Královna motor-sportu delší dobu trpí nedostatkem atraktivnosti a tak je v posledních letech zábavnější sledovat spíše kvalifikace, než samotné závody, kde je po úvodní 3-5 kolech téměř rozhodnuto. Je snad na tom podobně i nový ročník F1 2017 (Playclub) od Codemasters? Na to se vám budu snažit odpovědět.

Nejprve ale zpět do světa Formule 1. šéfové FIA a Formule 1 se již delší dobu snaží vymyslet jak dodat závodům Formule 1 na atraktivnosti a tak neustále vymýšlejí nová pravidla a omezení, která mají dodat této královně motor-sportu zašlou slávu a lesk. Neustále vymýšlejí nová aerodynamická omezení, snižují spotřebu paliv, omezují výkony motorů a snaží se, aby byla F1 více ekologičtější a pochopitelně také i ekonomičtější, ovšem bohužel toto vše se podepisuje na atraktivitě tohoto motor-sportu. Kde jsou ty časy, kdy monoposty řvaly a burácely na míle daleko a piloti Formulí 1 byli pasažéry rakví na kolech.

Se všemi těmito změnami a novými pravidli se každoročně musí potýkat také vývojáři z Codemasters a neustále je všechny sledovat, aby je byli schopni přenést do digitální podoby + k tomu přidat i něco navíc, aby hra byla na rozdíl od reálných závodů F1 atraktivní. Nutno poznamenat že se to novému ročníku F1 2017 daří na výbornou a jako bonus přináší i zavzpomínání si na to jaká byla formule v dobách kdy její piloti byli něco jako kosmonauti a kdy monoposty byly zběsilé a mnohdy velmi těžko ovladatelné bestie. To vše vám na tváři vykouzlí úsměv jaký má snad jen Daniel Ricciardo.

Codemasters se podařilo přenést z reálného světa jeden z nejzajímavějších aspektů F1 a to strategická a taktická rozhodnutí. Do hry to přináší potřebné plánování a analyzování před každým závodem a dává tak hráči znát jak jsou tyto aspekty v tomto motor-sportu tak důležité, především pokud chcete aby se jednalo o opravdovou simulaci. Ovšem hra vás k tomu nijak nenutí a netlačí a vy si tak můžete vybrat ze spousty možností, které vám hra nabízí.

Já osobně preferuji o něco více arkádový styl hry s využitím nových funkcí, které Codemasters do hry zahrnuli. A i tak máte k dispozici širokou širokou paletu detailů k využití během závodů, DRS, možnosti řízení bohatosti směsi, počet pohonných jednotek dostupných během šampionátu, s tím vším a ještě se spoustou dalších věcí hra počítá, nehledě na váš jezdecký styl, který který se podepisuje na opotřebení vašeho monopostu.

Pokud však zvolíte závodní simulaci, pak dost možná nebudete vědět kde vám hlava stojí a na co vše se zaměřit a velmi rychle pochopíte, že autobus mechaniků není pro jednoho jezdce vůbec málo. Můžete si nastavit i ty nejjemnější detaily vašeho vozu od aerodynamiky, rozložení váhy, váhy paliva na závod, tlak v pneumatikách, množství přítlaku, a spousty dalších a věřte, že sebemenší zásah zde má velký vliv na to jak budete nakonec na trati rychlí. To vše dělá z této hry jedinečný a opravdu fantastický simulátor F1

Pokud si v arkádovém režimu zapnete nějaká ta nastavení vedoucí k realismu jako například spotřebu paliva přítlak a některá další, okamžitě zjistíte jak je hra najednou neuvěřitelně napínavá. F1 2017 mají naprosto fantastickou fyziku a pocit z vozů jež vám dávají je naprosto skvělý. Zdá se, že to co se podařilo u DiRT 4, tak se daří i zde a je velmi jednoduché nad monopostem ztratit kontrolu a vyřadit se tak ze závodu. Hra je propracovaná až do takové míry, že dokonce vidíte jak na vás létají ve špinavé stopě kousky oddrolených pneumatik, které vám mohou na nějakou dobu zůstat na hledí a vcelku nepříjemně rušit výhled. Samozřejmostí jsou i nejrůznější penalizace, které můžete dostat za kolizi se soupeřem, vyjetí z tratě či předjíždění pod žlutými vlajkami. Bohužel bych řekl, že hra trpí problémem, že za každou kolizi ve hře může pouze hráč a ten je také vždy potrestán a tak si musíte dávat opravdu setsakramentský pozor a to bez ohledu na nastavení AI.

