Hromotluka Nemesis už jsme se (snad) na dobro zbavili. Remake Resident Evil 3 však přinesl také oddělený multiplayerový mód, kde se musí skvadra lidských pokusných králíků vypořádat s nástrahami úchylného sadisty se silně voyeristickými tendencemi.

I přes určité kompromisy se nám remake Resident Evil 3 hodně líbil. V recenzi jsme slibovali, že se na podstatně odlišný a od hlavní hry oddělený Resistance podíváme pod drobnohledem v samostatném textu. Tak jak to nakonec dopadlo?

SAW: hra o přežití

Pod dost generickým podtitulem Resistance se skrývá asymetrický multiplayer s vlastně celkem atraktivní premisou. Celkem šest mladých lidí bylo uneseno a nakaženo virem. Následně se za doprovodu tajemného hlasu z reproduktorů probouzí vždy čtyři z nich v některém z bludišť plných smrtelných pastí a ohavných zrůd. Tuhle část zábavy má na starosti tajemný loutkař, který výsledky zvráceného experimentu sleduje zpoza všudypřítomných kamer. Ve zkratce jde tak o jakousi Resident Evil variaci na kdysi hodně populární sérii hororů Saw, s tím, že se v roli sadistického loutkaře představí jeden z hráčů.

Tak na tohohle cápka bychom s baseballkou jít nechtěli.

Alfou a omegou hry za unesené nešťastníky je samozřejmě spolupráce a znalost aktuální mapy. Pokud nemáte po ruce tři kamarády s vlastní kopií RE 3, nezbude vám, než se spolehnout na náhodné spoluhráče. Snad každý, kdo někdy hrál nějakou kooperativní online hru nám dá zapravdu, že je to často sázkou do loterie. V důsledku splašeného pobíhání po mapě se nám nejednou stalo, že s námi byl hráč v roli masterminda hotový za tři minuty. Obecně platí, že ve většině případů zvítězí právě osamělý sadistický úchyl u rozzářených obrazovek. Sladit postup čtyř vzájemně cizích hráčů prostě není jednoduché. V ojedinělých případech, kdy jsme narazili na zkušenější nebo chytřejší spoluhráče jsme zvládli přelstít druhou stranu a uniknout na kýženou svobodu.

To světlo na konci tunelu značí cestu ven. Jen škoda, že skoro celý tým mele z posledního.

V Resistance se veškeré dění točí kolem časového limitu, za každý splněný dílčí úkol nebo odprásknutého nepřítele, přibývají drahocenné sekundy. Pokud se však povede hráči masterminda přeživší zranit, nebo dokonce zabít, ukrojí tím ze zbývajícího času k útěku vteřinky. Samotných arén, ze kterých budete v doprovodu spoluhráčů unikat, je v současnosti čtveřice a nechybí mezi nimi kasíno či nemrtvými zamořené kanceláře.

Kasíno je jednou ze čtyř dostupných lokací. Nemrtvý krupiéři jdou přeživším vehementně po krku.

Náplň jednotlivých map je bohužel vždy nachlup stejná. V první fázy spolu se čtyřmi spoluhráči hledáte chybějící dílky nějaké skládačky, v druhé odmykáte terminály. Ke zdolání finální pasáže je poté zapotřebí rozbít trojici bio jader a cesta ven je volná. Je to velká škoda, větší variabilita úkolů by bezesporu dodala hře na atraktivitě a prodloužila dobu, než se hra okouká. Alespoň, že samotné lokace nejsou hloupě navržené.

Přečti si  Splinter Cell Remake by mohl obsahovat technologii, která umožní nepřátelům detekovat hráče pomocí Ray-Traced Reflections
Třetí fáze hry v praxi. Škoda, že jde vždy o to samé jen v jiných kulisách.

Hrdiny proti své vůli

Charaktery přeživších byly vytvořeny čistě pro potřeby Resistance. Výběr postav tvoří namyšlený boxer Sam (s příšerným dabingem, který se k němu vůbec nehodí), rádoby cool hackerka January (vykradená Lisbeth z Muži, kteří nenávidí ženy), pistolnice v minikraťáscích Becca, zodpovědný hasič Tyrone, introvertní šprtka Valerie a ajťák Martin (s příjmením Sandwitch, jakožto pomrknutím na znalce původních dílů série).

Postavy se od sebe liší pasivními i aktivními schopnostmi, díky nimž jsou některé vhodnější k boji na blízko, jiné na dálku. Takový Martin dovede svojí ultimátní schopností oslepit nepřátele, Valerie zase na krátkou chvíli vyřadí veškeré kamery v okolí. Ke zmiňované šestici hratelných postav se již nyní přidala Jill Valentine ze singleplayeru a v květnu přibude zmetek Nikolai.

Z dostupných postav se do smrtonosného bludiště vydává vždy čtveřice. Hráč masterminda má na výběr ze čtyř padouchů.

I přes rozdílnosti v postavách v konečném součtu až tak nezáleží na složení party. Autorům se však vlastně celkem povedlo přimět hráče ke spolupráci, zraněného parťáka můžete znovu postavit na nohy, nebo celou skupinu postříkat posilujícím sprejem. Vzhledem k neúprosnému časovému limitu však není příliš času lelkovat a tempo je mnohdy opravdu vražedné. Než tak vyberete z inventáře příslušný povzbuzováček, parťáci se vám rozeběhnou hlouběji do úrovně. Škoda jen, že mapy neobsahují například mechanismy, které by šly aktivovat jen ve dvou lidech nebo obdobné vychytávky. Ocenili bychom i podrobnější statistiky na konci každého z krvavých střetnutí.

