Záběry, kdy kamera s nebeskou přesností rotuje okolo vystřeleného projektilu a sleduje jej až do chvíle, kdy se zavrtá do jednoho z orgánů vašeho nepřítele, nejsou na herní scéně žádnou novinkou. Za průkopníka her, s těmito mnohdy až šokujícími záběry, je britské studio Rebellion.To nyní přichází s dalším pokračováním série Sniper Elite.

V novém díle nám svou duši svěří Karl Fairburne. Ten musel přerušit svůj „pohodový“ život v Itálii poté, co je povolán na západ Evropy. Ve Francii je jeho hlavním úkolem přerušit německou operaci Kraken, která by v případě svého úspěchu měla neblahý dopad na výsledek druhé světové války. Příběhová kampaň, klasicky zaměřená na boj proti nacistickým primátům, pro mě tentokrát nebyla hlavním lákadlem. Stejně ale nabízí 9 solidních misí, ve kterých budete svými projektily provrtávat náckovská kolena, penetrovat oční důlky a trhat srdeční aorty.

Jak už je u série Sniper Elite zvykem, tak mapy jsou vytvořeny jako taková obří hřiště, kde si můžete váš postup předem naplánovat a v misi tak postupovat čistě podle vašeho uvážení. Nečekejte ale, že vám hra dovolí příběh dokončit bez ztráty korunky. Samozřejmě zde na vás čeká řada příběhových zvratů a nevyhnete se ani dosti vypjatým situacím. Pokud chcete nasadit Rambo styl, tak budiž, hra vám v tom bránit nebude. Počítejte ovšem s těžkým německy pořvávajících nešťastníků. Stejně tak vám nebude Sniper Elite 5 bránit ani ve více sofistikovaném přístupu, na který je hra primárně stavěna. Po světě tak můžete nalézt všemožné sběratelské předměty, zbraně a další užitečné itemy, které vám dokončení mise znatelně usnadní. Rozloha map byla na můj vkus příliš velká, ale pochválit určitě musím vertikálnost některých levelů, kde můžete vstoupit do vícepatrových komplexů či sklepení.

Napříč všemi mapami, jejichž středobody jsou často vystavěny podle skutečných předloh, naleznete dokonce i vedlejší mise, které nejenže příjemně natáhnou herní dobu, ale také vám dodají i další úhel pohledu na zvěrstva, která se okolo vás dějí. Tyto nepovinné radovánky vás často zavedou do míst, kam byste se jen ze základní kampaní nedostali. Často vám také ukáží nové způsoby, jak se s vašimi nepřáteli vypořádat. Skutečnost, že si studio dalo na tomto typu obsahu takto záležet, velmi pozitivně ovlivňuje i faktor znovuhratelnosti. Nejednou mi při testování přišla na paměť série Hitman, která s podobným systémem prorazila. K tomu všemu můžeme navrch přičíst i fakt, že celou kampaň můžete hrát až ve dvou lidech. A když se za každým rohem skrývá nacista, tak je dobré míti někoho, kdo vám kryje záda.

Jak se Sniper Elite 5 hraje? Pokud jste v sérii nováčky, tak asi ani nebudete vědět, kde vám hlava stojí. Zprvu může ovládání působit značně neintuitivně. Zkušenější hráči jistě po pár minutách zamíří do nastavení, kde si přebindují některá tlačítka. Kombinace, kdy stojíte nad mrtvolou a chcete jí prohledat, a místo toho vaše postava začne přebíjet zbraň, jsou nepříjemné a zbytečné. Obecně ale vývojáři v systému ovládání nepřistoupili k nikterak velkým změnám a vše působí povědomě a funkčně.

Přečti si  Další malá velká hra Tiny Epic Game of Thrones

Kromě „příjemné“ příběhové kampaně nalezneme v hlavním menu i řadu online režimů. Kromě klasického Team Deathmatche nebo kooperace pro dva hráče zde naleznete i možnost napadnout jiného hráče, který si v dané chvíli užívá klasickou kampaň. Pokud se rozhodnete pro tuto volbu, tak vás hra navlíkne do německé uniformy, druhému hráči oznámí, že do jeho lobby vstoupil další elitní sniper a začne pořádné rošambo. Pokud se vám v tomto módu podaří druhého nešťastníka odpravit, tak budete odměnění nejen trofejí, ale i vlnou smíšených pocitů. Nutno ovšem podotknout, že tyto momenty, kdy do vaší hry vstoupí nějaký opovážlivec, patřili během mého hraní k těm nejvýraznějším.

