Nebudu vás zde chlácholit příběhy, jak jsem již od dětství plně věřil v potenciál Abea a po nocích roky plakal a čekal na nový díl. Ne. Již v roce 1997, kdy na původní PlayStation vyšel první díl série Oddworld a já měl tu možnost okusit demoverzi, jsem si k tomuto po všech směrech „unikátnímu“ hrdinovi vytvořil kvalitní averzi.

Osud mě ale dohnal a po dlouholeté zdařilé ignoraci všech titulů od studia Oddworld Inhabitants si ke mě Abe opět našel cestu. Naše osudy se opět zkřížily na PlayStation 5 v pokračování, které volně navazuje Abeův příběh poté, co se mu společně s dalšími Mudokony podaří prchnout z továren RuptureFarms, kde byli po dlouhou dobu otroky.

Hru jsme testovali na konzoli PlayStation 5 a ačkoliv nám grafické zpracování pantofle neodfouklo, tak je na místě pochválit návrat ke kořenům série. Snaha o záchranu vlastního druhu se nám na obrazovkách odehrává při 60 fps. Kromě dynamických stínů, které vyniknou především v tmavších lokalitách a jeskyních, je na místě zmínit i perfektní pozadí, které se odehrává za naším hrdinou. Výborně vymodelované prostředí tak dává vzniknout ponuré atmosféře, která je pro sérii tak typická. Vděčit za to můžeme poslední verzi enginu Unity.

Co ovšem pro Abea tak typické není, je bojový systém, který na vás ve hře čeká. V předchozích dílech byl Abe spíše takový otloukánek a možností, jak proti svým otrokářům bojovat bylo velmi pomálu. V Soulstorm ale vývojáři zvolili odlišnou cestu a Abe do vínku nedostal jen pár nových schopností, ale i nové možnosti jak o svůj život bojovat. Ačkoliv na to totiž Abe se svými tříprstými dlaněmi nevypadá, jedná se o šikovného chlapíka a my tak nově můžeme vyrábět všemožné předměty.

Kromě nášlapných min a velmi užitečných kouřových granátů se nám do paznehtů dostanou i lahve s vodou a extrémně hořlavou a všem určitě dobře známou „limonádou“. Pokud ve hře najdete něco ze dřeva, můžete to podpálit. Na druhou stranu, pokud vám nějaké plameny stojí v cestě, můžete je snadno uhasit. Kromě craftění můžete užitečné předměty najít i v odpadkových koších či skřínkách. Co ovšem naše hlavní postava neumí nebo přesněji, o co přišla, je prdění na povel. Pšoukací tlačítko byste tak ve hře hledali jen marně.

Je tak jasné, že všechny strasti, které na vás čekají, se netočí jen okolo nepřátel v podobě Sligů a jejich přisluhovačů, ale na jisté patálie narazíte i v podobě puzzle a hádanek. Spíše než aby potrápily vaše mozkové závity, tak vám spíše navodí pocit nostalgie. Pokud máte se sérií nějaké ty zkušenosti, tak hru projedete jako nůž máslem. I tak vás občas hra postaví před slušný „hlavolam“, který je navíc možné vyřešit více způsoby a je tak na vás, jak k řešení přistoupíte.

Proběhnout Abe musí 15 hlavních levelů + 2 bonusové. K dispozici je také několik různých zakončení. Celkem tu máme čtyři různé konce, kterých dosáhnete v závislosti na počtu zachráněných Mudokenů. Projdete celkem 17 úrovní a na konci těchto úrovní získáte skóre Quarma podle toho, kolik jich zachráníte. Pokud se vám podaří zachránit pouze 80% nebo měně v 6 úrovních nebo méně, dosáhnete nejhoršího konce. Pro trochu lepší konec musíte zachránit 80% Mudokenů v 7 až 11 úrovních. Dobrý konec bude vyžadovat, abyste zachránili 80% z nich ve 12 nebo více úrovních. Tím se odemknou poslední dvě úrovně, kde musíte získat 80% všech Mudokenů, abyste dosáhli nejlepšího konce. Všechny levely budou dostupné i po dokončení hry a vaše statistiky jsou vždy po ruce v nabídce menu.

K úspěšnému dokončení všech levelů vám pomůže také fakt, že Abe nyní disponuje dvojskokem. Hra tak nabrala trochu více dynamiky a Abe už nepůsobí tak zkoprněle. To samé se ovšem nedá říct o zbytku hratelnosti. Zatímco nostalgie u řešení hádanek je vítaným faktorem, tak u házení itemů, šplhání a dalších herních mechanik tomu tak není. Není to ovšem nic, na co byste si po pár hodinách nezvykly a zda se vám hru podaří dokončit závisí čistě a jen na vaší schopnosti se ovládání přizpůsobit.

Alert Meter vám napomůže v načasování vaší smrti

V poslední části recenze se zaměříme na příběhovou stránku hru, která mě osobně zajímala nejvíce. Příběh našeho s depresemi bojujícího hrdiny se pro náš otevírá v momentě, kdy vlak, se kterým se nám podařilo prchnout z RuptureFarms, dorazí do své „cílové stanice“ a nám jsou okamžitě v patách nepřátelé. Původní honička slouží jako tutorial, kde se novým hráčům dostane prvotní lekce o tom, jak to v Oddworldu funguje a jaké nové schopnosti se Abe za ty roky naučil. Tempo, které tutorial nastolil, ale výrazně neopadlo ani v pozdějších fázích hry a celá kampaň je pro Abea solidní utrpení. Pro samotné hráče se ovšem jedná o pozitivní faktor a příběh je jednou z nejsilnějších stránek celé hry a i já, který jsem už od dob prvního PlayStationu nad touto sérií jen nechápavě vrtěl hlavou, si celý titul užil.

Oddworld Soulstorm má k novým hráčům slušně našlápnuto i díky skutečnosti, že jej Sony zařadila mezi hry, které jsou v dubnu zdarma všem předplatitelům služby PS Plus. I přes nějaké ty chybičky si tak k němu může najít cestu mnohem více hráčů.

8
7
9
6
7
8
ZDROJGamePress
recenze-oddworld-soulstorm-hrdinou-proti-sve-vuli<font size="3">Oddworld Soulstorm má k novým hráčům slušně našlápnuto i díky skutečnosti, že jej Sony zařadila mezi hry, které jsou v dubnu zdarma všem předplatitelům služby PS Plus. I přes nějaké ty chybičky si tak k němu může najít cestu mnohem více hráčů. <br/> <b> + nový slušivý kabátek<br/> + příběh nemá slabší místa<br/> + inovace jako craftění či double jump<br/> + více zakončení<br/> - ovládání skřípe<br/> - chybí prdící tlačítko<br/> </b> </font>