Skutečnost, že se chystá nový díl, přivítala herní komunita rotující okolo série Persona, jejíž počátek se datuje k roku 1996, s otevřenou náručí a slzičkou na krajíčku. Slzy štěstí ovšem brzy po odhalení, že se hra ponese v duchu Hack and Slash, vystřídaly zdvižená obočí a výkřiky hrůzy. Dopadlo vše podle divokých představ fanoušků? Vše se dozvíte v naší recenzi.

Již podle číslovky v názvu můžou ti bystřejší z nás usoudit, že Strikers nejsou plnohodnotným dílem, ale vítaným rozšířením příběhu celého pátého dílu. A právě na pátý díl série Strikers přímo navazují. Očekávat tak můžete dobře známé tváře jakými jsou Joker, mluvící kočka Morgana, Futaba a další. Do života naších hrdinů, který už tak je přeplněn všemožnými radostmi i strastmi, ale vplují i zcela nové postavy.

Často skloňovanou otázku, zda se vrací Phantom Thieves, hrdinové předchozího dílu, jsme vám již zodpověděli v předchozích řádcích. Příběh navazuje 4 měsíce po událostech Persona 5 a my potkáváme Jokera v momentě, kdy se se svou kočkou Morganou vrací zpět do Tokia, aby se zde opět setkal se svou partou přátel. Tentokrát ale Phantom Thieves nemají v úmyslu ponižovat zločince a napravovat veškeré neplechy, ale užít si konečně nějaký ten čas relaxací, cestováním, grilovačkama a vyprávěním strašidelných příběhů u večerního táboráku. Joker a jeho parta se nakonec opravdu vydají na cestu po Japonsku. O grilování ovšem nemůže být řeč.

Veškeré plány o dovolené se zhroutí jako domeček z karet a vy tak brzy přičichnete k velké novince, kterou je přepracovaný soubojový systém. Že se v nové Personě nebude bojovat tahově, nýbrž ve stylu Hack and Slash, se mnoha hráčům předchozích dílů nepozdávalo. Podobnou změnou si ne tak dávno prošla série Yakuza, která při svém restartu šla opačným směrem. Akční styl vyměnila za tahový a i z této volby byli fandové zprvu velmi nevrlí. Jak jste se ale mohli dočíst i v naší recenzi, změna soubojového systému zapůsobila jako čerstvá krev, kterou série potřebovala. Systém v Persona 5 Strikers je velmi pravděpodobně jen a pouze dočasný a můžeme jej považovat za takový experiment. Nutno ovšem říci, že real-time akce Personě sluší a nálepka Hack and Slash není tak úplně přesná a vypovídající.

Pokud se totiž domníváte, že vám k projití bojových etap bude stačit jen jednoduché spamování dvou tlačítek, jste na omylu. Vše je mnohem sofistikovanější a komplikovanější, než by se na první dobrou mohlo zdát. Pokud si nezvolíte hned tu nejsnazší obtížnost, budete muset ke všem soubojům přistupovat s chladnou hlavou, otevřenou myslí a být připravení kombinovat speciální schopnosti, kterými naši hrdinové oplývají. V jednu chvíli je navíc možné používat pouze 4 charaktery. Je tak dost možné, že vám budou v některých situacích některé schopnosti chybět a vy se tak budete muset setsakramensky otáčet, abyste své protivníky poslali k šípku.

Je zde ovšem pár faktorů, které vám vaše počínání na bojišti usnadní. Za prvé to jsou již zmíněné speciální schopnosti hrdinů. Takový Joker, který se umí dočasně proměňovat a používat schopnosti ostatních, je při střetech doslova nepostradatelný.  I Joker vám bude zhola k ničemu v případě, že se vám nepodaří objevit slabiny silnějších soupeřů. Tím se tak trochu naslepo dostáváme k jedné z ozdob celé hry. Tím jsou souboje s bossy, které jsou až nečekaně zábavné a propracované. Zde se vám bude hodit fakt, že pokaždé, když si vybíráte, jakou schopnost použit teď a jaký úder po tom, hra se zpomalí, až skoro zastaví, a vy tak máte na váš další postup hromadu času. Což tak trochu ničí Hack and Slash mechaniky, ale všem dohromady šlape jako řádně namazaný stroj, který se začne zadrhávat až ve chvíli, kdy si na bojový systém zvyknete natolik, že pro vás bude příliš snadný. Mechaniky a postupy vašich nepřátel se totiž opakují a vy si na ně chtě nechtě přivyknete a na bojišti budete dominovat.

