměna při úspěšném dokončení výpravy. Vzít je s sebou ale stojí nějaké ty zlaťáky.

Operátoři – Operátora je dobré vzít na výlet především tehdy, když objevujete zcela nové území. Díky nim bude mít váš průzkumný dron mnohem lepší schopnosti i dolet.

A tímto doslova vzdušným můstkem se dostáváme k další elektronické vychytávce. Průzkumný dron je jedna z věcí, které mě při představení hry trápily. Takhle přece hra ztratí celé své kouzlo! Jenže vůbec… Tato donedávna čistě vojenská technologie, kterou můžete během zlomku vypustit z okna, je pro mě po hodinách hraní zcela neodmyslitelnou součástí hry, bez které by mnoho výprav dopadlo těžkým neúspěchem.

Při vydání hra obsahuje tři mapy. Malé Colorado, Arizonu a Karpaty. Arizona je bezesporu tou nejtěžší mapou a najdete zde mnoho útesů, ostrých kamenů a nebezpečných stezek, které prověří vaše schopnosti a přípravu. Karpaty sice nejsou o moc snazší, ale o to krásnější. Čirá divočina, velká převýšení, řeky a skály. Jak Arizona, tak Karpaty vám nabídnou po 37 expedicích s tím, že na všech mapách se nacházejí ještě další úkoly. Hra by vám tak bez problémů měla vystačit na více jak 100 hodin čistého času.

Přečti si  Nabídka PS Plus na květen 2024 zahrnuje bonusovou odměnu s překvapením

Mírným zklamáním byl pro mě vozový park. Ten se s odlišnou premisou hry proměnil k nepoznání a z předchozích dílů se přeneslo jen několik vozidel. Našince ale jistě potěší přítomnost dvou Tatrovek, které si odemknete plněním misí. Na druhou stranu ovšem musím ocenit množství vylepšení a dílů, které si můžete na svá přibližovadla navěsit. Nechybí rozšíření skladovacích prostorů, všemožné držáky či konstrukce zvyšující odolnost vozidel. Poškození aut je totiž vskutku nemilá věc a ostré hrany kamenů či schované pařezy na vás číhají doslova za každým rohem. A především ze začátku hry je jakékoliv poškození slušnou čárou přes rozpočet a někdy se těmto problémům nevyhnete ani sebevíc opatrnou jízdou.

A to díky enginu, který je stejný jako ve SnowRunneru. Připravte se tak například na na zemi ležící stromy, které sice nevidíte, ale jakmile přes ně přejedete, tak vám v lepším případě pocuchají převodovku. V tom horším případě vás můžou i převrátit na střechu. Obecně je ale situace lepší, než tomu bylo v předchozí hře. Obtížnost hry je tak nastavována ne chybami, ale vývojáři. A zatímco jsem při začátku testování hry jen nadával a špačkoval, tak časem jsem si hru doslova zamiloval. Expeditions si mě získaly nejen svým pojetím, ztvárněním a povedenými mapami, ale i snahou vývojářů napravit chyb, kterými hra trpěla krátce před vydáním. Nepochybuji o tom, že technické zpracování, které mi hru kazilo nejvíce, se povede spravit stejně tak, jako tomu bylo u SnowRunneru, jehož technický stav byl v době vydání podstatně horší.

Expeditions: A MudRunner Game nejedou v zajetých blátivých kolejích, které jim vyšlapaly úspěšné předchozí díly, ale vydává se na zcela novou výpravu do dosud neprobádaných končin. Po více jak 40 hodinách testování věřím, že fanoušci novinku přivítají s otevřenou náručí, a to i díky české textové lokalizaci. Pak už bude vše záležet na vývojářích a jejich snaze hru vylepšovat, zvětšovat a přidávat další obsah tak, jak jsme na to zvyklí.

Vývojáři: Saber Interactive

Vydavatelství: Focus Entertainment

Česká lokalizace: Textová

Datum vydání: 29. 2. 2024

Doba testování: 40+ hodin

Expeditions: A MudRunner Game
9
recenze-expeditions-a-mudrunner-game-kde-ty-lonske-snehy-jsouExpeditions: A MudRunner Game nejedou v zajetých blátivých kolejích, které jim vyšlapaly úspěšné předchozí díly, ale vydává se na zcela novou výpravu do dosud neprobádaných končin. Po více jak 40 hodinách testování věřím, že fanoušci novinku přivítají s otevřenou náručí, a to i díky české textové lokalizaci. Pak už bude vše záležet na vývojářích a jejich snaze hru vylepšovat, zvětšovat a přidávat další obsah tak, jak jsme na to zvyklí.