Co mě potěšilo o poznání méně, je umělá inteligence po zuby ozbrojených nepřátel. Oproti minulému dílu jim sice byl vylepšen zrak a pokud se neschováváte za klasickou stěnou nebo ve vysoké trávě, tak vás prostě neuvidí, ale byla jim odebrána schopnost alespoň trochu logicky myslet. Vzpomenout můžu pravidelnou situaci, kdy při přestřelce vojáci střílí na místo, kde vás naposledy spatřili i přesto, že je již dávno obstřelujete z jiné pozice. Mnohdy mezi těmito posedlými vojáky můžete i volně chodit.

Přečti si  Fallout Season 2 dostal od Amazonu zelenou

Podobně nepřesvědčivé je i grafické zpracování hry. Ačkoliv jsem hru testoval na PlayStation 5, tak to tak mnohdy nevypadalo. Čert vem zastaralé a nepřesvědčivé shadery a velmi lacinými dešťovými efekty. To, co mě za oči tahalo nejvíce, byla mimika obličejů všech postav, a to včetně našeho zabijáka Karla. Obecně na mě hra působila tak, že se jedná jen o nějaký narychlo vyrobený upgrade pro next-gen. Co mi toto tvrzení vyvracelo byla podpora ovladače DualSense. Vývojáři se na ovladač vrhnuli se vší vervou a nechybí ani haptická odezva, díky které dostáváme skrze ruce informace o větru či terénu. Potěšila mě i implementace adaptivních spouští do systému míření. To je tak vytvořeno podobně, jako tomu bylo ve hrách Returnal či Rift Apart, kde se zamíření lišilo podle polohy vašeho triggeru.

Většinou ve hrách netrávím příliš času upravováním zbraní. Prostě do ruky vezmu to, co se kde válí a začnu kropit nepřátele. I proto mě překvapilo to, že jsem ve Sniper Elite 5 strávil úpravou a vylepšováním zbraní tolik času. Pod rukou mi prošla řada zásobníků, mířidel či pažeb, a to z mnoha materiálů.

Na závěr nemohu opomenout zvukovou stránku hry, která je v letošním díle poněkud důležitější, než tomu bylo v předchozích letech. Odposlechnutím rozhovoru totiž můžete spustit i jednu z vedlejších misí. Hráče ale nezklame ani klasické mlaskání a praskání kostí při úspěšném zásahu. Co do přístupnosti se vývojáři příliš nečinili. Zatímco pro hráče s vadou zraku si přichystali jen základní filtry pro barvoslepé, tak neslyšící ve hře nenajdou pomůcky žádné.

I přes extrémně návykovou střelbu, rozlehlé mapy a zajímavé mise se ale nejedná o bezchybnou hru. Upřímně nemohu říci, že bych si hraní užíval a to především díky umělé inteligenci a ovládání, které jsem si zdlouhavě přenastavoval k mé spokojenosti. Na můj vkus jsem narazil i na nečekaně velké množství neviditelných stěn. Hru ovšem povznáší možnost kooperace a propracované online režimy, které budou pro budoucí díly doufejme standardem.

Vývojáři: Rebellion

Vydavatelství: Rebellion Developments

Datum vydání: 26. 5. 2022

Platformy: PC, Xbox, PlayStation

Česká lokalizace: Ne

6
8
6
6
7
9
recenze-sniper-elite-5-francie-v-podruci-nacistuI přes extrémně návykovou střelbu, rozlehlé mapy a zajímavé mise se ale nejedná o bezchybnou hru. Upřímně nemohu říci, že bych si hraní užíval a to především díky umělé inteligenci a ovládání, které jsem si zdlouhavě přenastavoval k mé spokojenosti. Na můj vkus jsem narazil i na nečekaně velké množství neviditelných stěn. Hru ovšem povznáší možnost kooperace a propracované online režimy, které budou pro budoucí díly doufejme standardem.