Je to už nějaký ten rok, co si majitelé konzolí PlayStation 4 mohli vychutnat strhující a unikátní příběh tehdy novopečené hrdinky Aloy. Horizon: Zero Dawn mělo na novou IP až překvapivý úspěch a kromě kritiků ji s otevřenou náručí přijala i herní komunita. Tři roky po vydání si tento přenádherný projekt sundává nálepku exkluzivity a vyzkoušet si jej tak mohou už i hráči na počítačích.

Jakých změn Horizon: Zero Dawn Complete Edition na PC doznalo a zda to Aloy sekne stejně jako před lety se dozvíte v následujících odstavcích.

Hned ze startu je dobré zmínit skutečnost, že PC verze Horizonu není žádným remakem nebo nadopovanou super verzí s bohatším obsahem. Pochopitelně však nabídne nesčetné možnosti grafického nastavení včetně podpory ultra-wide zobrazení a vyšší snímkovou frekvenci. Na jaké nastavení a zda vůbec váš počítač Horizon rozjede se dozvíte v jednom z našich předchozích článků Horizon: Zero Dawn odhaluje své PC specifikace.

Již z přízviska Complete Edition lze snadno vyčíst fakt, že nám v této edici vývojáři nenaservírují jen základní hru, ale navrch přidají i stejně dobré příběhové rozšíření The Frozen Wilds, které vyšlo ani ne rok po vydání Zero Dawn. K dispozici je nám tedy zcela kompletní příběh, který si na konzolích PlayStation 4 vychutnalo více jak 10 milionů lidí.

Horizon: Zero Dawn je akční open-world s prvky RPG. Pokud nepůjdete jen po stopách hlavní příběhové kampaně a vydáte se tu a tam na scestí, nabídne vám otevřený post-apokalyptický svět mnoho desítek hodin čiré radosti. Samozřejmostí jsou vedlejší úkoly, které doplňují velké dungeony, ve kterých si stejně jako například v různých zkouškách dovedností odemykáte účinnější zbraně a bytelnější brnění. Právě tato výbava vám bude co vhod v momentech, kdy narazíte na jedno z největších lákadel celé hry. Robotická fauna nám vyrazila dech už při oznámení Horizonu na E3 v roce 2015.

Přečti si  Tvůrci Kingdom Come Deliverance 2 říká, že souboje budou přístupnější, a vysvětlují, proč hra stále používá CryEngine

Ne každé robotické stvoření má radost, když vás potká a tak musíte být s Aloy stále na pozoru. Když si na vás chce zlepšit náladu kdejaký Watcher, nebývá to povětšinou problém. Ostřit své čepele a trénovat svou mušku si ale na naší zrzavé hrdince chtějí i poněkud odrostlejší bytosti. Zde už vám nepostačí jen dobře časovat útoky a střídat je s úskoky. Pokud vám to situace dovolí, je třeba si zvíře naskenovat, zjistit jeho slabiny a zvolit nejvhodnější zbraň a postup boje.

Kde se ale všichni ti „boti“ vzali a co se vlastně stalo civilizaci, po které ve světě jen s těží nacházíte stopy? Životní příběh Aloy je doslova k pokukání. Jako malé dítko jen stěží dokázala pochopit, proč se k ní ostatní děti chovají tak zhůvěřile a proč jí její otec nechce nic prozradit o její matce. Její životní cesta se zašmodrchala v den, kdy se na cestě domů zřítila do ne tak úplně obyčejné jeskyně. To, co se v ní ukrývalo a jaká tajemství v ní malá Aloy nalezla, nakonec v konečném důsledky po letech ovlivní budoucnost celého světa.

Po grafické stránce se jedná stále o ten krásný Horizon, který hráče před třemi lety očaroval na konzolích. Zub času je tak patrný jen mírně a ani na průměrné nastavení detailů hra jistě nikoho neurazí. Velkou porci práce odvádí téměř perfektní nasvícení celé hry, které velmi dobře reaguje i na samotnou podstatu okolního prostředí a navozuje tak správnou atmosféru, a to i v noci či zasněžených oblastech. Za zmínku jistě stojí i Photo Mode, který je prošpikovaný fajnovými funkcemi jako změna času, polohy postavy či výrazu ve tváři. Vskutku detailně jsou vytvořeny i vedlejší postavy, jejichž oděv vždy přesně značí to, do jakého kmene patří a ledacos vypovídá i o jejich charakteru. Podobná situace je ale i u úplně základních NPC postav (prodejci, pocestní,…), o jejichž úrovni detailů by si mohl například takový Duch z Cušimy nechat jen zdát.

Přečti si  Avatar: Frontiers of Pandora přidává režim 40 FPS na PS5 a Xbox Series X/S

Ani zvuková stránka nedoznala žádných změn, a jsme za to rádi. Hudební podkresy doplňují skvělé zvukové efekty, které oceníte hlavně při soubojích s ocelovými monstry. V hlavní dějové linii narazíte i na velmi známy. Sylensovi jej propůjčil hollywoodský herec Lance Reddick, kterého můžete znát i jako Zavalu z obou dílů Destiny.

Vzhledem k původnímu datu vydání a minimu novinek by se mohla podrobná recenze PC verze Horizonu jevit jako pomyslné nošení dříví do lesa. I tak je ale potřeba ujistit hráče, kterým se možnost zahrát si tento skvost naskytla až teď, o tom, že s koupí Horizon: Zero Dawn zaručeně neprohloupí. Unikátní příběh sympatické hrdinky odehrávající se v nádherně vymodelovaném světě může stahovat ke dnu jen technický stav hry, který nebyl při vydání zrovna optimální. V době psaní této recenze je již do dispozici patch, který většinu neplechy již napravil, ale některé menší obtíže stále ještě přetrvávají.

Společnosti Sony se s vydáním Zero Dawn na počítače povedl vskutku husarský kousek. Aloy na PC je totiž společně s oznámeným druhým dílem perfektním lákadlem a reklamou na novou generaci konzolí. Pokud se totiž PC hráčům Horizon zalíbí, nezbude jim nic jiného než čekat dalších několik let a doufat, že se na PC objeví i druhý díl, a nebo si pořídit PlayStation 5. Horizon: Zero Dawn má všechny potřebné kvality na to, aby obměkčil srdce hráčů i na jiné než domácí platformě. Krásný svět provázaný několika příběhovými linkami ozdobený mechanickými tvory je kombinace, která fungovala, funguje a fungovat bude.

Vývojáři: Guerrilla Games

Vydavatelství: Sony Interactive Entertainment

Platformy: PlayStation 4, PC (recenze)