Asi bychom mezi vámi jen těžko hledali někoho, kdo nemá svůj herní styčný bod či hru, na kterou se nespočet týdnů těší a v knihovně hypnoticky pozoruje odpočet po její předobjednávce. Aloy, Kratos a jim podobní jsou sice fajn, ale mým středobodem, o kterém již dlouhé měsíce mluvím a otravuji s tím všechny své přátele, jsou právě F1 2021.

A jako velký fanda monopostů F1 mám také na hru možná trochu větší nároky než příležitostní hráči nebo redaktoři zahraničních webů, kteří nový díl vynášejí pomalu až do nebes.

Tentokrát trochu osobnější a uvolněnější recenzi započnu tím, že mi rozporuplné a všude propírané spojení Codemasters a EA Sports nikterak náladu nekazí. Naopak, vidím v tomto spojení potencionální hybnou sílu, která by mohla se stagnující herní sérií pohnout kupředu. A s ohledem na koronavirové trable, které těžce dopadly jak na australské studio, tak i na motorsport samotný, je každý dolar navíc určitě vítán.

F1 2021 je prvním dílem série, který se s napětím všech přítlačných křídel přiřítil i na konzole nové generace. Novinek by tak leckdo mohl očekávat přehršel. Inu, na první pohled se to dokonce tak jevilo. Oznámena byla zbrusu nová příběhová kampaň, která nám měla nastínit zákulisní souboje a režim kariéry, kterou lze vůbec poprvé hrát s vaším kamarádem. Vývojáři se pochlubili i novým modelem poškození a přepracovaným HUDem. Že vše ale není úplně v pořádku, mi přišlo na mysl hned při mém prvním zkušebním závodě na rakouském Red Bull Ringu, kdy se mi při havárii utržené kolo zaglitchovalo natolik, že se hra sekla a s hláškou, že se asi něco nepovedlo mi PlayStation aplikaci vypnul.

Pojďme ale popořadě… Australští vývojáři si pravděpodobně vzali příklad z Netflixu, který posledních několik sezón stříhá všemožné záběry ze závodů, doplňuje je o falešné radiové nahrávky a vytváří tak vcelku napínavou podívanou nazývanou Drive to Survive. Jedním z hrdinů příběhu Braking Point je britský mladík Aiden Jackson. Talent podporovaný snad i samotným papežem se i přes svou zjevnou nevyspělost dostane do světa formulí, kde se jej ujímáme my. Naším prvním zadáním je Aidena dostat z upocené sedačky monopostu F2 do světa bohatých tatínků, třívteřinových penalizací a osmistupňových převodovek.

Drama! Drama! Drama!

První úkol není nikterak složitý a než Aiden stihne říci “sBinala”, tak už stojí v F1 tváří v tvář svému novému kolegovi, kterým je zkušenostmi ostřílený Nizozemec Casper Akkerman. Ten ale o navazování nových vztahů nemá zájem a nestydí se dát před novináři najevo, že o nezkušeného Angličana v týmu nestojí. Vše eskaluje hned ze startu sezóny, kdy dojde mezi jezdci ke kontaktu. Tato událost odstartuje jeden z nejkýčovitějších a nejpředvídatelnějších příběhů, který jsem kdy viděl.

I přes rozporuplné kvality vám příběh samozřejmě nebudu spoilerovat. Připravte se ovšem na momenty, při kterých vám bude zůstávat rozum stát. Chování jezdců, potažmo celého týmu je zcela absurdní a v reálném světě zcela nepředstavitelné. Vyzdvihnout musím epizodu v Mexiku, která je opravdovou třešničkou na dortu. Spíše než sondou do zákulisí F1 je Braking Point snahou přebrat Netflixu cenu za nejhorší scénář roku. Nepomáhají tomu ani sociální sítě, které si můžete mezi epizodami projíždět na svém pracovním tabletu. Vývojáři do nich nacpali všemožné influencery, jejichž hlášky a příspěvky v tabletu jsou zcela zbytečné. Stejný nápad mělo před lety EA Sports se sérií FIFA, kdy se na světlo světa dostal příběh Alexe Huntera. Je to celkem smutné, že se daný koncept za ty roky nikterak neposunul a jeho implementace do hry je stále zcela k ničemu. Svůj obávaný návrat hlásí opět i reportérka Claire. Ta vás bude po každém závodě týrat opakujícími se dotazy, které ani za mák nereflektují dění v závodě. Po vyhraném závodě je Claire štěstím bez sebe, že jste se konečně objevili v TOP 10. Pokud se vám ale nebude chtít po vašem vydřeném triumfu na přitroublé otázky odpovídat a odmítnete novinářce i jejímu kameramanovi cokoliv komentovat, tak vám mladice poradí, abyste se co nejrychleji vrátili k vývoji vozu, protože je to očividně potřeba. Podobné nesmysly s Claire zažijete i v jiných herních režimech.

