Po výborném prvním díle Marvel’s Spider-Man, který si z naší recenze odnesl tři body na průměr, by se mohlo zdát, že nový díl, který taktéž pochází z dílen studia Insomniac Games, prostě nemůže zklamat. Jak ale s oblibou říkáme: Není všechno zlato, co se třpytí. Co se nám na novém Spider-Manovi líbilo a za co naopak bychom vývojáře nejraději vytahali za uši?

Na začátku bychom si měli ujasnit velmi důležitou věc. Nového Spider-Mana jsme testovali na konzoli PlayStation 4 Pro. Recenze se tak týká čistě a jen této verze a rychlejší načítací časy či vylepšená grafika s Ray-Tracingem na konzoli PS5 tak nebudou brána v potaz.

Jsou tomu dva roky co jsme se poprvé v kůži Petera Parkera pohupovali ulicemi New Yorku na konzoli PlayStation 4. Zatímco uklízeči čistící okna z toho radost neměli, mě tehdy hra doslova pohltila a v recenzi jsem ji označil za zábavnou a návykovou nejen kvůli tomu, že mám pro modročerveného akrobata slabost již od dětství. Že se brzy dočkáme druhého dílu, a kdo bude jeho ústřední postavou, jsme se mohli dovtípit již z potitulkové scény prvního dílu. Po vlně nadšení, které vyvolalo oznámení dvojky, se ale začali objevovat vlezlé otázky a i mně osobně po oznámení několika prvních detailů zajímalo, čím chce tentokrát studio Insomniac Games hráče oslovit. Z výsledku jsem nadšený tedy nebyl…

Příběhová kampaň začíná samotnou rekapitulací událostí, které se v prvním díle přihodili nejen Peteru Parkerovi, jeho rodině a přátelům, ale také hrdinovi letošního dílu, Milesovi Moralesovi. Ten během jednoho z útoků, jehož jsme jako Spider-Man byli svědky, přišel o svého otce. Takové neštěstí člověk nezapomene ani poté, co jej kousne nadopovaný pavoukovec a obdaří jej tak schopnostmi, po kterých jsme jako děti toužili snad všichni.

Příběhová kampaň se až nečekaně aktivně věnuje osobnímu životu a rodinným vztahům v Milesově rodině. Už tak typický sociální tlak, který zatěžuje většinu mlaďochů za Atlantickým oceánem, ještě posílí poté, co Parker Milesovi oznámí, že si bere dovolenou. Jak vývojáři zařídili, aby si dobrý soused Spider-Man spakoval svých šest švestek a vzal do zaječích? Samozřejmě k tomu využili Mary Jane, která si vymyslila odcestovat na pracovní cestu a vzít si svého přítele, který by jinak zachraňoval lidské životy a sundával zatoulané kočky ze stromů, s sebou.

A právě zde nám hra ukazuje, že 1 + 1 se nerovná vždy 2 a odjezdem Parkera hra zahodila masivní potenciál, který se skrýval v možné kooperaci mezi dvěma pavoučími muži. Absence možnosti se s vašim spoluhráčem ti parťačkou pomocí pavučin houpat mezi střechami Manhattanu, společně nakopávat zadky všemožným darebákům nebo pro sebe pózovat ve Photo Modu, je pro nás tím největším zklamáním. Možnost online kooperace by mohla být pro díl s Milesem Moralesem zlomová a hra by se tak možná zbavila nálepky obyčejného DLC a třeba by si i obhájila vysokou cenovku

Inu, Miles je tedy na všechno sám. Jak už to tak v Marvelovkách bývá, vše se pokazí v tu nejméně vhodnou dobu a zatímco se Peter kdesi poflakuje, New York má doslova na kahánku. Svou exkurzi do Big Apple si naplánovali nejen již dobře známí zloduši, mezi kterými nepřehlédnete třeba kámoše Rhina, ale i pro videoherní svět zcela nový záškodníci. Miles tentokrát nebude stát proti jednomu danému nepříteli, nýbrž proti dvěma znepřáteleným skupinám, které se servítky neberou ani se samotnými obyvateli New York City.

Ačkoliv se může podle popisu zdát, že zde vývojáři zadělali na pořádné příběhové drama, není tomu tak a pokud nebudete úplně spěchat, tak hlavní příběhovou kampaň projdete klidně i za slabé tři čtyři hodinky. Samozřejmě, ano, slyšíme vaše námitky že je zde množství vedlejších aktivit, jako poslouchání a skenování zvuků velkoměsta či jiných vedlejších úkolů a quick-time eventů. Pokud si ale hru koupíte jen proto, abyste si vychutnali nový příběh vašeho oblíbeného hrdiny, a nějaká 100% kompletizace či platinové trofeje vám jsou ukradené, mohli byste být z délky příběhu, kterou vám Insomniac naservíruje za necelých 16 stovek, lehce rozčarováni. Pokud si budete hru vychutnávat tak, jak to vývojáři zamýšleli a prolezete každou uličku a nakouknete do všech výloh a oken, protáhne se vám herní doba na cca 15 hodin. Hra je i tak kratší než například Lost Legacy, zatím poslední díl série Uncharted, který byl zlými jazyky zprvu také označován za předražené DLC.

Co se týče hratelnost, tak vás novinka oproti předchozímu dílu překvapí několika novými mechanikami, které jsou převážně spojené s unikátními schopnostmi, kterými nový hrdina disponuje. Boj je opět velmi svižný a soupeři až překvapivě odolní. Na první pohled by se mohlo zdát, že soubojových pohybů, animací a všemožných kombinací úderů je dostatek. Většinou ale před vás hra staví překážky v podobě několika vln nepřátel, kteří chodí stále ve větším a větším počtu. Nepotrvá tak dlouho a vaše šarvátky se brzy promění ve stereotypní rozbroje. Tu a tam si rvačky můžete opepřit uchopením popelnice či přetáhnout pouličního zlodějíčka po hlavně hydrantem.