Resistance sice obsahuje lootboxy, nic zásadního však neobsahují a k reálným penízkům nebudete mít příliš nutkání sáhnout.

Jednotlivé postavy s každou odehranou partií získávají zkušenosti a s nimi i modifikace již stávajících schopností. Za herní měnu otevíráte bedýnky s dalšími pasivními schopnostmi nebo vizuálními vychytávkami. Současný příděl bodíků naštěstí není příliš skoupý a všechny schopnosti odemknete poměrně brzy, kosmetické bedýnky jsou sice podstatně nákladnější, ale ve velké míře obsahují nesmysly jako nové spreje či gesta a posunky. Ty však stejně nemáte absolutně čas ve hře používat a jde tak o vyloženě zbytečné odměny, které si možná tak jednou vyzkoušíte v menu.

Vzpomínáte na Dr. Birkina ze druhého dílu? Jeho žena Annette si ho může povolat na pomoc.

Okem Big Brothera?

Moc rádi bychom vám popsali, jak se za jednoho ze čtyř mastermindů rozsévá po bojišti hrůza a teror. Jenže… nemáme ani zdání. Hra sice nabízí volbu, za kterou stranu chcete hrát, ale ač jsme se vehementně snažili usednout alespoň jedenkrát na křeslo jako tajemný Velký bratr s vražednými choutkami, nepovedlo se nám to ani jednou! Zatímco v kůži přeživších trvá najít aktivní spoluhráče přibližně pět minut, na vyhledávací lobby masterminda jsme čuměli i 55 minut v kuse bez úspěchu.

Skoro hodina čekání v lobby a nic. Ostatní pokusy dopadly stejně.

Nejsme přitom jediní a diskusní fóra jsou plná rozčílených hráčů, kteří po dlouhých hodinách čekání dopadli jako my. Zvláštní je, že se objevují i tací, kterým vše jede bez problémů. Na vině jsou tedy nejspíše samotní autoři hry a servery nefungují zdaleka tak, jak by měly. Právě kvůli tomu, že jsme si de facto mohli vyzkoušet jen polovinu hry, jsme finální verdikt nad Resistance oddalovali, ale naše trpělivost není nekonečná. Ani po čtrnácti dnech od vydání se nic nezměnilo a nám nezbylo než nad Capcomem zlomit hůl a vlastně celkem ucházející hru sestřelit k průměrnému hodnocení. Pokud se nepovede tento palčivý problém brzy vyřešit, odejdou zklamaní hráči do jiných fungujících her a z nadějného Resistance zbude jen město duchů s prázdným lobby.

Přečti si  Avatar: Frontiers of Pandora přidává režim 40 FPS na PS5 a Xbox Series X/S
Tenhle sympatický pán z našeho časového limitu zase uhryzne nějakou tu vteřinku. Doslova.

V praxi hra nabízí čtyři hratelné záporáky, mezi kterými nechybí třeba ctižádostivá Alex Wesker. Hráč v roli voyeristického padoucha hází zbytku osazenstva pod nohy klacky v podobě nemrtvých, zamykají dveře, střílejí z automatických střílen a nebo si to například v kůži legendárního Mr. X rozdají se čtveřicí přeživších pěkně na férovku. Teoreticky se má hrát za každého ze čtveřice dostupných loutkařů trochu jinak a každý z nich má unikátní schopnosti či bonusy. Jak ale hodnotit něco, co si při současném stavu hry nemůžeme ani vyzkoušet?

Tak takhle nějak vypadá hra v roli masterminda. Vyzkoušet jsme si ji mohli jen v tutoriálu a cvičné hře.

V porovnání s hlavní hrou je Resistance podstatně ošklivější a chudší na detaily i kvalitu animací. Nejde však o nic, co by vyloženě bilo do očí a grafika s hudebním podkresem rozhodně nejsou faktory, kvůli kterým hru odložíte.

Povedlo se! Jsme z toho venku. V tomhle případě dokonce i když se jeden z hráčů odpojil hned na začátku hry.

Resident Evil Resistance vás kvůli opakující se herní náplni a nevyužitému potenciálu v úrovních nejspíše nezabaví na dlouhé týdny. My jsme ze smrtelného bludiště utekli alespoň jednou za každou z postav a tak nějak nemáme důvod se ke hře s nadšením vracet. Resistance dokáže být v některých momentech napínavým kouskem a samotná myšlenka se nám stále moc líbí. Co ale naplat, problémový matchmaking, kdy jsme si za dva týdny nemohli ani jednou vyzkoušet hru za masterminda, v našich očích hru absolutně potápí a přetrvávající problémy se musely odrazit i v závěrečném hodnocení. Kdyby vše šlapalo jak má, dokážeme si u hry představit i lichotivou sedmičku. Resistance totiž není špatný, jen nedotažený a s dotaženým matchmakingem a pár měsíci navíc ve vývoji mohl být daleko víc, než jen přívěškem „zdarma“ k remasteru Resident Evil 3.

Vývojáři: Capcom

Vydavatel: Capcom

Datum vydání: 3. dubna 2020