Hry s chlupáčem Ratchetem a jeho kovovým souputníkem Clankem jsou vždy zárukou skvělé zábavy a kvality. Od prvního dílu na PS2 až po ten poslední na PS5 jsem si jejich dobrodružství vždy užil a jako magor hledal i ten poslední šroubek pro odemknutí všech bonusů. No a co, že jsem za to získal třeba jen obří hlavu. Rozmanité barevné světy a vynikající hratelnost akční hopsačky se spoustou roztodivných zbraní jsem konzumoval dlouhé hodiny a pořád dokola. Pravda, některé díly byly slabší, například Ratched: Deadlocked, ale to nic nemění na tom, že dvojka R&C patří k tomu nejlepšímu, co má společnost Sony ve svém portfoliu. No a pak přišel port na PC…

Opravdu nechci být negativní a předpokládám, že když portujete dokonalou hru, která má za úkol demonstrovat výkon a především rychlost nové generace konzolí na mnohem variabilnější počítače a notebooky, k nějakým chybkám dojít může. Jen jich nesmí být moc a nesmí vám znemožnit hru vůbec hrát. Titul Ratchet & Clank: Rift Apart se přibližuje ke hraně.

Představovačka hráčům PC

Hned na úvod vzniká zajímavá schzofrenní situace. Rift Apart je poslední plnohodnotný díl série a v mnoha ohledech staví na znalosti předchozích dílů. Kromě notoricky známé dvojice se vyskytují postavy z prvního dílu, Dr. Zlotřilec je zase znám z těch pozdějších. Hra začíná ve chvíli, kdy se naše dvojka chystá na oslavu svých heroických činů, což vám jakožto PlayStation hráčům nepřijde divné a užijete si svou klasickou dávku hlášek a narážek. Ale hráči na PC?

Pokud neznáte Ratcheta z PSka, pravděpodobně vám spousta věcí přijde bizarních, nepochopíte některé odkazy a tak někam budete pouze vrženi do světa s informací, že tato zvláštní dvojka je prostě superúžasná a slavná. Budete muset oželet určitý hlubší kontext, který hra na základě předchozích titulů organicky rozvíjí a svým způsobem v tomto dílu nakonec uzavírá. Chápu, že ani v původní verzi tato vysvětlující složka nebyla přítomna. Přirozeně stavěla na znalosti předchozích her, takže to nebylo potřeba. Pokud se však s Ratchetem setkáváte poprvé až na PC, musíte se smířit s jistou plochostí a nepochopením celé řady odkazů. Škoda.

Přečti si  XDefiant se spouští 21. května

Velké ambice nenaplněny?

Ratchet s Clankem tentokrát stojí před doslova multidimenzionální výzvou. Jednotlivá univerza se shodou okolností začínají rozpadat a v celých širých galaxiích není nikdo jiný, kdo by to dokázal napravit. Tedy…skoro. V jiné dimenzi se totiž vyskytují dámské varianty hlavních hrdinů a jak už můžete tušit, dojde na jejich setkání. Budete hrát jak za Ratcheta a lombaxici Rivet, tak za Clanka a „robotici“ Kit. Obě hlavní postavy se ovládají stejně, mají stejné zbraně i schopnosti, ale přesto je to příjemné osvěžení, protože každá postava hláškuje jinak a také žijí v jiných světech.

To dává možnost vytvořit další nové postavy a planety, po kterých budete cestovat. Ono už se totiž zdálo, že Ratchetovi s Clankem trochu dochází dech, ale zde přichází nová nálož jisté originality. Hra Ratchet & Clank: Rift Apart opět staví na barevných a rozmanitých světech a zbraních, které byste nikde jinde ve vesmíru nenašli. Grafika a prostředí celkově je živé a oku lahodící. Postavy jsou vykresleny detailně a každá z nich má svůj nezaměnitelný styl a typ humoru, čímž se odlišuje od ostatních.

Samotná hratelnost je pecka a dělá čest celé sérii. Souboje jsou akční, plynulé a… je jich hodně. Vaši pozornost si drží také díky arzenálu, v němž najdete klasický blaster, ale také třeba „pixelovací“ brokovnici nebo „pana Houbu“. Zbraně kupujete za nasbírané šroubky a dále vylepšujete. Průchod hrou tak není závratně obtížný. Na různé typy nepřátel lze využít i různé zbraně, což sice není kdovíjaký strategický tah, ale budete muset jednotlivé druhy střídat a souboje se neomrzí ani nezajídají. Akční složku doplňuje spousta skákaní a puzzlů, které jsou dalším příjemným zpestřením. Vše máte vyznačené na mapě, takže se můžete později vrátit a vyzobat planetu do posledního Raritania.

