Nejeden hráč si už dlouhé roky přeje parádní pirátskou hru. Představa, že brázdíte nekonečné oceány, zakopáváte poklady, silný soubojový systém jak na vodě tak na souši, krádeže ostatním hráčům, plenění osad. To vše si můžete nechat ve Vaši fantazii do příští hry, která už snad bude podle představ, kterým se přibližuje takový Assassins Creed: Black Flag nebo alespoň Sea of Thieves. Zde totiž očekávejte pouze Early Access něčeho, co mělo zůstat ještě pár let skryto.

Po zhruba sedmi letech vývoje to není úplně ta pirátská fantazie, kterou kdokoli z nás čekal. Jste ztělesněním bezejmenného, docela osobnostně postradatelného kapitána všech moří, s o něco více než několika základními dialogovými možnostmi, které vám poskytnou jakýkoli pocit identity v hlavních vláknech kampaně. Pro vydavatele tak zběhlého ve vytváření dynamických postav a komplexních světů působí Skull and Bones jako hra uvězněná v minulosti.

Jedním ze smutných okamžiků je ten, když zjistíte, jak základní jsou nabídky Skull and Bones mimo loď. Kromě dvou hlavních oblastí – Saint Anne na západě a Telok Penjarah na východě – je tu žalostně málo co dělat, když neplujete. Existuje několik oblastí, kde se můžete dostat na pevninu a nakupovat, chytit nové mise, fušovat na Černý trh nebo občas hledat zakopaný poklad, ale všechny jsou docela jednoduché, navzdory pozornosti věnované navrhování těchto oblastí, aby vypadaly pěkně a byly pěkně prozkoumány. Brzy si všimnete, že se NPC opakují a že rekvizity se replikují i na stejně malé ploše. Netrvá dlouho a pěší průzkum ztratí veškeré kouzlo a zastávky v pitstopech se stanou jen funkční nutností na cestě dál.

Jedinou pobídkou k prozkoumání pobřeží je najít více plánků, které jsou na prodej po všech různých ostrovech. A tady začíná grind. Budete muset najít a zakoupit plány téměř všeho. Brnění a nové zbraně pro vaši loď, různé kusy nábytku, které můžete přidat do své lodi, abyste jí dodali různé bonusy, jako je obnova zdraví nebo staminy nebo zvýšené poškození u určitých typů zbraní, což se týká také munice. Poté, co jsem strávil čas a peníze hledáním plánu a poté výrobou torpédového děla pro svou zbrusu novou loď Bombardier, jsem začal být frustrovaný, když jsem zjistil, že nejen, že nemám plán na munici, ale nikde v Telok Penjarah nemám rakety, které jsem potřeboval k vyzbrojení. Místo toho jsem se musel vydat na plavbu, abych našel někoho, kdo by pro mě měl plán, nebo krabice s municí na prodej, než jsem mohl skutečně připravit zbraňovou bitvu. Je to zvláštní systém, který rychle odhalí zdlouhavé opakování dlouhé hry Skull and Bones a skrytou rabovací (looter-shooter) střílečku v jejím srdci. Musím ale uznat, že jsem nemusel nikdy hledat tzv. na blind, jelikož trackování plánků je takřka nutností a víte tak přesně kam vyrazit.

Přečti si  Fallout 5 - Microsoft údajně "formuluje plány" na jeho uvedení "spíše dříve než později"

Základní smyčka hry je zaměřena na vylepšení vaší lodi o lepší zbraně, perky a brnění, ale také s celkovým cílem snažit se to vše co nejdříve vyměnit za větší a lepší lodě. Zatímco váš pirát má svůj vlastní proces levelování, který je spojen s odemykáním další husté kosmetiky, získání přístupu k misím na vyšší úrovni vyžaduje získání lepších lodí a jejich vybavení vylepšenými zbraněmi a brněním.

Tento cyklus je zpočátku velkým hnacím motorem, a to především proto, že plavba po okolí a napadání nepřátelských lodí je skutečným potěšením. Skull and Bones je ohromující hra, kterou je radost objevovat z vody. I když nemůžete fyzicky obsluhovat plachty sami – jako jste schopni v něčem jako Sea of Thieves – budete muset nastavovat kormidlo, vypořádat se s větrem a překonat potíže, jako jsou bouře nebo obrovské lodě ničící vlny. Totéž platí pro samotný námořní boj, ale to by pak vlastně nemělo být překvapením.

Skull and Bones staví na základech, které položila Assassin’s Creed 4: Black Flag z roku 2013 – hra, která tak dobře zvládala boj na lodích. Ubisoft se tak rozhodl tuto zkušenost využít jako alfu a omegu celého titulu. Boj je plynulý a citlivý, můžete si vybrat, které zbraně budete používat, pouhým nastavením směru, kterým vaše loď směřuje. Zbraně mohou mít později také specifické účinky, jako je záplava nebo poškození ohněm, a když uvidíte nepřátele se zbraněmi, jako jsou torpéda nebo minomety, budete si je chtít odemknout sami.

