Recenze: MediEvil – V téhle hrobce Laru Croft nehledejte
Domů » Hry » Novinky » Recenze: MediEvil – V téhle hrobce Laru Croft nehledejte

Recenze: MediEvil – V téhle hrobce Laru Croft nehledejte

24.10.2019
Publikoval:

Když se vývojáři z tehdy nově vzniklého studia SCE Cambridge pustili do projektu, který o pár let později ovlivnil nejen mé dětství, ale i obecný pohled na videohry, neměli s vývojem her valné zkušenosti. Co se týče tvorby 3D grafiky, tak tam si kompletně celé osazenstvo studia odbývalo svou premiéru. A právě zde byl kámen úrazu, který jako jediný tahal jinak nadčasové dobrodružství Sira Daniela ke dnu. Kamera byla vskutku otravná a její nedostatky negativně ovlivňovaly i samotnou hratelnost. Vývoj MediEvilu začal roku 1995 a konzole PlayStation 1 byla na britských ostrovech k dispozici teprve několik týdnů. O to komplikovanější byl vývoj titulu, který se později stal jednou z nejikoničtějších her své doby.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Sir Daniel Fortesque opět povstává ze své krypty. Tentokrát ale nebude čelit jen šílenému čaroději Zarokovi, ale i mocnému systému PlayStation 4. Očekávaného comebacku se chopilo americké studio Other Ocean Interactive (Castlevania, Yu-Gi-Oh!). Podaří se vývojářům napravit problémy, kterými trpěl původní MediEvil a přitom doručit i pocit nostalgie, který hráči očekávají?

Nechci vás podceňovat, ale myslím, že by každému z nás prospělo si malinko příběh Sira Daniela Fortesque připomenout. Ok? Celá tahle story se započala roku 1286 v království Gallowmere, které měl pod palcem Zarok, nepříliš sympatický a proklínaný čaroděj, který si svou nadvládu udržoval díky armádě nemrtvých. Vojsko právoplatného krále Gallowmeru, které mělo za úkol zamezit dalšímu šíření zla a odstranit Zaroka, vedl náš “hrdina” Daniel. Ve velkolepé bitvě mu ale hned první vystřelený šíp prostřelil oko a přišpendlil ho k zemi. Bitva dopadla nakonec vcelku dobře a Zarok byl zahnán do ústraní. Král, aby zakryl Danovu ostudnou smrt, prohlásil  zesnulého velitele za hrdinu. Po celých sto let se Zarok v ústraní připravoval na svůj velkolepý návrat k moci. Kouzlem, které mělo přivézt zpět jeho armádu a živé obyvatele království připravit o rozum, ale do hry přivedl i našeho smolaře, který tak v cestě za splněním králových rozkazů dostal druhý pokus.

 

Původní verze MediEvil pro první verzi PlayStation zabrala na kompaktním disku přibližně 530MB. Verze pro aktuální generaci konzole zabírá na disku necelých 40GB a tento znatelný rozdíl se neprojevil jen na grafické stránce, ze které by Siru Danielovi spadla brada, kdyby nějakou měl. Ačkoliv se jedná o kompletní remake, vše je na svém místě, na tom samém místě, kde jsme to před 21 lety nechali. A to se týká samozřejmě i level designu, který hrál v mých nostalgických chvílích hlavní roli. Každý náhrobek, každé NPC, každá dýně či strašák, vše je tam, kde má být.

Přečtěte si  Společnost Microsoft údajně stále plánuje uvolnění dvou modelů Xbox Scarlett

Ale abych studiu Other Ocean Interactive nekřivdil, i jejich stopa je v novém MediEvil znatelná. Novinkou samozřejmě není jen přítomnost trofejí (včetně velmi snadné platinové), ale i nový herní obsah v podobě nového brnění za předobjednávku, dohrání dema, apod. Tímto oslím můstkem se dostávám k otázce, kterou jsem nadnesl v prvním odstavci. Je konec otravné kameře, kvůli které jsme před více jak 20ti lety zbytečně umírali a opakovali kvůli ní levely stále od začátku? U všech nemrtvých ANO! Už žádné schovávání kamery za strom, už žádné zbytečné smrti (ehm…), už žádné chození naslepo. Neplecha byla napravena, hra ovšem zůstává věrná své předloze a tak v určitých pasážích s kamerou hýbat nejde. Vše je ovšem záměrně plánované a MediEvil se hraje dobře tak, jak bychom si přáli. Hra samozřejmě čerpá i z výkonnějšího hardwaru a vy se tak nemusíte bát ani propadů FPS nebo dlouhých načítacích obrazovek.

