Posledních několik sezón pro mě jako velkého basketbalového nadšence nebylo úplně snadných. Náš městský tým i přes mé přispění koupí permanentky sestoupil a moji oblíbenci ze San Antonia Spurs se stále topí ve výsledkové mizérii. Možná i pro to jsem se na letošní díl NBA 2K těšil zase o něco více než na ten předchozí.

Doba testování: 60+ hodin

Stejně jako každý rok jsem se i letos hned pustil do tvorby mé postavy. NBA 2K24 opět nabízí možnost si přes mobilní aplikaci naskenovat váš obličej a přenést si jej do hry bez zdlouhavého šoupání posuvníky a dumání nad tím, jak velký máte nos a jak daleko od sebe jsou vaše oči. Režim MyCareer se tak nějak vždy staral o příběhovou kampaň hry a já tak logicky očekával zase nějaké pre-draft drama, dopingové skandály či jiná dramata. Proto mě překvapila skutečnost, že letos byl vstup do nejvyšší ligy zcela plynulý. Váš hráč, tedy MP, je považován za jeden z nejlepších prospektů historie NBA a na vás je tak kladen tlak v podobě očekávání fanoušků, novinářů a celého týmu, který si můžete volně vybrat.

Netuším, zda je to jen náhoda, že tento příběh vychází právě letos, kdy se jedničkou draftu stal Victor Wembanyama, o kterém se taktéž hovoří jako o talentu, který jednou smete veškeré přetrvávající rekordy. Obecně je režim MyCareer letos postavený na premise překonávání rekordů a snaze o dosažení nehynoucí slávy. Značí to především GOAT status, kterého se snažíte domoci plněním všemožných questů a hraní tzv. Key Games. Tyto klíčové hry mají vždy nějaký podtext, který je činí pro MP nějak speciální. Někdy je to prostě odveta proti týmu, který nás minule rozebral na molekuly, jindy je to zase zápas, který se koná na výročí úmrtí vašeho dědečka.

I letos se kromě sportovní haly budete pohybovat po celém MyCity. K dispozici je řada kurtů, miniher a PvP obsahu, který si již tradičně podmanili hráči s nakoupenými staty. K tomu se ale ještě vrátíme. Již dlouho se mi příběhová kampaň od 2K tak nelíbila, jako právě letos. Naposledy mě takto oslovil díl z roku 2019, kdy se po jistých událostech náš MP dostal do čínské ligy, odkud se musel prokousat zpět do USA. Na tomto režimu lze nejlépe poznat, že na hře dělají opravdoví milovníci tohoto sportu a ne jen banda dolaruchtivých upírů. Takový důraz i na ty nejmenší detaily v žádné jiné sportovní hře není. Zmínit můžu výstupy umělců během přestávek, poločasové rozbory hry, neskutečně přesný komentář dění na hřišti a okolo a mnoho dalšího. Co mě ale překvapilo nejvíce jsou diváci. Hrál jsem asi druhý zápas sezóny na domácím hřišti a náš tým dostával na budku. Prohrávali jsme asi o dvacet bodů a já si najednou povšimnul, že se domácí fanoušci začali během poslední čtvrtiny zvedat a opouštět tribuny. Nejenže to ranilo mé ego, ale už tak tragickému týmu se přestalo dařit úplně. Bez podpory diváků to prostě nešlo.

Přečti si  Elden Ring dostane jako DLC pouze Shadow of the Erdtree

Příběh se otírá i o minulost našeho nadaného avatara a na paškál si bere jeho dědečka a otce, kteří taktéž bojovali v NBA. Po několika vítězství v Key Games se vám otevřou tyto rodinné vzpomínky a hra vás přenese do dob minulých, a to v plné polní. Staré ukazatelé, dobové dresy a palubovky a nechybí ani grafický retro filtr.

Není to ale jen příběhová kampaň, která se těžce inspiruje minulostí a vzpomíná na své legendy a tváře, které jsou pro NBA nezapomenutelné. Jako prvního musím samozřejmě zmínit Kobeho Bryanta, který se opětovně stal tváří celého ročníku a jemu věnován i jeden speciální herní režim. Nově je v hlavní nabídce i MyNBA Eras režim, kde jsou k dispozici týmy z těch nejslavnějších období jednotlivých týmů. Zde mě potěšila skutečnost, že užít si tyto sentimentální chvíle není jen pro srandu králíkům, ale najdete zde i online režim či fantasy draft.

Jak jsem již zmínil, fanoušci legendární „24“ si v letošním díle přijdou na své. Kromě toho, že vám Black Mambu cpe hra pod nos na každé obrazovce, je k dispozici i nový herní režim Mamba Moments. Ten se stejně jako v případě M. Jordana opírá o stěžejní momenty Kobeho kariéry, které si můžete připomenout v 7 epických kapitolách. Pokud se vám bude dařit, jako odměnu dostanete kartu Kobeho jako hráče a trenéra do režimu MyTeam. A právě tento týmově založený režim je pro mě osobně jedním z největších zklamání.