Spoustu toho, co potřebujete, můžete najít pouhou okružní plavbou, vyřazením nepřátelských lodí nebo vytěžením surovin, které můžete spatřit podél pobřeží. Ano, je to tak, dokonce i kácení stromů nebo sběr železa se provádí z vaší lodi pomocí obzvláště světské minihry založené na rytmu – v dnešní době nemůžete ani vylézt z lodi kvůli nějaké ruční práci. Některé věci však budete muset vydrancovat ze základen, které najdete na mapě, kde se objevují další podivné výstřednosti Skull and Bones.

Plundrování je typ mise, kdy útočíte na základnu z vody a útočíte nejen na stavbu podél pobřeží, ale také na lodě, které si pro vás připlouvají ve stále těžších vlnách. Ty rané, které najdete, se dají snadno řešit sólo, ale základny na vyšších úrovních jsou prakticky nemožné bez některých pirátských kamarádů po vašem boku. Můžete volat o pomoc na kterémkoli místě loupení, což vydává výzvu komukoli na mapě, aby vám přišel na pomoc, ačkoli tyto volání o pomoc vyprší po pouhých 60 sekundách. Je frustrující, že žádní piráti, kteří jsou ochotni odpovědět na volání, ve skutečnosti nemohou označit, že jsou na cestě, a dokonce neexistuje ani způsob, jak rychle někomu pomoci přímo z volání, který se objeví na obrazovce.

Přečti si  "Zaměřujeme se na hledání způsobů, jak zvýšit náš výkon," říká Todd Howard

Totéž platí pro jakékoli světové události, které by mohly nastat, když se plavíte kolem, což je obzvláště zvláštní, protože se pravidelně objevují na opačné straně mapy otevřeného světa a obvykle ve velmi přísném časovém limitu. Nemůžete také volat o pomoc na nic kromě plenění. Můžete najet kurzorem na jakékoli místo plenění a hned tam zavolat podporu, ale nemůžete to udělat u žádné jiné mise vyznačené na vaší mapě, včetně konkrétně označených kooperativních misí nebo událostí vyšší úrovně. Tento roztříštěný přístup k pouhému požádání o pomoc je jasným odrazem celkové struktury pro více hráčů a je jen umocněn snahou hry o matchmaking.

Prostřednictvím Social menu se můžete bavit s ostatními pirátskými kapitány, ale za těch 30 hodin, co hraji Skull and Bones, jsem se ještě s nikým pořádně nevyrovnal. Možná to svědčí o počtu hráčů nebo prostě o lidech, kteří se rozhodli zažít Skull and Bones sólo, jak jen mohou, ale rozhodně to pro mě byla frustrace, když jsem se snažil zažít vše, co hra nabízí. Skull and Bones je hra, ke které potřebujete přátele, jde jen o to, zda najdete někoho, kdo ji bude chtít hrát s vámi.

Ve skutečnosti, čím déle hrajete, tím více vás Skull and Bones bude frustrovat. Questy se opakují a Ubisoft ještě neodstranil některé docela frustrující chyby. Například se to týká Death marky, která nepřetržitě vyskakuje, dokud nevypnete a nezapnete hru. Chyba, která se dokonce stala tak rozšířenou, že se mezi hráči stala docela běžným vtipem.

Skull and Bones působí jako v hra Early Access. Hra, která se téměř dokáže ospravedlnit jako plnohodnotné vydání, ale jenom díky mechanikám plachetnic a námořních soubojů, poněvadž jsou prostě fakt dobré. S tak zvláštními MMO rysy a Late game, které působí jako příliš velký grind za malou odměnu, je opravdu těžké dostát hře, kterou Ubisoft původně nabídl. Možná má potenciál růst stejným způsobem jako Sea of Thieves za posledních asi pět let, ale zatím si nejsem jistý, zda má Skull and Bones stejný závazek k dlouhověkosti. Nazývat hru AAAA titulem je pohrdání hráči a osobně bych za ni v aktuálním stavu dal maximálně 30€.

Vývojáři: Ubisoft

Vydavatelství: Ubisoft

Datum vydání: 13. února 2024

Česká lokalizace: NE

Skull & Bones
4,5
recenze-skull-bones-ty-nejsi-pirat-ty-jsi-lodMožná má potenciál růst stejným způsobem jako Sea of Thieves za posledních asi pět let, ale zatím si nejsem jistý, zda má Skull and Bones stejný závazek k dlouhověkosti. Nazývat hru AAA titulem je pohrdání hráči a osobně bych za ni v aktuálním stavu dal maximálně 30€.