Přečti si  Japonští maloobchodníci uvádějí nový, lehčí model PS5

Další známou postavou, která využila šance mě během příběhové kampaně vytočit, je slizoun Devon Butler, kterého můžete porazit třeba stokrát, ale hra ho bude v tabulce stále stavět před vás a dělat z něj vašeho hlavního soka. Pokud bych měl do Braking Pointu kopnout za všechno, co se mi zde nelíbilo (a že to chci), tak bych neměl zapomenout na nevyváženou obtížnost. Zatímco si ve všech jiných režimech nastavujete obtížnost na číselné stupnici, tak zde máte možnosti pouze tři. Rozdíly jsou mezi nimi extrémní a najít kompromis se mi za celou kampaň nepovedlo. Jediným faktorem, který je třeba vychválit, je grafické ztvárnění, ozvučení a dabing příběhových cutscén, které jsou na výborné úrovni.

Nebudeme polevovat a z příběhové pekla se vydáme ještě o něco níže – do online režimu. Celý multi-playerový systém zůstal bez větších změn. A pokud vám právě došla trpělivost s ročníkem 2018 a koupíte si díl nový, tak budete jako ryba ve vodě. Dva nejoblíbenější módy jsou již dlouhodobě Social Play a Ranked. První jmenovaný vám dovolí spojit se s přáteli a v totálním chaosu vyzvat jezdce z celého světa. Ano, z celého světa. To, že jste na evropském serveru, nikterak nebrání lidem z Jižní Ameriky se k vám připojit. Novinkou k pokukání jsou také nové typy těchto Social Play místností.

Social Play lobby:

• To Do lobby – místnost, kde je veškerý text nahrazen chybovou hláškou To Do. Vaše jméno, název trati, váš monopost.
  • Neexistující lobby – místnost, která vám při snaze se do ní připojit hlásí, že neexistuje. A to i přesto, že je lobby v provozu a netrpělivě v ní na vás čeká váš kamarád.
  • Osamocená lobby – oblíbená i v Rankedech. Hra vás ve snaze udržovat počet čerstvých lobby přiděluje do zcela prázdných místností. Tam máte asi sedět a čekat, až se někdo připojí, protože závodit ve dvou je hrozná prča.
  • Šprýmařská lobby – Moje oblíbená lobby, která nechá všechny přítomné hráče odhlasovat další trať jen proto, aby se následně celé hlasování bez jakéhokoliv upozornění restartovalo a trať se vybrala zcela náhodně.
  • Soukromá lobby – Otevřená lobby, do které nemůžete nikoho pozvat. Chybová hláška vám následně vysvětlí, že je lobby zamčená. Tak jak jsem se tam dostal…

Hodnocené závody jsou o poznání menší punk. Vytknout jim lze leda tak proklínané P2P servery a nemožnost si zahrát Ranked s přáteli. Bug, kdy dostáváte plusové body za sledování závodu ve Spectator režimu, se snad brzy povede odstranit. Co ovšem oba zmíněné režimy spojuje je již tradičně systém penalizací, který je v obou případech fatálně špatný a od minulého ročníku se nepolepšil ani o píď. Hanba.