V jádru zůstal tento mód relativně stejný. Tvoříte si mančaft z hráčů, které jste dostali z balíčků nebo vyhráli jinými způsoby a snažíte se jednotlivé borce vylepšovat tak, aby vaše cesta na basketbalový Olymp byla co nejkratší a „ve stylu„. 2K zde na můj vkus až přespříliš tlačí na hráče aby své hráče obouvali do všemožných značek nabarvené obuvi a ze všech stran na vás hází přehršel různobarevných karet stejných hráčů, jejichž statistiky se liší jen v těch nejmenších detailech. Vše ostatní je zde relativně v pořádku. Tvořit si můžete týmy pro hru 3v3, 5v5 a podobně. Stejně jako minulý rok jsem i letos strávil nejvíce času v online 3v3 na jeden koš. To mě ovšem přešlo ve chvíli, kdy jsem objevil režim Salary Cap. Zde je potřeba vytvořit tým tak, aby jste nepřesáhli platový strop. Já tak nemohl použít Kobeho, Lebrona a Wembyho a další své hvězdy v jednom týmu a pečlivě zvažovat to, koho si do týmu vůbec přidám. Onen platový strop je totiž dost nízko a bylo zajímavé sledovat ostatní hráče, jak se s tímto rébusem poprali. Logicky i samotné zápasy měly hned jiný náboj a atmosféru.

Recenzi jemně prodloužíme i zmínkou o WNBA, která sice nemá v této herní sérii premiéru, ale i ona se dočkala příjemných novinek. Kromě klasické ženské ligy a quick play zde najdete i The W. Režim, který by se dal také nazvat jako MyPlayer z Lidlu. Vytvoříte si vlastní hráčku, nastavíte ji nějaké staty a následně si zvolíte, zda chcete být chápáni jako jednička letošního draftu, či jako nečekaný objev, který dorazil ze zámoří. Příběhová kampaň zde nemá takový obsah, jako v mužském MP, ale i tak je to velmi příjemný vhled to WNBA. Nechybí zde sociální sítě a komentáře, které hráčům poskytnou dosud nevídaný pohled do nitra této ligy. Ačkoliv ženský basket moc nesleduji, tak bych si dokázal představit, a možná bych si to i přál, že by se režim The W dočkal v budoucnu stejné pozornosti jako MyPlayer.

Přečti si  XDefiant se spouští 21. května

Pojďme si to tedy shrnout: V NBA 2K24 nechybí velké množství novinek, které byly přiměřeně rozprášeny skrze všechny důležité herní režimy. Najdeme zde ale i takové věci, které se rok co rok opakují bez jakéhokoliv zásahu vývojářů. Po grafické stránce hra nevypadal nikdy tak extrémně dobře. Množství detailů, které si všimne jen basketbalový fanda je zde enormní a posouvá celý zážitek na zcela nový level. 2K často experimentují s hratelností a jeden rok je hra rychlá, druhý zase pomalejší… Letos se jim hratelnost podařilo vyvážit opravdu příjemně a pevně věřím, že si to uvědomují a už na to sahat nebudou(!). NBA 2K24 tedy vypadá skvěle, hraje se perfektně a obsahu je zde tolik, že budete rádi, když to stihnete dohrát všechno do dalšího dílu. Kde je tedy problém?

Za ty roky hraní nejen sportovních her mě již přešla ta hezká naivita o tom, že hry by měli být buď za plnou cenu a bez mikrotransakcí, a nebo zdarma s možností utratit své peníze za nějaký in-game obsah. Ne, na to už nevěřím. A přesvědčili mě o tom především samotní hráči. Když se do hry připojíte v den vydání a po městě vám již běhají desítky vymaxovaných hráčů, tak je jasné, jakým směrem vítr fouká. Svým způsobem je to pochopitelné. Především v Americe je NBA 2K téměř náboženství a je hloupost, aby toho vývojáři nevyužili a nešli v tomto směru hráčům naproti. Pro ostatní hráče, kteří si hru koupí za plnou cenu bez vidiny toho, že do ní hned první den chtějí investovat dalších 400 dollarů je to dost nepředstavitelná záležitost, ale taková je dnes prostě realita. Stejně jako každý rok zde tedy máme otázku, zda téměř dokonalé basketbalové hře snižovat hodnocení na základě existence mikrotransakcí, které vašeho hráče udělají silnějším, rychlejším a přesnějším.

Hru jsme testoval přibližně 60 hodin a pokud bych nemusel brát v potaz zmíněné mikrotransakce, tak bych neváhal a NBA 2K24 bych milerád udělil 10/10. Bohužel je ale síla peněz v této hře tak veliká, že hráče, kteří si hru zakoupí a dál do ní investují pouze svůj čas, mentálně i skillově odstřihne od značné porce obsahu, což nemůžeme ignorovat.

Vývojáři: Visual Concepts, 2K

Vydavatelství: 2K Sports

Datum vydání: 8. září 2023

Platformy: PlayStation, PC, Xbox Series, Switch

10
9
9
10
Zábava/Mikrotransakce
6
10
recenze-nba-2k24-basketbalova-pohadka-i-bez-nadutych-penezenekHru jsme testoval přibližně 60 hodin a pokud bych nemusel brát v potaz zmíněné mikrotransakce, tak bych neváhal a NBA 2K24 bych milerád udělil 10/10. Bohužel je ale síla peněz v této hře tak veliká, že hráče, kteří si hru zakoupí a dál do ní investují pouze svůj čas, mentálně i skillově odstřihne od značné porce obsahu, což nemůžeme ignorovat.