Bethesda je pravdepodobne najobľúbenejší vydavateľ, pre hráčov ktorý už v hernej histórií niečo zažili.

V roku 2014 sa im podaril perfektný reštart Wolfensteina. Minulý rok nás zase potešili reinkarnáciou legendárneho Doomu. Obe hry mali superlatívne hodnotenie a nejednému hráčovi pri nich ukapla slza nostalgie. Tento rok sa konečne dočkala ďalšia legenda pod krídlami Bethesdy.  Quake je konečne späť. Ako sa však na ňom prejavila zmena v podobe hrdinov? Zároveň upozorňujem že hra  je aktuálne v Earlly Access fázi a tudíž sa do realesu môže veľa veci zmeniť.

Ruku hore ten kto NEHRAL v škole Quake 3: Arena? Fuuuha moc rúk hore teda nevidím. Tretí Quake si získal status legendy, hlavne vďaka svojej multiplayerovej verzií. Hra síce vyšla už v roku 1999, ale ešte aj ja som ho hrával na praxi pred asi 3 rokmi. Quake sa stal našou jedničkou hlavne preto (o tom že školské „kompy“ na nové hry nemali hardvér nemusím hovoriť) lebo bol jednoduchý a aj úplný non-gamer dokázal s raketometom rozporciovať svojich spolužiakov. O niečo podobné sa snaží aj jeho duševný nasledovník, Quake Champions. Autori sa vykašlali na singleplayerovú zložku hry a všetko svoje úsilie dali do rýchleho, frenetického multiplayeru. Bohužiaľ mnoho veteránov zostalo sklamaných, keď sa dozvedeli, že Quake si zobral moderný nešvar ,ktorý prišiel s obrovským úspechom Overwatch, a do hry pridali hrdinov s rozdielnými schopnosťami a štatistikami.

Myslím že môžem všetkých upokojiť, Id Software sa podarilo vytvoriť hrdinov medzi ktorými žiadny nevyčnieva a všetci (až na Nyx) sú v použiteľný a hratelný.  Každý hrdina má trojicu atribútov: zdravie, armor a rýchlosť. Hrdinovia s väčším zdravím a armorom majú nižšiu rýchlosť, a „rýchlonožky“ to zase majú naopak. Rozdiely v týchto štatistikách sú však veľmi malé a zanedbateľné. Hrdinov je celkovo 11, a každý z nich má svoju osobitú pasívnu, i aktívnu schopnosť.  Niektorý majú skôr pomocné schopnosti, ako napríklad videnie cez steny, postavenie heal totemu. Iný však majú ofenzívne schopnosti vďaka ktorým môžu zraniť či dokonca zabiť svojho protivníka. Avšak ani tu nejde o veľké zvýhodnenie keďže tieto útočné schopnosti majú väčší cooldown.

Přečti si  Fallout Season 2 dostal od Amazonu zelenou

Čiže hrdinovia sú relatívne vyrovnaný, ale čo zbrane? Odpoveď na vašu prvú otázku znie:  Áno, nájdete tu raketomet, a áno môžete tu urobiť rocket jump. Síce potrebujete v ňom veľa praxe, na to aby ste „raketdžampovali,“ ako za starých čias. Bohužial tak ako sa podarila rovnováha u hrdinov, u zbraní tomu tak nieje. V hre je 8 základných zbraní, a niektoré majú vylepšenia ktoré nájdete na zemi v boji.  Z brokovnice môžete mať napríklad dvojhlavňovku.  Po každej smrti máte na výber z troch základných zbraní (samopal,brokovnica, nailgun). Ostatné zbrane zbierate už klasicky zo zeme. Bohužiaľ v tomto už tak malom arzenáli, je väčšina zbraní úplne zbytočných, nepoužiteľných. Zato taká Lightning gun je až príliš OP, a ak stretnete hráča ktorý ju tríma v ruke, už sa môžete tešiť na respawn.  Vývojári by mali rozhodne popracovať na zvýšení počtu zbraní a samozrejme aj na nejakom balance.

Nízky je aj počet máp. Tiež je ich 8 ale v podstate sa opakujú 3 mapy stále dookola. Sklamal ma aj Map Design ktorý je pomerne jednotvárny a nudný. Takisto aj počet herných režimov nieje nič moc. Okrem klasického Deathmatchu a Team Dethmatchu si zahráte aj zaujímavý 1 vs 1 a Sacrifice. Bethesda sa netajila tím že by chcela z Quakea esportovú záležitosť.  Ak sa tak stane, tak profíci si to budú rozdávať pravdepodobne v Sacrifice. Cieľom hry je získať Soul a priniesť  ho k svojmu obelisku, čiže v podstate ide o verziu Capture the Flag. Tento režim by sa mal objaviť aj v pripravovaných Ranked zápasoch. K dispozícií máte aj možnosť si vytvoriť Custom Game a zahrať si s kamarátmi. Pevne verím že vývojári prinesú ešte zopár nových režimov, aby si udržali aj casual hráčov.

Přečti si  Archetyp Invoker ve hře Remnant 2: The Forgotten Kingdom odhalen v novém traileru

Gameplayovo je to stále ten starý dobrý Quake, je rovnako rýchly a oslavuje skill (pokiaľ teda nemáte Lightning gun). Graficky sa hra tiež podarila a beží veľmi plynulo. Nezaznamenal som ani žiadne bugy,či prepady frameratu. Podľa HW požiadaviek by ste si hru mali užiť aj na slabších mašinách.  Ako sme spomínali hra je zatiaľ v Early Access, do ktorého sa dostanete keď si hru kúpite za 30€ na Steame. Po vydaní by mala byť hra Free to Play, avšak s mikrotransakciami a kupovaním hrdinov. To v prípade obetovania 30€ nehrozí, a všetkých hrdinov budete mať k dispozícií. Ak si počkáte na vydanie F2P, tak budete mať k dispozícií len Rangera, ale hraním budete získavať hernú menu za ktorú si budete môcť kúpiť hrdinu, bohužiaľ len na určitý čas. Ak ho budete  chcieť natrvalo prichystajte si peňaženku. Predpokladám že takéto nakupovanie, vás výjde o dosť viac ako keď si kúpite spomínaný Champions Pack. O tom či sa v súčastnosti oplatí hodiť do hry 30€ je diskutabilné, ale pevne verím že Id Software si dá záležať, a na hre ešte zapracuje, pridá nové zbrane,mapy,režimy. Inak by som za túto cenu hru odporučil len skalopevným fanúšikov frenetických strielačiek.

Vývojáři: Id Software

Vydavatel: ZeniMax  Media- Bethesda

Datum vydání: 22.8.2017 (early access)