Stejně jako v prvním díle, kde byl hlavním hrdinou Parker, tak i zde můžete ke většině misí přistoupit dvěma odlišnými způsoby. Pokud se rozhodnete jít cestou „stealthu“, tak vám hra do vínku naděli o něco více možností, než tomu bylo u předchozího Spider-Mana. Miles má totiž například možnost se na omezenou dobu zneviditelnit. Zmizet tak na pár vteřin z dohledu nepřátel je neskutečně užitečná věc, která se vám bude hodit nejen pokud budete hrát na nejtěžší obtížnost. Pokud se ovšem rozhodnete využít plného potenciálu vašich nových schopností, tak vám jistě přijde vhod Venomova pěst, nový elektrickou energií nabitý úder, který proti vám stojící zloduchy pořádně rozcuchá. Pochopitelně se vám nabídka a bojové možnosti rozšiřují postupem času, kdy si je odemykáte za plnění misí, vedlejších úkolů a sbírání speciálních itemů.

Přečti si  Stellar Blade v novém traileru představuje silné výbušné schopnosti

Co do grafického zpracování je i zde díl věnovaný Milesovi velmi podobný dílu předchozímu. Potkáte tak podobné nedostatky, na které trpěl první Spider-Man, ale najdete i mnoho nových detailů, které posouvají grafickou stránku hry zase o výše. Povšimnout si jich můžete především při užívání Photo módu, který doznal jen nepatrných změn. Mile překvapí ztvárnění a textury na obyvatelích New York City i vánoční výzdoba celého velkoměsta. Nepříliš lákavě však vypadají velké skleněné plochy na výškových budovách, které odrážejí všechno, jen ne to, co by měly. Není to ovšem tak, že byste si těchto odrazů z jiné dimenze všimli jen v případě, že byste je hledali, ale narazíte i na extrémní místa, kde vás tyto neduhy doslova praští do očí. Je to ale jen otrávená kapka v jinak efekty nabitém moři, kde se nestačíme divit nad dechberoucími bleskovými výboji, extrémně rychlým a stylovým pohybem a smířeným pozorováním, čeho je PS4 po letech na trhu ještě schopna. Snad každý hráč se alespoň jedenkrát vydal na střechu nejvyšší budovy, aby z ní pozoroval krásu okolí.

A právě na střechách, nebo jiných vyvýšených místech, jste zcela odříznuti od ruchu velkoměsta a jediné, co slyšíte, je jen vítr, který se opírá do stěn mrakodrapů. Ať už se budete zaobírat plněním misí, fotit selfie s obyvateli nebo právě kempit na střechách a poslouchat podcasty, bude vás doprovázet vcelku bohatý a vychytaný hudební doprovod, který se do městského prostřední perfektně hodí. Pokud nastražíte uši, můžete zaslechnout Rap, Rock nebo i nějaký ten orchestr. Nemáme ale na mysli jen samotné songy, ale i zvukové efekty, rozhovory obyvatel a samotný zvuk velkoměsta. Troubení taxíků, prodejci novin, hasiči, opraváři silnic a další fragmenty živého New Yorku jsou zaznamenány a prezentovány velmi působivě a uvěřitelně. Závěrečnou zmínku si jistě zaslouží česká textová lokalizace, díky které je orientace nejen v příběhu, ale i v hlavním menu a nastavení, přívětivější i pro neanglicky hovořící hráče.

Spider-Man Miles Morales je přesně to, čím se prezentuje. Nový příběh o novém hrdinovy s novými schopnostmi. Zasazen je ale do stejného místa, s velmi podobným ovládáním. Pokud tak čekáte za své peníze zcela novou hru, budete velmi pravděpodobně zklamáni. Pokud ovšem od Milese očekáváte spíše zpestření a rozšíření příběhu o vašem oblíbeném superhrdinovi, šance, že vám hra vykouzlí úsměv na tváři je znatelně vyšší. Hra sama o sobě obstála. Co ale jistě nepotěší je zcela přepálená cenovka, za kterou ji najdete na PS Store. Příběh Milese Moralese, jeho maminky a přátel je skvělou reklamou na konzoli PlayStation 5. Pokud ale přechod na novou generaci konzolí ještě neplánujete (nebo bezradně čekáte na email z obchodu, že jste se dostali na řadu), tak vám doporučujeme si počkat na nějakou fajn slevu, která pravděpodobně dorazí již o letošních Vánočních výprodejích.

8
9
6
9
6
4
recenze-marvels-spider-man-miles-morales-pavouci-jednohubka<font size="3">Spider-Man Miles Morales je přesně to, čím se prezentuje. Nový příběh o novém hrdinovy s novými schopnostmi. Zasazen je ale do stejného místa, s velmi podobným ovládáním. Pokud tak čekáte za své peníze zcela novou hru, budete velmi pravděpodobně zklamáni. Pokud ovšem od Milese očekáváte spíše zpestření a rozšíření příběhu o vašem oblíbeném superhrdinovi, šance, že vám hra vykouzlí úsměv na tváři je znatelně vyšší. Hra sama o sobě obstála. Co ale jistě nepotěší je zcela přepálená cenovka, za kterou ji najdete na PS Store. CENA HRY NA STORE: 1599,- HRA ODPOVÍDÁ CENĚ: 899,- <br/> <b> + Povedené ozvučení<br/> + Zábavná hratelnost<br/> + I samotné nic nedělání je fajn<br/> - Kraťounký příběh<br/> - Nemožnost kooperace<br/> - Přepálená cena<br/> </b> </font>