Kompletní česká lokalizace je velmi milým předčasným vánočním dárkem. MediEvil obsahuje přece jenom o dost více textu na překlad, potažmo nadabování, než např. Concrete Genie (recenze/trailer) od studia Pixelopus a tak je lokalizace opravdu vydatným bonusem, který stále není v našich končinách zvykem. Když se poprvé ve hře český dabing spustil a začal předčítat z úvodu příběhu, na moment jsem se šokem zarazil. Právě s hlasem vypravěčky jsem s jako jediným z hlasů měl v úvodu hry problém. Postupem času jsem si na něj ale přivykl a po několika hodinách strávených za zády Sira Daniela si lepší volbu snad ani neumím představit.

Pokud jste již skálopevně rozhodnuti, že si nový MediEvil pořídíte, na výběr máte mezi klasickou a Deluxe verzí. Druhá jmenovaná stojí jen o dvě stovky více a nabídne vám ke stažení kompletní soundtrack hry, Comic Book, digitální Art Book, nějaký ten armor do hry a v neposlední řadě Dynamic Theme. Cena základní hry se před vydáním ustálila na 779,-

 

Sir Daniel ležel ve své kryptě tak dlouho, že mu stihla “uhnít” jeho spodní čelist. Opět se mu ale povedlo jakýmsi způsobem podvést smrt a vrátit se mezi živé. Chcete taky podvádět? Pokud máte ještě někde na papírku napsané cheaty, kterými jste si v původní verzi otevřeli speciální menu s nastavením, můžete je použít i zde. Žádné menu se vám sice neodemkne, ale za vaší chrabrost alespoň dostanete trofej. Taky dobrý, ne?

Přečtěte si  Bluepoint tvrdí, že jejich nadcházející hra pro PS5 bude největším úspěchem studia

Nakonec recenze jsem si nechal zmínku o délce hry. Pokud nepatříte mezi speedrunery a rádi prozkoumáváte okolí, mělo by vám na pohodlné dokončení MediEvilu vystačit 10 hodin. Za pomyslnou třešničku na dortu lze považovat skutečnost, že pokud hru dokončíte na 100%, odemkne se vám originální verze MediEvil pro PlayStation 1 s původní grafikou, kamerou i hratelností.

Odpočinek prospěl nejen Zarokovi, ale i celému MediEvilu, který se na PlayStation 4 vyvedl náramně. Spoustou novinek a hromadou vylepšení, leč stále věrný svému původu, hráčům přináší skvělý nostalgický zážitek, který je zbaven všech problémů, které hra před více jak 20ti lety měla. S cenovkou, která nepřesahuje ani 800,- a kompletní českou lokalizací se jedná nejen o levnou příležitost připomenout si počátky prvního PlayStation, ale i skvělou možnost seznámit Sira Daniela i s mladšími hráči. 

Vývojáři: Other Ocean Interactive (původně SCE Cambridge)

Český jazyk: Kompletní lokalizace

Velikost hry: 38.48GB

Datum vydání: 25. 10. 2019

Cena hry: 779,- (základní edice), 999,- (Digital Deluxe)

Celkové hodnocení:
  • Grafika - 7/10
    7/10
  • Zvuk / Soundtrack - 8/10
    8/10
  • Příběh - 8/10
    8/10
  • Hratelnost - 8/10
    8/10
  • Zábava - 10/10
    10/10
  • Herní doba - 7/10
    7/10

Souhrn

Odpočinek prospěl nejen Zarokovi, ale i celému MediEvilu, který se na PlayStation 4 vyvedl náramně. Spoustou novinek a hromadou vylepšení, leč stále věrný svému původu, hráčům přináší skvělý nostalgický zážitek, který je zbaven všech problémů, které hra před více jak 20ti lety měla. S cenovkou, která nepřesahuje ani 800,- a kompletní českou lokalizací se jedná nejen o levnou příležitost připomenout si počátky prvního PlayStation, ale i skvělou možnost seznámit Sira Daniela i s mladšími hráči. 
+ český dabing
+ remake jak má být
+ obsahuje i původní verzi hry
CENA HRY NA STORE: 779,-
HRA ODPOVÍDÁ SVÉ CENĚ

8/10

Jiří Morávek

Rádoby arogantní pseudo-hráč, který miluje svého psa a první napití z minerálky. Najdete ho na Facebooku, Twitteru i Instagramu.

Další doporučené příspěvky
 
Launch hry PS5 budou jen pro novou generaci konzolí

V nejnovějším podcastu Kotaku Splitscreen se novinář Jason Schreier rozhovořil o nové generaci konzolí a hrách,...