Obecně je F1 2021 velmi zabugovaným titulem. Hra na PlayStation 5 nepředvídatelně padá a leckdy vám to systém konzole rozhasí natolik, že vám pomůže jen vytáhnout konzoli ze zásuvky. Všechny glitche a bugy má pravděpodobně na svědomí stále stejný engine, na kterém hra běží již řadu let. Naděje, že se vývojářům podaří hru vyladit tu stále je, ale zatím australský tým vylepšuje stabilitu tak, že ze hry ubírá problémové segmenty. Naposledy se tak stalo v patchi 1.04, kdy Codemasters odebrali podporu Ray Tracingu.

Přečti si  Battlefield 2042 Cross-Play a Cross-Progress potvrzeno

Ještě než se dostanu konečně k tomu, co je na F1 2021 opravdu dobré, tak si postesknu ještě dvakrát. Nejsem jistě sám, koho hluboce zamrzela absence historických vozidel. Naplněné online lobby, kde měl každý hráč zvolený svůj oblíbený desetiválec, jsou tak pravděpodobně minulostí. Poslední dloubanec jsem si ponechal pro mé osobní přání, které opět zůstalo nenaplněno. Když už se Codemasters, Milestone a další vývojáři závodních her snaží přiblížit realitě, tak by nemusel být takový problém shromáždit pár herců, kterých bylo dle kampaně při tvorbě hry dostatek, a nahnat je na virtuální boxovou zídku oslavovat svého pilota, který právě na cílové rovince vyhrává svůj závod. Tady ani nelze mluvit o detailismu, tento rituál je u motorsportu od počátku. Kde je herdek ten problém?!

Jednou z novinek, na které se Codemasters nepodařilo nic zmrvit, je jemně přepracovaný režim kariéry, který nyní můžou hrát až dva hráči zaráz. Můžete soupeřit proti sobě, nebo si založit zcela nový tým a společnými silami se jej pokusit vytáhnout na vrchol poháru konstruktérů. K dispozici je hromada vylepšení, která můžete aplikovat na váš monopost a vylepšit tak jeho aerodynamiku, brzdy, elektroniku a další přednosti. K tomu jsou zapotřebí body, které získáváte v trénincích, kvalifikaci a samozřejmě i při závodě. Potřeba jsou ale i finanční prostředky, za ně vylepšujete své prostory a najímáte do svého týmu nové piloty. Vše se točí v pomyslném začarovaném kruhu, který ovšem působí velmi návykově a uspokojivě. Velkou parádou je pak sekce nastavení Expert Style, kde si můžete nastavit například poruchovost, agresivitu soupeřů nebo přísun peněz. Mechaniky fungují stejně ve hře pro dva i jednoho hráče.

V Codemasters respektují pravidla FIA a letošní formule tak mají snížený přítlak tak, jako skutečné vozy. Pokud jste recenzi dočetli až sem, tak vám důsledky těchto úprav jistě nemusím vysvětlovat. Nedotáčivost při brzdění nebo trable při akceleraci se můžete pokusit eliminovat množstvím úprav. Dokonce si můžete upravit i tlak v jednotlivých pneumatikách. Pokud ovšem budete s ovládáním zápasit a vaši přátelé vás budou přirovnávat k Nikitu MazeSpinovi, tak u toho alespoň budete vypadat cool. Hra totiž na PlayStation 5 běží ve 4K při 60ti snímcích za vteřinu. Pokud oželíte ultra vysoké rozlišení, tak se můžete těšit až na 120 fps. Po grafické stránce se změnil i HUD systém, který nyní působí svěže a až na příliš designově umístěného DRS asistenta působí vše i překvapivě prakticky.

Než si tu brát na paškál stále stejný a beznadějný editor vzhledu vozidel, tak už si vše raději shrneme. F1 2021 vypadá skvěle, hraje se doslova božsky a společně s optimalizací a podporou pro ovladač DualSense se jedná o skvělý titul pro nenáročné nadšence do závodění. Pokud se ovšem budete ve hře babrat a brát ji byť jen trochu vážně, tak byste mohli těžce narazit.

Vývojáři: Codemasters

Vydavatelství: EA Sports

Datum vydání: 16. 7. 2021