V těchto i dalších patáliích se nebudete moci spolehnout pouze na dobře známé postavy, ale v příběhu se objeví i charaktery nové. Jedním z nich je Sophie. Ta se sice může zprvu jevit jako milé děvče s občasnými sklony k zabíjení, ale ve skutečnosti se jedná o unikátní umělou inteligenci. Všechny nové postavy si s těmi stávajícími v ničem nezadají. Jsou napsány neméně zajímavě a zahanbit se nenechají ani v sociálních rozmluvách, kterých je zde na rozdávání.

Ano, povídání je zde možná až nadbytek. O co ale Persona touto Strikers odbočkou přišla jsou jiná vyžití a mechaniky, na které jste v předchozích dílech mohli narazit. Na takové chození do školy můžete zapomenout. Nejen vzhledem k této skutečnosti není Persona 5 Strikers úplně tím pravým ořechovým pro hráče, kteří s Personou teprve začínají. Příběh hry začíná bez téměř jakéhokoliv úvodu či seznámení s postavami a vy jste tak hozeni rovnou do víru událostí, ve kterých se nováčci mohou velmi snadno ztratit. Co je ovšem důležitější, absence jakékoliv retrospektivy nejenže novým hráčům průchod hrou znesnadňuje, ale doslova eliminuje jejich šance na to, aby si hru užili na maximum. Těmto hráčům je tak na místě doporučit nejdříve předchozí díly.

Přečti si  Genshin Impact verze 4.6: Arlecchino, Petrichor a nový boss fight!

Zkušenější hráči si pak mohou plnými doušky užit nový příběh, kterému nechybí „wow“ momenty, zvraty a nezapomenutelné okamžiky. Všemu napomáhá soundtrack, který je kombinací nového playlistu s vybranými songy, které se objevily už v Persona 5 Royal. Vleklé rozhovory jsou tu a tam přerušeny možností rádoby si zvolit pokračování rozhovoru. Veškeré dialogové volby ovšem nemají jakýkoliv vliv na to, co se během příštích vteřin odehraje a na vaší volbě tak nikterak nezáleží. I v tom možná vězí přesně řízený  vývoj postav, který postupem hrou rozpoznáte u všech členů Phantom Thieves.

Nepříjemným faktorem na jinak vcelku solidních Strikers je grafické zpracování hry, které mimo renderované scény nevypadá tak, jak bychom od hry s datem vydání v roce 2021 očekávali. S největší pravděpodobností to vězí ve skutečnosti, že hra vychází zároveň i na konzoli Nintendo Switch a tak muselo dojít k některým ústupkům a kompromisům. Co ale vývojáři pražádným Nintendem neobhájí je kamera, která nám po celou dobu testování dodávala nechtěný faktor chaosu a především začátek hry nám znepříjemňovala. Persona 5 Strikers si ale stále drží vysokou úroveň stylizace, kterou mohou hráči ocenit především v již zmíněných scénách, filmečcích a přechodech z reálného světa do Metaverse.

Persona 5 Strikers nás zve na pořádný výlet po Japonsku a nutno podotknout, že takové pozvání se neodmítá. I přesto, že se nejedná o plnohodnotný díl, žádný fanoušek série si jej prostě nemůže nechat ujít! Změna v soubojovém systému hře sedí náramně a předpoklady, že hra bude příliš rychlá a chaotická, jsou zcela liché. Pokud tak nepatříte mezi Persona zelenáče, hra je pro vás jako dělaná. Pokud jste ovšem s Jokerem a jeho partičkou zatím neměli tu čest, doporučili bychom vám nejdříve napravit resty.

Vývojáři: Omega Force

Vydavatelství: Atlus, Sega

Datum vydání: 19. 2. 2021

Platformy: PC, Switch, PlayStation 4 (recenze)

Velikost hry: 16.96 GB

7
8
9
7
9
8
recenze-persona-5-strikers-navrat-do-metaverze<font size="3">Persona 5 Strikers nás zve na pořádný výlet po Japonsku a nutno podotknout, že takové pozvání se neodmítá. I přesto, že se nejedná o plnohodnotný díl, žádný fanoušek série si jej prostě nemůže nechat ujít! Změna v soubojovém systému hře sedí náramně a předpoklady, že hra bude příliš rychlá a chaotická, jsou zcela liché. Pokud tak nepatříte mezi Persona zelenáče, hra je pro vás jako dělaná. <br/> <b> + Příběh a vývoj postav<br/> + Soubojový systém se osvědčil<br/> + Herní stylizaci se nedá nic vytknout<br/> - Slabší grafické zpracování<br/> - Vrtošivá kamera<br/> </b> </font>