Ačkoliv nelze považovat naší domovinu za jakýsi středobod světa supercrossu, tak se i zde najdou fanoušci tohoto adrenalinového sportu, který si před lety našel cestu i do světa videoher. S železnou pravidelností nás hrami z tohoto odvětví zásobují vývojáři ze studia Milestone. Ani letos tomu nebude jinak a do rukou se nám dostal již čtvrtý díl energií nabitého závodního počinu.

Nenechte se ovšem zmást názvem. Nálepky laciné reklamy na energetické drinky se série Monster Energy Supercross zbavila hned po prvním díle, se kterým vývojáři položili slušné základy, potěšili řadu fanoušků a navíc ke sportu přitáhli tak potřebnou pozornost. Jak se ale 4. díl povedl? Vývojáři toho před vydáním mnohé naslibovali a leckomu by se tak s přihlédnutím na pandemickou situaci mohlo zdát až téměř nemožné tolik změn od posledního dílu stihnout.

Recenze třetího dílu, který vyšel v únoru minulého roku, byla podobná spíše táhlé stížnosti než herní recenzi. I přesto jsem měl z možnosti si novinku vyzkoušet na PlayStation 5 vcelku radost. Jak se s novým dílem vývojáři popasovali? Nutno říci, že nejpalčivější problémy třetího dílu jsou minulostí. MES4 je zase o kousek větší, rychlejší a ambicióznější, což si ukážeme rovnou na stěžejním režimu Kariéra.

Asi jste už určitě někdy slyšeli nějakého chytráka někomu radit, že pokud něco funguje, tak ať na to nesahá, nechá to být a počká až se to samo rozbije. Takhle naštěstí v Milestone nepracují a režim kariéry se rok co rok mění k nepoznání. Ať už je za tím snaha udělat z Monster Energy Supercross ultimátní sérii nebo se jedná jen o vypočítavé testování nových věcí, které se při kladném přijetí od herní komunity objeví i v dalších hrách italského studia, se pravděpodobně nedozvíme. Pravdou ovšem je, že námi testovaná novinka z toho zatím těží maximum a přepracování kariéry opět padlo na úrodnou půdu.

zdroj: GamePress.cz
Možnost vrátit čas se bude hodit nejen novým hráčům.

Naším cílem je samozřejmě se dostat na vrchol supercrossového světa a zanechat všechny své méně talentované a zablácené soupeře za sebou. Tentokrát si tuto cestu můžeme příjemně prodloužit tím, že začneme závodit v kategorii Futures, kde se budete muset loket neloket prodírat k cílové rovince skrze další talentované jezdce, kteří by nebýt nás mohli v tomto odvětví udělat díru do světa. Pokud nebudete úplná dřeva, tak se z Futures dostanete přes 250ky až do královských 450SX, kde si následně vynutíte respekt všech svých oponentů.

Režim kariéry je obohacen o zcela nový Skill Tree, ve kterém si odemykáte a vylepšujete schopnosti jakými jsou např. lepší brzdění, stabilnější výjezdy ze zatáček a podobně. Bodíky pro tento strom dovedností získáváte nejen samotným závoděním, ale také účastmi na speciálních eventech, vyplňováním deníku a sekáním latiny v trénincích. Vedlejším produktem úspěchů jsou i finanční prostředky, které lze samo sebou využít na vylepšování všemožných komponentů na vašem motocyklu, který bez nich bude zcela bezbranný vůči konkurenci. Nějaké ty zlaťáky budete ale tu a tam potřebovat i na zdravotní péči, která vám bude poskytnuta po závodě, ve kterém jste si pořádně natloukli. Samozřejmě platit nemusíte, ale vynechávat závody není úplně ta ideální cesta k mistrovskému titulu.

K recenzi Monster Energy Supercross 4 nám posloužila verze pro PlayStation 5. Logicky mě tak zajímal nejen obsah hry, ale i to, jak si nová konzole s bahnitými tratěmi poradí. V nastavení nenajdete žádnou možnost nastavení a hra defaultně běží ve 4K/60fps. V Milestonu nezapomněli ani na ovladač DualSense, který zážitek ze závodění posouvá na zcela novou úroveň. Kontakty s ostatními jezdci sice necítíte, ale jakýkoliv jiný kontakt, doskok či náraz vám dá ovladač okamžitě vědět. Pomocí adaptivních spouští také poznáte to, na jakém podkladu právě jedete a zda se třeba zrovna neprotáčí kola.