Na začátku kariéry, která se v průběhu let značně vylepšila si vyberete z poměrně omezení řady avatarů a helem. Pozitivní je zastoupení České Republiky a vy tak máte možnost hájit jako pilot naše barvy. Zvolíte si tým, pro který chcete jezdit a do něj nastupujete jako týmová dvojka. V takovém případě vyšoupnete jednoho ze stájových jezdců. Pochopitelně i v rámci týmu funguje jakási rivalita a vy se neustále se svým stájovým kolegou poměřujete a snažíte zaujmout pozici týmové jedničky. S každým závodem i kvalifikací v závislosti na vašich výkonech vám roste, nebo klesá reputace u konkurenčních týmu, které dříve či později přijdou s novou nabídkou jezdit právě pro jejich tým. Režim kariéry také obsahuje možnosti získávání upgradů v průběhu celé sezóny, ty nakupujete za body, které získáváte během tréninků, kvalifikací i samotných závodů plněním celkem pěti základních cílů. Pomocí nich si odmykáte například drobné vylepšení motoru, kde jste schopni o něco málo navýšit výkon, šasi, aerodynamické prvky a další, ale ovšem musíte dávat pozor, protože ne všechny upgrady vedou k lepším výkonům a vy si můžete vcelku slušně zadělat i na problém, který vás odsune na zadní příčky, nehledě na ztrátu tvrdě získaných upgrade bodů. Váš cíl ve Formuli 1 je jasný být týmovou jedničkou a mistrem světa.

Přečti si  Upoutávka na Stellar Blade nabízí efektní přehlídku Beta dovedností Eve

O inovaci v kariérním režimu se tentokrát starají pozvánky na eventy, kde máte možnost zazávodit si v historických monopostech a plnit různé úkoly od přejíždění přes kontrolní body až po předjíždění jiných monopostů v časovém limitu. Tyto eventy vám poměrně příjemně zpestřují jinak pravidelné závodní víkendy. A věřte, že je to opravdu příjemné svézt se v závodním monopostu Ayrtona Senny či Alaina Prosta.

Po grafické a zvukové stránce je F1 opravdu špičkou. Monoposty mají naprosto skvělé detailní a realistické zpracování a oproti modelům z loňského ročníku nevypadají konečně jako voskové odlitky. Zvuková stránka hry je také na velmi vysoké úrovní a zvuky skandujících fanoušku i motorů jednotlivých monopostu jsou zejména při hře na sluchátkách opravdovou symfonií, i když po vzoru skutečné F1 přeplňované šestiválce o objemu 1,6 nejsou to co bývali kdysi. Ovšem toto vám jsou schopny plně nahradit právě historické monoposty. Codemaster samozřejmě ve svých hrách dává důraz na skvělý soundtrack, který ani v tomto případě není výjimkou.

Hra jako taková nabízí opravdu velmi slušné množství obsahu a kromě kariéry nabízí i řadu dalších režimů Grand Prix, Time Trial, Event, Championschips a Multiplayer, ve kterých si vybere opravdu každý.

K mé úvodní otázce zda trpí Formule 1 nedostatkem atraktivnosti i v digitální podobě zní, že rozhodně ne. Nový ročník F1 2017 je opravdu velmi vydařený a zřejmě i tím nejlepším v celé sérii F1, které Codemaster zatím vytvořili.

Vývojáři: Codemasters

Vydavatel: Codemasters, Koch Media

Datum vydání: 25.8.2017