Pochválit musím v tomto případě také ovládání, které je tentokrát navrženo docela solidně, a i když jsem zvyklý na gamepad, s ovládáním na klávesnici jsem neměl větší problémy a za chvíli jsem si zvyknul. Určitě je kombo klávesnice a myši k hráči mnohem přívětivější než u celé řady jiných portovaných titulů (z poslední doby bych zmínil například The Last of Us – tam jsem to prostě nedal).

Přečti si  Náklady na vývoj a marketing hry Alan Wake 2 se zatím nevrátily

Jak moc technické problémy ničí hru?

Výhodou PC je jeho bohatá variabilita nastavení. V rámci testu jsem se toho nebál a po stažení ovladačů hru pustil na vysokou úroveň grafiky. Filmečky vypadají krásně, úvodní scény ve hře suplující tutorial běžely plynule a bez problémů. Jakmile se vám ale hra otevře více a do lokací se dostanou nesčetné dynamické prvky, začíná to drhnout. Největší záhul vyvstává u průletů dimenzemi. Na těch chtěli vývojáři demontrovat rychlost načítání SSD PlayStationu 5, na mém notebooku to bohužel působí poměrně komicky, když se Ratchet zastaví nebo rotuje ve vzduchu, než za pár vteřin přistane v nové dimenzi.

To by ale nebylo to nejhorší. Nemám nejnovější HW výstřelek, takže jsem pošteloval nastavení, vypnul tohle a támhle a nakonec i rezignoval na kvalitu a zvolil střední nastavení. Hra pořád vypadá skvěle, což o to. Hlavní problém je ale s pády a sekáním hry. A když myslím sekání, tak tím nemyslím sem tam trhnutí, ale totální zamrznutí. A to i v lokacích, kde se toho moc neděje.

Podle jakého klíče hra padá nebo zamrzá jsem nerozluštil. Jednou to bylo po deseti minutách v lokaci, kde s Clankem řeším hádanku, a tudíž není naditá akcí, podruhé během hutné akce, což byla opravdu zatěžkávací zkouška, a potřetí třeba během filmečku…v různých situacích a v různé dny. A to bohužel výrazně ubírá lesk jinak báječné hře, která si bezesporu zasložila ty nejvyšší známky. Technický stav, který vám neumožní hru plnohodnotné hrát ani na střední nebo nižší nastavení, jsou o to víc do očí bijící, když si uvědomíme, že hra měla demonstrovat, jak je vymazlená i do těch nejmenších detailů – samozřejmě na PS5. Nechápu to také proto, že jinak hra běhá zcela plynule a bez propadů snímkování. Zkrátka si čas od času řekne „kámo, teď dál hrát nebudeš“. Nenašel jsem žádnou signalizaci, že by se mělo něco stát, a to ani na vysokou úroveň nastavení detailů nebo zapnutém Ray-Tracingu.

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)
7
Dominik Wetter
Pisálek, kulturista teoretik, cimrmanolog, aspirant agentury Hurvínkovo spasení a hráč s mizernou muškou, která se za ty roky rozhodně nezlepšila. Nejlepší hra? Agent Mlíčňák.
recenze-ratchet-clank-rift-apart-pc-nedokonaly-port-dokonale-hry<font size="3">Hra Ratchet & Clank: Rift Apart na PC je parádní akční hopsačkou, která nemá chybu. Nabízí solidní nálož obsahu, skvělou hratelnost, zapamatovatelné postavy a světy. Hardcore hráči závislí na sbírání všeho možného si přijdou na své, fanoušci dynamického vyprávění a humoru také. Hra je navíc opatřena českými titulky. Souboje jsou zábavné nejenom svým tempem, ale také díky originálním zbraním. Perfektně se to hraje i vypadá. Jen to není technicky doladěné. Pády a zamrnutí kdykoli během hry dokážou otrávit sebelepší hru a toto je (alespoň zatím) ten případ.<br/