Nejen díky next-gen ovladači je letošní gameplay až překvapivě odlišná od loňského ročníku. Vývojáři se při vývoji čtvrtého dílu znatelně odklonili od arkádového pojetí a Monster Energy Supercross 4 je doposud nejrealističtějším dílem série. Realističnost jde ovšem ruku v ruce s obtížností, která bude novým hráčům dělat trable i při hraní na tu nejsnazší obtížnost. S plynem je potřeba zacházet opatrně, do zatáček najíždět s respektem a nutné je počítat i s počínáním ostatních jezdců na trati. Do očí bijící jsou ovšem kontakty mezi jezdci, na které jsem házel špínu už v recenzi minulého dílu. Jedno z mých loňských přání ovšem bylo vyslyšeno a nově tak po krátkém výletu z trati nebudete necitlivě vrácení na trať, ale hra vám dává větší volnost svou chybu napravit a na okruh se vrátit po svém. Na zkracování trati ovšem zapomeňte.

Řev motorů si lze užít nejen na 17ti oficiálních tratích (7 z nich je v Salt Lake City), ale i mapách vytvořenými vámi či ostatními hráči. Oznámení „nového“ a „vylepšeného“ editoru tratí mě nechalo zcela chladným. Již před lety mě opustily poslední zbytky naděje, že se někdy dočkám editoru, který opravdu poskytne tvůrcům volnost a oprostí se od čistě supercrossového sevření. Proč taky dávat herní komunitě další záminku, aby se ke hře vracela… Letošní editor vskutku doznal pár změn, ale zpravidla se jedná jen o pouhé navýšení počtu dostupných itemů, modulů a jejich nabarvení či nasvícení. Mé snění o změnách výšky terénu tak může pokračovat. Vše je zaměřeno spíše na nápaditost a design věcí s jejichž umísťováním si stejně lámat hlavu nikdo nebude. Mé zklamání nezjemní ani skutečnost, že nyní můžeme vybírat z více typů startovního roštu.

Přečti si  Star Wars Jedi: Survivor se 25. dubna připojí k EA Play

Pokud se přece jen rozhodnete nějaký ten okruh postavit, podělit se o něj na internetu a vyzvat na něm hráče z dalších koutů světa, tak vězte, že vše se bude již tradičně odehrávat na dedikovaných serverech, na jejichž používání si Milestone dlouhodobě zakládá. Bohužel v době našeho testování nebyly servery zapnuté a my tak mohli závodit pouze sami se sebou v režimu Time Trial. Online nadšence možná potěší skutečnost, že ve hře je možné hrát za ředitele závodu. Režim Race Director se již osvědčil v mnoha závodních hrách a já pevně věřím, že zde tomu nebude jinak.

Pro srdcaře si vývojáři připravili i Season Pass, který bude pokrývat dalších 7 DLC. S největší pravděpodobností tak tímto způsobem dojde na navýšení počtu jezdců, který už teď přesahuje hranici magické stovky, a počet tratí, kterých není nikdy dost. K již zmíněným 17ti tratím můžeme přičíst dalších 5, které se vyskytují v herním režimu Compound. Ten již od začátku série patří mezi mé oblíbené herní módy a i letos mám radost z toho, jakým směrem se posouvá. Tentokrát byl ostrov inspirován některými z ostrůvků v lokalitě Maine. Nechybí mála vesnička, staré ruiny ani vysoké kopce a mamutí skoky. Řádit zde můžete s dalšími třemi hráči a společně závodit na předvytvořených tratích, plnit všemožné challenge nebo hledat různé sbíračky, kterými si odemykáte různé skiny, nálepky a vylepšení pro vašeho jezdce a motocykl.

Že si své jezdce můžete upravit od hlavy až k patě a vybavit je všemožnými typy brýlí, páteřáků a přileb, je v této sérii již standardem. Přehršel vybavení a možností úprav je dostupný i pro vaše jednostopé mazlíčky. Nejen akční gameplay, výborné ozvučení, slušné množství obsahu, ale i detaily jako je strhávání zablácené fólie z přilby a zarývání se kol do rozježděných stop dávají dohromady celek, který mohu s klidným svědomím označit za doposud nejlepší supercrossový počin italských Milestone.

Vývojáři: Milestone

Vydavatelství: Milestone

Platformy: PlayStation 4, PlayStation 5 (recenze), Stadia, Xbox One, Xbox Series X, PC

Datum vydání: 11. 3. 2021

7
8
7
7
9
7
recenze-monster-energy-supercross-4-konec-arkadovemu-dovadeni<font size="3">Nejen akční gameplay, výborné ozvučení, slušné množství obsahu, ale i detaily jako je strhávání zablácené fólie z přilby a zarývání se kol do rozježděných stop dávají dohromady celek, který mohu s klidným svědomím označit za doposud nejlepší supercrossový počin italských Milestone. CENA HRY NA STORE: 1849,- HRA ODPOVÍDÁ CENĚ: 1399,- <br/> <b> + Povedený režim kariéry<br/> + DualSense podpora<br/> + Stále lepší a lepší Compound<br/> - Necitlivé nastavení obtížnosti pro nové hráče<br/> - Kontakty s jezdci nepůsobí dobře<br/> </b> </font>